Fibergi eller Hippo????????????????

C

Corina

Undrar om någon har nåt bra tips på foder från dessa leverantörer som inte innehåller havre??? Behöver få upp hullet på hästen lite grann och har en häst som inte äter upp om han får mer hö eller luzern. :banana:
 
Fibergi Låg är bra. Det ger inte mer krut i hästen, utan göder hästen. Det innehåller en del halm, och melass bla. Är inte så säker på innehållet. men det funkar bra på våra hästar. Smakligt.
Sen finns det ett foder som jag inte vet så mycket om.. Det innehåller Majsolja, Linfrö och Melass och är bra för tarm ochg päls. Maila berit.m@mail.blp.net för att få reda på mer.
Vet inget mer om det fodret, mer än att det verkar Bra!!
Lycka Till!
 
Använder också fibergi låg till pållan,blev rekommenderad det för att hon är så pigg.Funkar bra och hon älskar det.
 
Tänkte bara fråga alla er som ger krafftfoder med lågt energi och proteinvärde (såsom Fibergi Låg), har ni analys på erat hö och har det högt proteinvärde? Annars blir det ju helt fel att fodra med ett foder med så låga värden..

Fibergi Låg och Bas innehåller knäckt havre, och de rekommenderar att man ska ha ett hö med 7-8 MJ och 40 SMRP, för att kunna ge enbart detta som krafftfoder.. På fibergi Bas har de dock skrivit 40-50 SMRP.

Tyvärr så stämmer inte deras räkneexempel då kvoten blir för låg. Enbart ett exempel stämmer och då ska man ha 50 SMRP på sitt grovfoder.. Så tja, har ni det tjejer? :smirk:

Och jo, även Hippos foder innehåller havre..
 
Det finns ett havrefritt muslifoder som heter Betamix. Jag har dock aldrig provat det, det innehåller för mkt energi för att passa med mitt hö.

Betamix Normal:
13 MJ
85 gr SmRp
7.3 g Ca
3.4 g P
2.5 g Mg

Betamix Extra

14 MJ
100 gr SmRp
8.2 Ca
2.4 P
2.5 Mg

Alla värden per kg foder.

Mer info här: http://www.husbykvarn.se/produkter.htm

Men som sagt, jag har aldrig provat det, det har aldrig någonsin passat ihop med mitt hö =)
 
Höet som jag köpt ett mindre parti av är inte analyserat.Hon har nästan fri tillgång till hö och så ger jag kornkross också.Vet hur viktigt det är med analys på höet men nu har jag det alltså inte :(
 
Men du kanske kan köpa in ett större parti hö nästa gång då som räcker över vintern? Och ta analys på det, eller om du köper ett som redan är analyserat.

Man måste ju veta om fodret man ger hästen motsvarar typ "tallriksmodellen", eller ett Happy-Meal från McDonalds..! Hästen får ju samma mat varje dag, så det är ju väldigt viktigt att man ger den allt den behöver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 914
Senast: Ise
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp