Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

alice

Trådstartare
Igår em när jag kom hem från jobbet kom bara ena kissen hem. Jag ropade på den andra, men hon dök aldrig upp. Blev lite konfunderad, men hon har gjort så tidigare så jag blev inte jätteorolig. Tänkte att hon kommer säkert när sambon kommer hem. Det brukar hon ju göra.

När jag kom hem från stallet hade kisse fortfarande inte kommit hem! :confused: Frågade sambon om han sett henne, men det hade han inte gjort. Vi ropade och ropade, men ingen kisse. Vi trodde hon skulle komma när hon hörde att sambon höll på och jobbade ute med en lampa, men ingen kisse. :(
Jag gick en bit på grusvägen åt det hållet som sambon trodde att han sett henne när han åkte hem. Han hade nämligen sett ett par ögon och sen en liten brun figur som sprang i full fart över grusvägen. Det var mycket misstänkt en liten kisse och det var absolut ingen hare! Men ingen kisse kom! :cry:

Vi bestämde oss för att äta middag och sen gå ut och leta efter henne. Hon kommer ALLTID in på kvällen för att sova! Om hon varit ute hela dagen så har hon alltid kommit in senast kl 18 när sambon kommer hem, men oftast sitter båda två på trappen och väntar på mig när jag kommer redan vid halv fem.

Efter middagen tog vi lampor och gick ut för att försöka hoppas på turen att komma så nära henne att hon hör oss och vi hör henne. Vi gick säkert en drygt 1,5 km på grusvägen innan sambon stannade till och tittade in i skogen; "Jag tyckte jag såg en reflex.....!" Vi lyste båda två och pratade lite om var han såg den. Då plötsligt hör vi någon skrika för full hals inne från skogen!!! Vi ropade hennes namn och hon svarade omedelbart! Hon jamade kraftfullt ett par gånger och vi hann båda två tänka att "hon sitter fast", men sen hörde vi att jamandet (nja, skriket mer) kom närmare och närmare tills vi såg henne. Det var nog den lyckligaste stunden för både mig och sambon!!!

Sambon bar hem henne hela vägen och hon var väl inte överlycklig över att bli buren. Hon gjorde lite halvdana försök att smita från honom samtidigt som hon spann för full hals. Vi gissar att hon var lite rädd och därför inte ville sitta i knäet för då kunde hon inte fly när hon själv önskar. Ju närmare hemmet vi kom, ju lugnare blev hon.
Väl inne kastade hon sig över maten. Hon var riktigt hungrig! Lilla älsklingen! :love: Sen aktade hon sig väldigt för att gå nära ytterdörren och var otroligt gosig!

Imorse ville hon inte alls gå ut. Hon kom ner när jag gick upp och åt en stadig frukost och sen gick hon upp och la sig med sambon igen. :D Hon ville inte heller gå ut när sambon gick upp utan låg kvar i sängen och trynade!

Dumma kisse, att hon inte förstår att matte och husse blir alldeles ifrån sig av oro när hon inte kommer hem! Samtidigt kan jag undra om hon hade kommit hem så småning om ändå. Det hade hon med all säkerhet gjort. Var vi dumma som gick och letade efter henne? Tänk om hon nu "lärt" sig att matte och husse kommer ändå och hämtar mig? Varför kom hon inte hem när vi ropade? Hon ville ju bevisligen hem med tanke på hennes reaktioner när hon hörde oss och hur hon betedde sig när hon kom hem. Hade hon gått vilse? Hade hon blivit skrämd av någon djur och därför blivit för rädd för att gå hem? Frågorna är många och kommer aldrig att få något svar! Vi får bara hoppas på att hon lärt sig något och att hon hädanefter håller sig närmare hemmet.

Den andra kissen tillbringade kvällen mysades framför kaminen totalt opåverkad om dramat som utspelades under kvällen. :D

//Alice
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

Är hon kastrerad ?
Om inte så kanske hon var på jakt efter en snygg kille ! Även flickorna kan vandra.
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

Är hon kastrerad ?
Om inte så kanske hon var på jakt efter en snygg kille ! Även flickorna kan vandra.
Självklart! ;) Hon kastrerades för knappt ett halvår sedan så risken att hon var på friarstråt är minimal.

//Alice
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

Åhh så skönt att ni hittade kissen! Det är en helt underbar känsla när man hittar dom, jag vet. Jag har varit ute åtskilliga gånger och letat kisse och när jag så när har gett upp så kommer dom jamande. SÅÅÅ glad man blir då!:bow:
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

Åhh så skönt att ni hittade kissen! Det är en helt underbar känsla när man hittar dom, jag vet. Jag har varit ute åtskilliga gånger och letat kisse och när jag så när har gett upp så kommer dom jamande. SÅÅÅ glad man blir då!:bow:

Det var en lättnad utan dess like!!!
Jag har inte heller hört henne jama så som hon jamade åt oss då. Det var mer ett skrik! Hon lät verkligen: "HÄÄÄÄÄÄR äääär jag!!!! Äääääntligen kommer ni och hämtar mig!!!!". Lilla pluttgumman! Det skar i hjärtat när jag hörde hennes jam. Det var så olyckligt och hjärtskärande!!!

Jag kommer att vara livrädd om hon vill gå ut ikväll....

//Alice
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

hon kanske gick vilse...btw har ni kollat synen på henne?:crazy:

Det troligaste är att hon har blivit skrämd av något och låg och tryckte helt enkelt. Hon vågade helt enkelt inte gå hem pga rädsla. Men hon kan helt enkelt ha hamnat vilse också. Den tanken vågar jag dock inte tänka, för då kan det absolut hända igen....

Nej, vi har inte kollat synen. Så länge hon har den superprecision hon har när det gäller att fånga flugor och så som de racar runt hemma utan att springa in i saker så tror jag nog hon har perfekt syn. ;)

Igår ville hon inte ut på morgonen. Hon gjorde inget än att äta och sova hela dagen. När jag kom från jobbet ville hon ut och fick då gå ut. När jag kom hem från stallet ca 1h senare satt hon inte på trappen och väntade vilket fick mattes hjärta att hoppa till. Ropade på henne och när hon inte kom direkt gick jag in. Efter några minuter hör jag någon illvråla utanför dörren! ;) Sen gick hon inte ut mer den kvällen. :D Inne var hon som ett plåster. Hon ville absolut inte vara ensam utan förföljde oss hela kvällen.

Imorse stack hon ut precis som vanligt och jag hoppas innerligt att hon kommer hem ikväll när sambon kommer hem.

//Alice
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

Tycker ni gjorde helt rätt som "hämtade hem" henne.
Lät ju som om hon var både förtvivlad och vilse.
Något har kanske skrämt iväg henne en bit så hon tappade bort sej.
I vanliga fall doftmarkerar både hon och hankatter (inte bara med urin) genom att gnida sej mot div föremål längs med vägen de går.
På så vis kan de följa sitt spår hem igen om de är ute i okänt område.

Hade en tuff hona förut som revir/doftmarkerade varenda stolpe runt ridbanan genom att gnida sej mot den.:rofl:
Hon gillade inte alls andra katter så det var nog en markering mot hankastraterna hon delade stall med.:D
Där vi nu bor kallar jag alltid in katterna till kvällen och om nån saknas så hojtar jag över åkrarna,tar oftast bara nån minut innan kisen kommer.
Skönt för mej att ha koll på det då man oroar sej både för bilar och räv.
Är noga med att kalla dem vid namn och att varje katt får quality time med gos och kel.
De verkar trivas fint även om vissa går på walkabout ibland.Säkert bara för att hålla matte på tårna.:crazy:

Har hon kommit hem ikväll,TS?
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

Tycker ni gjorde helt rätt som "hämtade hem" henne.
Lät ju som om hon var både förtvivlad och vilse.
Något har kanske skrämt iväg henne en bit så hon tappade bort sej.

Har hon kommit hem ikväll,TS?

Ja, vi känner båda två att vi gjorde helt rätt som gick ut. Jag hade dock små förhoppningar om att hitta henne.

Med facit i hand var hon def både förtvivlad och rädd! Hon har sen detta skedde varit mycket mindre ivrig att gå ut. Hon har i helgen varit borta MAX 2h i stöten och sen kommit in och varit inne några timmar, för att gå ut sen igen en stund. Detta är då en kisse som innan detta skedde var ute....5-6 h, ibland 7 h, utan att vi såg henne. Hon har def fått en minnesbeta, vilket både jag och sambon är rätt glada över.

Att hon har blivit skrämd av något eller bara blivit rädd av det faktumet att hon inte hittade hem är rätt givet. Hon hade inte tagit åt sig på det hrä sättet annars. Det är en STOR skillnad på henne och i hennes beteende att gå ut! Där vi hittade henne vet vi att det går mycket vildsvin. Det kan ju vara ett sånt som skrämt henne. Å andra sidan borde hon suttit i ett träd, vilket hon inte gjorde.... Hon var på marken när vi såg henne.

Hur som helst så verkar det hela ha slutat lyckligt! Vi kommer inte att tveka med att gå ut och leta efter henne eller hennes syster igen om det mot förmodan skulle behövas. De är ju våra små hjärtesnören! :love:

//Alice
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

Halv trådkapning..

Visst är det underbart när man finner katten igen! :love:

Igår fann jag stallkissen efter flera dagars letande! :crazy:
Fick ett sms ifrån stalltanten som frågade om jag sett Tina (katten alltså) i torsdags. Ingen hade alltså sett henne sedan Onsdags. Vi vet att hon kan dra en repa och komma tillbaka dagen efter så den första dagen var det ingen fara.
Men när fler dagar gått så undrade vi vart hon tagit vägen. Det var bara att bege sig ut för att leta, skrika och ha sig. Ingen kisse varken kom eller hördes. Hon brukar nästan alltid hålla till vid skogshagen där hästarna är eller i någon av de lador som finns på gården. Men hon brukar alltid komma när hon hör att vi kommer till stallet. Då är det ju mat på gång. ;)

Så igår gav jag mig ut som vanligt men då hörde jag henne. Hennes panikskrik! Jag har hört henne låta så en enda gång och det var när hon trillat ner i ett vattenfyllt hål mitt i vintern och där hade hon legat till bonden kommit hem.
Så med klumpen i halsen sprang jag till bondens son som också bor på gården och han fick hjälpa till att gå på kattjakt. Skriket kom nämligen innifrån ladan där de har sina silos (samma lada hon trillade ner i hålet) och jag hade ingen aning om vart man tände lamor och så vidare.
Tillslut så skickar den höjdrädde bonden upp mig på innertaket! Det var trångt, mörkt, dammigt och det enda ljus jag hade var en sketen pannlampa.
Där uppe kröp jag tills plankorna tog slut, kikade ner och vem ser jag inte om katten mitt uppe på all säd i en utan silosarna?!
Det svåra var att hon var tre meter ner och jag sitter uppe på ett innertak.

Provade att sänka ner en bräda till att börja med, hon är en jäkel på att klättra. Men denna vägrade hon gå i närheten av, kan tänka mig att hon var i panik.
Så bonden fick kila bort och hämta en ik*a påse som hon älskar men denna störk hon sig enbart emot. Något som fick igång henne var när kattmaten kom fram. Ner i påsen flög hon och upp drog jag henne med en hiskelig fart.
Sen stack hon illa kvick tillbaka till trygga stallet. :laugh:

Hur länge klarar sig en katt utan vare sig mat eller vatten?
Såg att hon kissat där uppe där jag var så hon måste ha trillat ner av någon orsak.. Men hur länge hon varit där kan jag inte svara på. Men att hon inte fått kattmat sedan onsdag är säkert. :cry:
 
Sv: Fick hämta kisse i skogen igår *långt*

En av mina kissar har varit instängd i vår källare i 7 dagar.

Jag hade mina misstankar om att hon var där så jag var dit varje dag och ropade och lockade med mat, men ingen kisse. På den sjunde dagen så när jag öppnade så kom en sömndrucken katt strosande. Hon var inte ens uthungrad så det fanns nog en och annan mus.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 691
Senast: Kaching
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 441
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp