B

**BORTTAGEN**

Är det någon som ger sin/sina hästar detta foder?
jag är lite i val och kval om jag skall byta till detta foder
 
I stallet "min" ponny stog i förut gavs alla häastarna FiberGi Elit. Ett mycket bra foder som fyller upp hästens flesta behov. Du behöver ite hålla på och utfodra med en massa tillskott osv för att vara säker på att din häst får allt den behöver. Det räcker gott och väl med enbart FiberGi
Läs på FiberGi

/Evelina
 
Jag ger min islandshäst Fibergi Bas. Tycker att det räcker med det om man inte tränar extremt mycket och på elitnivå. Jag tycker att det är ett bra foder som innehåller allt man behöver. Det enda jag tillsätter är vitlök och för tillfället även B-vitamin.
 
Njae Evelina, det beror faktiskt på höet om krafftfodret räcker till eller inte. Och det ser man genom en analys på grovfodret! :smirk:

Har du hört något mer om Etta då?
 
VAD innehåller det då? Har en stallkompis som fodrat med Fibergi i många år och till många olika hästar. Hon är övertygad om att det är superbra, men jag litar inte helt på henne eftersom hon har lite märkliga tankar... bla ser hennes gamla sto f.n. ut som en tunna och hon ger 7 kg hö, ½ liter betfor och hm vad var det.. MYCKET fibergi iaf. Går i samma hage som min tös som äter 4 kg hö och är strax över normalhull... :smirk: Inga analyser har hunnit göras än.
 
Fibergi innehåller bla. Havre, microniserad majs, microniserad soja, microniserade ärtor, hackad vetehalm, linfrökaka, lin- och soja-olja, melass, vitaminblandning mm

Att jämföra hur mkt hö en häst får är ju omöjligt när man inte vet vad de väger m.m.

men kom i håg att de bör få 1½ kg hö/ 100 kg kroppsvikt för magens skull.

Om din kompis häst är tjock så beror det ju inte på hästens foder utan på att foderstaten inte är riktigt sammansatt för hennes arbetsintensitet.
 
Åhh tack så mycket för hemsidan nu är jag nog nästan övertygad om att det är detta foder jag skall börja med!
 
Det jag menade var att fodret täcker upp väldigt mycket av det hästen behöver. Det är inte ofta man behöver "stödfodra" med något annat också samtidigt som man ger FiberGi. Och man kan ju dessutom välja den sort av FiberGi som passar in bäst på sin egna hästs behov.
Självklart vet jag att höet spelar in också. Men ger man enbart hö och havre (dåligt exempel kanske) så fyller man ju troligtvis inte upp alla behöven utan måste samtidigt fylla på med annat foder också. Det slipper man om man väljer rätt sorts FiberGi.
 
Det var så lite så :)
FiberGi är ett toppenfoder. Så du lär inte bli missnöjd. Inte hästen heller för den delen, dom brukar nämligen älska det :)
 
Jag ger fibergi Bas till bägge mina. Tycker att det är kanon. Kanske litre dyrt men det innehåller ju det mesta så..
 
Vad betalar folk för en säck, 25 kg Fibergi Bas?
Ochvar köper ni det?
 
Låter ju gott :d

Nää jag vet att det inte går att jämföra sådär, blir bara så trött när folk ger sina hästar mängder med foder, utan att räkna och trots att de är tjocka. Men hon ska faktiskt börja räkna sa hon, har inte gjort det förr. Analyser och sånt måste komma först bara. Samma för mig, min analys kommer väl om knappa veckan, hoppas jag. F.ö. är hennes häst lite större än min, men inte mkt, går inte speciellt hårt och mumsar glatt så mkt gräs hon bara kan i hagen.. tycker det verkar vara bättre krut i det igen nu?

1½ kg hö per 100kg kroppsvikt vet jag, men säg det till pållan :smirk: Började med 5 kg/dag (går ute 8-21tiden i gräshage) men jag får mocka ut massa hö varje dag, så jag har dragit ner det, hon vill ju inte äta upp det!

Jag menade inte att klaga på Fibergi, det har jag aldrig fått intrycket av att vara dåligt på nåt sätt. Men som du säger, foderstaten måste ju anpassas efter behovet och räknas ut för att veta om den stämmer.
 
okej. har inhandlat det nu. betalade 120:-/säcken. Jag räknar med att det kommer gå åt drygt två säckar i månaden kanske....
 
Vad bra att du vet! ;) Förstår vad du menar, ville bara påpeka att höets värden spelar en himla stor roll. Fibergi har ju så lågt proteinvärde på sitt foder också. :( Synd att de tog bort Fibergi Sto.

Ska du hälsa på Etta då? Eller känns det fortf. olustigt? :crazy:
 
Inte hästen heller för den delen, dom brukar nämligen älska det :)

Ja, verkligen! Min häst älskar det! Om det står en annan häst brevid som har fått bara havre, så får man ha koll så att ens häst får ha maten ifred, de andra vill nämligen väldigt gärna också ha det!
 
Funderade en gång i tiden på att använda dett till mitt dräktiga sto. Men Fibergin hade på tok för dåligt med protein och alldeles för högt med energi...så det passade absolut inte till mitt hö....Överlag tycker jag att det är lite snålt med protein i det. Men tydligen ska det vara smakligt...men det uppväger ju inte allt. Varför inte blanda själv ???
 
FiberGi Elit är väl bra? Dyrare än dom andra. Men bra värden och så.
Det känns väldans olustigt att åka dit. Men jag ska prata med Jenny innan jag åker dit och se ifall Etta ska stanna eller om dom tänker skicka iväg henne igen. Om hon stannar så fortsätter jag nog att ha hand om henne. För det ville dom tydligen...
 
Hehe :)
Hos oss var det så att öpnade man locket på någon av dom andra tunnorna med betfor, lusern eller korn-kross så brydde dom sej inte så mycket, visst dom tittade lite nyfiket och hoppades väl på att dom skulle få lite i magen.
Men bara man kom i närheten av FiberGi tunnan så blev det ett himla liv på dom :) Dom verkligen älskar det :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 783
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 874
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp