Masse

Trådstartare
Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och bredband inte är någon självklarhet. Det är definitivt inte tal om något framtida 5G här inte, jag har knappt 2G och då måste jag gå ut och stå på en backe.
Ni förstår att fiber skulle lösa mycket för oss så givetvis har vi varit på sedan man började tala om det.
Från början var vi inte ens med i de planerade områdena, man skulle sluta hos grannen. När så fick möjlighet för fyra år sedan att beställa gjorde vi givetvis det. Första preliminära beställningen gav ett pris till tomtgränsen vilket i vårt fall betydde att det skulle grävas ytterligare nästan hundra meter på vår bekostnad. Vi fick lov att gräva själv vilket skulle bli bra mycket billigare. Planerat datum enligt det riktiga avtalet var 2020 och priset var faktiskt 3000 billigare än i det preliminära. Bara att tacka och ta emot.
Så för ett år sedan blev jag uppringd av dom som sköter det här som sa att nu var det på G. Någon gång under våren skulle man komma. Jag som har ett ganska dyrt bredband via satellit idag blev ju glad och började försöka säga upp det. Vilket som tur är inte var så lätt. Jag sa också till uppringaren att då fick vi sätta fart och börja gräva den sista biten.
Jag riktigt kände hans förvåning när han undrade varför? Jag hade ju ett avtal för komplett installation. Allt ingick i mitt pris ända fram till institutionen i huset och inställningar av min utrustning. Nu var det min tur att bli förvånad.
Våren gick och det hördes inget om någon fiber, så i juni dök en projektledare upp och sa att nu var det nära. Då kom nästa underlighet, han visste inte att EON grävt ner slang fram till vår tomtgräns i samband med att man bytte elledningar. Efter det har det flera gånger varit folk från fiberbolaget och mätt och tittat på stället där slangen slutar.
Det är det enda vi märkt av vår fiber under hela hösten, så det är tur att vi har satelitbredbandet kvar. Min man träffade projektledaren i affären och han undrade vad vi tyckte om fibern. Min man sa att han inte visste så mycket innan vi fick det. Då blev projektledaren ställd för han var övertygad om att vi hade fungerande fiber vid det här laget.
Strax innan jul dök det en tidig morgon upp en stor lastbil med en grävmaskin på. Man skulle börja gräva och göra det genom en av hästarnas vinterhage så det blev lite rörigt den morgonen.
Givetvis blev det inte bara till att gräva, utan det saknade folk och första dagen kom man ca 3 meter. Sedan började det regna och hålet blev vattenfyllda, vilket ledde till flera dagars uppehåll. Så blev torrväder och full arbetsstyrka och grävningen genom hästarnas hage blev klart precis innan helgerna så vi har kunnat använda den igen. Igår kom man och grävde den sista biten fram till huset.
Vad jag förstått på andra i området så är väntan på själva installationen den som varit den längsta. Jag får väl räkna med att få det i slutet av året.

Nu till min undran är det vårt fiberbolag som är väldigt rörigt och inte har koll på vad man gör eller har ni liknande upplevelser?
 
Var mycket krångel och tog tid innan vi fick det klart också. Mamma och pappa som bor 1,5 mil norr om oss fast i samma kommun med samma avtal har inte fått det än pga alla möjliga orsaker. Så min erfarenhet är att de som gräver fiber inte har helt koll på läget :p

Här hade dom också tänkt gräva genom hästhagen och över en av våra andra åkrar men vi lyckades förhandla oss till att få det grävt runt om allt istället. Himla tur för vi ska gräva och bygga på åkern och det hade äventyrat fiberledningen som inte ligger superdjupt överallt.
 
Vi bor på landet.
Det är många hus och dom ligger i regel utspridda på en stor yta. Fibern grävdes och drogs därför i etapper. Man grävde klart en etapp i taget och allting var väldigt uppstyrt. Allting stod i kontrakt vilka upprättades på ett bra sätt.
Alla visste vad som gällde och man grävde fram till tomtgräns.
Mellan tomtgräns och hus fick man ombesörja själv (alt anlita den som grävde fibern, också smidigt för de som behövde)

Vi har haft en mycket väl fungerande fiberförening med folk i vår 'by' som höll i allting, med rätt folk på ett plats. Ideellt förstås, men driftiga människor som kan sina saker. Föreningen var ju också den som hade all kontakt med alla, vilket skapar lite ordning och reda tror jag.


När väl fibern 'blåstes och startades' så var det också väldigt okomplicerat mej veterligen. Man fick sms om att 'nu skulle det ske' och man var uppdaterad genom sms och post.
Hade man problem ringde man föreningen o fick råd och hjälp vart man skulle vända sej.

Så för oss var hela fibern väldigt okomplicerad. Men bakom det okomplicerade står troligen rätt människor som styrde upp på bra sätt.
 
Min erfarenhet liknar @Magnums. På de håll där fiberutbyggnad skett i regi av någon större kommersiell aktör verkar projektering och samordning ofta vara mer eller mindre haltande. Man jobbar ad hoc, litet vilda västern. Mitt intryck och erfarenhet är att de utbyggnader som drivs/leds av lokala föreningar ofta har avsevärt mycket bättre fungerande samordning.
 
Senast ändrad:
Här var det ett evigt diskuterande om exakt var det skulle grävas och när det väl sen grävdes så grävdes strömkabeln av :meh: ute vid vägen
Tror det är tre år sedan det först började pratas om fiber och nu är det klart
Grävningen ända fram till huset blev klar i maj och installationen in i huset skedde strax före jul vilket fick mig att börja undra om de glömt mitt hus ;)
 
Här hos oss har kommunen stoppat den stora (kända) aktören eftersom arbetet (gjort av underentreprenörer som i sin tur har underentreprenad etc etc) hittills är så dåligt utfört. Man har börjat någonstans, åkt vidare & påbörjat något annat, återvänt till ett tredje ställe för att något gått sönder/blivit fel osv. Anledningen är delvis att man vill påbörja arbetet så att avtalet inte kan sägas upp där man redan skrivit kontrakt.
Allt detta har gjort att kommunen sagt att inget får påbörjas utan att allt tidigare avslutas/repareras först. För oss innebär det att det snart gått så lång tid utan att de påbörjat sedan avtalet skrevs på att vi kommer kunna säga upp det. Vet att andra aktörer varit här för fem år sedan och diskuterat möjligheten att ta över för att det var så rörigt redan då.
 
På sätt och vis skönt att man inte är ensam om att ha problem med rörig entreprenör. Men också förbaskat sorgligt att det är så och även värre på flera håll.
 
Jag bor på landet i mitten av Skåne. Här var det klydd och mycket väntan, och det blev inte bättre av att Telia släckte ner teleledningarna i somras så vi blev av med vår ADSL-uppkoppling. Men efter byte av fiberfirma och de äntligen började gräva så gick det väldigt snabbt och smidigt och vi fick äntligen fibern inkopplad torsdagen innan jul (halleluja! osv). Dock är det många i kommunen som inte kommer få fiber alls, vi har tur som bor längs den 70-väg som aktören valt att satsa på.
 
Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och bredband inte är någon självklarhet. Det är definitivt inte tal om något framtida 5G här inte, jag har knappt 2G och då måste jag gå ut och stå på en backe.
Ni förstår att fiber skulle lösa mycket för oss så givetvis har vi varit på sedan man började tala om det.
Från början var vi inte ens med i de planerade områdena, man skulle sluta hos grannen. När så fick möjlighet för fyra år sedan att beställa gjorde vi givetvis det. Första preliminära beställningen gav ett pris till tomtgränsen vilket i vårt fall betydde att det skulle grävas ytterligare nästan hundra meter på vår bekostnad. Vi fick lov att gräva själv vilket skulle bli bra mycket billigare. Planerat datum enligt det riktiga avtalet var 2020 och priset var faktiskt 3000 billigare än i det preliminära. Bara att tacka och ta emot.
Så för ett år sedan blev jag uppringd av dom som sköter det här som sa att nu var det på G. Någon gång under våren skulle man komma. Jag som har ett ganska dyrt bredband via satellit idag blev ju glad och började försöka säga upp det. Vilket som tur är inte var så lätt. Jag sa också till uppringaren att då fick vi sätta fart och börja gräva den sista biten.
Jag riktigt kände hans förvåning när han undrade varför? Jag hade ju ett avtal för komplett installation. Allt ingick i mitt pris ända fram till institutionen i huset och inställningar av min utrustning. Nu var det min tur att bli förvånad.
Våren gick och det hördes inget om någon fiber, så i juni dök en projektledare upp och sa att nu var det nära. Då kom nästa underlighet, han visste inte att EON grävt ner slang fram till vår tomtgräns i samband med att man bytte elledningar. Efter det har det flera gånger varit folk från fiberbolaget och mätt och tittat på stället där slangen slutar.
Det är det enda vi märkt av vår fiber under hela hösten, så det är tur att vi har satelitbredbandet kvar. Min man träffade projektledaren i affären och han undrade vad vi tyckte om fibern. Min man sa att han inte visste så mycket innan vi fick det. Då blev projektledaren ställd för han var övertygad om att vi hade fungerande fiber vid det här laget.
Strax innan jul dök det en tidig morgon upp en stor lastbil med en grävmaskin på. Man skulle börja gräva och göra det genom en av hästarnas vinterhage så det blev lite rörigt den morgonen.
Givetvis blev det inte bara till att gräva, utan det saknade folk och första dagen kom man ca 3 meter. Sedan började det regna och hålet blev vattenfyllda, vilket ledde till flera dagars uppehåll. Så blev torrväder och full arbetsstyrka och grävningen genom hästarnas hage blev klart precis innan helgerna så vi har kunnat använda den igen. Igår kom man och grävde den sista biten fram till huset.
Vad jag förstått på andra i området så är väntan på själva installationen den som varit den längsta. Jag får väl räkna med att få det i slutet av året.

Nu till min undran är det vårt fiberbolag som är väldigt rörigt och inte har koll på vad man gör eller har ni liknande upplevelser?

Vi väntar också på fiber och här är det också rörigt. Det var rörigt redan från början. När alla hade gått ihop och bestämt sig och skulle skriva kontrakt med ett bolag så lade sig jävla iponly i och försenade projektet väsentligt. Som tur var ingen intresserad av iponly och projektet kunde fortsätta så att alla kunde få fiber. Annars hade andra byar med stort behov av fiber blivit utan.
Nu har det flutit på bra hos oss men jag vet andra i byn som klagar duktigt på fibernissarna. Troligtvis har företaget lejt bort nästan allt till andra små entreprenörer och kommunikationen funkar så där. Det vänstra handen vet inte vad den högra gör osv. Jag vet inte ens om de har någon projektledare. Men hos oss är fibern inblåst så det är bara småfix kvar innan vi har fiber.
 
Jag som jobbar i yrket kan säga att det finns fiberaktörer och det finns Fiberaktörer. När hela fiberresan började så var det lite vilda västern, det utnyttjades friskt från många håll för att få in snabba cash och det har tagit några år och kommer ta några till att städa upp det och få det att löpa på bra.

Min fiber hemma installerades av ett företag som skötte det snyggt. Bra information ut mot kunderna, snygga arbeten och kontakt med oss direkt när något inte gick som det skulle.

Jag däremot jobbar för ett entreprenörsföretag som är bygger för ett av dem större Fiberföretagen och jag kan säga att det har varit sjukt jäkla rörigt här. Men sen i höstas har jag fått ihop ett gäng med personal som sköter jobben snyggt och gör allt det som inte har gjorts sen innan när det kommer till kundkontakt och ärendehantering. Så det krävs att man hittar folk som inte bara jobbar för att jobba utan faktiuskt tycker det är roligt att göra detta.
 
Juste här har de också klippt teleledningarna i somras så vi har inte haft något annat val än att köra på svajigt mobilt internet sedan dess och frågan är om 5G eller fiber kommer komma hit först i den här takten O_o
Sverige är nog tyvärr inte unikt med tanke på EU direktivet och jag tror också att det kommer fortsätta strula många år framöver.
Många i den närliggande byn har dessutom problem med internet efter att fibern är installerad tyvärr men det kanske beror på alla felaktigheter/problem som dyker upp regelbundet.
 
Jag ångrar att vi drog in fiber!
De hade dragit fiber i kvarteret och vi hakade på i efterhand då vi köpte huset efter att fibern var klar till några andra hushåll här.
Det kom en gubbe som skulle visa hur de ville dra fibern och han ville såklart dra det till närmsta vägg vilket skulle hamna helt fel - då vi skulle ändra på planlösningen i vår kommande renovering.
Han var sur och tvär och vägrade ändra sig. Det slutade med att jag ringde min bror och var irriterad och han ringde den här gubben och stämde träff med honom. Min bror sprayade med färg hur de skulle dra fibern så vi fick den i entrén - då kunde gubben plötsligt gräva 15 meter extra! :meh:
De grävde ner fibern 15 cm djupt vilket är alldeles för ytligt - rekommendationerna är 30-40 cm.
Vi har även sämre internetuppkoppling nu än innan..
Mvh bitter fiberkund :devil:
 
Här har det fungerat riktigt bra.

Vi bildade en fiberförening som skötte allt. Föreningen tog in anbud på grävniongen och allt annat. Det gick strålande bra. Sedan ar det lite väntan på att få fibern blåst men på det stora hela har det fungerat.
Jag har abonnemang på 100/100 och det har jag i stort sett hela tiden.

Billigt blev det också. Vi betalade ca 10 papp per hushåll.
 
Jag har inte så mycket tid att jag kan återge våra turer, men det är komplett uppsättning strul med precis ALLT. Nu är fibern inne och vi har kommit igång, fungerar bra. Men vägen dit har varit lång, trots att jag har grävt själv på tomten (100 meter eller så) och själv lagt skyddsrör och duct. Bara att blåsa in alltså, och håltagning i en vägg (resten hade vi själva redan dragit).

Jag kan säga att de som installerade har gjort världens absolut fulaste kabeldragning, och de blev utsända efter 5 besök för att göra just det. Då kommer det fram att de aldrig dragit kabel innan så det var ju ingen överraskning att det ser ut som ett dagis varit framme...
 
Min mamma har fiber och det gick rätt smidigt till, de grävde till tomtgränsen och så fick man ordna någon som kunde gräva själv sista biten. Fibern i sig (eller hur man uttrycker det) fungerar klockrent.
Jag har fiber i min lägenhet och är väldigt nöjd med det.

Till mitt hus så grävdes ny elkabel i samband med att det kopplades på kommunalt VA/A och då grävde vi ner fiber från huset till tomtgränsen. Så när det finns möjlighet till fiber så kommer jag vara redo att ansluta.
 
Har också goda erfarenheter från landsbygden i Skåne. Ursprungligt avtal om anslutning våren 2017, markavtal skrevs våren 2018, allt indraget och fixat våren 2019. Jag har inte gjort mer än läsa igenom och skriva på (och betala).
 
Bor på gård på landet, vi fick fiber till 3 (4) fastigheter på gården samtidigt i höstas. Det var rätt rörigt och tog lite tid då det var så många olika entreprenörer inblandade och kommunikationen dem emellan verkade fungera sådär. Ute vid 70-vägen var det en som grävde, från 70-vägen och de cirka 500 meterna till vårt hus (som är sist på ”linan”) var det en annan och sedan de sista 10 metrarna fram till huset en tredje. En bit av sträckan gick över åker och hade inte sambon övervakat och tjatat hade det inte blivit så lyckat, de ville lägga det på 35 cm djup men han propsade på minst 50 cm med tanke på plöjning. De lyckades även gräva av både el och vatten om jag inte minns fel, trots att det var noga utmarkerat av dem själva 🙄

Själva installationen inne gick helt smärtfritt och allt fungerade direkt. Dock är jag missnöjd, trots högre hastighet än tidigare adsl så är det sämre? Exakt samma router som innan och ändå har vi plötsligt inte internet i hela huset längre, var aldrig någonsin ett problem innan med adsl.
 
Vi väntar fortfarande på att något ska hända, nu kommer vi eventuellt att flytta till ett annat hus som inte är intressant för iponly men vi lutar åt mobiltbredband där, samma pris som vårt adsl men med högre hastighet.
Vi har i dagsläget kontrakt med iponly, det skulle ha varit klart för ett år sedan men de har inte börjat förhandla med markägarna än. :meh: Så jag är tveksam till att det kommer att hända något de närmsta åren.
 
Vi fick inte veta när eller ens att det skulle komma och grävas hos oss. En dag var de där och grävde utan att vi visste vad de gjorde. De körde också sönder gräsmattan där de inte behövt vara iom att de inte iddes köra runt några meter till uppfarten.
Sen när vi då fått reda på att det var fiber så är jag själv hemma, utan grannar, och klockan är över 22. Då dunkar en främmande, stor man på dörren.
Han ville då att jag skulle testköra fibernätverket.
Eh.. Bör man inte avtala tid för besök. Och främst bör man kanske göra det dagtid.
Han såg helt förvånad ut då jag talade om att jag skulle sova.
 
Vi flyttade in för två år sedan och då sa man att det var precis å gränsen att vi hann skriva på avtalet innan de stängde för "sena anmälningar". Två år senare är det nu inkopplat och brukbart. I slutet så blev det nästan 2 år försenat. Tur att det mobila nätet ändå är ganska bra här.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var det Hovstadag, för att hälsa på pappsen och mammsen... :heart Okey... Chauffören satt i bilen utanför min port på framsidan...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: IngelaH
·
Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 130
Senast: kryddelydd
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 602
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag blir smågalen, för det finns verkligen ingen som kan svara rakt på min fråga.... Kort summering: Fastigheten vi köpte har telejack...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp