Fett hår med mjäll

Exile

Trådstartare
Ja som topic lyder.

Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något även passar mig).

Jag har aldrig stylingprodukter i håret och fönar aldrig. Färgar inte ens utan det är helt "naturligt". Har i princip alltid tvättat håret varannan dag i hela mitt liv. Jag har i perioder testat att tvätta mer sällan men det går inte. Gick i över två månader med äckelflott hår innan jag bestämde mig för att det är BS (eller mest troligt individuellt).

Jag har problem med torr hud så det känns kanske inte helt otroligt att det gäller även huvudet. Jag duschar alltid på kvällen och dagen efter är det fint (bortsett mjäll då) men på kvällen dag två måste jag duscha. Om jag "kliar" mig i hårbotten blir fingrarna liksom oljiga och kan lukta lite talg. Eftersom jag har torr hud duschar jag helst inte i onödan så om jag t.ex inte ska någonstans på en helg kan jag skippa duschen helt. Efter typ fyra dagar med otvättat hår hänger det i testar och om jag kliar mig i hårbotten då så kan jag få som gruskorn under naglarna nästan.

Jag har också problem med håravfall vilket jag misstänker beror på stress. De senaste fem åren kanske så har jag nog tappat nästan hälften av mitt hår, det är till och med synligt nu när håret blir flott så "delar" det sig liksom på ett ställe så man ser hjässan. Har enorma komplex över detta men försöker att inte tänka på det. Har brottats med depression länge och tänker att det här kanske kan lösa sig själv med tiden om jag får ordning på den biten. Däremot tror jag knappast min feta hårbotten hjälper (hört att det kan täppa till hårsäckarna och förhindra ny hårväxt).

Jag har testat lite olika grejer. Det som funkat bäst är bodyshops ginger-schampo. Det funkade jättebra först men upplevde att det liksom tappade effekten med tiden? och nu fungerar det inte alls. Har också provat neccin men det gjorde det bara värre. Nåt finskt tjärschampo som varken gjorde till eller från (och tyvärr satt lukten kvar i håret så nej tack), kevin murphy plumping schampo gjorde varken till eller från, kerastase gröna gjorde det värre.

Överväger på riktigt att prova head and shoulders snart trots allt skit det märket får. Är så otroligt less på att borsta snö från axlarna hela tiden.

Kan tillägga att jag har regelbunden kontakt med sjukvården om både mina sköldkörtelvärden samt övriga som b12 osv, finns inga indikationer på att något av detta skulle vara relaterat till någon sorts brist.

Ursäkta novellen. Hatar mitt hår och mitt liv.
 
Det kan inte vara så att du har mjälleksem? Jag reagerade i våras att jag hade en del mjäll och tänkte inte mer på det. Sen i början av sommaren fick jsg eksem på kroppen och i ansiktet som tyder på mjälleksem. Jsg har behandlat med selsun i ett par veckor nu och mjället och kliet i hårbotten är i princip försvunnet och övrigt eksem är nästsn borta. Eksemet bryter gärna ut i samband med stress och de flesta får bara i hårbotten. Finns ett par olika varianter av schampo att behandla med på apoteket. Selsun passade mitt bäst, men är det bara i hårbotten och aktivt så är det nog en annan sort som är bättre. Bäst är nog att gå till läkaren, men i mitt fall har jag självbehandlat då läkaren inte hade några lediga tider och jag fick inte komma på akuttid då jag hade haft det i mer än 2 veckor :grin:
 
Jag får fett hår och stressmjäll. Mitt hår mår bättre av att få fönas torrt och med värmeskydd då slipper hårbotten vara fuktig länge. Klipper typ 4ggr per år så håret håller sig lätt.
Idag använder jag Paul Mitchell ”Tea tree Lavender” även Urtekram funkade okej men behövde tvätta oftare än med P.M.
 
Ja som topic lyder.

Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något även passar mig).

Jag har aldrig stylingprodukter i håret och fönar aldrig. Färgar inte ens utan det är helt "naturligt". Har i princip alltid tvättat håret varannan dag i hela mitt liv. Jag har i perioder testat att tvätta mer sällan men det går inte. Gick i över två månader med äckelflott hår innan jag bestämde mig för att det är BS (eller mest troligt individuellt).

Jag har problem med torr hud så det känns kanske inte helt otroligt att det gäller även huvudet. Jag duschar alltid på kvällen och dagen efter är det fint (bortsett mjäll då) men på kvällen dag två måste jag duscha. Om jag "kliar" mig i hårbotten blir fingrarna liksom oljiga och kan lukta lite talg. Eftersom jag har torr hud duschar jag helst inte i onödan så om jag t.ex inte ska någonstans på en helg kan jag skippa duschen helt. Efter typ fyra dagar med otvättat hår hänger det i testar och om jag kliar mig i hårbotten då så kan jag få som gruskorn under naglarna nästan.

Jag har också problem med håravfall vilket jag misstänker beror på stress. De senaste fem åren kanske så har jag nog tappat nästan hälften av mitt hår, det är till och med synligt nu när håret blir flott så "delar" det sig liksom på ett ställe så man ser hjässan. Har enorma komplex över detta men försöker att inte tänka på det. Har brottats med depression länge och tänker att det här kanske kan lösa sig själv med tiden om jag får ordning på den biten. Däremot tror jag knappast min feta hårbotten hjälper (hört att det kan täppa till hårsäckarna och förhindra ny hårväxt).

Jag har testat lite olika grejer. Det som funkat bäst är bodyshops ginger-schampo. Det funkade jättebra först men upplevde att det liksom tappade effekten med tiden? och nu fungerar det inte alls. Har också provat neccin men det gjorde det bara värre. Nåt finskt tjärschampo som varken gjorde till eller från (och tyvärr satt lukten kvar i håret så nej tack), kevin murphy plumping schampo gjorde varken till eller från, kerastase gröna gjorde det värre.

Överväger på riktigt att prova head and shoulders snart trots allt skit det märket får. Är så otroligt less på att borsta snö från axlarna hela tiden.

Kan tillägga att jag har regelbunden kontakt med sjukvården om både mina sköldkörtelvärden samt övriga som b12 osv, finns inga indikationer på att något av detta skulle vara relaterat till någon sorts brist.

Ursäkta novellen. Hatar mitt hår och mitt liv.

Låter precis som det är för mig. Jag sökte faktiskt för det på vc för bara någon månad sedan och fick utskrivet Ovixan. Det är det första som verkligen hjälpt mig! Nu kan jag gå typ en vecka utan att tvätta håret och inte ens då är det sådär jätteflottigt. Tagit bort allt kli dessutom, så nu kliar jag inte bort håret.
 
@starcraft Det kliar faktiskt inte alls så jag är lite osäker på om det är mjälleksem, men det kanske kan vara det ändå? Är Selsun liksom en "kur" man använder under en kortare tid eller är det som ett vanligt schampo?

@Waikiki Jag äger faktiskt inte ens en fön, har alltid hört att föna sliter mer på håret än att låta det lufttorka, men det kanske bara är en gammal myt?

@Korven Daxxin ska jag testa, tack!

@Energi Vad är Ovixan? Är det som ett schampo eller pillerform? Jag har tagit upp det när jag varit där men då jag både har sköldkörtelproblem, tidigare haft mycket vitaminbrister samt är deprimerad och stressad så avfärdas det liksom som orsaken (typ det beror på något av alla de grejerna jag har som kan orsaka det) att de liksom inte vill överväga någon annan behandling än att jag behandlar det som (troligtvis) orsakar det.
 
@starcraft Det kliar faktiskt inte alls så jag är lite osäker på om det är mjälleksem, men det kanske kan vara det ändå? Är Selsun liksom en "kur" man använder under en kortare tid eller är det som ett vanligt schampo?

@Waikiki Jag äger faktiskt inte ens en fön, har alltid hört att föna sliter mer på håret än att låta det lufttorka, men det kanske bara är en gammal myt?

@Korven Daxxin ska jag testa, tack!

@Energi Vad är Ovixan? Är det som ett schampo eller pillerform? Jag har tagit upp det när jag varit där men då jag både har sköldkörtelproblem, tidigare haft mycket vitaminbrister samt är deprimerad och stressad så avfärdas det liksom som orsaken (typ det beror på något av alla de grejerna jag har som kan orsaka det) att de liksom inte vill överväga någon annan behandling än att jag behandlar det som (troligtvis) orsakar det.

Det är en kortisonlösning, så man applicerar det i hårbotten en gång om dagen för att sedan sakta fasa ut det.

Annat jag kan tänka på är om du kanske har svamp i hårbotten?
 
@starcraft Det kliar faktiskt inte alls så jag är lite osäker på om det är mjälleksem, men det kanske kan vara det ändå? Är Selsun liksom en "kur" man använder under en kortare tid eller är det som ett vanligt schampo?

@Waikiki Jag äger faktiskt inte ens en fön, har alltid hört att föna sliter mer på håret än att låta det lufttorka, men det kanske bara är en gammal myt?

@Korven Daxxin ska jag testa, tack!

@Energi Vad är Ovixan? Är det som ett schampo eller pillerform? Jag har tagit upp det när jag varit där men då jag både har sköldkörtelproblem, tidigare haft mycket vitaminbrister samt är deprimerad och stressad så avfärdas det liksom som orsaken (typ det beror på något av alla de grejerna jag har som kan orsaka det) att de liksom inte vill överväga någon annan behandling än att jag behandlar det som (troligtvis) orsakar det.
Selsun är svampdödande schampo. Man använder det typ 2ggr/v i 2v som en startkur och sen efter behov. Finns andra sorter också, men de fungerar på ungefär samma sätt, bara olika verksamma medel som fungerar olika bra beroende på hur eksemet/mjället beter sig. Tvättar man håret mellan behandlingarna använder man sitt vanliga schampo.
 
@Exile hårbotten ska ju vara torr om du går å lägger dig med blött hår så måste den ju ”jobba” hårdare än vanligt. Har du då som jag tjockt hår å håret fortfarande är fuktigt på morgonen så mår ju inte håret bra av det.

Att ta hand om håret innebär ju inte att strunta i det. Värmeskydd och uv skydd hjälper ju håret att få vila. Frisörer har/ska ha kunskaper om hur du ska ta hand om din hårtyp.
 
Ja som topic lyder.

Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något även passar mig).

Jag har aldrig stylingprodukter i håret och fönar aldrig. Färgar inte ens utan det är helt "naturligt". Har i princip alltid tvättat håret varannan dag i hela mitt liv. Jag har i perioder testat att tvätta mer sällan men det går inte. Gick i över två månader med äckelflott hår innan jag bestämde mig för att det är BS (eller mest troligt individuellt).

Jag har problem med torr hud så det känns kanske inte helt otroligt att det gäller även huvudet. Jag duschar alltid på kvällen och dagen efter är det fint (bortsett mjäll då) men på kvällen dag två måste jag duscha. Om jag "kliar" mig i hårbotten blir fingrarna liksom oljiga och kan lukta lite talg. Eftersom jag har torr hud duschar jag helst inte i onödan så om jag t.ex inte ska någonstans på en helg kan jag skippa duschen helt. Efter typ fyra dagar med otvättat hår hänger det i testar och om jag kliar mig i hårbotten då så kan jag få som gruskorn under naglarna nästan.

Jag har också problem med håravfall vilket jag misstänker beror på stress. De senaste fem åren kanske så har jag nog tappat nästan hälften av mitt hår, det är till och med synligt nu när håret blir flott så "delar" det sig liksom på ett ställe så man ser hjässan. Har enorma komplex över detta men försöker att inte tänka på det. Har brottats med depression länge och tänker att det här kanske kan lösa sig själv med tiden om jag får ordning på den biten. Däremot tror jag knappast min feta hårbotten hjälper (hört att det kan täppa till hårsäckarna och förhindra ny hårväxt).

Jag har testat lite olika grejer. Det som funkat bäst är bodyshops ginger-schampo. Det funkade jättebra först men upplevde att det liksom tappade effekten med tiden? och nu fungerar det inte alls. Har också provat neccin men det gjorde det bara värre. Nåt finskt tjärschampo som varken gjorde till eller från (och tyvärr satt lukten kvar i håret så nej tack), kevin murphy plumping schampo gjorde varken till eller från, kerastase gröna gjorde det värre.

Överväger på riktigt att prova head and shoulders snart trots allt skit det märket får. Är så otroligt less på att borsta snö från axlarna hela tiden.

Kan tillägga att jag har regelbunden kontakt med sjukvården om både mina sköldkörtelvärden samt övriga som b12 osv, finns inga indikationer på att något av detta skulle vara relaterat till någon sorts brist.

Ursäkta novellen. Hatar mitt hår och mitt liv.

Jag har eksem i hårbotten och väldigt mycket mjäll. Fungoral från apoteket är det som funkar. Tvättar med det en gång i veckan. Och så kör jag lite snällare hårvård mellan tvättarna med Fungoral, typ balsammetodem.
 
I och med att du är torr i hyn hade jag chansat på att hårbotten överproducerar talg för att den är torr och då blir håret flottigt. Har du provat ett riktigt bra fuktschampo? Annars gör det och se till att hårbotten Inte är fuktig längre än nödvändigt, vill du inte föna hela håret så ta bara hårbotten och låt längderna lufttorka.
 
Det är en kortisonlösning, så man applicerar det i hårbotten en gång om dagen för att sedan sakta fasa ut det.

Annat jag kan tänka på är om du kanske har svamp i hårbotten?

Om man har mjälleksem så har man ju svamp i hårbotten per definition. Då brukar schampo med ketokonazol (t ex fungoral som nämnts i tråden) samt kortisonlösing (ovixan eller elocon, samma sak) vara lösningen.

@Exile Det låter verkligen som att du iaf ska utesluta att mjälleksem är orsaken till dina problem, låter ganska så likt. Boka tid på VC så kan du få recept på samma gång isf.
 
Jag har samma problem som du och det som både lindrar klåda, minskar mjällen på sikt och motverkar ”frissighet” är äppelcidervinäger!

Jag har outspädd äppelcidervinäger i en gammal linsvätskeflaska och så häller jag lite vinäger i hårbotten runt om, masserar och borstar igenom. Fungerar även i torrt hår om det börjar klia. (Men gör inte som jag, en lite sömnig morgon, och häll vinäger i ögonen ...)

Det luktar lite såklart, men så fort håret är torrt så försvinner lukten.

Jag har testat allt mot min feta mjäll, och det här är det enda som har fungerat. I början i kombination med ett mjällschampo, men idag behövs det inte. Det har tagit 3-4 månader och nu kan jag använda ett vanligt milt schampo.
 
Det enda som fungerat för mig har varit head&shulders. Jag har samma problem (jag har fet, torr hud dessutom) med att håret blir fett fort. Jag har avancerat så jag tvättar två gånger i veckan, och då med en rejäl återfuktningsinpackning också. Det funkar riktigt bra!
 
Min fd pojkvän hade liknande problem, i hans hårbotten var det snarare skorpor/eksem än vad jag skulle kalla torr mjäll. Jag köpte en schampokaka från Lush till honom som var framtagen för dessa bekymmer, minns ej vad den hette men den luktade tjära. Han blev av med sina problem (och nej han luktade inte som en gammal eka :P )
 
Jag har haft jätteproblem med min hårbotten. Mjälligt, lätt fett och lite sårskorpor.
Det som hjälpte mig och även min vän med psoriasis i hårbotten var Neccin no.1 schampo.
 
Head and sholders schampo är verkligen det enda som min hårbotten mår bra av ( helst den med citron eller den med eukalyptus)
 
Tack för tipsen. Som sagt är jag lite osäker på om det är svamp då huden liksom inte ser "irriterad" ut någonstans och det kliar som sagt aldrig.

Jag tror jag ska köpa fungoral nästa gång jag är på apoteket i alla fall, tänker att det lär ju inte göra någon större skada att testa.

Mitt hår får alltid självtorka men det är ytterst sällan jag lägger mig med blött hår, kanske ska fundera på om det är värt att investera i en hårfön ändå om det är bättre för håret.

@_Sascha_ som jag skrev i TS så gjorde neccin det som sagt bara värre. Det kändes extremt odrygt och håret blev flottigt redan dagen efter.
 
Jag hade tidigare problem med klåda och nån slags mjäll, provade Selsun flera omgångar och även ett annat mjällschampo men det hjälpte inte så bra. Tänkte att det kanske kliar och mjällar pga torr hårbotten så provade ACO special care dry scalp moisturising shampoo och dito conditioner.
Ole’! Mjället och klådan försvann.

Jag tror det finns en fuktgel för torr hårbotten i samma serie men jag har inte testat den. Däremot har jag provat använda schampot som inpackning i några minuter och det tyckte hårbotten om.

Nu varierar jag mellan detta schampo och Urtekram Rose för att få lite doft i hået ibland. ACO-schampot är parfymfritt
 
Tack för tipsen. Som sagt är jag lite osäker på om det är svamp då huden liksom inte ser "irriterad" ut någonstans och det kliar som sagt aldrig.

Jag tror jag ska köpa fungoral nästa gång jag är på apoteket i alla fall, tänker att det lär ju inte göra någon större skada att testa.
Mjälleksem kan klia, men behöver inte klia alls. Jämfört med andra eksem eller svampinfektioner kliar det rätt lite även på mig. Så tycker inte du ska snöa in dig på det. Jag har varken sårskorpor eller något sånt. Så hade jag inte fått det på andra delar av kroppen hade jag nog aldrig fattat vad det var.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 852
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 273
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Albatross
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp