Feromoner - i eluttag eller som halsband?

ako

Trådstartare
Hej!
Får ju jobba lite med ensamhetsträningen av vår cockerspaniel. Det går allt bättre, som tur är, men jag funderar ändå på att prova att använda feromoner för att ev ytterligare hjälpa honom. De man sätter i ett eluttag är de jag kommit i kontakt med tidigare (använde feliway till en stressad katt för många år sen), men de kräver ju typ ett perfekt placerat uttag (och skarvsladd går inte enligt beskrivningen) och ett så perfekt placerat uttag har jag banne mig inte i rätt rum. Jag såg då också att det numer finns feromonhalsband. Någon som har erfarenhet? Samma - bättre - sämre effekt?
Tack på förhand 😊
 
Hej!
Får ju jobba lite med ensamhetsträningen av vår cockerspaniel. Det går allt bättre, som tur är, men jag funderar ändå på att prova att använda feromoner för att ev ytterligare hjälpa honom. De man sätter i ett eluttag är de jag kommit i kontakt med tidigare (använde feliway till en stressad katt för många år sen), men de kräver ju typ ett perfekt placerat uttag (och skarvsladd går inte enligt beskrivningen) och ett så perfekt placerat uttag har jag banne mig inte i rätt rum. Jag såg då också att det numer finns feromonhalsband. Någon som har erfarenhet? Samma - bättre - sämre effekt?
Tack på förhand 😊
I ditt fall hade jag valt adaptil halsband, samt kombinerat med något som ges oralt typ Aptus relax eller zylkene.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vill ni berätta lite mer om Aptus relax och zylkene 😊? Har inte kommit i kontakt med dem tidigare?
 
I ditt fall hade jag valt adaptil halsband, samt kombinerat med något som ges oralt typ Aptus relax eller zylkene.
Förutom att han inte gillar att vara ensam är han en väldigt glad, trygg, nöjd och cool individ. Kan det vara negativt med t ex zylkene så att han blir avtrubbad? Eller tar det enbart udden av negativ stress?
 
Alltså nu har jag googlat vilt 🤣. Adaptil blir det men frågan är vilket man ev ska komplettera med? Zylkene, Aptus Relax, MaxRelax? Skillnader, fördelar, nackdelar?
Det går framåt så sakteliga med ensamhetsträningen, häromdagen var han t o m helt ensam 20 min och lugn när dottern kom hem, samt gnäller en stund när jag lämnar honom utom synhåll bakom kompostgaller men lugnar sig på ca 10 min, men tänker att kan man hjälpa honom ytterligare på ett biverkningsfritt sätt en period så är det inte så dumt. Allt som ger trygghet i ensamheten är ju bra liksom.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp