Fideli 19970721 - 20050301

MissFideli

Trådstartare
Idag är det 4 år sen min Fia fick hjälp över regnbågsbron.

Här är hennes och min historia.
Hösten 1997 fick jag för mig att jag skulle ha en egen katt. Mina föräldrar hade en, jag ville ha en egen. En sköldpaddsfärgad hankatt (!!?), sköldpaddsfärgen har varit en dröm sen länge. Hankatt för att det var billigare att kastrera :crazy:
Drömmarna gick i kras, sköldpaddsfärgade hanar gick ju inte vidare bra att hitta. Dock fanns en annons på en liten hona, jag ringde och hon var såld. En liten svart tjej fanns kvar, jag ville inte ha en svart (tråkigt och vanligt) men åkte och tittade. Den lilla svarta sprang och gömde sig under soffan och skrek högt när säljaren tog fram henne för närmare titt. Hmm... Ja, hon var ju faktiskt rätt söt.
2 v senare hämtade vi henne så. Kaxig och inte rumsren, helt underbar :love:
26386835.jpg


Namn kunde jag inte komma på för allt i världen, Storkatt och Lillkatt blev det och Lillkatt fick hon heta tills hon var 6 månader och då kom jag på att det var en Fideli!!
Fia var fortfarande svår, inte rumsren och dum. Bet, rev, anföll ögonen om man blinkade vid fel tillfälle. Efter flera samtal med veterinär fick hon så en kompis, hon fick en egen raskatt. I januari 1998 köpte jag S*Bergholmens Juliana, "Julia" som sällskap. Tanken var att Julia med sin rastillhörighet och fina stamtavla skulle verka lugnande på Fia. Efter 2 månader var Julia den busigaste och mest aktiva britt jag någonsin träffat :cool:
Superkompisar var dom, men Fia blev inte rumsren. Började gå ut med henne i koppel och direkt blev en enorm förbättring. Hon gick som en hund i koppel, grannarna kom ut och pratade och gosade med henne när vi var ute och gick. Hon fick sen bli utekatt, uppenbarligen trivdes hon inte inne. Ute var hon hemskt social, pratade med alla. En natt ringde det klockan 1 på natten. Jag gick upp varannan timme på nätterna (arbetslös) och ropade hem henne och det här var mellan dessa. Jag svarade lite sömndrucket. Det var från pizzerian på andra sidan gården. Kunde jag komma och hämta min katt? Hon hade hälsat på alla nu och dom ville inte gärna ha så håriga gäster :smile:
Åren gick, vi bosatte oss i ett område utanför Örebro som var relativt utekattsvänligt och där hyresvärden gav henne tillstånd att vara ute. Hon fortsatte umgås med grannarna, hälsade på i den lilla affären. Frågade innehavaren om hon störde, men inte. När det inte var några kunder där så låg han ofta på soffan i sitt fikarum och läste tidningen. En katt på bröstet var mysigt tyckte han. Så hon fick fortsätta vara gäst där.
Hade en pizzeria i området, hon följde alltid med dit men efter besöken på den andra så fick hon sitta utanför och vänta. Alltid samma plats, under ett träd. Där satt hon tills jag kom ut igen och hon följde med hem. Tvättstugan var också en favorit, hon var alltid med dit. Kurrade så hela huset vibrerade, jättekul att vara i tvättstugan!!
Sommaren 2004 började hon tappa i vikt. Hon avmaskades och stannade upp i viktnedgången. Fortfarande inte rumsren märkte jag att kisset var mer utspätt och i större mängd. Senhösten samma år tappade hon mer i vikt, avmaskades igen och stannade upp, men jag förstod att det var nått annat. Åkte in till veterinären, tester togs och visade på ett kreatininvärde på strax över 400. Inget alarmerande tyckte veterinären, njurfoder skulle göra att hon levde många år till. 1 månad senare lade njurarna av helt och hon avlivades på akuttid.
Min vackra svarta kärlek var nu en ängel, fri att hjälpa nån annan på samma sätt som hon hjälpt mig.

4 år har gått, 4 år utan att saknaden har minskat, sorgen finns kvar i samma styrka.

26386829.jpg

26386831.jpg

26386836.jpg
 
Sv: Fideli 19970721 - 20050301

Blir tårögd för det märks så väl i din text vilket band ni hade emellan er.
Vad hände med Julia?
 
Sv: Fideli 19970721 - 20050301

Tack :bow:
Julia flyttade till mina syskons farfar när Yoga blev könsmogen, för plötsligt blev Julia en liten häxa och skulle mobba ut Fia. Så Julia flyttade dit tillfälligt först, farfar hade precis förlorat sin fru oväntat och uppskattade sällskapet. Så mycket tillslut att han inte ville lämna tillbaka henne, så hon fick bo där. Strax innan jul gick han dock bort, så nu bor hon hos min syster och styr och ställer över hundarna där. Hundarna är lite småsvartis, dom skvallrar såfort Julia gör nått hon inte får :devil: Hon blir 12 år i år, tanten, och mår väldigt bra.
 
Sv: Fideli 19970721 - 20050301

Såna här historier är alltid så sorgliga... :cry: Fast det är väl bra att man kan minnas de allra bästa sidorna hos sina älskade djur. :love:
 
Sv: Fideli 19970721 - 20050301

Sorgen känns mellan varje ord du skrivigt. Du tyckte verkligen om den katten, det känner man och du såg vad det var som hon trivdes bäst med och det som social utekatt och du lät henne vara det. Jag tror inte hon hade kunnat ha en bättre matte och ett bättre liv.

Djuren ger verkligen mycket, minnen att skratta och känna smärta över. Men vist är det värt det?
 
Sv: Fideli 19970721 - 20050301

Bättre sent än aldrig :o
Jag älskade henne för mycket, hon var min första egna katt och min första kattkärlek. Hennes enorma personlighet och hennes sociala sätt gjorde att hon satte spår i många hjärtan. Inte bara mitt.
Hon var en bästa vän. Inte bara en vacker, snäll katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 187
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 158
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp