Fett som gör sadeln mörkare?

Horse_power

Trådstartare
Nu har jag gett upp! Köpte en sadel (Anky Salinero) för kanske 1,5 år sedan, dock i rödbrunt eftersom den svarta kostade 3000kr mer och den var redan dyr som det var... Iaf till problemet, Jag har alltid haft svart till min häst, så nu har jag ridit med svart träns och brun sadel (Snälla slå mig inte:o), men ska nu köpa ett kandar och tänkte då att jag borde matcha nu när jag köper nytt.. MEN nu är det så att både Anky, Passier, OS osv. har slutat göra denna färgen :cool:

30362620.jpg


Men när jag köpte sadeln sa sadelmakaren där att man kunde köpa mörkt fett och smörja den så den blir mörkare (Tänkte att då kanske det finns nått mörkbrunt som passar;)). Är det nån som provat detta? Blir resultatet snyggt? Och vad har ni isf använt för produkter?

Tacksam för alla svar :bow:
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

Nu vet jag inte hur mycket du använt din sadel men min ena sadel var ljus (naturfärgad) från början och är nu nästan i samma färg som din. Jag har inte smort in den med något speciellt utan den har bara mörknat när jag använt den i solen och i regnväder :). Om du använder din ett tag till så kanske den blir mörkare?

Jag har ett läderbalsam eller om det är fett som heter Co-cao-line (eller nåt liknande) som är rött till färgen och kan göra ljust läder mörkare står det på burken. Det är länge sen jag köpt det så jag vet inte om det finns kvar men jag tycker nog att det har fungerat, har flera träns i naturfärgat läder som har blivit mörkare av det och att jag använt dem i ur och skur. Kanske något som du kan prova?
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

Annars kanske du kan färga sadeln med narvsvärta. Då kan du till och med få den svart om du vill det.
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

man ska inte inte inte färga sadlar med narvsvärta!!! narvsvärta är gjord för OFÄRGAT läder, inte läder som är infärgad och ytbehandlad, vilket dom flesta sadlar är! en sak att färga pannband och billiga träns, men det är 50/50 om det blir lyckat eller ej.

en omatchad sadel är 100ggr bättre än en totalförstörd. :crazy:

mörkt fett funkar inte. det enda som är tryggt att använda och som oftast gör lädret mörkare är ren paraffinolja. men det ser ut som din sadel är kraftigt ytbehandlad och då kan det vara svårt att göra den mörkare eftersom oljan inte drar sig in i lädret ordentligt.

om jag vore du skulle jag inte mixtra med sadeln! hubertus har kandar och träns i exakt samma färg. det går även att få uppsytt av sadelmakare i exakt samma nyans som din sadel, tror inte det kostar mer än ett os kandar.
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

Tänk om du börjar smörja och greja för att få den mörkare, och den blir helt flammig :eek:
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

Jo fast min hästs huvud försvinner bort i den röda färgen :crazy:

Den tar åt sig vanligt läderfett iaf... :confused:
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

Det är det jag är orolig för att det ska bli värre, därför jag inte gjort något ännu (har haft den ett bra tag..) :confused:
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

Nej de har tydligen inte kvar den röda enligt den butiken jag var på och frågade...
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

vet att tråden inte handlar om detta men eftersom du tipsade så ;) men det rundsydda hubertus är det ingen pullback nosgrimma på de? Kan ju kolla om det är nått dom har hemma här för isf kan man ju prova iaf.. men tror ändå inte hans huvud kmr synas i den färgen ... :p
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

de gör ju inget? då kanske de ser ut som du rider utan träns :idea:
Skulle bli mer imponerad av det ;)

skämt åt sido. jag hade ett svart läderfett som gjorde sadeln mörkare :)
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

Det finns nog inget fett som gör det mörkare bums, däremot kan olja mörka ner lädret en del.
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

nej inte på det runsydda. det platta har pullback tror jag.

en sadel som du haft i 1,5 år kommer nog inte mörkna mer. mest när dom är nya att man kan mörka med olja.

köp ett snyggt mörkbrunt döbert kandar och skit i att det inte matchar sadeln exakt. :p det är snyggt att kandaret är någon nyans mörkare, så länge det inte är svart.
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

vet att tråden inte handlar om detta men eftersom du tipsade så ;) men det rundsydda hubertus är det ingen pullback nosgrimma på de? Kan ju kolla om det är nått dom har hemma här för isf kan man ju prova iaf.. men tror ändå inte hans huvud kmr synas i den färgen ... :p

Jag har ett rundsytt hubertus kandar och det har pullback. Riktigt snggt och välarbetat:laugh:
 
Sv: Fett som gör sadeln mörkare?

vad är det för modell då?

kl*
ska se vad sadelmakaren säger... Annars om det inte går att göra nått köper jag mitt drömkandar även om de inte matchar för 5öre :o;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en ny brun sadel och undrar om någon har något tips vad man kan smörja med för att undvika att den mörknar så...
2
Svar
26
· Visningar
3 889
Senast: super
·
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 280
Senast: Wera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp