Q

Qudexco

min katt blir bara fetare och fetare och äter som en jag vet inte vad. han har alltid haft fri tillgång på både mat och vatten (förutom när han var liten) och det har alltid funkat bra. han äter torrfoder och blötmat(varranandag) och det har funkat jätte bra han är 9 år nu. han har alltid blivit lite rundare om vintern efetrsom han inte rör sig lika mycket utan hellre ligger inne och slappar. jag pratade med vet när jag var där och hon sa att jag skulle vamaska honom med ett speciellt medel har desvärre glömt vad det hette. men det har tydligen inte hjälpt. han äter jätte mycket nästan en hel blöt mats burk (modell medium) han är norsk skogs/bondkatt och är ju däför ganska stor i själva kropps byggnaden och han väger ca 7kg. :angel: får väll försöka avmaska honom igen då men med vilket medel (är as dålig på sånt) snälla hjälp mig!
 
Varför ger du honom fri tillgång om han är tjock??

En katt bantar man lämpligtvis med specialfoder gjort för detta, det innehåller mindre fett och mer fibrer, så att katten håller sig mätt längre. Man ger dessutom enbart rekommenderad mängd. Ett bra sådant foder är Hill's r/d, säljs hos vet. Kan verka dyrt när man ser påsen, men räkna på vad katten äter för i vanliga fall, oftas är det billigare i längden.

Varför skulle du avmaska? Vuxna katter avmaskar man enbart om de har mask. Och det har ju inte heller något att göra med övervikt, finns ingen mask som gör katten fet, möjligtvis bukig, men då blir den tunn över ryggraden och revbenen.
Lycka till!
 
Ta bort blötmaten. Bort, bort, bort! Införskaffa torrfoder - t.ex. Royal Canin Light 38 - och dosera som det står på påsen. Se till att alltid ha fri tillgång på vatten!
 
Det är enkelt att banta en katt, ge den mindre mat, gärna lightfoder.
Fluff
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 827
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp