Fick skolidrotten dig att gilla idrott och rörelse?

Eller så kanske man kan göra en sån här variant att eleverna inför varje termin/läsår får välja mellan ett antal olika "idrott elevens val". Där kan det finnas större övergripande alternativ som bollsport, dans, löpning osv. Det behöver inte vara många olika alternativ bara de är tillräckligt varierade. Så kan eleverna välja det alternativ som passar de bäst. Då kan de som har bollsport få prova på lite olika bollsporter, de som har dans får lära sig olika danser och de som har löpning får utveckla sin löpning, sin kondition och lära sig hur man lägger upp ett träningsschema så att man lär sig springa snabbare/längre/effektivare osv. Det hade varit ett upplägg jag kan tänka mig hade tilltalat många. Sen kan man ju ha en termin/läsår där man gör det andra som man inte kan få in i de indelningarna men som måste gås igenom.
 
Jag känner inte heller igen mig. Visst fanns det folk som gillade gympan olika mycket men har aldrig varit med om att någon vägrade med eller liknande.

I högstadiet hade vi uppdelad idrott tjejer för sig och killar för sig. Jag gillade det inte men kanske var positivt i det här sammanhanget? I gymnasiet klagade alla på att det var så mycket dans hela tiden men tror egentligen inte att det var det. Bara mer än vi hade varit vana vid hittills. Men känslan är att gymnasieidrotten bestod av en herrans massa dans och lacrosse :p
Ja dansen var inte så kul. I ett gammalt snett hus, med vingligt golv och en 65+ herre med papper innanför skjortan på ärmarna som lärde oss bugga och foxtrot. Men antar att det var till nytta eller något ändå. Använt det mer än höjdhopp i alla fall (som var superkul och vi bara fick göra en gång).
 
Jag tycker att Friskis och Svettis och liknande föreningar borde få ta över skolidrotten. Om målet är att idrotten ska få eleverna att röra sig mer så borde man gå ifrån det stora fokuset på lagidrotter och bollsporter och gå över till att det ska vara roligt att röra sig. I en klass är eleverna oftast för olika (skillnadermellan könen och skillnader mellan de som kan och de som inte kan) för att man ska kunna utöva lagsporter som fotboll, innebandy och basket på ett bra sätt som uppmuntrar alla till rörelseglädje. Bort med allt som tvingar barn att konkurrera med varandra och börja mäta varje barn mot sig själv och låt barnets egen utveckling ange betyget istället för hur väl barnet lyckas prestera i lagsporten där de som kan blandas med de som inte kan.

Eftersom målet med skolidrotten måste vara en friskare befolkning och inte idrottslig prestation. I matte är inte målet en friskare befolkning utan den faktiska prestationen. Där finns skillnaden.
Jag håller inte alls med.

Skolidrotten ska såvitt jag vet inte alls ha ett fokus på varken bollar eller lagidrott. Det måste vara att de idrottslärarna inte följer läroplan.

Att dansa har varit till nytta i livet, likaså springa och annat.

Jag tror inte alla skulle få sin rörelseglädje genom enbart Friskis, även om jag får min rörelseglädje där. Egentligen är det ju någon enstaka i varje klass om 36 elever som verkligen avskyr skoljumpan? Om läraren är ok. Man kan göra det bättre för dem hellre än att köra hela skeppet i sank för de övriga 35 eleverna.

När det gäller könsskillnader håller jag extremt mycket inte alls med. De är praktiskt taget icke existerande upp till 13 årsåldern om det inte gäller rena tävlingar. Om de finns innan dess så handlar det inte om att tjejerna har fysiska handikapp utan att de helt enkelt rört sig mindre och är ovana vid att röra sig, vilket är ett problem sedan för framtida hälsa.

I åldrar 14 + så måste killarna faktiskt klara av att lära sig att inte springa över, kasta okvädningsord till, knuffa, mosa, armbåga och vara elaka mot svagare personer (tjejer och killar). Man kan visa hänsyn även medan man spelar en match de tre gånger per året som det ska vara match i handboll, fotboll, volleyboll osv. Killarna i vår klass på högstadiet var inte ett dugg elaka även mot de mest värdelösa (som jag) utom en misogyn idiot som fick veta det (eftersom han kom från en klass med misogyna idioter och inte hade fattat att det inte var läge i vår klass). Men de här killarna ska faktiskt vissa av dem bli ihop med tjejer sedan... Om de inte kan lära sig att inte vara elaka med en boll, hur ska de klara det i ett kök?
 
Jag håller inte alls med.

Skolidrotten ska såvitt jag vet inte alls ha ett fokus på varken bollar eller lagidrott. Det måste vara att de idrottslärarna inte följer läroplan.

Att dansa har varit till nytta i livet, likaså springa och annat.

Jag tror inte alla skulle få sin rörelseglädje genom enbart Friskis, även om jag får min rörelseglädje där. Egentligen är det ju någon enstaka i varje klass om 36 elever som verkligen avskyr skoljumpan? Om läraren är ok. Man kan göra det bättre för dem hellre än att köra hela skeppet i sank för de övriga 35 eleverna.

När det gäller könsskillnader håller jag extremt mycket inte alls med. De är praktiskt taget icke existerande upp till 13 årsåldern om det inte gäller rena tävlingar. Om de finns innan dess så handlar det inte om att tjejerna har fysiska handikapp utan att de helt enkelt rört sig mindre och är ovana vid att röra sig, vilket är ett problem sedan för framtida hälsa.

I åldrar 14 + så måste killarna faktiskt klara av att lära sig att inte springa över, kasta okvädningsord till, knuffa, mosa, armbåga och vara elaka mot svagare personer (tjejer och killar). Man kan visa hänsyn även medan man spelar en match de tre gånger per året som det ska vara match i handboll, fotboll, volleyboll osv. Killarna i vår klass på högstadiet var inte ett dugg elaka även mot de mest värdelösa (som jag) utom en misogyn idiot som fick veta det (eftersom han kom från en klass med misogyna idioter och inte hade fattat att det inte var läge i vår klass). Men de här killarna ska faktiskt vissa av dem bli ihop med tjejer sedan... Om de inte kan lära sig att inte vara elaka med en boll, hur ska de klara det i ett kök?

De i min klass var inte elaka (oftast inte iaf). Men de var tävlingsinriktade och ville vinna oavsett om det var en riktig fotbollsmatch med laget eller en match på skolgympan. De blev ju då frustrerade på de elever som inte bidrog till vinsten och som sjabblade bort bollen och inte lyckades passa den rätt.
 
I dagens mål för att uppnå godkänt i gymnastik så måste alla delmål vara godkända. Så om Usain Bolt var värdelös på bollsport eller dans så får han betyg underkänt i gymnastik. Hoppas det är ändrat men så var det för 4-5 år sedan.
 
De i min klass var inte elaka (oftast inte iaf). Men de var tävlingsinriktade och ville vinna oavsett om det var en riktig fotbollsmatch med laget eller en match på skolgympan. De blev ju då frustrerade på de elever som inte bidrog till vinsten och som sjabblade bort bollen och inte lyckades passa den rätt.
Precis, men det är ju skoljumpa. Om de vill vara tävlingsinriktade får de vara det på fritiden tänker jag.

På skoljumpan borde de som är riktigt duktiga kunna utvecklas framåt snarare genom att göra fina passningar till hopplösa mähän som jag. Inte för att det gick så långt i vår klass men det borde ju gå att ordna (som sagt höll mig undan från bollar i lagsport). (Illusionen om att det går har jag fått från extremt buffliga tävlingsinriktade 30+ 40+ män med vassa armbågar och sådär humörkontroll som efter en bra lektion i hur man kan understödja packet i sitt lag upptäckte att allting blev mycket roligare.)

Sedan kom jag på en annan sak, Volleyboll är den enda bollsport från jumpan som jag tyckte var riktigt kul faktiskt. Jag hatade den passionerat i början eftersom man inte kunde ducka bollen lika lätt som i fotboll. Men bara iom att man var tvungen att röra eländet lärde jag mig och eftersom killarna varierade mellan snyggt släppt O_o om man fallit på näsan, och snyggt! om man fick den över nätet. Så blev det långsamt kul faktiskt. Nu gör jag det frivilligt på landet ibland.

I övrigt är faktiskt tjejer också elaka, speciellt de som gått gymnastik när man hänger som en ostkrok över en bom.
 
Senast ändrad:
I dagens mål för att uppnå godkänt i gymnastik så måste alla delmål vara godkända. Så om Usain Bolt var värdelös på bollsport eller dans så får han betyg underkänt i gymnastik. Hoppas det är ändrat men så var det för 4-5 år sedan.

Det är så fortfarande. Kan du tex inte simma 200 m men kan allt annat på A-nivå får du F. Samma sak om du inte klarar dansen eller nåt annat kunskapskrav, då ska du också få F.
 
Precis, men det är ju skoljumpa. Om de vill vara tävlingsinriktade får de vara det på fritiden tänker jag.

På skoljumpan borde de som är riktigt duktiga kunna utvecklas framåt snarare genom att göra fina passningar till hopplösa mähän som jag. Inte för att det gick så långt i vår klass men det borde ju gå att ordna (som sagt höll mig undan från bollar i lagsport). (Illusionen om att det går har jag fått från extremt buffliga tävlingsinriktade 30+ 40+ män med vassa armbågar och sådär humörkontroll som efter en bra lektion i hur man kan understödja packet i sitt lag upptäckte att allting blev mycket roligare.)

Sedan kom jag på en annan sak, Volleyboll är den enda bollsport från jumpan som jag tyckte var riktigt kul faktiskt. Jag hatade den passionerat i början eftersom man inte kunde ducka bollen lika lätt som i fotboll. Men bara iom att man var tvungen att röra eländet lärde jag mig och eftersom killarna varierade mellan snyggt släppt O_o om man fallit på näsan, och snyggt! om man fick den över nätet. Så blev det långsamt kul faktiskt. Nu gör jag det frivilligt på landet ibland.

I övrigt är faktiskt tjejer också elaka, speciellt de som gått gymnastik när man hänger som en ostkrok över en bom.

Jag har aldrig varit med om att nån gympalärare har försökt få de som är duktiga i fotboll att inkludera de som inte är det på ett sätt som inte får den mindre duktiga att känna som om hen bara förstör för laget.
 
Det är så fortfarande. Kan du tex inte simma 200 m men kan allt annat på A-nivå får du F. Samma sak om du inte klarar dansen eller nåt annat kunskapskrav, då ska du också få F.
Exakt så är det.
En av mina avkommor har en F-varning hängande över sig för att det tar emot så in i h*vete för hen att dansa. Nu är hen inte den mest atletiska unge som skådats, men hen gör alltid annars sitt bästa och klarade A-nivå på orientering lätt som en plätt. Men den där nedrans dansen... 🙄
En annan av mina avkommor är simkunnig, men får andnöd i simhallen, så hen har haft oerhört svårt för att utföra de obligatoriska momenten för att kunna få behålla sitt B i idrott.

Jag har inte läst vad det står i läroplanen om idrottsämnet, men generellt tycker jag att det borde handla om att få eleverna att upptäcka rörelseglädje och att få prova på många olika sätt att röra sig. I min drömvärld är idrottslärarna tillräckligt väl utbildade för att kunna ge sina elever grundläggande kunskap om hur de olika grenarna ska utföras.
Vidare hade jag önskat att rörelsedelen skulle betygssättas med "deltagit" eller "ej deltagit".

Idrott, bild och musik är ämnen som kräver en viss talang för att lyckas, har du inte talangen spelar det ingen roll hur mycket du övar... Visst finns det en viss talang-del även i språk och matte och sånt, men där går det att nöta in åtminstone grundläggande kunskaper. Men är du tondöv och/eller har kass motorik, så är du körd i idrott, bild och musik.

Och med det betygssystem vi har idag hade jag önskat att det fanns möjlighet att undanta 1-2 moment från den långa kravspecifikationen, om det finns särskilda skäl, utan att eleven ska behöva få ett underkänt betyg. Och då menar jag särskilda skäl, som inte nödvändigtvis är diagnosbundna.
 
Eller så kanske man kan göra en sån här variant att eleverna inför varje termin/läsår får välja mellan ett antal olika "idrott elevens val". Där kan det finnas större övergripande alternativ som bollsport, dans, löpning osv. Det behöver inte vara många olika alternativ bara de är tillräckligt varierade. Så kan eleverna välja det alternativ som passar de bäst. Då kan de som har bollsport få prova på lite olika bollsporter, de som har dans får lära sig olika danser och de som har löpning får utveckla sin löpning, sin kondition och lära sig hur man lägger upp ett träningsschema så att man lär sig springa snabbare/längre/effektivare osv. Det hade varit ett upplägg jag kan tänka mig hade tilltalat många. Sen kan man ju ha en termin/läsår där man gör det andra som man inte kan få in i de indelningarna men som måste gås igenom.
Detta! Det är så min och min lärare i idrott och hälsa gjorde för att anpassa för mig.
Minns inte riktigt men jag fick välja 3 områden jag ville fokusera på varje termin. Jag fick lägga upp egna små planer med delmål, skriva teori för varje del, föra dagbok på hur jag gjorde framsteg eller motgångar, analysera varför jag gjorde framsteg eller varför det blev motgångar.
På det fick jag skriva och göra all den teori som alla andra fick, men jag fick oftast en liten extra uppgift där. Utöver det skulle jag även vara med på de "vanliga" lektionerna när jag tyckte att det kändes ok (och de tillfällen som kändes ok ökade ju i takt med att jag fick självförtroende i rörelse)

Exempelvis hade jag löpning som ett område. Jag fick läsa på om hur man lägger upp löpscheman, hur man använder sig av pulsklocka, vad som händer i kroppen när man springer, löpteknik, skrev i en dagbok tider och puls samt hur passet känts. Jag hade en dipp då jag blev trött fort när jag sprang och då fick jag skriva en liten analys på varför (har för mig att svaret var att jag ökat träningsmängden lite för fort)

Jag lärde mig faktiskt sjukt mycket och hade dessutom roligt. Fattar att man kanske inte kan kräva av barn som inte är så gamla än att ha ett så ambitiöst upplägg, men det är så mycket bättre än "nu spelar vi Killerball en timme, och förresten får ingen som inte kan hoppa över 2 meter godkänt för det står så på ett sketet gammalt papper." :D
 
Jag har aldrig varit med om att nån gympalärare har försökt få de som är duktiga i fotboll att inkludera de som inte är det på ett sätt som inte får den mindre duktiga att känna som om hen bara förstör för laget.
Ok, som sagt min jumpalärare i högstadiet kläckte ur sig betygskraven för en femma regelbundet. För en fyra behövde man vara riktigt bra i jumpa, för en femma behövde man vara så duktig att man klarade av att stödja sina klasskamrater.

För att faktiskt få det att fungera ordentligt i tex fotboll tror jag en lärare däremot måste säga i början av matchen att den här matchen försöker ta det lungt och öva på att passa, eller alla i laget ska röra bollen innan skott på mål, eller något. (i volleyboll hade de någon övning att bollen skulle gå hela laget runt innan över nätet har jag för mig. Men som sagt volleyboll lärde de ut, fotboll not so much).
 
Ok, som sagt min jumpalärare i högstadiet kläckte ur sig betygskraven för en femma regelbundet. För en fyra behövde man vara riktigt bra i jumpa, för en femma behövde man vara så duktig att man klarade av att stödja sina klasskamrater.

Nope, minns inget sånt alls. Jag minns att det sas att om man tränade en sport på fritiden skulle man ha minst VG i betyg på skolgympan. För MVG skulle man vara duktig på det man gjorde på skolgympan. Minns inget av att man var tvingen att vara stöttande för MVG. Sen minns jag också att det blev diskussioner om elever som tränade en sport på fritiden men som ändå bara fick G.

Tillägg: jag vet inte om det var nåt stod i betygskriterierna men jag minns att det pratades om det som om det gjorde det.
 
När det gäller könsskillnader håller jag extremt mycket inte alls med. De är praktiskt taget icke existerande upp till 13 årsåldern om det inte gäller rena tävlingar. Om de finns innan dess så handlar det inte om att tjejerna har fysiska handikapp utan att de helt enkelt rört sig mindre och är ovana vid att röra sig, vilket är ett problem sedan för framtida hälsa.

I åldrar 14 + så måste killarna faktiskt klara av att lära sig att inte springa över, kasta okvädningsord till, knuffa, mosa, armbåga och vara elaka mot svagare personer (tjejer och killar). Man kan visa hänsyn även medan man spelar en match de tre gånger per året som det ska vara match i handboll, fotboll, volleyboll osv. Killarna i vår klass på högstadiet var inte ett dugg elaka även mot de mest värdelösa (som jag) utom en misogyn idiot som fick veta det (eftersom han kom från en klass med misogyna idioter och inte hade fattat att det inte var läge i vår klass). Men de här killarna ska faktiskt vissa av dem bli ihop med tjejer sedan... Om de inte kan lära sig att inte vara elaka med en boll, hur ska de klara det i ett kök?

Vet inte det jag, rätt stor skillnad kan det vara även i 10-13-gruppen.

Men visst, man ska lära sig vara schysst, självklart. Jag ser dock inte hur en fotbollsmatch är samma sak som hur man umgås i köket.
 
Nope, minns inget sånt alls. Jag minns att det sas att om man tränade en sport på fritiden skulle man ha minst VG i betyg på skolgympan. För MVG skulle man vara duktig på det man gjorde på skolgympan. Minns inget av att man var tvingen att vara stöttande för MVG. Sen minns jag också att det blev diskussioner om elever som tränade en sport på fritiden men som ändå bara fick G.

Tillägg: jag vet inte om det var nåt stod i betygskriterierna men jag minns att det pratades om det som om det gjorde det.
Ok, jo som sagt, jag hade bra jumpalärare som följde läroplan och inte bara körde bollsport på längden och tvären utan gick igenom allting på ett år, från redskap till orientering och dans. Till och med ridning fanns på någon friluftsdag. Sedan misstänker jag att på den tiden (och än idag) kunde lärare tolka kriterierna lite olika beroende på deras egen utbildning och ideologi eller något. Men jag tror hon var rejält påläst och duktig, även damen vi hade på gymnasiet, hon till och med gav instruktioner i hur man kunde springa snabbare.

Jag tycker ju att dina betygskriterier låter helt uppåt väggarna. Om det står i kriterierna från centralt håll att man ska ha gratis VG om man gör en sport på fritiden blir jag nästan illamående. Skolan ska vara avgiftsfri, man ska inte kunna köpa betyg.

Som om det stod i kriterierna för svenska att du ska ha minst VG i svenska om du går skrivarkurs? Eller är med i en bokklubb på biblioteket (nåja det är ju nästan gratis). Eller du ska ha minst VG i matte om du uhm tävlar i schack eller programmerar på fritiden eller ska ha minst VG i träslöjd om du har en pappa som är snickare och räckte honom hammaren när han byggde en veranda i somras eller vadå? Jättemärkligt. (så jag skulle haft VG för att jag red en gång i veckan? och dansade jazzdans? Vem gjorde inte det i min klass? Så VG rakt över hela brädet då?)
 
När det gäller könsskillnader håller jag extremt mycket inte alls med. De är praktiskt taget icke existerande upp till 13 årsåldern om det inte gäller rena tävlingar. Om de finns innan dess så handlar det inte om att tjejerna har fysiska handikapp utan att de helt enkelt rört sig mindre och är ovana vid att röra sig, vilket är ett problem sedan för framtida hälsa.

I åldrar 14 + så måste killarna faktiskt klara av att lära sig att inte springa över, kasta okvädningsord till, knuffa, mosa, armbåga och vara elaka mot svagare personer (tjejer och killar). Man kan visa hänsyn även medan man spelar en match de tre gånger per året som det ska vara match i handboll, fotboll, volleyboll osv. Killarna i vår klass på högstadiet var inte ett dugg elaka även mot de mest värdelösa (som jag) utom en misogyn idiot som fick veta det (eftersom han kom från en klass med misogyna idioter och inte hade fattat att det inte var läge i vår klass). Men de här killarna ska faktiskt vissa av dem bli ihop med tjejer sedan... Om de inte kan lära sig att inte vara elaka med en boll, hur ska de klara det i ett kök?

Jag tycker att i sporter där sporten i verkligheten har en uppdelning mellan könen så ska man ha det i skolgympan också. T.ex. så har fotbollsförbunden bestämt att killar och tjejer ska spela i separata lag även när barnen är yngre än 13 år. Då ska man inte killar och tjejer spela mot varandra på skolgympan heller. För mig som tjej utan bollsinne så blev fotbollen betydligt roligare de få gånger vi blev uppdelade och jag bara behövde spela mot tjejerna. Trots att vi hade ett antal fotbollstjejer i klassen som kunde vara rätt tuffa fysiskt så var det ändå lättare för mig att konkurrera med dem än med den genomsnittlige killen i klassen.
 
Vet inte det jag, rätt stor skillnad kan det vara även i 10-13-gruppen.

Men visst, man ska lära sig vara schysst, självklart. Jag ser dock inte hur en fotbollsmatch är samma sak som hur man umgås i köket.
Bara något i stil med att man ska inte slåss och knuffas och vara elak mot folk pga tex kön. Om man menar att killarna är för misogyna för att kunna dela lektioner med ett visst kön så.

Skulle säga att det är kultur. På gymnasiet var det snarare tjejerna som var buffliga i tex innebandy. Eftersom vi var mindre så.. det är inte heller ok.
 
Ok, jo som sagt, jag hade bra jumpalärare som följde läroplan och inte bara körde bollsport på längden och tvären utan gick igenom allting på ett år, från redskap till orientering och dans. Till och med ridning fanns på någon friluftsdag. Sedan misstänker jag att på den tiden (och än idag) kunde lärare tolka kriterierna lite olika beroende på deras egen utbildning och ideologi eller något. Men jag tror hon var rejält påläst och duktig, även damen vi hade på gymnasiet, hon till och med gav instruktioner i hur man kunde springa snabbare.

Jag tycker ju att dina betygskriterier låter helt uppåt väggarna. Om det står i kriterierna från centralt håll att man ska ha gratis VG om man gör en sport på fritiden blir jag nästan illamående. Skolan ska vara avgiftsfri, man ska inte kunna köpa betyg.

Som om det stod i kriterierna för svenska att du ska ha minst VG i svenska om du går skrivarkurs? Eller är med i en bokklubb på biblioteket (nåja det är ju nästan gratis). Eller du ska ha minst VG i matte om du uhm tävlar i schack eller programmerar på fritiden eller ska ha minst VG i träslöjd om du har en pappa som är snickare och räckte honom hammaren när han byggde en veranda i somras eller vadå? Jättemärkligt. (så jag skulle haft VG för att jag red en gång i veckan? och dansade jazzdans? Vem gjorde inte det i min klass? Så VG rakt över hela brädet då?)

Jag har ingen aning om det stod eller inte men det var det som de pratades om på min skola när det var dags för betyg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 050
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp