Field Spaniel

Daff

Trådstartare
Jag sitter och funderar över vilken ras jag ska köpa i framtiden, och då jag tycker att flera av spaniel och retriver raser är intressanta så var jag in på deras klubbsida. Där hittade jag en ras som heter Field Spaniel, vilken verkar vara jättetrevlig!


Det verkar vara en relativt ovanlig ras i Sverige, och jag har inte lyckats hitta någon Field i närheten för att kunna få träffa en.
Är det någon här som har en Field, eller känner några? I så fall, hur upplever ni dom?

Jag fattar det som att de ska vara mer reserverade än andra spaniels, och att det dessutom fortfarande jagas med dem. Mer än så har jag inte kommit fram till, och det vore intressant att höra era uppfattningar om vad som skiljer dom och andra spaniel raser åt.

Jag har kikat lite på uppfödare, men det fanns ingen alls i Norra Sverige (eller kanske en i Gällivare? ) och jag skulle vilja veta lite mer om rasen innan jag kontaktar en uppfödare.

Jag är även intresserad av Flatcoted retriver så ni som har sånna får gärna berätta om dom också. Även Gordon setter är jag nyfiken på, men de kanske kräver att man är intresserad av jakt?

Anette
 
Senast ändrad:
Sv: Field Spaniel

Är också sugen på en Field, vet inte så mycket om dem heller. Men efter 11år med springer spaniel skulle en mer reserverad spaniel ras vara på sin plats :angel:

Det verkar vara mkt att man får passa på att köpa valp när det finns valpar tillgängligt. Har sett typ 4-5-6 kullar i år på Field klubbens sida. Inte mycker mer änså. Iofs kanske inte alla uppfödare finns med där som tar kull men ändå.
 
Sv: Field Spaniel

Men det är iaf några kullar per år då :idea: !


Jag var lite rädd att det kanske bara var 1 kull/ år i genomsnitt, då får man ju verkligen tima in sitt hundköp!
 
Sv: Field Spaniel

Jag tycker du ska kolla på Stabyhoun! Det är en trevlig fågelhund som man utan problem kan jaga med, men de har inte så stort jaktintresse som tex Gordon Setter som nästan har krav på att man ska jaga.

Jag har träffat fem eller möjligtvis sex olika Field spaniels, och det har varit väldigt mycket "husses hundar". Väldigt vänliga hundar, gick mycket bra ihop med andra hundar, men jag tyckte de var tråkiga ärligt talat. De älskade sin husse över allt i hela världen, men andra människor var inte mer än "okej, hej."

Inga lydnadschampions som t ex flatten, men de har säkert potential i både agility och lydnad.

De jag träffade gick viltspår (två tycken var Vch), apporterade och stötte fågel samt tränade lydnad.

För att sammanfatta dem var de smarta, lugna, arbetsvilliga med en stooor portion värdighet som gjorde att de inte accepterade vem som helst när som helst.
 
Sv: Field Spaniel

Jag har en kompis som föder upp Field Spaniel. Skicka PM om du vill veta mer.
Det händer att de ställer ut i Piteå på sommarutställnigen.
 
Sv: Field Spaniel

Vad intressant att höra, men lite tråkigt också. Jag vill ju gärna tävla lydnad, kanske inte till elit, men enda att de ska vara relativt enkla att träna med. Det känns som att Fielden åker ner på listan igen, åtminstone tills jag träffar någon eller hör någon som säger emot dig ;) .

Rie: Utställningen i Piteå var i helgen tyvärr, annars hade det ju varit perfekt.


Jag vill ha en hund som är kul att träna med, alltså lättmotiverad, stabil och inte alltför hård i huvudet. Staffarna tycker jag är jättetrevliga, men dom är lite för hårda i huvudet för mig del. Jag villl gärna att hunden har lite attityd eller hur man ska säga, den ska absoult inte vara aggressiv eller så, men inte tråkig heller

Jag ska kolla mer på stabyhoun, jag har varit lite och kikat på dom men fick för mig att de användes bara som fågelhund.
 
Sv: Field Spaniel

Vad intressant att höra, men lite tråkigt också. Jag vill ju gärna tävla lydnad, kanske inte till elit, men enda att de ska vara relativt enkla att träna med. Det känns som att Fielden åker ner på listan igen, åtminstone tills jag träffar någon eller hör någon som säger emot dig ;) .

He he... Flatten är ju svårtränad på ett helt annat sätt om du fortfarande funderar på dem... Jag som själv har en flatte tycker inte det verkar särskilt negativt med Field spaniels som är "husses hundar" och att andra människor inte är så intressanta... Tro mig att det är lite jobbigt ibland att tävla lydnad med en hund som älskar alla domare, tävlingsledare och medtävlande... flatten alltså... :angel: det vill ju till att man tränar ordetligt från början om man har en flat (jag skyller på att jag inte haft min sen valp :p )
 
Sv: Field Spaniel

Jag tror säkert att du kan komma en bra bit på väg en en Field, det enda stora negativa är som sagt (Om man nu tycker det är negativt) är deras reservation mot andra än "sin" människa.

En Staby är mycket mer än bara fågelhund! :)
En bra Staby är som ungefär som en flat i kapacitet, lite mindre besatt av människor och lite mer egensinnig.

Har du kollat på de lite större spanielarna? Engelsk och welsh springer spaniel?
 
Senast ändrad:
Sv: Field Spaniel

Okej, nu blev jag nyfiken. Har du koll på om de svenska Staby-uppfödningarna används i praktisk jakt? Jag har en Münsterländer som börjar bli i den åldern att det är dags att skaffa en ny valp och jag sitter i valet och kvalet om jag ska fortsätta med Münstern (som är en toppenhund på alla sätt) eller om jag ska hitta något annat. Kanske ska tillägga att jag jagar aktivt och söker efter en hund som fungerar till det mesta (undantaget älg möjligtvis).
 
Sv: Field Spaniel

Ärligt talat har jag inte så stor koll på hur de olika kennlarna arbetar, jag har bara träffat ett 20-tal "strö" hundar på olika träningshelger etc, och alla har jag träffat han används inom jakt på ett eller annat sätt.
Apportering på både vatten och land, ställande, stötande och två eller tre (samma ägare) var tränade på drev.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 365
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 102
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 866
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp