Festivaler?

_FiA_

Trådstartare
Vad säger lagen kring hög musik från scener likt festivaler en vanlig veckodag ända fram till kl 02:00 mitt i en stadskärna? Det är många lägenheter och hus alldeles bredvid. På fredagar och lördagar förstår jag att det är lagligt att väsnas länge in på natten, men på vanlig vardag när många skall upp och jobba? Kan meddela att jag skulle upp halv 7 och fönstren skakade här och golvet vibrerade fram till 02:15. somnade någon gång vid 3 halv 4. Tur det bara är en gång om året ;)
 
Vad säger lagen kring hög musik från scener likt festivaler en vanlig veckodag ända fram till kl 02:00 mitt i en stadskärna? Det är många lägenheter och hus alldeles bredvid. På fredagar och lördagar förstår jag att det är lagligt att väsnas länge in på natten, men på vanlig vardag när många skall upp och jobba? Kan meddela att jag skulle upp halv 7 och fönstren skakade här och golvet vibrerade fram till 02:15. somnade någon gång vid 3 halv 4. Tur det bara är en gång om året ;)

Förbjud oljudet. Det borde aldrig vara lagligt att väsnas annat än i undantagsfall och då på dagtid.
 
Vad säger lagen kring hög musik från scener likt festivaler en vanlig veckodag ända fram till kl 02:00 mitt i en stadskärna? Det är många lägenheter och hus alldeles bredvid. På fredagar och lördagar förstår jag att det är lagligt att väsnas länge in på natten, men på vanlig vardag när många skall upp och jobba? Kan meddela att jag skulle upp halv 7 och fönstren skakade här och golvet vibrerade fram till 02:15. somnade någon gång vid 3 halv 4. Tur det bara är en gång om året ;)

Det är så ibland. Försök se det som att du bor i en levande stad och le åt det.
 
I praktiken säger lagen ingenting om sådant, utan det är kommunens lokala föreskrifter som reglerar. Som regel är miljö- och hälsoskyddsnämnden (motsv) tillsynsmyndighet, det är även de som meddelar tillstånd för bullrande (eller i övrigt störande) verksamheter som musikarrangemang, och det är dit synpunkter och klagomål bör riktas (eller, förstås, gärna direkt till den som skapar bullerstörningarna som första instans). I bedömningarna som ligger till grund för tillstånd vägs normalt flera saker in - hur sent kan verksamhetsutövaren få bullra, hur ofta/frekvent sker liknande arrangemang i samma område etc. Exempelvis kan en stadsfestival ofta få lov att störa omkringboendes nattsömn ett par dagar om året, typiskt fram till 23-00 på vardagar och kanske 01-02 på helger, medan en krog med uteservering och öppet alla kvällar i veckan kanske inte får lov att bullra särskilt mycket alls.

(Det som regleras i lag (Miljöbalken) handlar primärt om verksamhet med risk för skada eller olägenhet för människors hälsa, alltså ännu mer påtagligt hälsofarliga störningar än sporadiska sömnsvårigheter. Ifråga om musikarrangemang syftar det främst på risk för akut bullerskada, och den aspekten finns också lokalt reglerad på kommunnivå.)
 
Jag skulle tänka att det är kul att något händer.
Dessutom jag som har sömnproblem är van att inte sova mkt vissa nätter. Trist men så är livet
 
I praktiken säger lagen ingenting om sådant, utan det är kommunens lokala föreskrifter som reglerar. Som regel är miljö- och hälsoskyddsnämnden (motsv) tillsynsmyndighet, det är även de som meddelar tillstånd för bullrande (eller i övrigt störande) verksamheter som musikarrangemang, och det är dit synpunkter och klagomål bör riktas (eller, förstås, gärna direkt till den som skapar bullerstörningarna som första instans). I bedömningarna som ligger till grund för tillstånd vägs normalt flera saker in - hur sent kan verksamhetsutövaren få bullra, hur ofta/frekvent sker liknande arrangemang i samma område etc. Exempelvis kan en stadsfestival ofta få lov att störa omkringboendes nattsömn ett par dagar om året, typiskt fram till 23-00 på vardagar och kanske 01-02 på helger, medan en krog med uteservering och öppet alla kvällar i veckan kanske inte får lov att bullra särskilt mycket alls.

(Det som regleras i lag (Miljöbalken) handlar primärt om verksamhet med risk för skada eller olägenhet för människors hälsa, alltså ännu mer påtagligt hälsofarliga störningar än sporadiska sömnsvårigheter. Ifråga om musikarrangemang syftar det främst på risk för akut bullerskada, och den aspekten finns också lokalt reglerad på kommunnivå.)

Det är polisen som utfärdar tillstånd. Miljö och hälsoskydd är remissinstans.

(Innebörd - det är inte kommunen som beslutar om arrangemanget får hållas, men det funkar att klaga till miljö ändå då aina brukat lyssna på oss)
 
Det är polisen som utfärdar tillstånd. Miljö och hälsoskydd är remissinstans.

(Innebörd - det är inte kommunen som beslutar om arrangemanget får hållas, men det funkar att klaga till miljö ändå då aina brukat lyssna på oss)
Det är miljökontoret som hanterar klagomål på buller oavsett vem som utfärdat tillståndet till arrangemanget.
 
Vad säger lagen kring hög musik från scener likt festivaler en vanlig veckodag ända fram till kl 02:00 mitt i en stadskärna? Det är många lägenheter och hus alldeles bredvid. På fredagar och lördagar förstår jag att det är lagligt att väsnas länge in på natten, men på vanlig vardag när många skall upp och jobba? Kan meddela att jag skulle upp halv 7 och fönstren skakade här och golvet vibrerade fram till 02:15. somnade någon gång vid 3 halv 4. Tur det bara är en gång om året ;)
Jag tänker att det är sådant man får räkna med om man bor inne i en stadskärna.
 
Vad lagen säger och vem som beslutar har andra redan svarat.

Jag hade tänkt att jag valt att bosätta mig centralt i staden, så då får jag räkna med lite mer ljud än om jag bott i lugnaste ytterområdet. Kul att det händer något för stan dessutom som säkert är positivt för turism och ekonomi!

Jag bor i ett "lugnt" villaområde, men ca en km bort fågelvägen ligger ett ställe som har högljudd dans varje lördagkväll till sent, och en närmare granne har fest titt som tätt med hög musik. Och så har vi alla sommarglada småkillar som åker runt i sina Volvo 740 med alldeles för många högtalare i. Det är ett jäkla oljud ibland, alltså. Det kan jag bli lite irriterad på, men jag brukar försöka tänka att det bara är sommar en kort tid om året och då kan jag stå ut. Ett par dagar för festival hade jag inte haft några problem med alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 086
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 218
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 200
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 826
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp