Fick tillbaka en utmärglad häst efter 2 månader....

X

xbella

En bekant lånade ut sin häst över sommaren. Tyvärr skrevs inga skriftliga avtal.
Fodervärden betalade inget för hästen mer än hästens omkostnader för transport, foder skoning och andra löpande kostnader.
Fodervärden hade utlovat hästsällskap, bra bete tillskottsfodring och fina hagar och stall.
Med hästen följde sadel och annan utrustning.
Fodervärden hämtade hästen. Hästens ägare hade ingen möjlighet att besöka hästen under utlåningstiden. Däremot ringde hon ofta för att höra hur det gick.

När ägaren skulle hämta hem hästen, möttes en fasanfull syn.
Hästen så mager och helt apatisk utan hästkompis. Och ett gammalt sår på bakbenet med svallkött.
Fodervärden var inte hemma trots att hon skulle vara det.
Hästens sadel och grejjer var väck.
Hela stället såg ut som en skrotgård.
Väl hemma blev hästen behandlad av veterinär som gav utlåtandet att om det väntat ett par veckor till hade hästen inte gått att rädda.
Fodervärden skall nu polisanmälas, men vad har man att komma med då bara muntliga avtal finns? :confused:
 
Åh fy f*n...rent ut sagt :(
Jag fick hem Lucky från fodervärden idag - i Kanonbra skick! Lika snygg som vanligt :).

Jag har tyvärr inte ett endaste tips att ge, men jag hoppas verkligen att det fixar sig! Om inget annat så har din bekanta veterinären på sin sida.. Du får gärna skicka PM och berätta...bor ju i närheten, lillkillen ska ut på foder om några månader igen... :crazy: (dessutom var det ju vääääldigt länge sen vi hördes av :) )
 
Den som hade lånat den hästen skulle j******* hängas, man ska inte ta på sig ett ansvar för ett djur om man inte kan sköta den!!!!!! :(
 
spelar nog mindre roll faktiskt om avtal eller inte finns....hästens skick talar väl för sig själv :crazy:
 
Eftersom hästen behandlades av veterinär när den kom tillbaka, och denne talade om att hästens skick var så illa, kan ägaren påtala vanvård!!! Jag skulle ha kontaktat polisen och anämlt fodervärden direkt.... oavsett om inget skriftligt avtal finns .. finns det lagar och bestämmelser för djurhållning! Vilket fodervärden verkligen inte verkar ha följt!
 
Anmäl för vanvård! Det gjorde vi och den tjejen vart av med sin egen häst också pg av detta!
Lånade ut en rund och fin ponnyfröken som sällskap, fick tillbaks ett utmärglat.
 
Ta bilder som visar hur hästen ser ut, om hon inte redan gjort det så gör det omg! polisanmäl även den försvunna utrustingen.
 
Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, de är bara det att det är svårt att bevisa att ett muntlig avtal finns om "lånaren" nekar..
 
Fruktansvärt tragiskt och onödigt.
Och tyvärr alldeles för vanligt!!! Detta är en av anledningarna till att jag aldrig mer lånar ut hästar på foder.
Vill "folk" ha en häst härifrån så får man köpa....om jag har något till salu alltså.

Det verkar vara en tendens till det man inte äger, det behandlar man inte lika väl.....
usch och fy för sådana människor som missköter djur på detta sätt (eller människor också för den delen)....

Hoppas hästen tillfrisknar och blir helt OK igen....
Lycka till
 
inte här i närheten, men det är grymt att man kan vansköta en häst så på så kort tid.
Ägaren skall polisanmäla och försöka förhindra att fodervärden kan ha flera djur.
Dessutom var det en vuxen människa som påstår sig ha lång erfarenhet.
Hästen stod en bit bort, det är ju lättare att kolla den om den finns nära.
 
Hon har fått flera oväntade besök till bostaden men hon och hennes familj har flytt fältet, bommat igen huset och hon vet nog vad som väntar.
 
Precis, det är bra att veterinären har varit med från början och vet hur hästen såg ut innan den lånades ut.
 
jo det är på gång, vågar du låna ut nån mer häst efter det?
Bra att man kan stoppa dom från att kunna ha djur.
Men finns det verkligen nån som kan kolla det om de har djur eller inte om de blivit anmälda?
 
Ja det är fruktansvärt att människor kan plåga djur så.
Men man skall inte dra alla över en kam, men man blir nog väldigt försiktig, kollar noga innan och under tiden.
 
Polisanmäl idioten bara! Du har ju veterinärutlåtande. Jag råkade ut för en liknande sak för två år sedan, men hästen var inte så smal, men hade utan tvekan gått ned i vikt. Fy fan vad jag kände mig dum för att jag litat på den här personen...Jag kommer ALDRIG någonsin lämna ut en häst på foder, om det inte är någon jag känner väldigt väl! Stå på dig, så att människan inte kan skada fler djur. Hur är vissa människor funtade??????????
 
Fy fasen...man blir mörkrädd :crazy: Och förbannad! :mad:
Skönt att hästen har kommit därifrån! Håll oss gärna uppdaterade om vad som händer

Kram Jenny
 
Självklart ska du polisanmäla, men ha inte alltför stora förhoppningar om att det leder till något direkt. En hästägare i ett stall i min närhet hade sin häst utlånad på foder men fick indikationer på att det inte stod rätt till. Vid siste besöket hittade hon sin häst svårt medtagen. Förmodligen hade den inte klarat sig länge till eftersom den var utan vatten. Den kördes till Strömsholm och fick dropp och överlevde. Trots detta och att man intygade därifrån att hästen var mycket avmagrad hade hon svårt att få polisen att göra något. När jag träffade ägaren försökte hon bl a att själv få vittnesmål från som bodde i närheten. Hästen hade tydligen ofta tagit sig ut ur den nerbetade hagen för att skaffa mat på egen hand. Hur det gick till slut vet jag inte.

Detta är några år sedan och jag tror man är mycket hårdare med djurskyddsbrott nu, men det skadar nog inte att ställa in sig på att det mycket väl kan bli ett "nedlagt i brist på bevis" att överklaga innan det börjar hända något.
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 625
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp