Fiber - rimligt pris?

BernT

Trådstartare
Vi behöver fixa fiber i det hus vi köpt. Det är dragit precis till husvägg redan men inte anslutet. Fiberbolaget hävdar att det kostar 31000 att ansluta. Jag tycker det låter helt orimligt. De hävdar också att man kan inte få en offert utan det är fast pris på 31k oavsett vilket jobb som behöver göras, vilket också låter absurt.

Flera grannar har fiber så allt är draget och förberett och som sagt ända fram till vår husvägg, det ska bara kopplas in vilket omöjligt kan kräva så mycket jobb att 31000 är rimligt.

Eller är det rimligt pris?
 
I fiberföreningen vi tillhör så kostar det från 28 000 kr och uppåt att ansluta ser jag i prislistan. Så en liknande summa.
Vårt hus var redan anslutet när vi flyttade in men som jag förstått det så är det väldigt dyrt att ansluta i efterhand även om fibern är dragen fram till tomtgräns.

Tillägg: i vår förening så står det att ungefär hälften av summan här ovan är kapitalinsats i föreningen (13 600) och att resten är grävnings- och installationsarbete inkl. moms.
 
I fiberföreningen vi tillhör så kostar det från 28 000 kr och uppåt att ansluta ser jag i prislistan. Så en liknande summa.
Vårt hus var redan anslutet när vi flyttade in men som jag förstått det så är det väldigt dyrt att ansluta i efterhand även om fibern är dragen fram till tomtgräns.

Tillägg: i vår förening så står det att ungefär hälften av summan här ovan är kapitalinsats i föreningen (13 600) och att resten är grävnings- och installationsarbete inkl. moms.
Ungefär så det är sagt här också. Men tror att vi som anslöt i första vändan fick betala runt 35'
 
Här fick vi 2 olika priser när det las fiber. Ett för att ansluta med en gång och ett betydligt högre lägsta pris om en valde att vänta, är ett bra tag sedan så kommer inte ihåg priserna.
Så ja det kan absolut stäma. Kommer ihåg att ingen hemma omkring valde att vänta pga prisskillnaden.
 
Det var något sånt pris vi fick när det var aktuellt. Vi tackade nej och har haft mobilt bredband i 7 år, det fungerar riktigt bra. Jag skulle kunna betala max 10-12 tusen för en anslutning, även det känns orimligt dyrt, vi har redan kabel framgrävd till huset.
 
Hos oss kostade det också mycket mer att vänta med anslutningen än att ansluta direkt så det låter inte orimligt, samma för svärföräldrarna som bor i annat län och drog in fiber 2021. Vi betalade 20K när det grävdes ner 2019.

Det rörde/rör sig alltså om fasta summor, ingen skillnad oavsett hur långt det behövde grävas från vägen (landsbygd, många hus står flera hundra meter in på sin mark). Tror det skulle gå på nästan det dubbla att ansluta i efterhand, även det ett fast pris.
 
Tror att det kostar 20 k att ansluta i vårt område. Fast avgift, sen tillkommer ju grävning etc, men sånt slipper ju du eftersom det redan är klart.
Det som ingår i anslutningsavgiften är ju en "medlemsavgift", för att kunna underhålla fibern etc.
 
Vi fick betala 25' när vi anslöt vårt i efterhand för drygt fyra år sedan. Anslutningsavgift, dra ledning från "tomtgräns" (från grannen) och inkoppling i huset ingick i det. Vi betalade all grävning själva.
 
Alltid mycket dyrare att koppla in sig på fiber i efterhand, än direkt när det läggs.

Anledningen att det blir dyrare att koppla in sig i efterhand än direkt, är ju för att om en större grupp hushåll ansluter i princip samtidigt så blir det en skaplig "mängdrabatt" som man i efterhand inte kan få del av.
 
Vi behöver fixa fiber i det hus vi köpt. Det är dragit precis till husvägg redan men inte anslutet. Fiberbolaget hävdar att det kostar 31000 att ansluta. Jag tycker det låter helt orimligt. De hävdar också att man kan inte få en offert utan det är fast pris på 31k oavsett vilket jobb som behöver göras, vilket också låter absurt.

Flera grannar har fiber så allt är draget och förberett och som sagt ända fram till vår husvägg, det ska bara kopplas in vilket omöjligt kan kräva så mycket jobb att 31000 är rimligt.

Eller är det rimligt pris?

Även om man inte kan få en egen offert så borde någon kunna förklara mer detaljerat vad man betalar för. Finns det någon förening för fibern som man kan få information från?
 
Vi betalade 20k när fibern drogs in från start, inkoppling inkl grävning, framdragning osv. Vi fick besked på att om vi väntade med att koppla in/dra fram så skulle det kosta 25-30k att göra det i efterhand.
 
Vi behöver fixa fiber i det hus vi köpt. Det är dragit precis till husvägg redan men inte anslutet. Fiberbolaget hävdar att det kostar 31000 att ansluta. Jag tycker det låter helt orimligt. De hävdar också att man kan inte få en offert utan det är fast pris på 31k oavsett vilket jobb som behöver göras, vilket också låter absurt.

Flera grannar har fiber så allt är draget och förberett och som sagt ända fram till vår husvägg, det ska bara kopplas in vilket omöjligt kan kräva så mycket jobb att 31000 är rimligt.

Eller är det rimligt pris?
Det är rimligt, dina grannar har betalt för sin del av områdets fibernät när det anlades. Du inser säkert att en affärsmodell där alla som ansluter i efterhand bara betalar för den lilla sträckan från existerande nät till sitt hus är dödsdömd, eftersom väldigt få skulle hoppa på och finansiera det nya fibernätet när det rullas ut. Majoriteten skulle vänta till infrastrukturen fanns på plats.

Du har däremot anledning att vara sur på din fastighets förre ägare som inte förstod hur viktigt det är med fiberanslutning, och hoppade på när det var billigare.
 
Det är rimligt, dina grannar har betalt för sin del av områdets fibernät när det anlades. Du inser säkert att en affärsmodell där alla som ansluter i efterhand bara betalar för den lilla sträckan från existerande nät till sitt hus är dödsdömd, eftersom väldigt få skulle hoppa på och finansiera det nya fibernätet när det rullas ut. Majoriteten skulle vänta till infrastrukturen fanns på plats.

Du har däremot anledning att vara sur på din fastighets förre ägare som inte förstod hur viktigt det är med fiberanslutning, och hoppade på när det var billigare.
Jag är inte sur på någon? Ägarna då hade väl sin anledning till att inte ansluta/ansåg sig väl inte behöva fiber och det är inte mer med det.

@sjoberga ja men vi får ingen spec på vad det är vi betalar för. Jag tycker det är jättekonstigt att vägra berätta vad de ska göra samt vad vi faktiskt betalar för. Vi får bara en summa. Vi har genom egna efterforskningar fått fram att det ska dras en sladd vilket är ett jobb som tar 15 minuter.
 
Tycker ändå det känns rimligt?

Vi anslöt oss för ett gäng år sen, det hade kostat betydligt mer att ansluta sej senare..
Tror vi betalade runt 30tusen. 25 kanske.

'Byn' hade en särskild fiberförening som hade hand om allt. Betalningen blev solidarisk och alla på samma område och samma etapp betalde lika mycket.
Hade det inte varit så hade det till vårt hus kostat 75tusen pga avstånden.


Själva anslutningen tog ju inte särskilt lång tid såklart. Men det är ju inte bara det man betalar för tänker jag?
 
@sjoberga ja men vi får ingen spec på vad det är vi betalar för. Jag tycker det är jättekonstigt att vägra berätta vad de ska göra samt vad vi faktiskt betalar för. Vi får bara en summa. Vi har genom egna efterforskningar fått fram att det ska dras en sladd vilket är ett jobb som tar 15 minuter.
Som Sjöberga skriver, sannolikt ligger fibern i en förening och du får betala för den grävning/ledning/kablar/ markkostnader etc som det kostat när fibern drogs från början. Föreningen kan svara på hur det delas upp.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 150
Senast: athena
·
R
Övr. Hund Vi kommer behöva ta ett snack med hundägande granne. Våra hus ligger nära. Ca 30-40 m från varandra med en smal grusväg på ca 4 m mellan...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 637
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp