Fiber - rimligt pris?

Men ändå lustigt att det kostar 31 nu och 21 2023. Men det kanske är normalt, ingen aning om vad det kostade om nuvarande hade kopplat in direkt, det kanske kostade 40+ då.

Det kan ju vara så att de drar ihop x antal hus att ansluta samtidigt i ditt område efter årsskiftet och att det då blir en lägre klumpsumma mot om de måste åka ut och enbart göra ditt hus asap?

Jag hade också blivit iriterad över att inte få svar på vad det är jag betalar för!
 
Självklart ska ni få veta vad ni betalar för. Samtidigt kanske man får ha liiiite överseende då det i normalfallet är en förening med frivilliga det handlar om när det gäller fiber, alltså ingen som har det som yrke utan det görs ideellt.

Summan i sig ser jag som fullt rimlig. Till och med billig. Här kostar det mer att ansluta i efterhand.

Man betalar ju inte bara för själva anslutningen utan också för det som övriga i föreningen har betalat för och jobbat för för att ens få till fiber i området. Det är som ett medlemskap där du betalar en avgift för att få vara med. Att det skulle bli billigare nästa är är däremot konstigt. Kan det vara något bidrag som går att ansöka om då kanske som gör det billigare?
 
Vi betalade 45000 för att ansluta till det kommunala avloppet. Det var inte frivilligt och i priset ingick inget annat än att vi skrevs in i systemet. Grävande osv kostade ungefär lika mycket. Man köper ett medlemskap ungefär.. Men det sög. :meh:
 
Tror min Pappa betala mellan 35-40 tusen för att få in fiber på tomten och påkopplat. Det tog ungefär 2 år innan de var klara, det sköts hela tiden på framtiden av bolaget som skulle gräva i området :meh: Men han ansåg att de var billigt ändå med tanke på att de bor mitt i skogen och närmsta grannen är väl 500 meter bort om inte längre.

Vi slapp ju fundera över sådant när de drogs in fiber i vårt hus då vi bor i hyresrätt. Tror vi betalar 80 kronor i månaden på hyran extra för att de drog in fiber.
 
Vi betalade 45000 för att ansluta till det kommunala avloppet. Det var inte frivilligt och i priset ingick inget annat än att vi skrevs in i systemet. Grävande osv kostade ungefär lika mycket. Man köper ett medlemskap ungefär.. Men det sög. :meh:
Vi ville visserligen ha kommunalt VA eftersom vattnet var riktigt vidrigt (men godkänt) men det var ett indirekt tvång eftersom inga avlopp godkändes och visst kostar det. 120000 betalade vi och då fixade vi grävningen själva från ledningen och in. Dessutom var vi tvungna att fixa någon grej som ska förhindra vattnet från att gå tillbaka eftersom vi har djur. Den kostade någonstans runt 25-35000.
 
Jag är inte sur på någon? Ägarna då hade väl sin anledning till att inte ansluta/ansåg sig väl inte behöva fiber och det är inte mer med det.

@sjoberga ja men vi får ingen spec på vad det är vi betalar för. Jag tycker det är jättekonstigt att vägra berätta vad de ska göra samt vad vi faktiskt betalar för. Vi får bara en summa. Vi har genom egna efterforskningar fått fram att det ska dras en sladd vilket är ett jobb som tar 15 minuter.
Min fiberförening har ungefär den abslutningsavgiften för nya fastigheter vi var över 300 fastigheter som anslöt när fibern drogs.

Tror inte du kan få en specad faktura. Det är samma sak som att ansluta till kommunalt vatten eller avlopp. Eller ansluta till elnätet. Det är en anslutningsavgift. Inte en faktura på utfört arbete
 
Min fiberförening har ungefär den abslutningsavgiften för nya fastigheter vi var över 300 fastigheter som anslöt när fibern drogs.

Tror inte du kan få en specad faktura. Det är samma sak som att ansluta till kommunalt vatten eller avlopp. Eller ansluta till elnätet. Det är en anslutningsavgift. Inte en faktura på utfört arbete
Fast då är det ju fördelaktigt om någon kan förklara det, vad man betalar för. Skulle ju räcka med en liten kort text. Man kan inte anta att alla vet vad en fiberförening gör och vad en anslutning innebär. De flesta gör det nog bara någon gång i livet.

Även om jag avundas dem som får chansen.
 
Det ska inte grävas och det behövs inga maskiner. Det är därför jag inte förstår kostnaden.
Det är väl en anslutningsavgift det handlar om?
Inte arbets- och materialkostnader för att genomföra själva inkopplingen.

Kapital-/investreringskostnader för det nätet som ni ansluts till. Oavsett om det är ett företag eller en förening så ger man normalt ingen ytterligare specifikation på det. En fast summa som är er del av det som ska pytsas in för att det finns ett nät att göra anslutningen till.
 
Det fanns fiber i vårt område men inte indraget i vårt hus när vi flyttade in. Sen kom ett erbjudande, vi betalade 8000 för att efteransluta.
 
Fast då är det ju fördelaktigt om någon kan förklara det, vad man betalar för. Skulle ju räcka med en liten kort text. Man kan inte anta att alla vet vad en fiberförening gör och vad en anslutning innebär. De flesta gör det nog bara någon gång i livet.

Även om jag avundas dem som får chansen.
Kan hålla med 😄 men priset verkar ju rimligt så det är bara att köra på. Ska dock kolla om man kan välja nån annan, fanns iaf två att välja på vet jag men har inte koll på vad den andra kostade.
 
Mina föräldrar betalade 15’ när de kopplade in för typ fem år sen. Mormor avböjde för att min morbror fick för sig att hon inte behövde internet (var ju smart när både telefonen och trygghetslarmet visade sig behöva internet :meh:) och nu skulle det kosta typ det dubbla för henne att koppla in sig.
 
Mina föräldrar betalade 15’ när de kopplade in för typ fem år sen. Mormor avböjde för att min morbror fick för sig att hon inte behövde internet (var ju smart när både telefonen och trygghetslarmet visade sig behöva internet :meh:) och nu skulle det kosta typ det dubbla för henne att koppla in sig.
Det där är så dumt! Pratade med en om det där för kanske 10-15 år sedan som menade att de "minsann inte försökte med skrämselmetoder" i sin fiberförening men sanningen är ju att koppartråden försvinner överallt och internet krävs även för att kunna ha en fast telefon. Bättre att ta ställning till det då än att stå där och utgå ifrån något helt annat. Hen jag pratade med menade att telia är statligt och att de har ett ansvar för att alla ska kunna ha fast telefoni. Välkommen till verkligheten sa jag och hänvisade till att det är väldigt längesedan telia var statligt ägt och att ingen har den typen av ansvar hen trodde.
 
För oss kostar det ca 45 000 kr om vi vill ansluta oss till fibern i vårt område, men då är det en bit att gräva också. Det känns totalt ovärt, så vi kör med mobilt bredband istället och det funkar utmärkt.
 
Ja inte är det billigt. Vi betalade 20' för det i vårt förra hus. Då var priset satt pga måååååånga som anslöt sig samtidigt i området. Vårt nybygge ska få in fiber nu, även där ett antal som ansluter vartefter deras hus blir klara. Tror det var 28' vi får betala där.
 
Kan hålla med 😄 men priset verkar ju rimligt så det är bara att köra på. Ska dock kolla om man kan välja nån annan, fanns iaf två att välja på vet jag men har inte koll på vad den andra kostade.
Vi hade i vårt förra område Telia och något mer jag inte minns namnet på. De som valde det andra har haft såna extrema problem med sin skitfiber. Alldeles för ofta man läser om att deras nät ligger nere och dessutom tog det tid och evighet innan de drog in det i deras hus. Även varit lite annat gnäll på deras nät jag inte minns här och nu.

Med andra ord: kolla upp vad det är du tar för något, även om du kan spara några tusingar.
 
Har inte läst alla svar.

3 år sen vi kopplade in 27 000,- gick det på vi var på startsträckan ledning precis utanför huset

Kompis som bor uppåt i landet 7 000,-

När vi drog så plöjde de ner kabeln sen kom installatören en tid efter och gjorde resten.

nu blev ju allt inbakat i ett pris
 
Fick nyss fiber, efter många års väntan, tror jag beställde 2017 eller nåt. Betalade 24 000 kr. Landsbygd.

Ser det dock inte alls konstigt att få betala lika mycket eller mer för att ansluta sig i efterhand.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 128
Senast: athena
·
R
Övr. Hund Vi kommer behöva ta ett snack med hundägande granne. Våra hus ligger nära. Ca 30-40 m från varandra med en smal grusväg på ca 4 m mellan...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 582
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp