Feminism -historian, framtiden, hotet och utvecklingen

Det är ju uppenbarligen redan så idag. En jävla massa varanden som inte är okej. Tycker du att det ska bli snävare eller ska det finnas en större acceptans? Tycker du att gränserna är svåra?
Jag är liberal till det extrema filosofiskt men förstår att det praktiskt skapar/skulle skapa problem som är svåra att hantera. Mitt största grief är att man ofta visar en brist på förståelse för att den bild av ett idealiskt samhälle man själv har är filtrerar just genom ens egna uppfattning, tycke och smak snarare än något sorts objektivt "bäst". Detta gäller i princip alla politiska inriktningar och ideologier och då även feminismen (beroende på hur man nu definierar feminism).
 
Tycker feminism är så bred och får en känsla av att mycket delade känslor kommer just där ifrån.
Skulle själv inte kalla mig feminist idag om jag inte även la till vilken inriktning, jag vill inte riskera att buntas ihop med en inriktning av feminism jag inte alls kan stå för.

Till vissa skulle det kvitta om jag la till vilken inriktning utan det förknippas direkt till vänster och F! utan säger då att jag så klart är för jämställdhet både i rättigheter och skyldigheter.
 
Feminismen brukar inte påstå att alla män står över alla kvinnor.

Bara att det tenderar bli så att mannen står över kvinnan som har samma samhällsställning, utbildning, arbete osv. Vissa tror att feminister tror att en manlig rörmokare står över en kvinnlig furste. Men så är det ju inte. Utan det är tendensen att en manlig furste anses lite bättre än en kvinnlig furste med samma kompetens och en manlig rörmokare anses lite bättre än en kvinnlig rörmokare med samma kompetens. Att en kvinnlig rörmokare med lite bättre kompetens har samma lönenivå eller att en kvinnlig rörmokare med lite bättre kompetens har lite högre lönenivå är inte något som negerar detta.

Eller som också varit på tapeten för ett par år sedan. Att en sjukhustekniker ansågs värd lite mer lön än en barnmorska, kanske pga att de flesta av det ena var män och de flesta av det andra var kvinnor.
Fast jag håller inte med om att män alltid anses lite bättre. Kvinnliga sjuksköterskor anses ofta bättre än manliga till exempel, troligtvis på grund av att det finns en tradition om att se kvinnan som vårdande. Kvinnor anses ofta mer lämpade att ta hand om barn.

Även om det kan vara lätt att se det som att kvinnor oftast ligger i underläge så har vi ändå fördelar män saknar. Det går ofta bättre för flickor än pojkar i skolan, psykiska sjukdomar är mer accepterat hos kvinnor än män och det är lättare att få hjälp, män misstros på ett sätt kring barn som kvinnor aldrig behöver oroa sig över. Jag har sett många framföra åsikten att män t.ex inte alls ska få jobba på förskolor och liknande med risken för övergrepp som att pedofili bara var något det ena könet föddes med.

Det finns många fler grejer än detta. Jag säger inte att vi i Sverige är 100% jämställda men det känns ändå okej, de olika könen har olika fördelar och förutsättningar och hur mycket vi än vill låtsas att alla föds som blanka ark och biologin inte spelar roll alls så köper jag inte det och ett samhälle som är absolut rättvist ur alla synvinklar anser jag är en utopi.

När det kommer till löner så minskar ju de glappet hela tiden. Jag tror att ju bättre kvinnor blir på att tala för sig desto mindre kommer den klyftan bli. Män är oftast bättre på att ta plats och hävda sin rätt, det kan komma från uppfostran, kultur eller annat men det ser ju inte alls lika mörkt ut nu som förr då det som kvinna fanns ett helt annat ideal om att vara lite mer våpig. "Tihi men inte kan väl jag.." är inget de flesta kvinnor idag säger direkt.
 
Fast jag håller inte med om att män alltid anses lite bättre. Kvinnliga sjuksköterskor anses ofta bättre än manliga till exempel, troligtvis på grund av att det finns en tradition om att se kvinnan som vårdande. Kvinnor anses ofta mer lämpade att ta hand om barn.

Även om det kan vara lätt att se det som att kvinnor oftast ligger i underläge så har vi ändå fördelar män saknar. Det går ofta bättre för flickor än pojkar i skolan, psykiska sjukdomar är mer accepterat hos kvinnor än män och det är lättare att få hjälp, män misstros på ett sätt kring barn som kvinnor aldrig behöver oroa sig över. Jag har sett många framföra åsikten att män t.ex inte alls ska få jobba på förskolor och liknande med risken för övergrepp som att pedofili bara var något det ena könet föddes med.

Det finns många fler grejer än detta. Jag säger inte att vi i Sverige är 100% jämställda men det känns ändå okej, de olika könen har olika fördelar och förutsättningar och hur mycket vi än vill låtsas att alla föds som blanka ark och biologin inte spelar roll alls så köper jag inte det och ett samhälle som är absolut rättvist ur alla synvinklar anser jag är en utopi.

När det kommer till löner så minskar ju de glappet hela tiden. Jag tror att ju bättre kvinnor blir på att tala för sig desto mindre kommer den klyftan bli. Män är oftast bättre på att ta plats och hävda sin rätt, det kan komma från uppfostran, kultur eller annat men det ser ju inte alls lika mörkt ut nu som förr då det som kvinna fanns ett helt annat ideal om att vara lite mer våpig. "Tihi men inte kan väl jag.." är inget de flesta kvinnor idag säger direkt.

Vänta lite nu. Att män också skulle må bra av ett mer jämställt samhälle är väl inget argument MOT jämställdhet?
 
Fast jag håller inte med om att män alltid anses lite bättre. Kvinnliga sjuksköterskor anses ofta bättre än manliga till exempel, troligtvis på grund av att det finns en tradition om att se kvinnan som vårdande. Kvinnor anses ofta mer lämpade att ta hand om barn.

Även om det kan vara lätt att se det som att kvinnor oftast ligger i underläge så har vi ändå fördelar män saknar. Det går ofta bättre för flickor än pojkar i skolan, psykiska sjukdomar är mer accepterat hos kvinnor än män och det är lättare att få hjälp, män misstros på ett sätt kring barn som kvinnor aldrig behöver oroa sig över. Jag har sett många framföra åsikten att män t.ex inte alls ska få jobba på förskolor och liknande med risken för övergrepp som att pedofili bara var något det ena könet föddes med.

Det finns många fler grejer än detta. Jag säger inte att vi i Sverige är 100% jämställda men det känns ändå okej, de olika könen har olika fördelar och förutsättningar och hur mycket vi än vill låtsas att alla föds som blanka ark och biologin inte spelar roll alls så köper jag inte det och ett samhälle som är absolut rättvist ur alla synvinklar anser jag är en utopi.

När det kommer till löner så minskar ju de glappet hela tiden. Jag tror att ju bättre kvinnor blir på att tala för sig desto mindre kommer den klyftan bli. Män är oftast bättre på att ta plats och hävda sin rätt, det kan komma från uppfostran, kultur eller annat men det ser ju inte alls lika mörkt ut nu som förr då det som kvinna fanns ett helt annat ideal om att vara lite mer våpig. "Tihi men inte kan väl jag.." är inget de flesta kvinnor idag säger direkt.
Tror du på det där själv? I nuvarande takt kommer lönerna att vara jämställda på 2070 talet.
 
Vänta lite nu. Att män också skulle må bra av ett mer jämställt samhälle är väl inget argument MOT jämställdhet?
Jag argumenterade knappast mot jämställdhet heller. Jag bara menade på att det finns två sidor av myntet. Jag har väldigt svårt för retoriken en del feminister slänger sig med, att kvinnor alltid har det sämre, alltid jobbigare att det inte är synd om män, att män är svin, att man gör sig lustig över "inte alla män" att man öppet säger att man HATAR män och kommer med nån askass bortförklaring om varför det skulle vara okej. I min bok är det sexism och inget jag står bakom oavsett hur vettiga den kvinnans åsikter i övrigt är, jag vill helt enkelt inte förknippas med det.
 
Alla människor föds med genetiska markörer som heter XX eller XY som avgör ett biologiskt kön. Att en kvinna föds utan, eller genom operativt ingrepp avlägsnar livmoder tar inte bort dessa genetiska markörer för kön, det samma gäller för män med avvikande medfödd anatomi eller efter kirurgiskt och hormonellt ingrepp/behandling. Det finns en massa undantag där "rörmokaren" har kopplat både det ena eller det tredje på annat sätt men det är något som får och ska betraktas som undantag rent biologiskt, rent objektivt vetenskapligt.

Den sociala identifikationen och senare juridiska identifikationen av sitt eget kön är en annan sak.
Men det finns inget skäl - eller du anför i vart fall inget skäl - för att en biologisk tvåkönsmodell skulle stå över alla andra förståelser av kön.

Plus att du får problem på din egen planhalva med människor som har andra kromosomvariationer än de vanligaste.
 
Jag argumenterade knappast mot jämställdhet heller. Jag bara menade på att det finns två sidor av myntet. Jag har väldigt svårt för retoriken en del feminister slänger sig med, att kvinnor alltid har det sämre, alltid jobbigare att det inte är synd om män, att män är svin, att man gör sig lustig över "inte alla män" att man öppet säger att man HATAR män och kommer med nån askass bortförklaring om varför det skulle vara okej. I min bok är det sexism och inget jag står bakom oavsett hur vettiga den kvinnans åsikter i övrigt är, jag vill helt enkelt inte förknippas med det.

Jag tror att du helt enkelt inte riktigt fattat galoppen. Feminismens rättfärdigande kräver inga askassa bortförklaringar. Jag hatar också män som grupp när skiten manifesterar sig. Hatar jag mina medmänniskor? Aldrig
 
Jag tror att du helt enkelt inte riktigt fattat galoppen. Feminismens rättfärdigande kräver inga askassa bortförklaringar. Jag hatar också män som grupp när skiten manifesterar sig. Hatar jag mina medmänniskor? Aldrig
Jo jag har fattat jag anser bara inte att det alltid faktiskt är rättfärdigat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp