Fett på revben - kantig rumpa

T

Tuki

Hej!
Jag har en fråga. den handlar inte om min häst utan jag ställer den endast av ren nyfikenhet: säga att det finns en fet häst som är satt på bantning och går ner över rumpan men inte över magen. Dvs. man kan inte känna revbenen för allt fett som finns där och inte heller ryggraden men rumpan börjar bli kantig. Vad kan det bero på :confused:
 
Hästen kanske är det man kallar bukig?
Dvs magen stannar kvar i omfång, pga att foderintaget är "snett".
I det fallet så är min erfarenhet att hästen får för mkt energi och för lite protein.
 
Man bantar hästen på fel sätt. Lägg till mer proteiner och ta bort energi istället, se till att foderstaten är i balans.
 
Tack till både kopparberg och Magdalena.

Hästen ifråga är som sagt inte min. Jag misstänkte också att det handlade om för lite protein. Hästens ägare vill dock inte genomföra en analys av höet. Vad kan man då konkret göra? Jag vet att en analys nästan är förutsättningen för att jag skall kunna få ett svar, men nu går det ju inte :crazy:.

Idag får hästen 8 kg hö och 1 kg havre. Rids inte utan går i hagen, är ett 18 - årigt varmblod som väger runt 500 -550 kg. Skall man ge hästen korn? En analys är som sagt omöjlig att genomföra men jag hoppas att någon kan svara mig ändå.
 
Så mycket mat och hästen "bantas"??? Bästa sättet om man vägrar göra analys är att byta ut en del av höt mot något med högt protein som man vet vad det innehåller = lusern!
 
Bantningen består i att hästen fick ett kilo mindre hö per dag. Innan bantningen började så var hon rätt så överviktig. Problemet är nu att efter att hömängden minskats med ett kilo (till 7 kg per dag) så har hon endast gåt ner över rumpan och inget alls över magen.
 
Det har nog med att göra att årets hö har lågt proteinvärde och hästen skulle tappat ändå.
 
Ok, mitt hö har dåliga proteinvärden och hästens ägare har köpt hö från ungefär samma område - så det kan stämma. Frågan är vad jag skall ge ägaren för råd. Skall hon äta korn eller lusern? :confused:
 
En del hästar är mer kantiga över rumpan av naturen. Har hästen fett över revbenen har den väl knappast proteinbrist? På hästar med proteinbrist syns revbenen och hästen är bukig.
 
ja, men just denna häst har inte alltid varit kantig över rumpan utan har blivit det på sista tiden.
 
Nej du, feta hästar kan mycket väl ha proteinbrist. Får hästen tillräckligt med energi behöver man inte se revbenen.
 
Korn gör ingen större nytta. Lusern innehåller mer protein och mindre energi. Men BYT UT en del av höt, inte lägga till.
 
Ja så kanske det är. Alltid lär man sig någonting nytt. När jag tänker mig en häst med proteinbrist tänker jag mig en muskelfattig stackare med revben som sticker ut och en rejäl hängbuk.

Men det finns trots allt hästar som är kantiga bak av naturen, min valack tex. men han har inte proteinbrist.
 
Men det finns trots allt hästar som är kantiga bak av naturen, min valack tex. men han har inte proteinbrist

Hur vet du att han inte har proteinbrist? :confused:

mvh Jessica
 
Han har en välbalanserad foderstat och han har alltid sett ut sådan. Han har lite stupande kors och långt mellan sista revbenet och höftknölen.
 
Du får säga till mig om du tycker att jag lägger mig i för mycket, men kan det inte vara så att han helt enkelt behöver en högre kvot mellan protein och MJ? Har han 6 i dag kanske han egentligen behöver 6,5.

Jag vet ju som sagt inte hur din häst ser ut eller hur insatt du är i att räkna foderstater, men det var bara en sak som jag kom på.

mvh Jessica
 
Nejdå. Fråga på du. Han får nu en kvot på 6.5. Jag har haft honom i 7 år och ett tag såg han ut som ett staket. Då öste jag i honom proteiner och han blev kraftigare. Dock fanns det där "hålet" vid höftknölen alltid kvar :( Han har faktiskt trots detta ganska fina muskler i bakdelen. Jag vill inte ha honom för fet för han har haft problem med ett framben.

Mitt sto har mycket rundare och finare bakdel, trots att hon är smalare. Har dock noterat att många hästar med detta blod (Cor de la Bryère) har fina rumpor.

Tror helt enkelt det är som med människor. Kilona sätter sig helt enkelt inte där man vill :( Om jag går upp sätter det sig tex bara i ansiktet trots att jag hellre slulle ha lite kvinnliga former.
 
Tack! :) Har övertalat ägaren att köpa lucernpellets. Enligt foderförsäljaren skulle detta foder passa perfekt i situationen som jag förklarade för honom.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 667
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp