Femte vinthundstråden!

Red_Chili

Trådstartare
Vi vinthundsägare är ju lite världsbäst som lyckas skriva så otroligt mycket underbart strunt om våra vackra fyrbeningar :D

Nu har gamla tråden kommit upp i 2000 inlägg, så vi får fortsätta här!
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Haha, välkommen till livet som vinthundsägare! ;) Skämt åsido, Glimma var hemsk på att stjäla och tugga sönder saker tills hon blev sisådär 2 år, då lugnade hon sig lite. Hon stjäl fortfarande mat så fort hon får chansen men tuggar inte sönder lika mycket prylar längre. Var rätt roligt en gång när en vän till mig skulle passa henne - han klagade på att hon behövde mer tillsyn och passning för att hon inte skulle hitta på bus än hans då 1,5-åriga son behövde. :angel:

haha tack :D
men åh, då är det ju typ bara drygt 1,5 år kvar tills han kanske blir lite lugnare, det står jag nog ut med :p
Jag är bara inte van vid "sånna" hundar då faktiskt ingen av de 3 hundar jag haft innan har någonsin bitit/tuggat på saker...så jag antog att det väl skulle vara min tur snart att få en sån charmör :D
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Om ett halvår kommer du sitta och tänka "bara ett år kvar.. bara ett år kvar", "bara 200 dagar kvar..." osv :D Fy vad skönt det var när Wahidah blev 2 år och faktiskt lugnade ner sig. POFF så hade jag en uunderbar hund!
 
Sv: Femte vinthundstråden!

*kl

Det har ju vart hemskt dålig uppdatering från vår sida känner jag. Så nu tar vi igen det med en film! Jag har äntligen övertalat en kompis att filma oss! :D
http://www.youtube.com/watch?v=6Yi4umLeR8o

Så ja, det blev den vanliga hurtta selen... Den sitter inte helt hundra, men Grimm bryr sig inte och den skaver inte så den får vara kvar :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Femte vinthundstråden!

hahah, så det stämmer alltså att de oftast lugnar ner sig först efter 2 års ålder? :)



Jag tänkte fråga er med whippet här, hur höga är era i mankhöjd? Och när ungefär slutar de att växa på höjden?
Cashmir ligger på 46-47cm ..och det är väl där ungefär dom ska vara som vuxna.. ja okej, hanar kan va lite större..men inte mycket större än så. Men jag tycker att han ser väldigt liten ut (om han nu stannar där som vuxen), och om jag jämför med whipparna på hans kennel så var dom alla mycket större. Sen träffade vi en vuxen whippet här om dagen som också såg ut att vara typ 10cm högre än honom...
Ja jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta hehe, men jag undrar väl typ om han kommer fortsätta växa (han är 5 månader nu), och alltså om han fortsätter växa så kommer han ju kanske gå emot rasstandarden...vilket jag alltså tycker att många whippar ser ut att göra... Eller kan det vara att de är mer utvecklade i kroppen i helhet som jag bara tycker dom ser större ut..?
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Enligt den nya rasstandarden (som grundas på FCI:s standard) som kom i somras så anges det för hanhundar att "i hemlandet är önskvärd mankhöjd 47-51 cm" (44-44 cm för tikar). Den amerikanska standarden förespråkar dock betydligt större hundar och även svenska whippar blir större och större. I och med formuleringen "i hemlandet ..." så har storleksangivelserna blivit lite "lösare".

Dafne har jag mätt till 46 cm med vattenpass och jag får ändå hela tiden höra hur pytteliten hon är. Dafne var 44 cm när hon var omkring 8-9 månader. Hon tog ett litet skutt på höjden i somras med andra ord. Med andra ord så kommer han att växa vidare. Men det kan vara lite olika hur pass tidigt de är färdiga. Vid 5 månader så har han en hel del kvar både på höjden och på bredden.

Här kan du läsa rasstandarden förresten :):
http://www.whippetklubben.nu/Nya_rasstandarden.pdf
 
Sv: Femte vinthundstråden!

KL

Stressproblemet är löst & så löjligt enkelt sedan då :D Det är bara att klappa honom lite, helst bringan eller smeke huvud/öron. Jag tror han har så kul ute helt enkelt ;)
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Tänk så lätt det kan vara ibland :D


Jag har ju åkt på världens helvetesförkylning... 1½ vecka utan regelbundna långpromenader gör att tanten är smått knäpp här hemma. (Fröken W, hon sover!)

Tränade lite tricks och så med henne idag, och fotograferade.

Världens sötaste tant:
dsc_2583-copy.jpg


dsc_2578-copy.jpg


dsc_2600-copy.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Åh så underbart fin hon är!! :)


Här hemma fick vi en liten chock idag, jag kom nyss hem från min nya hundvakt..och precis när vi gick ut från dom så bajsade Cashmir riktigt löst och där i rörde det sig långa vita smala äckliga maskar!! :eek: Ja..Cashmir har alltså spolmask...:crazy:
Jag har aldrig haft hund med mask innan så det var verkligen en chock för mig att se det där, det var bland det äckligaste jag nånsin sett måste jag säga....
Hur som helst...fick direkt åka in till apoteket och köpa avmaskningsmedel, och nu har han fått tabletten, så hoppas han blir fri från mask snart.
Men jag kan ju inte låta bli att undra, har han fått mask sen han kom till mig (3,5 veckor sen) eller kan han ha fått det hos uppfödaren..?
Vår andra hund har inte påvisat några tecken på mask än iaf, så jag hoppas inte han har det.. Apotekaren tyckte inte vi skulle avmaska honom så länge inte han också bajsar ut mask...men jag har ju ändå en tablett kvar... så vad tycker ni, är det jättedumt att avmaska i förebyggande syfte? Jag tänkte på tänk om Cash blir fri från mask och det om några dagar visar sig att Coffee har det, och så smittas Cash igen..och det kanske blir en ond cirkel? :crazy: eller överdriver jag nu..?
 
Sv: Femte vinthundstråden!

usch, inget kul med mask. På tal om det så måste jag nog se till att avmaska min lilla skrutta inom de närmaste dagarna.

Lilla Loppan växer i alla fall så det knakar och det är fullt ös medvetslös hela tiden. Hon är verkligen allt jag önskat mig + lite till. Så enkel och trevlig att ha med sig, kontaktsökande och bara allmänt härlig. Men antar att det kommer perioder som inte är lika underbara, hihi. Det enda som stör mig är att hon är så dålig på att äta, även om det börjat bli lite bättre. Bjuder i alla fall på lite bilder:
DSC00428.jpg

FULLT ÖS!!!!


DSC00429.jpg

Matte, jag kommer!!!!


DSC00433.jpg

tänk vad fint man kan sitta när matte viftar med en bit skinka, hihi
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Min kille är 52 cm, och då tycker jag ändå att han ser liten ut jämfört med mååånga hanar jag ser på utställningar.
Jag minns inte riktigt när han slutade växa på höjden, men kring 10-12 månader bör han nog ha varit.
Nu har han hunnit bli 2 år och först nu tycker jag att han börjar bredda sig något över ryggen. Men en 'klenis' kommer han nog förbli :D
 
Senast ändrad:
Sv: Femte vinthundstråden!

Ska man verkligen bara ge en tablett och så är det klart sedan? När jag avmaskade Wahidah som valp så hade jag något kladdigt grejs som hon skulle få i sig vid typ.. 3 olika tillfällen om jag inte minns fel.

Jag tycker dock INTE att du ska avmaska i förebyggande syfte. Det finns massor av nackdelar med det, så om du är orolig att andra vovven har mask, så skicka in lite av hans bajs till sån där undersökningsgrej så får du veta om han har det eller inte.

Valpar ska man ju avmaska dels några gånger hos uppfödaren och sedan när de är 12-15 veckor, så har du inte gjort det är det inte konstigt om han har mask nu.
 
Sv: Femte vinthundstråden!

japp, milbemax vet heter tabletten, det är tydligen någon ny grej sa apotekaren så man slipper ge vid flera tillfällen utan bara en gång sen ska det hjälpa helt.

Men..jag hämtade ju hem honom när han var 4 månader gammal, så då borde uppfödaren ha avmaskat? eller åtminstone sagt åt mig att dom inte avmaskat isåfall och att jag borde göra det... Det står ju att man ska avmaska tills dom är 3 månader, och sen igen först när dom är 6 månader.
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Ah, justja.. det gjorde du ju. Tja, du kan ju alltid fråga uppfödaren, men som sagt var, avmaska inte "bara för att" på den andra fyrbeningen.
 
Sv: Femte vinthundstråden!

hehe ja blir min så stor som din så blir jag glad! :D Var rädd att han kanske redan växt klart då han redan ligger där dom ska enligt rasstandarden jag läst innan :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 295
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 202
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp