Fick skolidrotten dig att gilla idrott och rörelse?

På tal om dans i gymnstikundervisningen så var en av mina lärare så väldigt obekväm med det att han skrev över på mig att hålla den lektionen för att han visste att jag ju dansade på fritiden. Så där stod jag, en kille i åttonde klass som dansade balett på fritiden, och skulle hålla i en lektion. Kan ju säga att det är ett under att 1, mina klasskompisar faktiskt dansade lite balett och inte bara retades 2, att läraren kom undan med detta trots att föräldrar och skolledning visste och 3, att jag inte är traumatiserad av händelsen. Jag menar, så här i efterhand tycker jag att det är helt sjukt att lägga över undervisningen på en elev hipp som happ för att han som lärare inte gillade dans. Lite som att biologiläraren lägger över sex och samlevnad på den elev som hånglat runt mest och hoppas på det bästa...
 
Jag tror absolut att en jättestor del av problemet är "lärarna".. jag tror att En av våra gymnastiklärare genom åren faktiskt var utbildad sådan (inte för att det gjorde någon särskild skillnad, måste jag erkänna. En teorilektion eller liknande har jag fortfarande aldrig sett röken av) resten har mest bara varit sportfantaster av olika slag, men det känns också rätt problematiskt i stort att försöka betygsätta ungar efter fysiska förmågor och förutsättningar.
För att inte tala om alla dessa lagsporter med närkontakt och till exempel pardans som jag med fasa ser att vissa skrivit att de haft på schemat! Om jag som barn/ung tonåring blivit tvingad att hålla om en klasskompis jag inte tyckte om hade jag verkligen mått jättedåligt.

Och mest sådär allmänt.
Jag vet att jag var långt ifrån ensam med att ha ångest över gymnastiklektionerna när jag växte upp. Är övertygad om att det är betydligt vanligare än en eller två personer per årskurs liksom.
(sedan är ju folk olika, absolut skulle du mått dåligt av att dansa med en kamrat och det vore hemskt om du hade tvingats. Jag tyckte inte om det, var klumpig osv, men jag lärde mig då att det inte var så farligt att dansa med en kamrat. Så även om en lektion är riktigt värdelös för en, kan den vara nyttig för en annan. Om man ger en acceptabel flyktväg, tex dansa med en stol eller låtsaskompis. Pardans var dock definitivt och absolut i läroplan då.)
 
Jo, jag tror bara att det finns elever som har ångest av matte eller svenska också på något vis och att man då försöker arbeta med lärare och ämne istället för att radera det.

Tänker ändå att rörelse handlar egentligen i förlängningen om iskall överlevnad och att leva extra år i andra änden ibland. Och att just överlevnad och hälsa är ett område där det finns klasskillnader. Och en del i överlevnaden och hälsan är just rent simpelt att få upp pulsen ett par gånger i veckan i åldrarna 2-18 och så hög puls får man inte av rena teorilektioner.

Att meandra mellan sporter, så som det väl är meningen, skulle kunna göra att fler hittar sin sport.

Självklart, men i de teoretiska ämnena finns det oftast individuell hjälp att få - en lärare som kan lägga märke till en elev som hamnar efter eller behöver en mer detaljerad eller annorlunda förklaring. I gymnastiken gäller djungelns lag, och särskilt i lagsporterna påverkas varje elevs prestation otroligt mycket av lagkamraterna.

Handlade det bara om att ungarna skulle få röra på sig vore ju betygsättningen helt överflödig. Det tycker jag vore en mycket bättre approach - rörelsetimme istället för gymnastiklektion.
 
Självklart, men i de teoretiska ämnena finns det oftast individuell hjälp att få - en lärare som kan lägga märke till en elev som hamnar efter eller behöver en mer detaljerad eller annorlunda förklaring. I gymnastiken gäller djungelns lag, och särskilt i lagsporterna påverkas varje elevs prestation otroligt mycket av lagkamraterna.
Men det kan ju inte stå någonstans i skollagen att det ska vara så?
 
Nej, men det blir ju så? Det är omöjligt i en lagsport att inte påverkas av hur lagkamraterna presterar.
Men presterar? De ska väl inte sätta betyg på vilket lag som vinner i en fotbollsmatch om året? Eller gör flest mål för att föräldrarna betalat fotbollslektioner. Varje barn borde väl få betyg efter om de försöker springa i närheten av bollen om de är dåliga på fotboll och om de stöttar svagare om de är duktiga på fotboll.
 
På tal om dans i gymnstikundervisningen så var en av mina lärare så väldigt obekväm med det att han skrev över på mig att hålla den lektionen för att han visste att jag ju dansade på fritiden. Så där stod jag, en kille i åttonde klass som dansade balett på fritiden, och skulle hålla i en lektion. Kan ju säga att det är ett under att 1, mina klasskompisar faktiskt dansade lite balett och inte bara retades 2, att läraren kom undan med detta trots att föräldrar och skolledning visste och 3, att jag inte är traumatiserad av händelsen. Jag menar, så här i efterhand tycker jag att det är helt sjukt att lägga över undervisningen på en elev hipp som happ för att han som lärare inte gillade dans. Lite som att biologiläraren lägger över sex och samlevnad på den elev som hånglat runt mest och hoppas på det bästa...
Jisses O_o stackars dig! jo, vi blev som sagt i alla fall på högstadiet postade till en äldre gubbe som var proffs på danslektioner. Mycket bättre om än udda (och ganska läskigt).
 
På tal om dans i gymnstikundervisningen så var en av mina lärare så väldigt obekväm med det att han skrev över på mig att hålla den lektionen för att han visste att jag ju dansade på fritiden. Så där stod jag, en kille i åttonde klass som dansade balett på fritiden, och skulle hålla i en lektion. Kan ju säga att det är ett under att 1, mina klasskompisar faktiskt dansade lite balett och inte bara retades 2, att läraren kom undan med detta trots att föräldrar och skolledning visste och 3, att jag inte är traumatiserad av händelsen. Jag menar, så här i efterhand tycker jag att det är helt sjukt att lägga över undervisningen på en elev hipp som happ för att han som lärare inte gillade dans. Lite som att biologiläraren lägger över sex och samlevnad på den elev som hånglat runt mest och hoppas på det bästa...

På gymnasiet skulle alla hålla en lektion. Vi skulle dela in oss i par eller smågrupper och planera en lektion. Sen fick alla presentera sina lektioner i förväg och så valde alla eleverna i årskursen vad de ville gå på. En tjej i min grupp hade några snälla hästar så vi höll faktiskt ridlektioner. Det var nog det bästa inslaget på hela skolidrotten tror jag. Sen gick jag på en lektion i avslappning och nåt annat som jag inte minns. Lärarna åkte runt och tittade på lektionerna och bedömde hur bra vi var på att genomföra dem. Nån höll spinningklass och andra fotboll osv. Olika lektioner hade olika antal deltagare allt efter hur många aktiviteten tillät.

Men på högstadiet hade det varit en mardröm och speciellt om bara en skulle göra det!
 
På gymnasiet skulle alla hålla en lektion. Vi skulle dela in oss i par eller smågrupper och planera en lektion. Sen fick alla presentera sina lektioner i förväg och så valde alla eleverna i årskursen vad de ville gå på. En tjej i min grupp hade några snälla hästar så vi höll faktiskt ridlektioner. Det var nog det bästa inslaget på hela skolidrotten tror jag. Sen gick jag på en lektion i avslappning och nåt annat som jag inte minns. Lärarna åkte runt och tittade på lektionerna och bedömde hur bra vi var på att genomföra dem. Nån höll spinningklass och andra fotboll osv. Olika lektioner hade olika antal deltagare allt efter hur många aktiviteten tillät.

Men på högstadiet hade det varit en mardröm och speciellt om bara en skulle göra det!
Det låter ju faktiskt som ett kul upplägg! Jag hade nog inte haft något emot att hålla en danslektion om jag visste att de som kom faktiskt hade nåt intresse av dans, och att jag kunde gå på någon annans lektion också. Plus då mognaden som är lite annorlunda i gymnasiet än i åttan (förhoppningsvis).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men presterar? De ska väl inte sätta betyg på vilket lag som vinner i en fotbollsmatch om året? Eller gör flest mål för att föräldrarna betalat fotbollslektioner. Varje barn borde väl få betyg efter om de försöker springa i närheten av bollen om de är dåliga på fotboll och om de stöttar svagare om de är duktiga på fotboll.
Nej, men spelar man som novis med tuffa och/eller erfarna lagkamrater får man varken plats att utvecklas eller ens visa särskilt mycket intresse. Så är det bara. Ofta står några elever mest skrämda och stilla. Det måste göra det väldigt svårt även för en hyfsad lärare att bedöma en enskild elevs vilja och prestation också.

Jag spelade innebandy i lag på fritiden till exempel, deltog aldrig i matcher men var en rätt grym back på träningarna. :D Det fick aldrig min gymnastiklärare veta, och än mindre klasskompisarna. Gymnastiken på skolan var som att spela match varje gång och oavsett inriktning- alltid kompetativt, alltid bedömning, alltid på tid och aldrig på skoj. Glädje inför de lektionerna fanns verkligen bara hos ett fåtal elever - 'eliten'.
Hur det ser ut nu har jag tack och lov ingen aning om, men när jag läser mg igenom tråden verkar inte mycket ha förändrats sedan jag gick grundskolan under nittiotalet.
 
På gymnasiet skulle alla hålla en lektion. Vi skulle dela in oss i par eller smågrupper och planera en lektion. Sen fick alla presentera sina lektioner i förväg och så valde alla eleverna i årskursen vad de ville gå på. En tjej i min grupp hade några snälla hästar så vi höll faktiskt ridlektioner. Det var nog det bästa inslaget på hela skolidrotten tror jag. Sen gick jag på en lektion i avslappning och nåt annat som jag inte minns. Lärarna åkte runt och tittade på lektionerna och bedömde hur bra vi var på att genomföra dem. Nån höll spinningklass och andra fotboll osv. Olika lektioner hade olika antal deltagare allt efter hur många aktiviteten tillät.

Men på högstadiet hade det varit en mardröm och speciellt om bara en skulle göra det!

Det här tycker jag också låter strålande! Även i yngre ålder om det inte handlade om att en ensam elev skulle driva själva lektionen, men att man fick introducera olika typer av motion i mindre grupper som var intresserade. :heart
 
Nej, men spelar man som novis med tuffa och/eller erfarna lagkamrater får man varken plats att utvecklas eller ens visa särskilt mycket intresse. Så är det bara. Ofta står några elever mest skrämda och stilla. Det måste göra det väldigt svårt även för en hyfsad lärare att bedöma en enskild elevs vilja och prestation också.

Jag spelade innebandy i lag på fritiden till exempel, deltog aldrig i matcher men var en rätt grym back på träningarna. :D Det fick aldrig min gymnastiklärare veta, och än mindre klasskompisarna. Gymnastiken på skolan var som att spela match varje gång och oavsett inriktning- alltid kompetativt, alltid bedömning, alltid på tid och aldrig på skoj. Glädje inför de lektionerna fanns verkligen bara hos ett fåtal elever - 'eliten'.
Hur det ser ut nu har jag tack och lov ingen aning om, men när jag läser mg igenom tråden verkar inte mycket ha förändrats sedan jag gick grundskolan under nittiotalet.
Nej jag tror inte någonting förändrats direkt tyvärr. (har ju barn i jumpan och de förklarar fortfarande varken regler eller hur man sparkar boll i fotbollen tex)

Jag har ju spelat bollsport med tuffa och erfarna (manliga o kvinnliga) lagkamrater (till och med match) iofs i litet lag. Det berodde helt på medspelarnas attityd om de lyckades spela upp dig eller köra över dig. Ju duktigare de var desto bättre kunde de spela upp dig om de försökte, eller köra över dig om de inte gjorde det. Muntlig information kunde få dem att ändra attityd.
 
Jag har växt upp med att spela bollsporter hela min barndom. Tycker fortfarande inte det är ett bra val för skolidrott. De barn som verkligen gillar sånt kommer antagligen ha möjlighet att göra det på fritiden, i skolan borde man göra annat som går att anpassa bättre till individer.
Bollsporter som alla barn spelar huvudsakligen på skoltid är väl inget jätteproblem, det trista med fotboll t ex tyckte jag var att det blir så fruktansvärt ojämna grupper eftersom du har en grupp barn som är fotbollsfanatiker som ska spela mot barn som aldrig spelar fotboll. Volleyboll och basket tyckte jag var mycket roligare, för där var det jämnare.
 
På tal om dans i gymnstikundervisningen så var en av mina lärare så väldigt obekväm med det att han skrev över på mig att hålla den lektionen för att han visste att jag ju dansade på fritiden. Så där stod jag, en kille i åttonde klass som dansade balett på fritiden, och skulle hålla i en lektion. Kan ju säga att det är ett under att 1, mina klasskompisar faktiskt dansade lite balett och inte bara retades 2, att läraren kom undan med detta trots att föräldrar och skolledning visste och 3, att jag inte är traumatiserad av händelsen. Jag menar, så här i efterhand tycker jag att det är helt sjukt att lägga över undervisningen på en elev hipp som happ för att han som lärare inte gillade dans. Lite som att biologiläraren lägger över sex och samlevnad på den elev som hånglat runt mest och hoppas på det bästa...
Wow, vad tufft av dig att du faktiskt gjorde det!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 071
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp