Ferritinvärde?

Hedda

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att jag försökte ringa blodcentralen men de har tydligen telefontider som jag inte kan passa än på flera dagar och jag är otålig. Jag hoppas att någon varit i samma situation.

Jag var och lämnade ett testprov för att få bli blodgivare för några veckor sedan. Nu fick jag hem ett brev där det stod att jag hade bra blodvärde (B-hemoglobin 135g/L) men ett dåligt ferritinvärde. Jag hade 10ug/L och som kvinna ska man enligt blodcentralen ligga mellan 20 och 90 ug/L. Jag har förstått det så långt som att mina järndepåer är låga och att jag därför inte kan lämna blod.

Det jag undrar är, ska jag åtgärda det här på något vis eller fixar kroppen det själv? Borde jag gå till vårdcentralen? Ska jag äta järntabletter eller kommer det göra att mitt blodvärde blir konstigt på något vis? Har låga ferritinvärden några symptom? Är det därför jag är evigt trött och inte orkar något?
 
Jag har både lågt järn och lågt blodvärde, och ju lägre det blir dessto tröttare blir jag. Jag får också andra problem, tex blir anfådd, måste "sucka" och dra efter andan, sus i öronen, kryp i benen, svårt att koncentrera mig osv. Jag tål inte järntabletter, men gör du det så kan du ta sådana. Jag får järn i injektioner (dropp) när det blir alltför lågt.
 
Jag hade som dig jättelågt ferritinvärde ( låg på 6) medan blodvärdet låg bra.

Jag mådde som en trasa. Visserligen var jag gravid också, men kroppen var så sjukt trött, vissa dagar bar den mig inte.
Om jag förstått det rätt så är det svårt att äta sig ur så låga värden och att ge järndropp intravenöst är bäst.

Så simpelt, ligga någon timme på en sjukhussäng med dropp och sen kommer livet tillbaka till en på ett par dagar! Underbart!

Tror att man får betala en del, har hört summor runt 1800 kr. Men jag lovar, det är värt det.
 
Sjukvård ska vara subventionerad och läkarbesök kostar väl sällan mer än ett par hundralappar?
 
Tack för svar hörrni! :bow: Jjag har beställt järntabletter och ska ringa vårdcentralen så fort jag kan och se vad de säger. Tack igen!
 
Om jag förstått det rätt så är det svårt att äta sig ur så låga värden och att ge järndropp intravenöst är bäst.
Jag kunde enkelt äta upp mig från ferritinvärde 8 med hjälp av tabletter.
Min läkare menade på att tabletter är att föredra om det går, då det finns en risk för överkänslighetsreaktion vid intravenöst.
 
Jag kunde enkelt äta upp mig från ferritinvärde 8 med hjälp av tabletter.
Min läkare menade på att tabletter är att föredra om det går, då det finns en risk för överkänslighetsreaktion vid intravenöst.

Jag tror det finns olika typer av intravenöst och risken för reaktioner beror på vilken av dem man får. Nu kommer jag inte ihåg de olika namnen men den jag fick skulle det vara otroligt få biverkningar på. Eventuellt hette det monofer (?).

Själv brakar magen ihop av tabletter :(
 
Jag tror det finns olika typer av intravenöst och risken för reaktioner beror på vilken av dem man får. Nu kommer jag inte ihåg de olika namnen men den jag fick skulle det vara otroligt få biverkningar på. Eventuellt hette det monofer (?).

Själv brakar magen ihop av tabletter :(

Du tror mycket du. Här kan du läsa hur det faktiskt ligger till:
http://www.ema.europa.eu/docs/sv_SE/document_library/Referrals_document/IV_iron_31/WC500151308.pdf

Förstår att du är jättenöjd med din behandling, men låt sjukvården bestämma hur andra bäst behandlas :)
 
Kontakta vårdcentralen. Har du riktigt dåligt ferritinvärde kan du behöva annat än järntabletter.
Jag har dåliga värden och får minst en gång om året antingen järninjektioner intravenöst (då flera gånger) eller dropp med järn i. Mina läkare säger att när det är stor brist räcker inte tabletterna till.

Medicinen går på högkostnadsskyddet! Det är jäkligt dyrt, men mycket mer effektivt än tabletter då man får resultat av det väldigt fort.
 
Jag fick mitt ferritinvärde kollat en gång och det låg på 2 eller 4, det var i alla fall galet lågt. Då fick jag järntabletter som jag åt i ett antal månader, men när jag kom tillbaks till läkaren så låg ferritinvärdet kvar på samma låga nivå, så tabletterna hade inte hjälpt ett dugg. Läkaren kliade sig bara i huvudet då och sa att "jahaaa..., jag vet inte riktigt vad mer vi kan göra men i och med att du har så högt Hb (låg på 159 har jag för mig) så är det nog inga problem ändå...". Att jag fortfarande var lika trött och orkeslös hade tydligen ingen betydelse... :grin:
 
Jag tror det finns olika typer av intravenöst och risken för reaktioner beror på vilken av dem man får. Nu kommer jag inte ihåg de olika namnen men den jag fick skulle det vara otroligt få biverkningar på. Eventuellt hette det monofer (?).

Själv brakar magen ihop av tabletter :(
Jag mår inte heller så bra av järntabletter. Min läkare rådde mig då att ta två varannan dag istället. Funkar finfint :)
 
Jag fick mitt ferritinvärde kollat en gång och det låg på 2 eller 4, det var i alla fall galet lågt. Då fick jag järntabletter som jag åt i ett antal månader, men när jag kom tillbaks till läkaren så låg ferritinvärdet kvar på samma låga nivå, så tabletterna hade inte hjälpt ett dugg. Läkaren kliade sig bara i huvudet då och sa att "jahaaa..., jag vet inte riktigt vad mer vi kan göra men i och med att du har så högt Hb (låg på 159 har jag för mig) så är det nog inga problem ändå...". Att jag fortfarande var lika trött och orkeslös hade tydligen ingen betydelse... :grin:

B12?
 
Jag mår inte heller så bra av järntabletter. Min läkare rådde mig då att ta två varannan dag istället. Funkar finfint :)

Bra att det fungerar för dig :)
Jag provade också varannan dag, samt flera olika tabletter men magen brakade ihop ändå :(

Men det är dags att göra ett nytt försök och se om det fungerar :)
 
Jag brukar ligga på kring 6-8 i ferritin. Äter duroferon med jämna mellanrum och på mig går det med hjälp av dessa att behandla upp det till hyfsade värden, inte jättebra men okej iallafall. Dock är dom snabbt tillbaka på så låga nivåer igen så fort jag slutar med järntabletterna. Min läkare är lite konfunderad men börjar tro att min kropp helt enkelt vill ligga där i ferritinnivå... Trötthet går mer eller mindre i vågor, men påverkad av mina värden är jag nog allt. Så det är troligen väldigt individuellt både om det går att behandla med bara tabletter och måendet som kommer från detta.

Hoppas du får ordning på det!
 
Förstår inte riktigt vart du läser in att jag ger råd om behandling. Jag återger bara min erfarenhet, vad sjukvården sade till mig när jag hade problem :)

Du påstod att intravenöst skulle vara den bästa behandlingen, det är det jag vänder mig mot- det finns ingen behandling som är bäst på det sättet, vad som är bäst beror på individ och situation :)

Du lovar att det är värt det med intravenöst, fick du ingen information om att det faktiskt finns en risk med intravenös behandling? Du var ju till och med gravid.
 
Du påstod att intravenöst skulle vara den bästa behandlingen, det är det jag vänder mig mot- det finns ingen behandling som är bäst på det sättet, vad som är bäst beror på individ och situation :)

Du lovar att det är värt det med intravenöst, fick du ingen information om att det faktiskt finns en risk med intravenös behandling? Du var ju till och med gravid.
Jag skrev att "om jag förstått det rätt" så är intravenös behandling det bästa. om jag blivit felinformerad och nu sprider felaktig info kan jag bara be om ursäkt.
Skulle läst igenom mitt inlägg ett par gånger och inte skrivit det hjärnan tänkte :)
Och håller med om att det är dumt att lova att någon blir bättre av något bara för att jag blev det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 366
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Någon annan som haft det? Båda serum järn och ferritin är jättelåga och jag känner verkligen att jag lider av järnbrist och har alla...
Svar
12
· Visningar
13 420
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Anonymt nick, även om det inte är så himla jobbigt att prata med vänner om, så vill jag ändå inte att det ska kunna härledas vem jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 570
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp