Femkamp till häst

Andromedae

Trådstartare
Vi beslöt lite hastigt och lustigt att vi ska ha en femkamp med häst i morgon. Någon som har tips på roliga grenar?
 
Gymkhana? Då finns ju det massor, t ex man sitter upp, rider bort till andra änden av ridhusen, springer runt en konta med huvudet på ett spå som står i konan och ska leda hästen tillbaka, nästa man tar över.
Finns även en när man rider till andra sidan, sitter av, ner i en hink av vatten som har ett äpple, bita i äpplet utan att använda händerna, sedan ge äpplebiten till hästen, sen ner i en tallrik fylld av mjöl och leta sockerbit.
Finns hur mycket som helst, kan även kasta hästskor osv.
 
Gymkhana? Då finns ju det massor, t ex man sitter upp, rider bort till andra änden av ridhusen, springer runt en konta med huvudet på ett spå som står i konan och ska leda hästen tillbaka, nästa man tar över.
Finns även en när man rider till andra sidan, sitter av, ner i en hink av vatten som har ett äpple, bita i äpplet utan att använda händerna, sedan ge äpplebiten till hästen, sen ner i en tallrik fylld av mjöl och leta sockerbit.
Finns hur mycket som helst, kan även kasta hästskor osv.
Glömde: Vi kommer vara lite varierande antal, så inte grejer som kräver lag. Alltså går typ stafett bort. :)
 
Ha bilder på typ fem hästar som man ska para ihop med rätt ras? Tänker att raserna är utskrivna också. Går ju att variera svårighetsgraden på :)
 
Hittills har jag kommit på:
  1. Potatisrace - rida och bära potatis på sked i munnen
  2. “Avsutten hoppning” - spring runt en bana med hästen på släp
  3. Slalom utan händer (rida slalom utan att du får använda händerna för att ta i tygeln)
 
Vi har haft femkamp på ridskolan nån gång. De grenar jag minns:

Längdhopp: Antingen från bom och bara se hur långt sprången blir, eller ett litet hinder med en vattenmatta som skjuts längre och längre bort (till någon häst trampar i den)

Sockerbitshoppning: ställ upp fem sockerbitar bredvid varandra. Alla hoppar, och såntar man bort en sockerbit i taget tills ingen klarar det längre.

Då många språng som möjligt: ställ ut två hinder på långsidan. Den med flest gsloppsprång emellan hindren vinner.
(Går även att göra omvänd, med så få språng som möjligt).
 
Det blev följande fem:
1. Smalhoppning
2. Balansgång
3. Slalom utan att hålla i tyglarna
4. Balansera potatis på sked
5. Flytta flaggor (och hoppa hinder på vägen tillbaka)

Superkul, vi satsar på en ny omgång med nya grenar innan alla åker iväg till betet :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vad som kommer ersätta hästhoppning i OS-grenen modern femkamp, det efter att Internationella olympiska kommittén...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
903
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 890
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp