Welsh

Trådstartare
Jag har så gott som fri tillgång på ensilage åt mina hästar. Inga problem, de får betfor och olja som kompliment då kvoten är runt 10. Nu får jag ett nytt sto som är feeeet. Tror ni man kan banta henne genom att bara låta henne få ensilage i fri tillgång och inte sänka kvoten? Det har ju diskuterats att för att smälta proteinet så krävs MJ och om kvoten då är för hög så går all MJ åt till att smälta proteinet. = fri tillgång = mätt men ändå inte gå upp mer i vikt. Självklart ska kusen få röra på sig när hon kommer :D
ts 40
smrp 44,1 per kg/foder
MJ 4,1
Vad tror ni?
Alexandra och Magdalena har ni lust? :bow:
 
Sv: fet häst

Det är såpass blött och så låg energi, så jag skulle prova att ge henne fri tillgång :)
Sånt silage (låg energi, låg ts, ok kvot) skulle jag också vilja ha, för då kan man ge så mkt :D
 
Sv: fet häst

Det finns nog mer att köpa om du vill ha, 50 öre/kg :) fick ett nytt lass hemkört idag. Gillar att kunna ge dem fritillgång. Ställde ut nya balar i hagen idag och så får de halm inne att reglera ts halten med. Lägger jag in för mkt ensilage i boxarna så äter de inte upp det. De har det som strö istället, inte så roligt att behöva mocka ut...
 
Sv: fet häst

Är det en bonde som får samma värden alla år som tagit det? Hur långt kör han? Södra Stor-Stockholm? EXAKT ett sånt silage som jag är på jakt efter till i höst nämligen! :)
 
Sv: fet häst

Jag har tingat upp så jag har även till nästa år av denna skörd om årets skörd skulle bli dålig. Jag Pmar dig hans nummer så kan du ringa honom själv och kolla. Värdena har alltid varit bra och om jag inte tar fel så var det liknande värden förra året fast lite torrare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
672
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 221
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp