Fenwick huva

LindaJohansson

Trådstartare
Hej alla.
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av fenwick huva på något annat än trav häst?
Har en hopp häst som lätt blir stressad och ofokuserad, tänkte om en sån kan fungera och lugna honom lite.

Sen om det går att använda i hantering/boxen stundvis och inte bara i ridningen?
Hur lång tid tar det innan den "hjälper" när man satt på den?
Får man tävla i hoppning med den?
 
Ja, man får tävla i hoppning med dom. Har två kompisar som provat på sina hopphästar, dom har sålt dom relativt fort.
 
Hej alla.
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av fenwick huva på något annat än trav häst?
Har en hopp häst som lätt blir stressad och ofokuserad, tänkte om en sån kan fungera och lugna honom lite.

Sen om det går att använda i hantering/boxen stundvis och inte bara i ridningen?
Hur lång tid tar det innan den "hjälper" när man satt på den?
Får man tävla i hoppning med den?

På vilket sätt tänker du att huvan ska hjälpa dig och hästen ?
 
Jag är medveten om hypen ang den huvan. Utifrån det är det sunt att vara kritisk 👍

Vad menar du nu? Har inte alls sätt många ha sånna och ingen på tävling, då tävlar jag ganska ofta från låga höjder till 140.
Skulle det hjälpa att lugna min ena häst när han blir blockerad utav stress så ser jag bara positivt med det och slippa riskera att det blir farligt. (ja jag har provat andra saker och självklart även tränat och tränat och tränat på det)
 
Vad menar du nu? Har inte alls sätt många ha sånna och ingen på tävling, då tävlar jag ganska ofta från låga höjder till 140.
Skulle det hjälpa att lugna min ena häst när han blir blockerad utav stress så ser jag bara positivt med det och slippa riskera att det blir farligt. (ja jag har provat andra saker och självklart även tränat och tränat och tränat på det)

Jag menar det jag skrev - att det blivit hype ang den mya huvan. Och att mirakellösningar sällan finns och utifrån det är det sunt att inte tro att mirakel utrustning allmänt finns .
 
En del säger att de fungerar ( eller om de inbillar sig att de fungerar vad vet jag ) och andra har sålt dem illa kvickt och inte tyckt att de fungerar alls. De är nog olika från häst till häst.
 
Hej alla.
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av fenwick huva på något annat än trav häst?
Har en hopp häst som lätt blir stressad och ofokuserad, tänkte om en sån kan fungera och lugna honom lite.

Sen om det går att använda i hantering/boxen stundvis och inte bara i ridningen?
Hur lång tid tar det innan den "hjälper" när man satt på den?
Får man tävla i hoppning med den?


Känns mer som att ingen ny huva är lösningen utifrån dina frågor .
 
Inom travet kallas den tänkerluvan här, funkar enligt tränare på vissa hästar och vissa inte alls.

Ridsport har en artikel om luvan, enligt den artikeln är luvan inte godkänd på tävling i Sverige pga att säljaren påstår att den kan ha en lugnade effekt på hästen.
Tydligen har Linda Heed luvan på 2 hästar när hon tävlar utomlands.
 
Tror sällan sådant är lösningen om hästen är stressad hemma och på tävling osv, är hästen i behov av en sådan luva hemma så står förmodligen hästen inte i rätt miljö. Möjligtvis kan jag förstå att man prövar nåt sånt här om det handlar om en stressad konvalescent eller liknande situation.

Annars tror jag det mesta fungerar för att den som hanterar hästen tror att det fungerar, och om det är så så kan ju luvan vara bra då den indirekt hjälper hästen att slappna av. Så tror du att den hjälper så köp luvan och testa, fungerar den inte så är det bara att sälja den. Annars tror jag starkt på att se över vad hästen behöver för typ av uppstallning för att må bra och kunna slappna hemma.
 
Tror sällan sådant är lösningen om hästen är stressad hemma och på tävling osv, är hästen i behov av en sådan luva hemma så står förmodligen hästen inte i rätt miljö. Möjligtvis kan jag förstå att man prövar nåt sånt här om det handlar om en stressad konvalescent eller liknande situation.

Annars tror jag det mesta fungerar för att den som hanterar hästen tror att det fungerar, och om det är så så kan ju luvan vara bra då den indirekt hjälper hästen att slappna av. Så tror du att den hjälper så köp luvan och testa, fungerar den inte så är det bara att sälja den. Annars tror jag starkt på att se över vad hästen behöver för typ av uppstallning för att må bra och kunna slappna hemma.

Ja absolut förstår hur du tänker, har stått i 3 olika stall med olika antal hästar rutiner m.m. Det är inte så att han stressar hela tiden utan främst när han står inne själv eller om en häst går iväg. Väldigt lugn och avslappnad i ridningen hemma och även på träning. Mest stressad på tävling och blir snabbt trött i huvudet pgr av det så tänkte bara kolla om det finns någon chans att det skulle fungera lite, tror egentligen inte heller jätte mycket på att någon utrustning skulle göra under men har försökt att träna bort det och va bara lite nyfiken :)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: sweep
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: tessan.g
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp