Fettfattigt bra foder till pankreatithund?

drekaflúga

Trådstartare
Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt bra ut men veterinären ville att vi skulle fortsätta på fettfattigt foder livet ut. :cry:Stackars Signe är svårfödd och såg hemsk ut efter att under behandlingen enbart ätit Hill’s Prescription Diet I/D Canine Low Fat. Vi fick nu gå över till vanligt friskfoder men det skulle ha en fetthalt på helst 10% max 15%. Hon har hela livet ätit Nordic färskfoder och VoH och både jag och hunden är skeptiska till torrfoder.

Har ni tips på ett torrfoder med BRA kvalitet som fyller dessa krav?
Standard, Taste of the wild, Orijen och Acana är för fett tyvärr:nailbiting:. Magnusson funkar men det äter hon inte med glädje.

Helst vill jag ge färskfoder men räknar man om den godkända fettprocenten (10-14%) på ett torrfoder med typ TS 92% till ett färskfoder med TS ca 35% hittar jag inte ett enda som fungerar...Och barf kan jag väl bara glömma för det känns för svårt med fetthalten...:banghead:

Jag vill inte lita på veterinären att detta måste fortgå livet ut:yuck:
 
Tänkte just föreslå att barfa, förutsatt att du läser på lite då. Just fetthalten är nog det absolut lättaste att reglera då, så om hunden inte har några hälsoproblem i övrigt som det måste tas hänsyn till så borde det inte vara så knepigt. Borde inte vara svårare än att göra "som vanligt" men välja så fettsnåla animalier som möjligt och eventuellt tillsätta någon typ av vegetabilier för att spä ut ytterligare. Har läst om flera som barfat pankreatit-hundar, men har inte läst mer ingående om hur de gjort eftersom jag själv inte har någon sjuk hund. Är du intresserad tycker jag alltså inte att du ska utesluta det. Har du kollat bravos färskfoder annars? När jag gav deras foder, för några år sedan visserligen, så hade de åtminstone en väldigt fettsnål sort.
 
Tänkte just föreslå att barfa, förutsatt att du läser på lite då. Just fetthalten är nog det absolut lättaste att reglera då, så om hunden inte har några hälsoproblem i övrigt som det måste tas hänsyn till så borde det inte vara så knepigt. Borde inte vara svårare än att göra "som vanligt" men välja så fettsnåla animalier som möjligt och eventuellt tillsätta någon typ av vegetabilier för att spä ut ytterligare. Har läst om flera som barfat pankreatit-hundar, men har inte läst mer ingående om hur de gjort eftersom jag själv inte har någon sjuk hund. Är du intresserad tycker jag alltså inte att du ska utesluta det. Har du kollat bravos färskfoder annars? När jag gav deras foder, för några år sedan visserligen, så hade de åtminstone en väldigt fettsnål sort.
Nu ser jag att bravo har en sort med kyckling som efter lite matematiska beräkningar verkar fungera! Den hade sjukt låg fetthalt! Jag har aldrig ens hört om bravo men det är värt att kolla på. Vill ju helst ge färskt.

Ang barf så har jag ju aldrig provat det och kan ingenting så det känns lite läskigt att börja nu när det är så viktigt att det blir exakt. Hur lär jag mig isf? Känns som en otäck jungel!
 
Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt bra ut men veterinären ville att vi skulle fortsätta på fettfattigt foder livet ut. :cry:Stackars Signe är svårfödd och såg hemsk ut efter att under behandlingen enbart ätit Hill’s Prescription Diet I/D Canine Low Fat. Vi fick nu gå över till vanligt friskfoder men det skulle ha en fetthalt på helst 10% max 15%. Hon har hela livet ätit Nordic färskfoder och VoH och både jag och hunden är skeptiska till torrfoder.

Har ni tips på ett torrfoder med BRA kvalitet som fyller dessa krav?
Standard, Taste of the wild, Orijen och Acana är för fett tyvärr:nailbiting:. Magnusson funkar men det äter hon inte med glädje.

Helst vill jag ge färskfoder men räknar man om den godkända fettprocenten (10-14%) på ett torrfoder med typ TS 92% till ett färskfoder med TS ca 35% hittar jag inte ett enda som fungerar...Och barf kan jag väl bara glömma för det känns för svårt med fetthalten...:banghead:

Jag vill inte lita på veterinären att detta måste fortgå livet ut:yuck:

Jag har för mig att jag räknande ut att Bravo lamm innehåller 10% fett när jag hade en liknande frågeställning.
 
Bravo tillverkas i nordvästra Skåne så här nere säljs det överallt. Kanske inte lika vanligt längre upp i landet.
 
Vid snabb googling hittade jag detta, https://helahunden.wordpress.com/2015/03/26/bukspottskorteln-vad-brist-pa-enzymer-staller-till-med/ Jag har inte källgranskat, men det kan vara intressant.

(Kom btw på att jag glömt svara på ditt PM:D)

Intressant! Ska kika på det! Just nu googlar jag denna åkomma dygnet runt känns det som utan att jag får veta mer än det veterinären berättade.
Jag har för mig att jag räknande ut att Bravo lamm innehåller 10% fett när jag hade en liknande frågeställning.
Det är ju strålande! Tur att jag just nu bor i södra Sverige för det verkar vara lätt att få tag på. Har aldrig ens sett bravo i Jämtland där jag kommer ifrån.
 
Intressant! Ska kika på det! Just nu googlar jag denna åkomma dygnet runt känns det som utan att jag får veta mer än det veterinären berättade.

Det är ju strålande! Tur att jag just nu bor i södra Sverige för det verkar vara lätt att få tag på. Har aldrig ens sett bravo i Jämtland där jag kommer ifrån.
Jag har för mig att jag räknande ut att Bravo lamm innehåller 10% fett när jag hade en liknande frågeställning.
Tänkte precis föreslå deras lammfoder :). Tycker det är bra att ha ett par sorter att variera med. Nordic har också en lightvariant som är ganska mager (9 %), men deras special + och spannmålsfria har ju fetthalter på drygt 20 % så de lär gå bort. Bas med sina 13 % kan kanske funka?
 
Jag kan glädja dig med att du med lite tur kanske inte behöver specialfodra hela livet. Vår ena tik fick aktua problem med bukspottkörteln i februari 2013. Hon låg på djursjukhus i fyra dagar innan hon fick komma hem. Första 2 veckorna efter på Hills burkmat och därefter torrfoder naturligtvis med långsam upptrappning och övergång.

Nu kommer jag inte ihåg hur länge det dröjde innan vi testade att ge henne lite av en annan hundmat men det var nog iaf ett halvår innan hon fick något annat än Hills specialkost och något enstaka tuggben med låg fetthalt. Vi började med att smyga med lite vanlig torrfoder i hennes Hills portion och höll noga koll så hon inte visade att bukspottskörteln bråkade med henne under övergången till vanlig mat. Vi klarade oss dock helt från bakslag. Numer äter hon numera precis som innan, samma torrfoder, lite matrester och hon kan äta ett märgben någon gång ibland. Vi har inte sett minsta tendens till problem.

Hon är dock inte svårfödd utan snaare lättfödd så hullet höll hon utmärkt på Hills. Däremot blev det ju krångligt med att hindra henne från att äta av den andra hundens mat som var oerhört lockande, och alla andra begränsningar när ena hunden går på en så specifik diet.
 
Tänkte precis föreslå deras lammfoder :). Tycker det är bra att ha ett par sorter att variera med. Nordic har också en lightvariant som är ganska mager (9 %), men deras special + och spannmålsfria har ju fetthalter på drygt 20 % så de lär gå bort. Bas med sina 13 % kan kanske funka?

Tyvärr blir det för mycket fett eftersom 9% är mycket om man räknar om det till torrsubstans så hon får i sig för mycket fett per portion. Tror det var så lågt som 3% ett färskfoder måste ligga för att vara okej eftersom det innehåller så mycket vatten.

Men Bravos lammvariant ska jag kika på!
 
Jag kan glädja dig med att du med lite tur kanske inte behöver specialfodra hela livet. Vår ena tik fick aktua problem med bukspottkörteln i februari 2013. Hon låg på djursjukhus i fyra dagar innan hon fick komma hem. Första 2 veckorna efter på Hills burkmat och därefter torrfoder naturligtvis med långsam upptrappning och övergång.

Nu kommer jag inte ihåg hur länge det dröjde innan vi testade att ge henne lite av en annan hundmat men det var nog iaf ett halvår innan hon fick något annat än Hills specialkost och något enstaka tuggben med låg fetthalt. Vi började med att smyga med lite vanlig torrfoder i hennes Hills portion och höll noga koll så hon inte visade att bukspottskörteln bråkade med henne under övergången till vanlig mat. Vi klarade oss dock helt från bakslag. Numer äter hon numera precis som innan, samma torrfoder, lite matrester och hon kan äta ett märgben någon gång ibland. Vi har inte sett minsta tendens till problem.

Hon är dock inte svårfödd utan snaare lättfödd så hullet höll hon utmärkt på Hills. Däremot blev det ju krångligt med att hindra henne från att äta av den andra hundens mat som var oerhört lockande, och alla andra begränsningar när ena hunden går på en så specifik diet.
Det glädjer mig att höra! Det är det jag är oroad för att det är livslångt. Naturligtvis blir jag mer försiktigt men det är ändå skönt att höra. Hur länge har din hund varit frisk nu?
 
Räknade ut att ett färskfoder med 65% vattenfall max får innehålla 5% fett för att motsvara ett torrfoder med 15% fett.

Jag blev ju avrådd av veterinären att inte ge färskfoder pga av att det dels är fett (men jag har ju hittat bravo som verkar ok) men sen också eftersom det är svårsmält. Kan någon förklara varför ett färskfoder skulle vara svårare att smälta än ett torrfoder?
 
Räknade ut att ett färskfoder med 65% vattenfall max får innehålla 5% fett för att motsvara ett torrfoder med 15% fett.

Jag blev ju avrådd av veterinären att inte ge färskfoder pga av att det dels är fett (men jag har ju hittat bravo som verkar ok) men sen också eftersom det är svårsmält. Kan någon förklara varför ett färskfoder skulle vara svårare att smälta än ett torrfoder?
Okunnig veterinär… Färskfoder är alltid mer lättsmält än torrfoder. Det finns ju inte en uppfödare som ger torrfoder före de ger små portioner köttfärs t ex! Inte ens om det är tänkt att de bara ska äta torrfoder när de blir stora.
 
Mina fick gallgångsinflammation vilket lätt mistas för pankreatit men är övergående o kortvarigt. De tål inte högt fett pga kronisk magkatarr. De tål dock bravo lamm och den fetthalten i färsk mat men inte standardts fetthalt på 16 %. Så fett i färsk form går bättre. De äter nu en mix av väl uppblött o mosat torrfoder standardt + mera dog senior kalkon samt olika färskfoder mest bravo och emmzo. Det lustiga är att vinthunden med mest katarrproblem som även fick inflammerad tarm idag tål bravos fetaste sort vilket är tacksamt då han är svårfödd. Pudeln som hade lindrigast bekymmer och mer känslig lever istället tål inte högt fett. Ingen gillar torrfoder spec inte vinthunden men behöver det för att hålla magsyran i schack därför jag lurar i dem =) Barfkorvar går oxå bra, då kokar jag ris och blandar i. Men just nu testar jag om potatis funkar bra och kör därför på emmzos färskfoder nöt och kyckling samt lamm. Av bravos äter den ene vomen och lammen och den andra plusen och vomen. I det akuta skedet kokade jag mat åt dem och sedan åt de bara bravo vom i 2 månader innan vi testade annat. Det är nu 5 månader sedan de kraschade och de magarna är stabila sedan dess och nu tål de de den andel malda ben som är i emmzos korvar. I början tålde de inte ben överhuvudtaget men det har ju med magkatarren att göra och inte gallan.
 
Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt bra ut men veterinären ville att vi skulle fortsätta på fettfattigt foder livet ut. :cry:Stackars Signe är svårfödd och såg hemsk ut efter att under behandlingen enbart ätit Hill’s Prescription Diet I/D Canine Low Fat. Vi fick nu gå över till vanligt friskfoder men det skulle ha en fetthalt på helst 10% max 15%. Hon har hela livet ätit Nordic färskfoder och VoH och både jag och hunden är skeptiska till torrfoder.

Har ni tips på ett torrfoder med BRA kvalitet som fyller dessa krav?
Standard, Taste of the wild, Orijen och Acana är för fett tyvärr:nailbiting:. Magnusson funkar men det äter hon inte med glädje.

Helst vill jag ge färskfoder men räknar man om den godkända fettprocenten (10-14%) på ett torrfoder med typ TS 92% till ett färskfoder med TS ca 35% hittar jag inte ett enda som fungerar...Och barf kan jag väl bara glömma för det känns för svårt med fetthalten...:banghead:

Jag vill inte lita på veterinären att detta måste fortgå livet ut:yuck:

Vill du ge torrfoder, så innehåller Acana Light & Fit endast 10% fett.

I övrigt så går det blanda egen mat på magra råvaror :)
 
Det glädjer mig att höra! Det är det jag är oroad för att det är livslångt. Naturligtvis blir jag mer försiktigt men det är ändå skönt att höra. Hur länge har din hund varit frisk nu?

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur länge sedan det är vi slutade begränsa henne alls. Men någon gång under hösten vintern 2013 tror jag. Hon har efter vad jag minns inte haft några begränsningar under hela 2014.
 
Okunnig veterinär… Färskfoder är alltid mer lättsmält än torrfoder. Det finns ju inte en uppfödare som ger torrfoder före de ger små portioner köttfärs t ex! Inte ens om det är tänkt att de bara ska äta torrfoder när de blir stora.
Bra att veta! Jag håller på att läsa och läsa om allt kring kost och hundar just nu. Är det svårare att bryta ner torrfoder även om proteinet i torrfodret är hydroliserat som det är i diettorrfoder?
Det här med att koka ex kyckling vs rå vilket är mest lättsmält?
Inflammationen i bukspottkörteln innebär bla att enzymerna som ska bryta ner maten minskar vilket bla märks genom att hon mängden avföring har ökat avsevärt. Därav ska fodret vara lätt att bryta ner.
 
. I det akuta skedet kokade jag mat åt dem och sedan åt de bara bravo vom i 2 månader innan vi testade annat. Det är nu 5 månader sedan de kraschade och de magarna är stabila sedan dess och nu tål de de den andel malda ben som är i emmzos korvar. I början tålde de inte ben överhuvudtaget men det har ju med magkatarren att göra och inte gallan.
Åh bra att läsa om dina erfarenheter! När du kokade mat till dem gav du dem bara det då?
 
Vill du ge torrfoder, så innehåller Acana Light & Fit endast 10% fett.

I övrigt så går det blanda egen mat på magra råvaror :)
Om jag vill blanda egen, har du tips på recept eller vart jag kan läsa på lite om det?
Funderar på om man just nu kan laga eget och komplettera med ex Acana för att sedan gå över till bravo på sikt när hon är mer stabil.
 
Om jag vill blanda egen, har du tips på recept eller vart jag kan läsa på lite om det?
Funderar på om man just nu kan laga eget och komplettera med ex Acana för att sedan gå över till bravo på sikt när hon är mer stabil.

Prova Bravo försiktigt - fungerar för många, men det är enda färskfodret min ena hund inte klarar. Hon får totalt superont i magen av det ??? inte dålig mage, men ont.

Vill du blanda eget så försök hitta en återförsäljare av t ex Emmzo-produkter. Magrare varianter av animalier (vom, lamm osv - du får läsa på lite vad som är magrare) - blanda med t ex ris och sen kan man använda Standardt Laga Mat om man vill göra det enkelt för sig. Då får hunden dom vitaminer och mineraler den behöver för egenblandad kost. Själv ger jag av Standardt Immun och benmjöl, men allt beror på om man vill gör det enkelt för sig eller inte :) I Laga Mat finns ju även allt kalcium hunden behöver.

Hur mycket av animalier och ris du ska ge är helt upp till hund. Jag har inga maghundar så jag ger 80% -100% animalier och bara lite ris, olewomorötter eller annat beroende på vad som finns hemma. Tips är annars att maila till lena Mattsson på Standardt och fråga om recept till just din hund för dennes magproblem :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 820
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 292
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hemskt ledsen, men jag skulle vilja bolla lite foder med kunnigt folk. Min 7 månaders har ätit Nordics spannmålsfria färskfoder och...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 933
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 844
Senast: eldhroka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp