tuaphua

Trådstartare
Vi har fått fiber framdraget till huset. Vi är båda helt ointresserade och därmed helt obegåvade vad gäller teknik.

Vad ska man välja för leverantör?

Vi vill ha fri surf sas och gärna inte betala mer än man måste.

Tacksam för hjälp!
 
fri surf får man inte via fiber om du inte menare wifi hemma
Kolla upp hur de olika bolagens kundtjänst fungerar om något skulle strula
 
fri surf får man inte via fiber om du inte menare wifi hemma
Kolla upp hur de olika bolagens kundtjänst fungerar om något skulle strula

Jag vet inte vad ngt heter eller hur det går till typ. Och med väldigt begränsad tid och ork hoppas jag någon bussig Bukare vet och vill tipsa.

Det vi ska göra är arbeta och då surfa mkt, samt köra smarttv via det.
Vad behöver man då?

I dagsläget har vi varsin router med trådlöst surf som vi använt till det.
 
Det brukar inte vara ett helt fritt val av leverantörer, där jag bor kan vi välja på 10 olika operatörer.

Lite beroende på vilken upplösning ni brukar streama i så borde 100/10 Mbit eller 100/100 Mbit räcka alldeles ypperligt.
 
Fråga din granne eller någon mer ansvarig vad de väljer och välj samma.
Vi bor i skogen utan grannar. :laugh:

Det verkar helt enkelt som jag bara får ta mig tiden att försöka sätta mig in i det.
Jag är lite för sliten för det nu egentligen. Men men..
 
fri surf får man inte via fiber om du inte menare wifi hemma
Kolla upp hur de olika bolagens kundtjänst fungerar om något skulle strula
Vadå inte fri surf? Jag har fiber och har inga begränsningar i hur mycket jag använder nätet. Jag har Telia som leverantör så de har i alla fall fri surf. Det har inte varit några problem med supporten heller i de få fall jag varit tvungen att kontakta dem.

Wi Fi är ju bara en trådlös förlängning av fibern.
 
Vi har fått fiber framdraget till huset. Vi är båda helt ointresserade och därmed helt obegåvade vad gäller teknik.

Vad ska man välja för leverantör?

Vi vill ha fri surf sas och gärna inte betala mer än man måste.

Tacksam för hjälp!
Jag har Bahnhof och är väldigt nöjd med dom, har snabbt internet och tycker inte det är speciellt dyrt med tanke på vad jag får för pengar och hur mycket jag använder internet när jag är hemma.

Tycker deras kundtjänst är saklig och kunnig samt villig att hjälpa. Det var t ex. genom deras kundtjänst jag fick lära mig att jag behövde köpa en ny router för att få ut max hastigheten på internetet.

Telia ger jag inte mycket för längre, haft det innan och tyckte det strulade lite då och då och tycker det är segt att ta sig fram i kundtjänsten, men de kan ha bättrat sig.
Jag använder bahnhof för att jag gillar deras policy angående ens egna integritet på nätet.
 
Vi har fått fiber framdraget till huset. Vi är båda helt ointresserade och därmed helt obegåvade vad gäller teknik.

Vad ska man välja för leverantör?

Vi vill ha fri surf sas och gärna inte betala mer än man måste.

Tacksam för hjälp!
Välj ut några leverantörer och kolla om de kan leverera till er adress. Kolla vad de kostar och välj det som känns vettigast. Brukar funka bra att kolla på nätet.

För egen del betalar jag 1020,- per kvartal för 100/100, telefon och TV. Gruppavtal med ComHem.
Det funkar bra - med undantag av deras kundtjänst som är puckon. En gång när jag ringde och hela byn var utan uppkoppling slutade det med att de undrade om jag inte hade några söner som kunde komma hem till mig och kolla mina sladdar...
 
Håller med om vad alla ovan säger, och vill bara tillägga att det inte är ett definitivt beslut ni fattar en gång för alla som kommer att gälla resten av livet. Är ni inte nöjda är det bara att byta leverantör. Ofta är det klokt att bry sig mer om leverantörens renommé, än att spara några tior i månaden.
 
När mamma skaffade (jag hjälpte till) så hade kommunen information om vilka leverantörer man kunde välja mellan, på kommunens hemsida.
Sedan är det nog enklast att hitta en sajt som jämför åt en (typ Price Runner), borde inte vara svårt att googla fram och sedan välja något.
När du vet vilka leverantörer du kan välja mellan så skriv igen, är säker på att en snäll bukefalist kan hjälpa till. :)

Tips, Köp en BRA router.
Tips 2, t.ex. på Bahnof kan du skriva in din adress och se om de kan leverera till dig.
 
Jag skrev in min adress på bahnhofs sida och beställde via dom det var supersmidigt och jag lyckades att koppla både dator och tv till wifi utan en enda svordom :D och jag är totalt utan teknisk begåvning ;)
Har till och med wifi på stall plan :)
 
Vi bor i skogen utan grannar. :laugh:

Det verkar helt enkelt som jag bara får ta mig tiden att försöka sätta mig in i det.
Jag är lite för sliten för det nu egentligen. Men men..
Vi har också Bahnhof. Främst för deras vidmakthållande av någon slags integritetspolitik , enligt min gubbe, men deras hjälp har fungerat bra när jag haft problem. Jag jobbar mycket hemma så jag tror det är jag mest som ringer vid avbrott egen eller andras förskyllan. Supporten har varit så snälla så. 10/100 eller 100/100 räcker väl men öka vid mycket spel hemma eller livestreaming. 10 ut och 100 hem. Jag undrar om vi kan få 1000 men kanske. Nu är min dator den största segbollen.
 
Jag säger också Bahnhof om ni kan få det. Gillar deras tänk kring integritet och har kvar deras virusskydd etc trots att jag inte kan få deras fiber i nya lägenheten. Var supernöjd även med det när det begav sig. :) schyst prissättning och inga konstigheter.
 
Vi har tyvärr problem med Bahnhof, precis fått en tvångsuppgradering av hastigheten (från 100/10 till 250/100) med tillhörande prishöjning. Mindre än en månad (uppsägningstiden) framförhållning.

Däremot är det sant att det är skummisarnas nätverk, med hänvisning till att det är integritetsskyddat.
 
Vi har tyvärr problem med Bahnhof, precis fått en tvångsuppgradering av hastigheten (från 100/10 till 250/100) med tillhörande prishöjning. Mindre än en månad (uppsägningstiden) framförhållning.

Däremot är det sant att det är skummisarnas nätverk, med hänvisning till att det är integritetsskyddat.
Hur motiverade Bahnhof det? Byt operatör.
 
Det behövde de inte. De berättade mycket vänligt att så var det, sug fetluva och byt om tre månader om det inte passar.

Dessutom har jag förskottsbetalt ett kvartal och de kommer skicka mellanskillnaden på inkasso om jag inte betalar mellanskillnad för perioden.

Mycket sympatiskt bolag.
 
Det behövde de inte. De berättade mycket vänligt att så var det, sug fetluva och byt om tre månader om det inte passar.

Dessutom har jag förskottsbetalt ett kvartal och de kommer skicka mellanskillnaden på inkasso om jag inte betalar mellanskillnad för perioden.

Mycket sympatiskt bolag.
Kräv mellanskillnaden på förskottsbetalningen tillbaka, en månads uppsägningstid har de väl? Meddela dem att du kommer att diskutera frågan på alla bredbandsforum som räknas, hittills har alla du pratat med blivit helt förskräckta över Bahnhofs gangstermetoder, och flera av dem som också har Bahnhof funderar att byta eftersom de inte vill vara med om något liknande.

Tycker nästan att det är en fråga för konsumentvägledningen i din kommun. Du abonnerar på en tjänst, operatören tvingar på dig en annan tjänst för ett högre pris. Inte ok.
 
Vi har fått fiber framdraget till huset. Vi är båda helt ointresserade och därmed helt obegåvade vad gäller teknik.

Vad ska man välja för leverantör?

Vi vill ha fri surf sas och gärna inte betala mer än man måste.

Tacksam för hjälp!
Det finns inget allmängiltigt svar, eftersom det organisatoriskt kan se ut på många olika sätt.
Någon aktör har sett till att ni har en fysisk fiberanslutning, den brukar kallas nätägare eller nätoperatör. För att nå Internet behöver ni avtal med en Internetleverantör, ibland är det samma aktör som äger nätet men det kan även finnas möjlighet att välja bland ett antal olika Internetleverantörer. Hur det ligger till i ert fall behöver ni höra med de aktörer ni haft kontakt med, ni har sannolikt redan fått den informationen.

Det skiljer i allmänhet inte väldigt mycket mellan olika leverantörer men det kan vara värt att titta litet på pris och på kundnöjdhet. Jag har använt Telia (smidigt när allt funkar, katastrofalt när något extraordinärt behöver hanteras), Bahnhof (smidigt och relativt prisvärt) och ytterligare någon leverantör.
Internetleverantören kan oftast även leverera tv (i olika kanalpaket) och IP-telefoni. Ofta går det att hitta fördelaktiga erbjudanden med internet+tv+telefon från samma leverantör.

Fri surf i betydelsen "flat rate" - alltså en fast avgift utan rörlig del - är det normala i fibersammanhang, jag känner inte till någon leverantör som tar betalt per förbrukning. Priset sätts utifrån kapaciteten (läs: bandbredden, "hastigheten"). Sen har de flesta leverantörer avtalsvillkor som låter dem begränsa kapaciteten/hastigheten tillfälligt i de fall där en abonnent visar sig förbruka extremt stora datamängder, vilket aldrig konkretiseras utan är en bedömningsfråga, men i praktiken torde det bara röra dem som driver välbesökta servrar och liknande.
 
Hur motiverade Bahnhof det? Byt operatör.
I mitt fall med Bahnhof (men jag behövde bara byta till 100/100) berodde det på att Telia Öppen Fiber slutat leverera med hastigheten 100/10 Mbit/s. Så antagligen hade jag fått samma problem oavsett vilket företag jag än valt för fiber. Priskillnaden 100/10 och 100/100 var dock inte så stor.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 491
Senast: Ullmerkott
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: MiaMia
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 075
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 182
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp