Fibromyalgi

M

Marylou

Kan någon förklara för mig vad fibromyalgi är för något?
Vad jag förstått, så är det en sjukdom som ständigt ger värk och ömma leder etc.

De flesta är sjukskrivna, eftersom de har ont, så att säga.

MEN. Hur kommer det sig att alla rider, tävlar och har egna hästar? Jag menar, det om något borde ju vara påfrestande för kroppen?

Till svar får jag att fibromyalgi sitter i psyket. Man mår bättre om man sysslar med det man tycker om osv.

Jag pratade med en god vän som är doktor inom detta, och han svarar att det INTE sitter i psyket...

Inga påhopp, bara undran.

Mvh
 
Sv: Fibromyalgi

Jag har fibro sen ca 15 år tillbaka och min erfarenhet är att jag mår sämre av att vara sjukskriven. Att hålla sig i rörelse och hålla kroppen i trim på rimlig nivå gör att jag slipper största delen av medicineringen. Jag har hästar, jag jobbar men jag har lärt mig var gränserna går för att kuna fungera. Sen måste man vara ganska tålig och bita ihop rejält ibland men vissa saker går kanon, andra behöver jag hjälp med. Det är bara att gilla läget!

Jag får t.ex jätteont om jag dammsuger hela huset på en gång så jag tar det i etapper. Plocka upp saker ur diskmaskinen till överskåpen smärtar i axlarna så barnen får ställa upp och ställa in i skåpen. Och så har jag en pall jag kan kliva på om jag är ensam. Ett och annat glas far i backen när händerna inte alltid fungerar men... Rida går bra om jag inte jobbar hästen för hårt varje pass. Har valt islandshäst pga storlek (lätt att sadla), mjuka gångarter och framför allt att de funkar så bra i lösdrift. Mockning är nämligen inte smärtfritt för mig. Hösilage på fri tillgång underlättar enormt...

Däremot skulle jag aldrig kunna med att vara sjukskriven samtidigt som jag for och tävlade t.ex. Har flera ggr fått stryka mig från tävling pga smärta. Väderomslag kan fullständigt sabba en eller flera dagar så jag planerar inga stora grejer uytan att noga kolla väderprognosen. Rida ut på en snäll häst för att mjuka upp kroppen är okej halvdåliga dagar för det mår jag bra av men mer skulle jag aldrig klara. Dåliga dagar blir det barbacka skritt och tölt i skogen för att sadla är stört omöjligt. Men ligger jag lågt dåliga dagar funkar jag igen efter 1-2 dgr. Man lär sig lyssna på sin kropp och att skaffa hästar som pallar att stå lite oregelbundet mellan varven utan att bli crazy.
 
Sv: Fibromyalgi

om man blir sjukskriven ska man alltså inte ha nåt liv?

många tänker inte på hur deprimerande det är att vara sjukskriven, att kroppen helt enkelt inte fungerar så man inte klarar att jobba osv.

Ska man behöva ge upp sina hobbys då oxå? man har ännu mer tid att göra saker, men man ska inte få göra saker?

Man får mindre ont när man har kul, det är ju samma sak som att tiden går fortare när man har roligt, därav är det jätte viktigt att man faktiskt har nåt att göra och är man sjukskriven så kanske man inte mockar allt på en gång, man kanske delar upp det på 2-5 ggr? vad vet du liksom? Du vet ju inte heller hur ont personen i fråga har när den kommer hem från stallet, det kanske är precis vad människan klarar av?

eller så är det så att människan klarar av lite arbete, men arbetsmarknaden ser ju inte ut så att man skräddarsyr tjänster och kanske helt plötsligt är människan borta 1 månad eller 2 för att sen börja på tjänsten igen 1 timma om dagen...

Helt ärligt, så jobbigt är det inte att ha häst, jag har tex mina hästar inne MAX 8 timmar/dygn och det tar kanske 5-10 min att mocka mina bra dagar (dock är sjukdommen mkt värre nu så nu vet jag ju inte... den tiden var när jag inte var sjukskriven :p) Jag lastar aldrig hö eller halm, det får pojkvännen eller föräldrarna göra för det går inte.

men ja... hoppas du har fått lite klartext, har du frågor om min text så får du gärna ställa dem, jag tar inte illa upp

// kimmis som har en annan reumatisk sjukdom och är sjukskriven och har 2 hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Fibromyalgi

Min doktor vill inte ge mig en säker diagnos på fibro för att patienter brukar bli"sjukare då" påstår han men jag har troligen det och även reumatism.jag tror visst att fibro sitter i psyket och vill man vara sjuk så är man det,vill man inte så är man det ändå men man mår MYCKET bättre,sen tror jag att det finns MÅNGA som vet att det inte finns prover som visar vad det är för fel och vill man vara sjukskriven så kan man "skylla på fibro" jag tror att det är därför det är en svår fråga,men har man roligt så har man givetvis inte så ont som om man har tråkigt så är det ju med alla sjukdomar.
 
Sv: Fibromyalgi

Några konstiga svar ser jag att du fått på din inte helt obefogade fråga. Tom jag har funderat på hur människor ibland tänker o känner.

Själv lever jag med en kraschad rygg samt vad läkarna tror är fibro (ev någon annan reumatiskt sjukdom), sedan 8år tillbaka. Jag kan bara säga att smärta är en högst induviduell upplevelse. Att man har ont behöver nödvändigtvis inte betyda att man inte kan göra något.

Efter några tuffa fem första år, så var det ju bara att inse att det inte kommer att bli bättre för att man går hemma och tycker synd om sig själv, och tar ut sin frustration på familjen. Så när det började hända saker hos fk o af så var det dags att ta sig i kragen och hoppa på tåget. Efter mycket pyssel så har det kunnat konstaterats att jag mår mycket bättre av att arbeta några timmar om dagen. Efter något år sa jag till gubben att jag vill så hemskt gärna skaffa häst igen, och med lite övertalning gick det. Detta resulterade i att jag mår sjukt (ursäkta vitsen) mycket bättre av att vara i stallet några timmar om dagen. Det har även visat sig att det är ridningen som tidigare har hållit min onda rygg i schack eftersom den nu är betydligt bättre än vad den har varit sedan jag slutade rida för åtta år sedan. Så både min läkare och sjukgymnast har sagt att detta var det bästa jag kunde göra för min kropp och min knopp :) .
MEN jag hade aldrig tänkt tanken om jag inte visste att jag får hjälp dom dagarna jag inte kommer ur sängen. Men samtidigt är det som inte var att tänka på för några år sedan, idag fullt möjligt då kroppen nu fungerar mycket bättre. Inte sagt att jag inte har ont, men som jag sa tidigare så är det ju en känsla som upplevs olika av olika personer. Men det faktum att jag idag mår bättre kan ju även den upplevas som om jag "fuskar" till mig min 50% sjukpension. Men om jag nu skulle arbeta mer och inte orkar vara i stallet o rida så kommer jag ju hamna på ruta ett igen. Så jag tänker som så att de människor som tycker jag snyltar får helt enkelt tycka det, jag själv och alla runt om mig vet hur det hela hänger ihop!!!

Och NEJ - fibro sitter INTE i psyket utan i kroppen!!! Oftast i kombination med andra rygg och nack skador/smärtor. Detta vet de seröst uppdaterade läkarna och sjukgymnasterna. Själv har jag faktiskt aldrig träffat på en läkare som sagt att det sitter i psyket - på ÅTTA år!
 
Senast ändrad:
Sv: Fibromyalgi

ok, även om det inte sitter i psyket så sätter det sig där,har man ständigt ont överallt och inte sover på nätterna så mår man inte bra psykiskt kan jag lova och sjukskrivning eller ej är väl individuellt
själv har jag både sjukbidrag och hästar men mycket hjälp i stallet o.s.v ibland kan jag jobba i stallet o med hästarna en timme sen kanske jag får vila i två skulle nog aldrig funka på ett jobb att vila sig så fort man har för ont eller blir för trött,om ni läser på om fibromyalgi så ser ni att det innebär mer än bara lite värk,så till er alla som är sjukskrivna och har häst kämpa på och strunta i dumma kommentarer
ps.min läkare tycker det är positivt att jag har hästarna som får mig att kämpa på och inte helt ge efter för sjukdomen.d.s
 
Sv: Fibromyalgi

Jag har inte fibromyalgi, men pga skadat bäcken och skadad rygg för många år sedan, och sen en ny skada för drygt ett år sedan har jag mycket värk och ofta svårt att röra mig.

Jag har varit mycket lite sjukskriven under åren, då jag mår sämre av att vara sjukskriven. Ibland har det varit skönt att tex. jobba lite mindre, men ofta stressar det mig mer, kanske beroende på den typ av arbete jag har.

Jag har inte ridit på länge nu då jag inte kan ta mig upp på hästen. Om jag mot förmodan kommer upp, vilket händer ibland, går det bra att rida (skritta rakt fram) men sen får jag ont efteråt. Likadant med det mesta jag gör som på något sätt " anstränger" kroppen. Dock mår jag bra av att ha hästarna, det håller igång mig både fysiskt och psykiskt och gör att jag har hoppet kvar att börja rida igen. Maken hjälper mig med mycket, utan honom hade det naturligtvis inte fungerat.

Tror att det är viktigt att "hålla igång" och inte släppa arbetet om man har möjlighet.
 
Sv: Fibromyalgi

KL

Om jag har förstått det hela rätt, så godkänner inte försäkringskassan längre fibromyalgi som diagnos för sjukskrivning/sjukkassa. Tydligen pga att det är så svårdiagnosticerat och osäkert att fastställa, och - tyvärr - folk som utnyttjat detta.
 
Sv: Fibromyalgi

Ok ok, tack för alla svar! :)

Jag har själv inte fibromyalgi, eller något liknande, en släkting till mig (äldre) har ledgångsreumatism, och har opererat knän och armbågar många gånger...

Jag kan förstå att man har ont och så vidare, smärta är så individuellt. Vissa har ont, andra ondare.

MEN. Om JAG hade haft ont, jätteont, inte kunnat göra ditten eller datten, inte klarat av att jobba, inte ens i en kassa eller framför ett skrivbord 50 %, så tycker jag fortfarande att det är väldigt konstigt att det finns folk som ändå klarar av att rida en eller flera hästar, hoppträna och TÄVLA (Vilket är mycket mer ansträngande), för jag menar har man ont, så har man ju ONT.

Jag känner till folk som liksom klagar över att det är sååå synd om dem, de är jättesjuka och kan inte röra sig etc. men så fort det kommer till ridningen så är det inga problem.:o

Fortfarande inte menat som påhopp på någon, jag bara funderar på hur en del människor fungerar.

Och som sagt, jag har inte fibromyalgi, jag känner inte till dess bieffekter, men smärta är väl smärta? Jag klarar knappt rida om jag är förkyld! :d
 
Sv: Fibromyalgi

Jag måste bara få säga, att "vi" fibro människor har nog lite högre smärtgräns än de flesta andra, så har min läkare sagt mig.

Har haft fibro i 16år och har även hästar +andra djur. mina föräldrar och ena dottern hjälper mig med de tunga lyften som måste göras.

Jag är sjukskriven 50% och föräldraledig 50% skulle gärna ha ett arbete när den dagen kommer.
Ett arbete i kassa går helt bort då det är de små ensidiga rörelserna som gör att jag får ont lika så att sitta vid ett skriv bord .

Ett varierande arbete som inte belastar armar, axlar och rygg. Har min läkare skrivit på intyget. Vart hittar man ett sådant arbete när man varit sjukskriven i 13 år?

Låna gärna värken och kän hur det känns brukar jag säga till dom som klagar på att vissa människor klagar på hur ont dom har.

Jag klagar aldrig då jag har de som alltid har det värre än mig:devil:.
om jag så har blivit över körd av en lastbil så har både sambo o svärmor det värre. så jag håller truten det blir mindre jobbigt då.

Kämpa på alla med värk oavsett typ.
 
Sv: Fibromyalgi

Som sagt, jag säger inte att ni inte har ont, nu missförstår du mig. Jag skrev det speciellt, för att det inte skulle misstolkas.

Vad jag bara menar, hur kan man vara sjukskriven för att man har ont, men ändå tävla flera hästar?
 
Sv: Fibromyalgi

min idrottslärare sa alltid att smärta är en illusion.

Varför?

Jo för att smärta är så olika för olika människor! den skadan som får den ena att vilja ta livet av sig rycker den andra bara axlarna åt.

upprepande rörelser och stillasittande är direkt olämpligt, så att sitta i kassan skulle nog vara "döden" för en person med den typen av sjukdom.

Hästar är väldigt omväxlande arbete, det är nog därför det går, och det sliter oxå minimalt, det är ju inte speciellt jobbigt att hoppa några hinder.

Men sen är det oxå ett val, när man gör nåt som man verklgen älskar så står man ut med smärtan, och i ärlighetens namn, hur många ÄLSKAR sitt jobb?
det är nog inte många tyvärr.
 
Sv: Fibromyalgi

o vad har det med saken att göra? Att folk inte älskar sina jobb? Du är ju ansvarig för dig själv, inte andra?
Vi har ingen fibro i min familj, dock mycket andra kroniska sjukdomar (som anses som obotliga, vet inte om fibro anses som det?) och alla har blivit friska.

Sjukdomar sitter alltid i psyket också.
 
Sv: Fibromyalgi

Som sagt, jag säger inte att ni inte har ont, nu missförstår du mig. Jag skrev det speciellt, för att det inte skulle misstolkas.

Vad jag bara menar, hur kan man vara sjukskriven för att man har ont, men ändå tävla flera hästar?

Jag håller med dig, skrev bara hur jag känner det och har det!
Jag skulle aldrig kunna tävla oavsett hur gärna jag skulle vilja,och det är konstigt att FK tillåter det, eftersom min FK inte tillät mig vara sjukskriven 100% pga att min sambo hade firma och min dotter häst, då de antog att jag hjälpte till med både häst och firma.

Det är många som fuskar och då går det utöver oss som verkligen har ont. det är ju synd att man, måste arbeta 100%, och äta massa medecin för att orka ha ett liv utan för arbetet.

Inte ens min läkare tycker det är ett värdigt liv, men som sagt det är många som förstör för oss som verkligen är sjuka. Och det är ju FK;s läkare som har sista ordet.
 
Sv: Fibromyalgi

Ja, det var lite så jag menade. Försäkringskassan är väldigt hårda idag, jag har haft vänner som knappt fått sjukdagar då de vart magsjuka och riskerat att smitta gamla människor på sitt jobb.

Men folk som får sjukpengar från FK, pga att dom inte kan arbeta, kan ändå flänga runt i sadeln hela dagarna? Det går inte riktigt ihop, kan man tävla så kan man utföra någon form av yrke, enligt min åsikt.

Jag rider tre hästar om dagen och jag är fullkomligt slut efter det! Plus mockning, fix av utrustning, uppställning av hinder osv.

Och jag är frisk.
 
Sv: Fibromyalgi

Och jag hackar inte på ER som ÄR sjuka, som har ont på riktigt, utan alla de som inte har lust. För det finns så många sådana tyvärr, och som du skriver, det drabbar er som är sjuka på riktig, ni blir inte tagna på allvar!
 
Sv: Fibromyalgi

Och jag hackar inte på ER som ÄR sjuka, som har ont på riktigt, utan alla de som inte har lust. För det finns så många sådana tyvärr, och som du skriver, det drabbar er som är sjuka på riktig, ni blir inte tagna på allvar!

Men varfor skrev du inte det pa en gang da, att det handlade om en gnalltrad till de som ar sjukskrivna.;)
 
Sv: Fibromyalgi

:dJag försökte bara formulera mig utan att få ett skottpris i pannan!
 
Sv: Fibromyalgi

min idrottslärare sa alltid att smärta är en illusion.

Varför?

Jo för att smärta är så olika för olika människor! den skadan som får den ena att vilja ta livet av sig rycker den andra bara axlarna åt.

upprepande rörelser och stillasittande är direkt olämpligt, så att sitta i kassan skulle nog vara "döden" för en person med den typen av sjukdom.

Hästar är väldigt omväxlande arbete, det är nog därför det går, och det sliter oxå minimalt, det är ju inte speciellt jobbigt att hoppa några hinder.

Men sen är det oxå ett val, när man gör nåt som man verklgen älskar så står man ut med smärtan, och i ärlighetens namn, hur många ÄLSKAR sitt jobb?
det är nog inte många tyvärr.


Ok, så du menar att bara för att alla inte ÄLSKAR sina jobb så ska man skita i att jobba? Låta andra betala för en? Hur hade det sett ut om alla gjorde så?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 427
Senast: Dimmoln
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 742
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 495
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 006
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp