Festlig vegansk middag?

Islandshästryttare

Trådstartare
Önskar tips på mat som kan bli en festlig vegansk middag. Jag har inte så stor vana av att laga veganskt men ska bjuda hem några på middag. En person äter veganskt och jag vill självklart att även hon ska få något utöver vanlig vegansk vardagsmat. Så tar gärna emot tips.
 
Vad har du tänkt ha för övrigt? När jag haft vegan på middag har jag ofta lagat något asiatiskt, men även italienskt. Senast gjorde jag indiskt med flera olika rätter och då körde jag samma mat till alla.
 
Vad har du tänkt ha för övrigt? När jag haft vegan på middag har jag ofta lagat något asiatiskt, men även italienskt. Senast gjorde jag indiskt med flera olika rätter och då körde jag samma mat till alla.

Jag har inte tänkt så mycket kring maten ännu utan tänkte mer att jag utgår från den veganska maten och så ser jag om jag behöver göra något annat separat också.
 
Hittade ett recept på chokladkaka med kokosgrädde som skulle vara ett veganskt recept. Är det någon som har använt det, går det att vispa som vanlig grädde?
 
Hittade ett recept på chokladkaka med kokosgrädde som skulle vara ett veganskt recept. Är det någon som har använt det, går det att vispa som vanlig grädde?
Det man kan tänka på är att kokosgrädde smakar mycket kokos, gillar man det är det gott. :) Annars har jag använt vispbar havregrädde och sötat med florsocker, det är också gott.
Sen gillar jag glass till kladdkaka och det finns många goda veganska glassar idag.
 
Önskar tips på mat som kan bli en festlig vegansk middag. Jag har inte så stor vana av att laga veganskt men ska bjuda hem några på middag. En person äter veganskt och jag vill självklart att även hon ska få något utöver vanlig vegansk vardagsmat. Så tar gärna emot tips.
Varför inte göra veganskt till alla? Det behöver inte vara så krångligt 😊. T ex tangine med saffran för lite lyx. Tar tid att göra men blir väldigt smaskigt. Eller färska vårrullar som gästerna rullar själva vid bordet. Det brukar vara rätt kul och maten blir i sig lite underhållande.
 
Jag hade gjort ett stort vackert ugnsfat med rostade grönsaker mixade med färska grönsaker (när man tagit ut fatet ur ugnen) och bär eller frukt och nötter/frön samt någon slags vegansk ost i bitar ovanpå. Till det en vegansk tzatziki eller annan röra och portabellosvamp eller anammas burgare som tillbehör. Jag får mycket inspo från greenkitchenstories, de lagar inte veganskt alltid men det är lätt att anpassa.
 
Kolla in Portionen under tian! Har älskat alla recept jag gjort hittills 😍 Och gör veganskt till alla i värsta fall med något icke veganskt lämpligt tillbehör om det är några gnälliga personer du inte orkar diskutera med som kommer också :)
 
Varför inte göra veganskt till alla? Det behöver inte vara så krångligt 😊. T ex tangine med saffran för lite lyx. Tar tid att göra men blir väldigt smaskigt. Eller färska vårrullar som gästerna rullar själva vid bordet. Det brukar vara rätt kul och maten blir i sig lite underhållande.

Jo det har jag tänkt i grunden men finns några med allergier bland gästerna så jag måste kolla så allt fungerar med det. Men jag ser att den informationen inte kom med i trådstarten. Då tänker jag att jag utgår från den veganska maten sen ser jag att det funkar med de två som har allergier också.
 

Liknande trådar

Mat Hallå alla Malmökännare! Var kan en äta en god middag tidigt på kvällen, någorlunda nära stationen? Gärna något lugnt ställe, ska...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Kaching
·
Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 303
Senast: WildHorse
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp