Fick ersättning för tågdödad häst

Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

(Ridsport)
En hästägare har fått 12 000 kronor från Trafikverket som ersättning för en häst som i slutet av mars blev påkörd och dödad av ett tåg.



Läs mer...

Inte illa när man kan få betalt för sin bristande tillsyn och stängsel.

Det kanske är helt unikt att man som ansvarig ska kontrollera stängsel och ev. strömtillförsel minst 2 ggr per dygn och då främst morgon och kväll.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Det är förbaskat lätt hänt att vilt, i detta fall älg, drar ner staketen. Ska du gardera dig lär du få ställa hästen i stallet med videoövervakning dygnet runt.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Inte illa när man kan få betalt för sin bristande tillsyn och stängsel.

Det kanske är helt unikt att man som ansvarig ska kontrollera stängsel och ev. strömtillförsel minst 2 ggr per dygn och då främst morgon och kväll.


www.tidningenridsport.se skrev:
Hästen hade tagit sig upp på banvallen efter att ha lämnat hagen via ett hål i stängslet. Enligt ägaren hade älgar under natten gått genom och haft sönder stängslet som var kontrollerat och helt kvällen innan.

Alltså var stängslet kontrollerat.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Men en skrämd häst springer ju igenom ett helt staket utan vidare så det var väl lite hårt dömt :) ?

Mina små monster sprang rakt igenom staketet som var nykontrollerat när en bevattningsspridare plötsligt drog igång bredvid hagen. De är ju trots allt flyktdjur.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Men en skrämd häst springer ju igenom ett helt staket utan vidare så det var väl lite hårt dömt :) ?

Mina små monster sprang rakt igenom staketet som var nykontrollerat när en bevattningsspridare plötsligt drog igång bredvid hagen. De är ju trots allt flyktdjur.


Lär dig då att även behandla dom som flycktdjur och se till att ha ett fullgott stängsel för flycktdjur som även är rovdjurs säkert.

Beklämmande att behöva ta del av hur många av dagens flycktdjurs ägare resonerar när dom valt att leva med naturen.

Jag köper faktiskt inte den för dagen mer påtagliga anmälda fall där hästar dödas av tåg och springer ur sin inhägnad upp på vägar och blir överkörda.

Antalet anmälningar är lavinartat och som försvar står en gråtande hästägare som mist sin "vän". Jo tjena,, vänner är man rädd om, sina hästar verkar man anse sig bry sig om om man "bara en gång" per dygn har kontrollerat att inga "snören" hänger löst.

Varför bara kontrollera inhägnaden kvällstid??? Det vet väl alla som har ngn djurkunskap att största risken för att "snörena" går sönder är just nattetid eftersom det är då det flesta viltet är i rörelse.

Jag köper Erat resonemang, utan tycker det även uppvisar brist på god grunskunskap och slöseri med skattemedel.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Om ägaren fick betalt av försäkringsbolaget, varför får denne ytterligare 12.000:-?

Ja visst, det är tråkigt att missta sin vän men det är väll det man har en försäkring till??

Sen blir jag förvånad över att man övht kan ansöka om ersättning för att man brustit i tillsynen av ett djur. Har man hage bredvid en järnväg så borde man väll vilja vara helt helt säker på att de djur som går där inte kommer ut?
Jag har åkt en hel del tåg nu de senaste månaderna och jag har sett en hel del kohagar mm där staketet är löjligt otillräckligt utefter tågbanan... Kor Kan hoppa. Bla hade vi en ko som brukade smita bredvid ett stall jag stod i förr. Hon var rädd för hästar så när vi kom ridandes brukade hon hoppa tillbaka, över staketet som var "tillräckligt högt" för kor i min tro... Hon snuddade inte ens översta tråden.
Är då dessa koägare, som har otillräckligt staket efter tågbanorna, berättigad till ersättning ifall deras kor smiter? Löjligt...


Smiter en häst in i hagen hos andra hästar och någon skadas så allvarligt att avlivning måste ske, så får ju inte den hästägaren någon ersättning från ägaren till den häst som smet in...
Varför är det annorlunda med tåg?
Speciellt som tåg inte kan stanna om en häst kliver upp på spåret.

"Försäkringsbolaget betalade ut pengar för den dödade hästen och nu har ägaren även fått ersättning från Trafikverket skriver Dalarnas Tidningar."
 
Senast ändrad:
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Oj, det var en sur ton.

Får väl sätta upp en mur istället, trästaket plus el håller ingen skrämd häst inne..
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

De "drabbade" bor jag "grannar" med (lantliga, våra mått mätt 1km?). De är ordentliga, och väldigt rädd om sina djur!

Och jag anser att hade kunnat hända "vem som helst" då inte ens trästaket+el håller en skärrad häst inne.

Antingen så var det en älg som sprängde staketet.
Eller som jag tror: Varg eller björn som skrämde hästen så att HÄSTEN fick panik och bara sprang.
Det finns gott om både björn och varg här och platsen är djupt inne i en skog, bara motorväg + tågräls relativt nära.
Jag har själv mött en björn i den skogen med häst, och sett varg någon enstaka gång.
Det är inte så uppskattat av hästarna.:grin:

Vad jag hört så sprang hästen i vild panik upp på tågrälsen. Det var tydligen rätt höga snövallar på sidorna så han hade svårt att ta sig därifrån också...
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Spårbunden trafik brukar ha mer eller mindre strikt ansvar. Jämför tex med om din kopplade hund biter en lös hund som kommer fram till den, så får du likväl betala veterinärkostnader för den lösa hunden trots att det inte var ditt fel.

Om man tex cyklar på en stillastående spårvagn så är det likväl spårvagnens fel trots att den stod stilla.

Mvh

Tora
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Absurt, så jag kan med flit cykla in i en spårvagn som står stilla så jag bryter benet, och få ut ersättnign?

Jag kan tycka att det är till viss del bra att de har ansvar, men inte helt.

Ang om hunden som är lös, är det inte den hundägarens ansvar iom att hunden är lös? Är det inte koppeltvång på hundar?
Är det skillnad om den rymt? (hör iofs inte hit)
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Jag jobbade på en gård där en av hagarna gick längs ett tågspår. Ägaren till gården sa att banverket (eller vem det nu är som har hand om tågtrafiken) betalar staketet längs tågspåret och har ansvaret ifall någon häst blir påkörd. Dock var detta några år sedan.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Nej, det är inte koppeltvång på hundar överallt. Man har alltid strikt hundägaransvar (och kattägaransvar). Den hunden som biter är den vars ägare blir skyldig att ersätta den bitne. Biter båda betalar man varandras kostnader.

Du kan gå in i min trädgård och släppa ut min hund. Hunden blir påkörd av cyklist som faller och bryter benet. Det är jag som blir skyldig.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Lagen om hundägaransvar är till för att skydda människor men jag tycker ändå att det är bissart!

Speciellt om det ät så att hunden är lös och orsakar skada så är ägaren ansvarig, men blir den biten så får det betalt sina vet kostnader... Det är någon dubbelmoral i det hela som jag inte ritkigt greppat ännu...
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Det gäller fortfarande. De sätter upp och ansvarar för staket vid spåren. Brister denna stängsling så att djur kommer upp på spåren och blir påkörda är de ansvariga i så gott som alla fall och därmed ersättningsskyldiga.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Det med staketet tycker jag är bra dock. Det är ju en trygghet för alla och staten (?) har ju möjlighet att köpa stängsel som inte en privatperson har råd med.
 
Sv: Fick ersättning för tågdödad häst

Absurt, så jag kan med flit cykla in i en spårvagn som står stilla så jag bryter benet, och få ut ersättnign?

kl typ

Det kanske är en kvarleva från den tiden då folk inte hade försäkringar och alla spårvägar var statliga. :idea:
Man får väl statlig ersättning för rovdjursdödade djur också. (Rovdjur tillhör ju staten)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu har Trafikverket beslutat om ersättning för de två hästar som dödades av ett tåg i våras.
2
Svar
22
· Visningar
2 402
Senast: mamman
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 946
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Månadens läsare Per Widgren, 97 år, började arbeta på familjegården Mattise på Gotland på 30-talet. Då var han 13 år gammal och de...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp