Bukefalos 28 år!

Fett hår efter 20 h

MissFideli

Trådstartare
Jag är en sån där som måste tvätta håret varje dag för att våga visa mig ute. Det blir fett dagen efter. På gymnasiet (dvs 94-95 typ) kunde jag blöta igenom håret med vatten (för att få tillbaka volym efter nattens kuddgnugg) utan att det blev nått konstigt, men numera funkar inte det. Och inte funkar det att låta det vara heller. Jag är inte där och pillar speciellt mycket och jag gnuggar inte hårbottnen när jag tvättar håret. Testat massor av olika sorter.
Det är bara i hårbotten det blir fett. Var in på en frisörsalong och frågade, hon rekommenderade mig ett av deras schampo och balsam som skulle vara bra för känslig hårbotten. Men eftersom det skulle gå på över 500 kr tillsammans, så backade jag.
Har nån här haft samma problem och blivit kvitt det? Hur? Hur vet man om det blir fett för att det är fett eller för att det är torrt? Och spelar det roll vid köp av bättre schampo? Jag kan tänka mig att lägga en hel del, men jag har inte råd att lägga den summan varje månad för att leta fram rätt sort för mig.
 
Jag har samma problem, det har blivit bättre sen jag köpte nytt schampo men jag behöver tvätta håret varannan dag om jag ska vistas i offentligheten – även om jag vet att mina kollegor överlever om jag har fett hår. Det brukar visserligen gå fint om jag bara tvättar luggen en dag emellan, då fungerar det med att tvätta hela håret var tredje dag.

Jag märker definitivt skillnad på vanligt schampo från affären och det jag har nu. Har lite ångest för vad som ska hända när det tar slut, borde kanske bunkra lite? (Det kostar 100 kronor per flaska. Och ja, det är det värt!)
 
Jag har samma problem, mitt hår blir fett på nolltid. Det enda botemedlet som hjälpt är att härda ut, d.v.s inte tvätta det varje dag fast det känns fett och flottigt. Typ var tredje dag istället, fast det känns hemskt att gå med ut med flottigt hår. (Jag har ofta då börjat tvätta mer sällan under semestern för att slippa känna mig som en slusk på jobbet) Då blir det klart bättre efter ett tag och håller längre innan det blir ofräscht.

Fast oftast hamnar jag ändå tillbaka på ruta 1 igen av någon anledning, nu tvättar jag varje dag igen...
 
Jag har samma problem, det har blivit bättre sen jag köpte nytt schampo men jag behöver tvätta håret varannan dag om jag ska vistas i offentligheten – även om jag vet att mina kollegor överlever om jag har fett hår. Det brukar visserligen gå fint om jag bara tvättar luggen en dag emellan, då fungerar det med att tvätta hela håret var tredje dag.

Jag märker definitivt skillnad på vanligt schampo från affären och det jag har nu. Har lite ångest för vad som ska hända när det tar slut, borde kanske bunkra lite? (Det kostar 100 kronor per flaska. Och ja, det är det värt!)

100 per flaska hade jag tagit utan problem! Det jag fick tips om kostade över 200 per flaska :(
 
Jag har samma problem, mitt hår blir fett på nolltid. Det enda botemedlet som hjälpt är att härda ut, d.v.s inte tvätta det varje dag fast det känns fett och flottigt. Typ var tredje dag istället, fast det känns hemskt att gå med ut med flottigt hår. (Jag har ofta då börjat tvätta mer sällan under semestern för att slippa känna mig som en slusk på jobbet) Då blir det klart bättre efter ett tag och håller längre innan det blir ofräscht.

Fast oftast hamnar jag ändå tillbaka på ruta 1 igen av någon anledning, nu tvättar jag varje dag igen...

Jag hade långt hår ganska länge, då tvättade jag det varannan-vartredje dag. Blev inte bättre av det. Nu har jag kort och kan inte längre gömma det i en tofs, så nu blir det varje dag om jag ska våga gå utanför dörren. Dessutom kliar det så väldigt när det blir fett!
 
Jag kan ingenting om hår och kan inte uttala mig om varför hår blir fett osv, men jag hade problem med fett hår och fick tips av frisören att massera hårbotten ordentligt vid tvätt samt använda produkter (schampo plus balsam) från Edge (250:- flaskan, sisådär tio gånger mer än jag brukar betala med andra ord). Det visade sig fungera alldeles utmärkt för mig. Tvättar nu håret var tredje dag och inte ens den tredje dagen känns håret ofräscht. Flaskorna räcker två månader, men det är ju fortfarande 250:- per månad för schampo och balsam :cautious:.
 
Jag kan ingenting om hår och kan inte uttala mig om varför hår blir fett osv, men jag hade problem med fett hår och fick tips av frisören att massera hårbotten ordentligt vid tvätt samt använda produkter (schampo plus balsam) från Edge (250:- flaskan, sisådär tio gånger mer än jag brukar betala med andra ord). Det visade sig fungera alldeles utmärkt för mig. Tvättar nu håret var tredje dag och inte ens den tredje dagen känns håret ofräscht. Flaskorna räcker två månader, men det är ju fortfarande 250:- per månad för schampo och balsam :cautious:.

