Fenomenet brudbukett

tanten

Trådstartare
Apropå buketter.
Detta med brudbukett... Kan nån kulturhistoriskt bevandrad berätta varför?
Alltså - det känns märkligt att två personer vigs och den ena släpar runt på en bukett? När annars kliver man runt med en bukett i näven...
OK att smycka sig vid vigsel, men bära runt bukett?

Ju mer jag tänker desto konstigare blir det :D
 
Apropå buketter.
Detta med brudbukett... Kan nån kulturhistoriskt bevandrad berätta varför?
Alltså - det känns märkligt att två personer vigs och den ena släpar runt på en bukett? När annars kliver man runt med en bukett i näven...
OK att smycka sig vid vigsel, men bära runt bukett?

Ju mer jag tänker desto konstigare blir det :D
Typiskt det var jag ju tvungen att googla på och fick inga jätteuttömmande svar.

Gamla Rom, blommor för ny start och Drottning Viktoria hade tydligen en med mossa och apelsinblommor när hon gifte sig.
 
Hittade detta:

"

Bruden och blommorna​

Skicket att bruden bär en bukett uppstod i medlet av 1700-talet. Före det var det brukligt att dekorera brudens klänning med broscher och dukar. Brudbuketten var först en liten tät bukett med blommor och ofta också doftande örter. Småningom blev buketten större och variationen i blommor, form och färg allt mera trendkänslig.

Brudmyrten (myrthus communis), som enligt den antika mytologin är tillägnad kärleksgudinnan Afrodite, ansågs vara en lyckobringare i äktenskap. Den blev med tiden en populär bröllopsblomma. Alla brudar hade brudmyrten antigen i sin brudbukett eller som dekoration. I Finland blev det ett måste för mödrarna att odla brudmyrten, som sedan användes i dotterns brudkrona. Myrtenplantorna gick ofta i arv från mor till dotter."

Det var en snabb googling från mig, finns säkert bättre om man skulle orka leta lite bättre.
 
Apropå buketter.
Detta med brudbukett... Kan nån kulturhistoriskt bevandrad berätta varför?
Alltså - det känns märkligt att två personer vigs och den ena släpar runt på en bukett? När annars kliver man runt med en bukett i näven...
OK att smycka sig vid vigsel, men bära runt bukett?

Ju mer jag tänker desto konstigare blir det :D
Kommer det inte delvis från seden att ha en kyrkobukett, som man stoppade näsan i när man satt i kyrkan eftersom det tydligen luktade apa där. http://nybyggarveckan.se/kyrkokvasten-en-doftande-beskyddare/
 
Hade ingen när jag gifte mig. Kan faktiskt ångra det lite i efterhand för det hade blivit fint på bild.
 
@tanten hittade detta


Brudbukettens historia
Brudbuketten har inte varit en självklarhet varken inom bröllopet eller inom blomsterbinderier.

Idagens bröllops planering är brudbinderiet en självklarhet, det är något som ligger högst på prioriteringslistan och som antas som ett måste för att bröllopet ska bli så vackert det möjligen kan.

Och det finns nog inte många som skulle kunna säga annat än att blommorna gör sig enormt bra inom bröllop, dem är vackra och med dagens trender säger blommorna en hel del om paret som gifter sig.


Men förr hade blommorna en annan betydande uppgift inom bröllop, dem fanns där som parfym och inte bara som dekoration. För att bruden skulle dofta, oftast av timjan, lavendel, eller citrusblommor.


På tidigt 1800-tal kunde det hända att bruden bar en liten, rund och tät bukett, innehåll av röda rosor, vita fresior, liljekonvaljer eller krysantemum, med en manschett gjord av tyll och men utmärkande korta stjälkar. I dem här buketterna användes endast två sorters olika blommor.

Idag kan den buketten placeras under samlingsnamnet rokoko eller även biedermeier.


Det var inte vanligt före 1800-talets mitt att bruden bar en bukett i handen, dem bar däremot blommorna på bröstet (dagens corsage hos mannen), i bältet, ett diadem av blommor eller så bar bruden en brudkrona.


Ska man jämföra buketterna från tidigt 1800-tal och sent 1800-tal så är skillnaderna enorma, precis som buketterna på århundradets slut.

Buketterna var så stora att skräddarna klagade på att kjolarna inte syntes och dessutom var det inte många som hade ekonomi för dem dyra blommorna och dem som inte hade det fick vända sig till pappershandlaren för att få sina brudbuketter gjorda i papper.


"Tänk er in i den situationen, i dagens samhälle, att gå till bokhandeln för att köpa papper i olika färger som kanske kommer att lösas upp till en enorm klump pappersmassa OM det skulle vilja sig så illa att det regnar på bröllopsdagen"


Det blev dock en liten förändring hos odlarna vid förra sekelskiftet och under ena halvan av året kunde man få möjlighet till blommor med långa stjälkar, vilket resulterade i en ny typ av brudbukett som kom att kallas "Vattenfall".

"Vattenfall" bestod av otroliga mängder av rosor, nejlikor, myrtenrankor, band i vitt, ljusrosa och ljusgul, en bukett som var tvungen att bäras med båda händerna men som däremot passade till den tidens draperade brudklänningar.

Denna bukett kunde ha ett fall på upp till över en meter.


Nå, idag ser brudbuketten ett annat ljus med stora möjligheter till förändringar och möjligheter vilket vi idag tar som ett ypperligt tillfälle att ta vara på, vilket gör att en typ av bukett inte alls behöver överleva ett halvt århundrade.

Men som alla trender och modeinriktningar idag så vet man aldrig om "Vattenfall" återkommer, myrtenkronan som bars förr, runt 1700-talet, ligger idag väldigt nära tillhands.


Något som är väldigt i trend idag är "armbuketten" som kom på tapeten redan efter första världskriget (1914-1917). Bruden lade en enkla, långa blommor på armen vilka kunde vara rosor, nejlikor (som då var en bröllopsblomma och som på senare tid, av någon anledning, blev en begravningsblomma, men som även den är tillbaka i bl.a. brudbinderiet idag) eller kallor med bara stjälkar.


När klänningarna blev korta på 1920-talet avspeglades detta i brudbukettens trendstege, dem blev då mindre och stilrenare.

Armbuketten fick stanna i trend med hjälp av den entré som ståltråden gjorde inom binderiet.


Men efter 1960, woodstock och den fria livsstils tiden, och varje årtionde därefter har brudbuketterna ändrats efter trender och idag är det en huvudsak att buketten ska passa brudens utseende, personlighet och klänning i form, färg, blom val osv. Detta sätt att se på brudbuketten startade sakta redan 1930-1940, trots att kriget försämrade åtkomsten av blommor.

Under 80-talet dämpades trots allt woodstocks färgglada "flower power" trend, nu klev romantiken och pastellens tid in. Stilren och droppformad dominans rådde.


Skillnaden nu och sent 1900-tal är att det finns många trender samtidigt, inom bröllopsbinderiet, vilket inte ger alla trendiga brudar likadana buketter.


Brudbuketten är en gåva från brudgum till brud men idag är det bruden, i majoritet, som väljer sin brudbukett.

Dem amerikanska trenden "slänga brudbuketten" , som en tid även här i Sverige skänkte sin glans och betydelse efter att vi låtit vår egen tradition "Dansa kronan av bruden" emigrera eller helt och hållet försvinna, har även den idag fått ge sig hän för vad bruden själv väljer att göra. Det finns dem brudar som fortfarande idag vill kasta sin bukett och låta se vem som näst därefter ska få lyckan att bli gift, men dem låter oftast floristen binda en lite mindre kopia av sin egen bukett som sedan blir den som kastas. "Dansa kronan av bruden" är idag sällsynt.


Källa https://inasdekor.blogg.se/brollop/2009/april/brudbukettens-historia.html
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 888
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 540
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 038
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp