Fiber - rimligt pris?

Jag är inte sur på någon? Ägarna då hade väl sin anledning till att inte ansluta/ansåg sig väl inte behöva fiber och det är inte mer med det.

@sjoberga ja men vi får ingen spec på vad det är vi betalar för. Jag tycker det är jättekonstigt att vägra berätta vad de ska göra samt vad vi faktiskt betalar för. Vi får bara en summa. Vi har genom egna efterforskningar fått fram att det ska dras en sladd vilket är ett jobb som tar 15 minuter.
Nu tror jag inte att det "bara" är att dra en sladd .... Det som sannolikt ligger fram till huset är ett tomrör (Duct) och den går till ett korskopplingsskåp som bör ligga max 500M bort. Förhoppningsvis har dom tagit höjd med antalet fiber så det finns lediga fiber där annars är det ganska kört att få in fiber. Det ska blåsas in en fiber i Duct:en och svetsar i båda ändar och mätas upp. Sen ska det installeras lite mottagarutrustning i huset som ska kopplas ihop med fibern på utsidan. Sen är det dags att börja koppla upp allt bakåt mot fibernätet med konfigurationer mm .... Att det skulle tar 15 minuter ... det är som att säga att jag ska bara vara i stallet 15 minuter.... :angel:
 
När jag anslöt till kommunens nät betalade jag 7500 kr. Det låga priset var för att kommunen ville att så många som möjligt skulle ansluta.
Att ansluta nu i efterhand kostar i tätort från 15 000 i tätort och från 25 000 på landsbygd.
 
Tar nog avsevärt längre än 15 minuter att gräva upp och koppla in er anslutning på befintlig lina och lägga igen + att ni får betala för maskinkostnad, rese och arbetskostnader.
Det ska inte grävas och det behövs inga maskiner. Det är därför jag inte förstår kostnaden.
 
Det märkliga är att väntar vi till nästa år kostar det 21000.

Alltså jag har inte problem med kostnaden, vi ska liksom renovera för typ 500k ändå så 31000 är ingenting i sammanhanget. Men jag vill veta vad jag betalar för.
 
Nu tror jag inte att det "bara" är att dra en sladd .... Det som sannolikt ligger fram till huset är ett tomrör (Duct) och den går till ett korskopplingsskåp som bör ligga max 500M bort. Förhoppningsvis har dom tagit höjd med antalet fiber så det finns lediga fiber där annars är det ganska kört att få in fiber. Det ska blåsas in en fiber i Duct:en och svetsar i båda ändar och mätas upp. Sen ska det installeras lite mottagarutrustning i huset som ska kopplas ihop med fibern på utsidan. Sen är det dags att börja koppla upp allt bakåt mot fibernätet med konfigurationer mm .... Att det skulle tar 15 minuter ... det är som att säga att jag ska bara vara i stallet 15 minuter.... :angel:
Skåpet ligger 0 (noll) m bort.
 
Skåpet ligger 0 (noll) m bort.
1648472477556.png


Borde vara ett liknade som denna som är korskopplingsskåp, dessa brukar stå vid vägen. sen har en del leverantörer en liten fasadbox (ca: 25x15cm) på ytterväggen av fastigheten där Duct:en kommer upp till.
 
Här fick vi 2 olika priser när det las fiber. Ett för att ansluta med en gång och ett betydligt högre lägsta pris om en valde att vänta, är ett bra tag sedan så kommer inte ihåg priserna.
Så ja det kan absolut stäma. Kommer ihåg att ingen hemma omkring valde att vänta pga prisskillnaden.
Samma här. Om man tecknade sig när de drog in så kostade det 10 000 har jag för mig.
Sedan vet jag inte vad det kostar om man ska ansluta nu., men däremot vet jag att det skulle bli krångligare (och dyrare) att göra det senare.
Antar att de måste göra om i kopplingsskåpen och så då, därav extra kostnad..

Edit: Det kostade visst 20 000 när det drogs in till och med. Om vi ville koppla in vårt andra hus också, på samma fastighet hade det kostat 10 000kr mer.
 
Senast ändrad:
Jag är inte sur på någon? Ägarna då hade väl sin anledning till att inte ansluta/ansåg sig väl inte behöva fiber och det är inte mer med det.

@sjoberga ja men vi får ingen spec på vad det är vi betalar för. Jag tycker det är jättekonstigt att vägra berätta vad de ska göra samt vad vi faktiskt betalar för. Vi får bara en summa. Vi har genom egna efterforskningar fått fram att det ska dras en sladd vilket är ett jobb som tar 15 minuter.

Ja, fast ni betalar ju inte bara för att det ska dras en sladd. Ni medfinansierar hela projektet. D.v.s. er del av hela dragningen som behövts göra för att komma fram till ert hus. Det är iaf så jag tolkar det. Annars hade ju folk bara kunnat vänta och sen bara betala en struntsumma jämfört med grannarna som valde att skaffa det direkt. Det hade inte blivit hållbart ekonomiskt.
 
Kostade 19000:-
Hade jag väntat skulle det kostat 32 har jag för mig
Jag förstår inte riktigt varför man väntar det höjer väl värdet på huset om det finns fiber?
Kanske om man köper ett hus efter någon annan (äldre?) som bott där och inte tyckt att de behövde fiber? Och lever på lite snål pension.
Jag tror inte de över 80 på vår väg gick med på fibern ;)
 
Ja, fast ni betalar ju inte bara för att det ska dras en sladd. Ni medfinansierar hela projektet. D.v.s. er del av hela dragningen som behövts göra för att komma fram till ert hus. Det är iaf så jag tolkar det. Annars hade ju folk bara kunnat vänta och sen bara betala en struntsumma jämfört med grannarna som valde att skaffa det direkt. Det hade inte blivit hållbart ekonomiskt.

Det är säkert så, men då får ju fiber-företaget säga det. Eller så har vi haft otur och fått prata med deras sämsta anställda som varken kan eller vet något.

Men då ska vi köra på, lika bra installera det. Kommer dock ändå kräva en spec på vad vi betalar för.
 
Det är säkert så, men då får ju fiber-företaget säga det. Eller så har vi haft otur och fått prata med deras sämsta anställda som varken kan eller vet något.

Men då ska vi köra på, lika bra installera det. Kommer dock ändå kräva en spec på vad vi betalar för.

Ja, det tycker jag nog att de kan ge er. Om inte på papper så iaf en förklaring till priset.
 
Nej vi får inte gräva.
Naturligtvis ska inte ni gräva nånting för att komma in på huvudlinan.
Det är ju från där det sedan fördelas i skåpet

Inte så länge sen jag kopplade in fiber. Linan från mitt hus kopplades på huvudlinan när den drogs förbi och sen går det in i skåpet och fördelas tillgången ut till de få hus som hör till just det skåpet.
 
Naturligtvis ska inte ni gräva nånting för att komma in på huvudlinan.
Det är ju från där det sedan fördelas i skåpet

Inte så länge sen jag kopplade in fiber. Linan från mitt hus kopplades på huvudlinan när den drogs förbi och sen går det in i skåpet och fördelas tillgången ut till de få hus som hör till just det skåpet.
Fiber finns fixat till precis under huset. Grannarna hade kopplat på i efterhand om det tog inte många minuter och krävde noll grävning eftersom de också hade draget precis under. Det är säkert rimligt pris, men jag vill veta vad jag betalar för och tänker inte acceptera en klumpsumma som känns som de drog ur röven.
 
Ingen får gräva i grunden. Tänker inte förklara närmare för då kan man typ lista ut var det är och jag vill inte flasha min adress på hela internet ☺️ Men fiber finns fixat till precis under huset. Grannarna hade kopplat på i efterhand om det tog inte många minuter och krävde noll grävning eftersom de också hade draget precis under.

Nä, men det har väl säkert grävts någonstans för att kunna dra det fram till ert hus från den plats där det fanns innan projektet började. Du måste inse att ni medfinansierar hela projektet och inte bara sista metern in i huset.
 
Nä, men det har väl säkert grävts någonstans för att kunna dra det fram till ert hus från den plats där det fanns innan projektet började. Du måste inse att ni medfinansierar hela projektet och inte bara sista metern in i huset.
Men ändå lustigt att det kostar 31 nu och 21 2023. Men det kanske är normalt, ingen aning om vad det kostade om nuvarande hade kopplat in direkt, det kanske kostade 40+ då.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 142
Senast: athena
·
R
Övr. Hund Vi kommer behöva ta ett snack med hundägande granne. Våra hus ligger nära. Ca 30-40 m från varandra med en smal grusväg på ca 4 m mellan...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 621
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp