Fenwickhuva

Kristall10

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att använda fenwickhuva på hästen?
Någon som kanske till och med har erfarenhet att använda den på häst med headshaking? Berätta gärna i så fall om ni upplever någon skillnad med och utan huva?

Har en häst med headshaking som endast har symptom vid ridning. Hon har gått som avelssto i några år nu med ska nu inte ha mer föl och jag skulle vilja prova sätta igång henne lite lätt igen för lugna skogsturer. Funderar på om det kan vara värt att köpa en Fenwick för att kanske minska besvären. Men tänkte att jag skulle höra om någon annan har erfarenhet först då huvan ändå kostar en slant.
 
@Kristall10
Jag har en som jag primärt köpte för att ha i släpet på mitt kallblod.

Men jag började testa den i skritt med vagn, snittpulsen var 10 slag lägre per minut med huva än utan. Och jag testade flera gånger med samma resultat. Fördelen med pulsband!:D Men i släpet har jag inte märkt någon uppenbar skillnad, jag borde kanske köra med pulsmätare även där?

Har du ingen travmänniska i närheten som har en du kan testa innan köp? Har du testat med nosnät? Det har jag sett på andra headshakinghästar.
 
@Kristall10
Jag har en som jag primärt köpte för att ha i släpet på mitt kallblod.

Men jag började testa den i skritt med vagn, snittpulsen var 10 slag lägre per minut med huva än utan. Och jag testade flera gånger med samma resultat. Fördelen med pulsband!:D Men i släpet har jag inte märkt någon uppenbar skillnad, jag borde kanske köra med pulsmätare även där?

Har du ingen travmänniska i närheten som har en du kan testa innan köp? Har du testat med nosnät? Det har jag sett på andra headshakinghästar.
Tack för svar.
Intressant det du skriver att pulsen går ner så pass under arbete med huvan på. Tyvärr känner jag ingen travmänniska och min dam behöver dessutom x-full vilket jag tvivlar på att särskilt många travhästar har 😏
Nosnät fungerar inte, det fungerade ett tag när jag just köpt henne. Men då var det enligt förra ägaren bara det att hon var känslig mot insekter på sommaren och hösten. Men sedan blev problemen värre även vintertid, framför allt vårvintern då solen reflekteras mot snön och det blir väldigt ljust. Så nu funkar det inte med nosnät. Men tänker att huvan plus nosnät kanske ändå gör att hon går att rida lite lätt...
 
Vilket meck!
Jag har xfull på min kallblodstravare men den är lite i största laget, hålen för ögonen hamnar något för långt isär.
 
Tack för svar.
Intressant det du skriver att pulsen går ner så pass under arbete med huvan på. Tyvärr känner jag ingen travmänniska och min dam behöver dessutom x-full vilket jag tvivlar på att särskilt många travhästar har 😏
Nosnät fungerar inte, det fungerade ett tag när jag just köpt henne. Men då var det enligt förra ägaren bara det att hon var känslig mot insekter på sommaren och hösten. Men sedan blev problemen värre även vintertid, framför allt vårvintern då solen reflekteras mot snön och det blir väldigt ljust. Så nu funkar det inte med nosnät. Men tänker att huvan plus nosnät kanske ändå gör att hon går att rida lite lätt...

Ang solen där. Provat rida henne med flughuva? Alltså heltäckande.

Fanns en del Fenwickhuvor I travstallet jag stod i och jag antar de var nöjda då de användes flitigt, men jag fördjupade mig tyvärr inte i det.
 
Ang solen där. Provat rida henne med flughuva? Alltså heltäckande.

Fanns en del Fenwickhuvor I travstallet jag stod i och jag antar de var nöjda då de användes flitigt, men jag fördjupade mig tyvärr inte i det.
Har provat en heltäckande flughuva, men den var av ett ljusare tyg. Kanske får prova en svart och se om det blir någon skillnad. Tack för tipset!
 
Är också lite nyfiken på de här, men är skeptisk:p

Hade velat testa för att se om stressnivån kan minskas något. Jag jobbar med det på andra sätt också men hjälpmedel som funkar är ju värt att testa ändå.


@lytesout95 verkar ju fått resultatet man vill ha. Det blir ju tydligt när man kan kolla med pulsmätare! Häftigt!
 
Är också lite nyfiken på de här, men är skeptisk:p

Hade velat testa för att se om stressnivån kan minskas något. Jag jobbar med det på andra sätt också men hjälpmedel som funkar är ju värt att testa ändå.


@lytesout95 verkar ju fått resultatet man vill ha. Det blir ju tydligt när man kan kolla med pulsmätare! Häftigt!
Jag är fortfarande skeptisk, men en kompis har väldigt positiv reaktion med luvan på sin virrpanna :)
Det är hennes fel att jag chansade att köpa en.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 330
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 927
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Framridning inför träning
  • Montevideo

Omröstningar

Tillbaka
Upp