Jag får tipset om att inte massera hårbotten, för att det stimulerar fettbildningen? :confused:
 
I vanligt schampo finns ämnen som gör att hårets egna fettbalans blir helt knäppt - för att vi konsumenter ska behöva tvätta håret oftare = köpa mer schampo. Schampo torkar ut håret så att hårbotten producerar alldeles för mycket av det naturliga skyddande fettet. Det är egentligen inte schampot i sig som gör håret rent utan det är gnuggningen som gör det! Googla lite på "No poo" så hittar du mer info. För två månader sen ungefär slutade jag helt att använda schampo och balsam och tvättar nu håret med en ekologisk handgjord fast tvål och sköljer håret med äppelcidervinäger efteråt. Äcv fungerar som balsam och återställer hårets pH-balans. Jag har gått från att tvätta håret varannan dag till var fjärde/femte! Håret/hårbotten behöver bara lite tid att ställa om sig (för den egna fettbalansen förstörs av vanligt schampo) så man får stå ut med lite fettigt hår en tid, hur länge är individuellt.
 
Mitt hår blev mindre fett när jag började byta hårborste lite då och då.
Samt använder lite hårmousse efter tvätt.
 
För mig har det helt klart varit positivt att massera! Det tar bort smutsen ordentligt och håret känns mycket fräschare och friskare sedan jag började ägna ett par minuter åt att massera in schampot i hårbotten, men låta resten av håret vara. Jag har liksom gjort precis tvärtom och ägnat längderna tid, men struntat i hårbotten och det visade sig vara helt fel taktik för mitt tunna, flygiga och feta hår.
 
Lösningen heter: Redken Scalp Relief Oil Detox
Innan kunde jag aldrig använda balsam för att mitt hår blev fett dagen efter. Med detta schampo kan jag använda balsam och det tar fem dagar innan håret blir fett.

Jag masserar in det jättenoga i nån minut i alla fall.
 
Jag har samma problem. Har alltid haft ganska fett hår (och fet hy), men sedan några år tillbaka är det katastrof-fett. Jag funderar om något hänt efter barnens ankomst/graviditeterna fast mest inbillar jag mig att det hänger ihop med vårt vatten (har egen brunn). Det är massor av järn och mangan i vårt vatten och jag tycker liksom aldrig att håret känns rent.
Jag har köpt de där skitdyra shampona (heter det så?? Språkpoliser, hilfe!) hos frisören. Det förra var ett dyyyyrt som skulle tvätta ur metaller (balsam också) och när jag tvättade i normalt vatten (badhuset t ex) så kändes håret helt annorlunda än om jag tvättade hemma. Det jag har nu är ett annat (Hårologi), de hade inte kvar den där andra sorten. Men jag vete 17 - inte har det gett några mirakulösa resultat direkt.

Ingen lösning med andra ord.
 
Har du provat torrshampo mellan shamponeringarna? Det verkar ju som att hårbotten behöver omprogrammeras och det gör man ju lättast genom att låta bli att tvätta det så ofta som man vill. Dock vill man ju ha bort fettet under tiden så man inte ser tokig ut, därför torrshampo. Ett annat sätt att få bort fettet ur hårbotten är att gnugga in havregryn ordentligt i hårbotten och sedan borsta ur det.
 
Det handlar om hur man vänjer håret!
Jag tvättar håret max en gång i veckan, oftast typ var 10:e dag och det blir praktiskt taget aldrig fett. Förr tvättade jag det varannan dag och det blev flottigt dag 2..

Börja med att utöka succesivt. Kleta inte runt i hårbotten, spraya gärna. Ev lite torrschampo i botten.
 
@tornblomma
Nja, jag kämpade som fan för att vänja av håret för alla sa som du. Det hjälpte inte. Men sen bytte jag schampo och kunde direkt vara utan tvätt i fem dar utan att håret blev fett. Det är det enda schampot som funkat.
 
Om jag tvättar håret varje dag blir det fett redan framåt eftermiddagen/kvällen. Tvättar jag däremot varannan dag så kan det hålla sig fräscht till morgonen den tredje dagen om jag inte pillar i det. Grundregeln är att ju mer man tvättar desto hårdare kämpar hårbotten för att återfetta sig.
 
Fönar du håret/hårbotten? Gör ju att håret blir mindre stripigt.

Torrschampo? (Batiste xxl är bäst imho)

Och ja, bättre schampo kan göra skillnad men alla dyra schampon är verkligen inte bra. Jag kan rekommendera shu uemura cleansing oil och pureologys volymschampo. Dyra men går att beställa billigare från England och är dryga, och toppen
 
Som @AVB säger, köp schampoo från utländska webshoppar. Jag handlar på Lookfantastic och Feelunique oftast, speciellt när de har specialpris på "mina" märken (Kerastase, Philip Kingsley och Redken).

Tyvärr kan jag inte säga något intelligent om fet hårbotten, jag har både torrt hår och hårbotten :o
 
Nu har inte jag några direkta problem med fet hårbotten, men jag märker stor skillnad på mitt hår beroende på vilka produkter jag använder, och det är inte priset som avgör. Jag brukar bara tvätta håret med inpackning, typ något sån där vanlig sak från hyllan på Coop.

Senast när det tog slut var det extrapris på något balsam, så jag tänkte att "äh men va fan, det fungerar säkert också". Två dagar så var mitt hår fett så fort det torkat:crazy: För att kunna använda detta balsam måste jag först tvätta håret med lush "I love juicy". Jag brukar även gnugga håret ordentligt, hela håret och hårbotten.
 
Jag använder bara billiga schampon. Tvättar mitt hår varannan dag numera, och ibland kan jag till och med låta det vara en tredje dag också. Det som verkligen har hjälpt mig är att schamponera två gånger! Först tvättar jag ordentligt med en "normalstor" klick schampo och sköljer ur. Sedan tar jag en mindre klick och schamponerar en gång till. På något vis verkar det göra mitt hår lite extra rent och jag klarar mig längre mellan schamponeringarna :)!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 754
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 021
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 089
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 263
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp