Feministisk religion

MJLee

Trådstartare
Nu vid påsk och ramadan och seder, kan man konstatera att vad de alla har gemensat är att deras kvinnosyn är under all kritik (det verkar bara vara männen som får sju oskulder bland fruktträden och porlande bäckar). Även Hinduer, Buddister och Zoroastrians är definitivt inte jämlika. Finns det en feministisk religion?

Kwanzaa grundades ju av en african-american kvinnlig aktivist som såg på kristendom som 'vit' men inte hade ett gender perspektiv. I Asatron är det bara de som fallit i strid (eg män) som kommer till Valhalla, resten hamnar i Hel. Inte direkt det roligaste stället att tillbringa evigheten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jo absolut, men jämfört med männen var det en minoritet. Det är viktat mot kvinnor.
Så är det ju. Dagens religioner är generellt absolut patriarkala (är det ett ord? 😅 ) men jag föreställer mig att mycket av den riktigt gamla religionshistoria vi har är färgad av att den skrevs av män. Det som hade kunnat vara starkt feministiskt har upptäckts och tolkats av manliga arkeologer och historiker.
Jag hoppas i alla fall att det är så, att vi en gång i tiden visste lite bättre än vi gör idag.

Jag vet tyvärr hemskt lite om religiös historia och särskilt om riktigt gamla, mer obskyra grenar trots att jag egentligen tycker att det är jätteintressant.
 
Nu vid påsk och ramadan och seder, kan man konstatera att vad de alla har gemensat är att deras kvinnosyn är under all kritik (det verkar bara vara männen som får sju oskulder bland fruktträden och porlande bäckar). Även Hinduer, Buddister och Zoroastrians är definitivt inte jämlika. Finns det en feministisk religion?

Kwanzaa grundades ju av en african-american kvinnlig aktivist som såg på kristendom som 'vit' men inte hade ett gender perspektiv. I Asatron är det bara de som fallit i strid (eg män) som kommer till Valhalla, resten hamnar i Hel. Inte direkt det roligaste stället att tillbringa evigheten.
Då är frågan om det är möjligt att vara religiös och samtidigt feminist?
 
Jag tror att religion först skapades av människan för att svara på de stora frågorna: liv, död, solen, månen, torka, regn. Sen togs den snabbt över av mäktiga personer (oftast män) som ville kontrollera massorna. Därför finns inte feminism eller jämlikhet (varken mellan kön eller mellan samhällsklasser) i religion. Det var aldrig religionens syfte att skapa en bättre värld för nån annan än de mäktiga (oftast män).
 
Jag tror att religion först skapades av människan för att svara på de stora frågorna: liv, död, solen, månen, torka, regn. Sen togs den snabbt över av mäktiga personer (oftast män) som ville kontrollera massorna. Därför finns inte feminism eller jämlikhet (varken mellan kön eller mellan samhällsklasser) i religion. Det var aldrig religionens syfte att skapa en bättre värld för nån annan än de mäktiga (oftast män).
Vi har exakt samma åsikt.
 
Jag tror att religion först skapades av människan för att svara på de stora frågorna: liv, död, solen, månen, torka, regn. Sen togs den snabbt över av mäktiga personer (oftast män) som ville kontrollera massorna. Därför finns inte feminism eller jämlikhet (varken mellan kön eller mellan samhällsklasser) i religion. Det var aldrig religionens syfte att skapa en bättre värld för nån annan än de mäktiga (oftast män).
Exakt. Det är ju ett briljant system för att se till att en behåller sina privilegier och att pengarna strömmar in.
 
De stora religionernas texter är ju urgamla och när de skrevs fanns ju ingen tanke om jämlikhet = finns såklart ingen jämlikhet i texterna.
Däremot bör det ju gå utmärkt att vara religiös och feminist idag sålänge man inte tänker att allt som står i de gamla texterna ska följas till punkt och pricka.
 
Mitt huvud står lite stilla men jag tänker att de flesta mindre organiserade eller kanske snarare erkända världsuppfattningssystemen är matriarkala? Bara att ”vi” är så otroligt patriarkocentriska att det bestämts att det inte är religion utan mindre utvecklad hednatro av olika slag istället för att faktiskt ta oss för att försöka förstå en världsuppfattning vi möter (vi som koloniserande väst). Tänker på naturfolk och olika animistiska och/eller panteistiska världsåskådningar. Över lag systemisk världssyn istället för hierarkisk ger ju ett helt annat förhållande till det gudomliga (eller vad det än kallas) som då per definition inte måste vara avskiljt och separat från det världsliga, extremt hårdraget.
 
Jag får för mig att samernas tro innan kristendomen kom var fredlig och hade både gudar och gudinnor. Men huruvida de var feminisktiska känns osäkert då gudinnorna hade med hemmet och barnafödande att göra.
 
När kristendomen kom så sågs den som en religion för kvinnor och svaga. Det är omöjligt att diskutera religion utan att blanda in samhället och så länge det inte är ett jämställt samhäll så finns det ingen jämställd religion eftersom alla religioner bygger på det samhälle den uppstår i.
 
När kristendomen kom så sågs den som en religion för kvinnor och svaga. Det är omöjligt att diskutera religion utan att blanda in samhället och så länge det inte är ett jämställt samhäll så finns det ingen jämställd religion eftersom alla religioner bygger på det samhälle den uppstår i.
Kristnandet av Norden drev mycket av kvinnorna just för drömmen om paradiset som var för alla, inte de stupades Valhall eller övrigas Hel.
 
Men personligen så ser jag Snorres berättelser om Hel som smutskastning och "patriarkala tolkningar".

Snorre skrev sin Edda på 1200-talet.

Jag föredrar att hålla mig till poetiska Eddan, men även där ska vi ha i åtanke att det är muntlig tradition som nedtecknades sent. Skrivarens bias ska man alltid komma ihåg.

Hel beskrivs både som ett paradis, och ett fruset helvete. Jättar beskrivs ömsom precis som asarna, ömsom som monster.

Man kan faktiskt tolka det hela som att jättarna är folket i norr och Hel är Norrland 😅. Skade och Ull är ju ganska bra exempel. Det stämmer också mot hur den sydliga järnålderskulturen spred sig.

Angående feministiska religioner: de abrahamitiska är uteslutna för mig pga den metafysiska strukturen, men äldre tolkningar av hinduism och buddhism har jag inget problem med. Vår asatro, gamla grekiska, alla indoeuropeiska mytologierna är mer jämnställda.

Men vill man ha riktigt feministisk religion får man kolla på före bronsåldern. Gamla Europa kryllar av modersgudinnor.
 
Jag får för mig att samernas tro innan kristendomen kom var fredlig och hade både gudar och gudinnor. Men huruvida de var feminisktiska känns osäkert då gudinnorna hade med hemmet och barnafödande att göra.
Fast vad menar du då med en feministisk religion? Att gudinnorna hade med hem och barnafödande att göra känns väldigt naturligt. Problemet är i mina ögon inte att gudinnorna hade ansvar för de traditionellt kvinnliga delarna av kulturen utan att vi lägger in betydelsen i vår kristna kultur som nedvärderar allt som är kvinnligt och anser det mindre värt (alltså att det är finare att bygga hus än att uppfostra barn).
Anser du att det blir en feministisk religion om krigsguden är en kvinna eller vilka krav ska ställas?
 
Fast vad menar du då med en feministisk religion? Att gudinnorna hade med hem och barnafödande att göra känns väldigt naturligt. Problemet är i mina ögon inte att gudinnorna hade ansvar för de traditionellt kvinnliga delarna av kulturen utan att vi lägger in betydelsen i vår kristna kultur som nedvärderar allt som är kvinnligt och anser det mindre värt (alltså att det är finare att bygga hus än att uppfostra barn).
Anser du att det blir en feministisk religion om krigsguden är en kvinna eller vilka krav ska ställas?

Vad menar alla andra med feministisk religion? Det var inte jag som började dra upp feminism och religioner. Jag är tveksam till att det ens finns religioner som är matriarkala eller åtminstone jämställda.
Jag personligen ser inget fel med att urmodern och hennes döttrar hade med hemmets beskydd, havandeskap, barn och familjen att göra. Men hur samhället är uppbyggt idag så anses det nästan som fel att kvinnor ska ha med barn, hem och allt det där att göra då det på något vis hör till patriarkatet, förtryck och allmänt gammal unken syn (tex kvinnor hör hemma vid spisen).

Solen är en gudinna medan åskan en gud. Vildmarken hade gudar men i hemmet var det gudinnor. Jag kan som sagt inget om den tron men skulle gärna vilja lära mig mer.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp