Fia Davidsson i Finspång kan tvingas sälja sin häst – efter prischocken: ”Vet inte om jag har råd”

Prisökningen på framförallt hö och stallströ har gjort stora avtryck i hästägarnas plånböcker, det berättar flera hästägare som SVT Nyheter har pratat med. Fia Davidsson i Finspång är orolig inför framtiden.
– Om man behöver sälja sin bästa vän – det är klart att det inte är roligt.
 
Det som kan hända är att om det är för mkt organiskt material i gödslet, som hästgödsel ofta är,att det organiska materialet tar för mkt kväve från marken för nedbrytning av det organiska materialet och då blir skörden sämre , tom sämre än att inte gödsla alls.

Ja. Men vi hästägare kan göra något åt det, genom att mocka spån och bajs separat :). Användning av permanentbädd minskar också mängden strö i stacken.

Jag har fått igång så pass bra jordfabrik på min lilla mark att en gödsellimpa som jag stänger på hösten är färdig jord på våren - trots minusgrader och snö under 90% av lagringstiden. Tog nyss en tjuvkik i min senaste limpa, den är redan härlig svart jord och jag stängde den i oktober, så den hade bara 1 månad med plusgrader på sig.

Jorden som blir av rent hästbajs är så näringsrik att jag måste vara försiktig med vad jag använder den till, det är definitivt för kraftigt för exempelvis potatis 😂. Fick både 1 meter höga blast som lade sig ner och så mycket potatis att det var typ hälften jord hälften potäter i limpan 🤣.

Jag har också minst 4 arter av dyngbagge på min lilla gård :). Om jag måste avmaska kemiskt så mockar jag i säck en vecka, och håller dom instängda i vinterhagen för att undvika att insektslivet dör av.
 
Ja. Men vi hästägare kan göra något åt det, genom att mocka spån och bajs separat :). Användning av permanentbädd minskar också mängden strö i stacken.

Jag har fått igång så pass bra jordfabrik på min lilla mark att en gödsellimpa som jag stänger på hösten är färdig jord på våren - trots minusgrader och snö under 90% av lagringstiden. Tog nyss en tjuvkik i min senaste limpa, den är redan härlig svart jord och jag stängde den i oktober, så den hade bara 1 månad med plusgrader på sig.

Jorden som blir av rent hästbajs är så näringsrik att jag måste vara försiktig med vad jag använder den till, det är definitivt för kraftigt för exempelvis potatis 😂. Fick både 1 meter höga blast som lade sig ner och så mycket potatis att det var typ hälften jord hälften potäter i limpan 🤣.

Jag har också minst 4 arter av dyngbagge på min lilla gård :). Om jag måste avmaska kemiskt så mockar jag i säck en vecka, och håller dom instängda i vinterhagen för att undvika att insektslivet dör av.
Precis, hästfolk måste lära sig mocka! Man blir ju lite ledsen när man ser gödselstackar fulla med strö. Men tyvärr är hästgödseln ändå inte så attraktiv för storjordbruken. Jag pumpar ur gödselvattnet från plattan in i växthuset vår och höst, toppen! För egen odling är gödselstacken hur bra som helst.
 
Jag har torv i ligghallen så får väldigt "ren" gödsel, bara från boxarna det blir mera strö för där har jag halm.
Använder gödseln på egen åker, som nu när en vall ska läggas om.
Skulle gärna använda mer i mina egna odlingar men vet inte riktigt hur jag ska få till det.
 
Jag har torv i ligghallen så får väldigt "ren" gödsel, bara från boxarna det blir mera strö för där har jag halm.
Använder gödseln på egen åker, som nu när en vall ska läggas om.
Skulle gärna använda mer i mina egna odlingar men vet inte riktigt hur jag ska få till det.

Lägg den i en limpa, låt insekterna och mikroberna göra jobbet. När den är svart och ser ut som jord är den klar :). Det tar allt från 1-12 månader, men snabbare varje gång du gör en ny limpa på samma plats. Använd som jordförbättrare, dvs lägg in i befintliga odlingsbäddar eller blanda med sand/skräpjord till nya bäddar.

Till det gödsel där du har mycket halm kan du blanda med grönt rens. Gräsklipp, ogräsrens etc. Grönt = kväve, brunt = kol. Halm räknas som "brunt". Ren hästbajs har redan typ den perfekta ration brunt/grönt.

https://grontradgardsmastare.com/forsta-den-bruna-och-grona-blandningen-for-kompost/
 
Det som kan hända är att om det är för mkt organiskt material i gödslet, som hästgödsel ofta är,att det organiska materialet tar för mkt kväve från marken för nedbrytning av det organiska materialet och då blir skörden sämre , tom sämre än att inte gödsla alls.
Odling av baljväxter binder väl kväve i marken? Så då kan man ha växelbruk med baljväxter för att få mer kväve i jorden.
Fast EU godkänner väl inte att man växelbrukar mark(?).
 
Att hävda att plasten till balarna bidragit till ökade höpriser är bara skitsnack. 2021 kostade en rulle sträckfilm 750 mm 825:- och miljöavgiften 38:-, 2022 var priset 1010:- + 38:- Alltså en ökning på 185:-/rulle. Man får ut 15-18 balar/rulle, alltså blev det en ökning per bal med 12,33 eller 10,27 - alltså PER BAL!! Det är inte mycket.....
 
Att hävda att plasten till balarna bidragit till ökade höpriser är bara skitsnack. 2021 kostade en rulle sträckfilm 750 mm 825:- och miljöavgiften 38:-, 2022 var priset 1010:- + 38:- Alltså en ökning på 185:-/rulle. Man får ut 15-18 balar/rulle, alltså blev det en ökning per bal med 12,33 eller 10,27 - alltså PER BAL!! Det är inte mycket.....

Det kan tyckas lite men är ändå en ökning med nästan 22% per rulle. Det är en ganska substantiell ökning, även om ökningen i kr per bal kan kännas liten. Jag tror att priset på plasten definitivt spelar roll, men att det inte hade märkts så mycket om utsäde och konstgödsel inte också hade ökat i pris.
 
Det kan tyckas lite men är ändå en ökning med nästan 22% per rulle. Det är en ganska substantiell ökning, även om ökningen i kr per bal kan kännas liten. Jag tror att priset på plasten definitivt spelar roll, men att det inte hade märkts så mycket om utsäde och konstgödsel inte också hade ökat i pris.
Diselpriset birdar säkert också!
 
Sant. Men lantbrukare betalar inte samma pris som vi andra (över om priset naturligtvis ökat för dem också!)

Nä, men höbärgning har mycket små marginaler för de mindre bönderna. Några kronor dyrare per mil, några kronor dyrare per plastrulle, och plötsligt så har dom varken råd att göra det eller en chans att få tillbaks pengarna vid försäljning.

Bidragen ökade ju inte. Och inte heller kundernas lön.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 278
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp