Fiffiga lösningar

Seabaz

Trådstartare
Jag vill höra om ni har haft något problem som ni löst på ett fiffigt sätt :)

Inte bara typ "problem: hästen frös och lösning: täcke" utan mer om ni kommit på flera användningsområden för någon produkt eller hemgjorda recept eller byggen, fiffiga lösningar i stall eller hage osv

Shoot :up:
 
Armeringsjärn går att tvinga ner även i frusen jord, och använda som fäste vid reservstolpar (om vanliga stolpar knäckts).
Skrotdäck på fälg går att använda till stötta för stolp i samma situation.

Jodopax och potatismjöl i kombination är ett skapligt sätt att få en vit häst att se vit ut.
 
Har flera hemmabyggen. Kanske inte så snyggt alla gånger men funkar att använda.
Det jag använder dagligen är min sadel vagn, en fällbar sadelhängare dit svetsad på en säckkärra. Kärran går att fälla ihop så den går in i bagaget vid behov. Har min sadelkammare ca 50m från ligghallen/skötselplatsen så perfekt att slippa bära sadel o allt.
Sågat till en we-tjur av gamla övre luckan till släpet som var rutten i kanterna.
Enstörar som travbommar, gör inget om de trampas på eller ligger ute.
En snökäpp som lans, till träningen med ovanstående tjur.
Ikeas pottor som kavaletti.
Fixade ett ryggstycke till bakselen av ena delen av en löstagbar martingall, där andra delen ändå saknades. Satte en snabbhake mot däckeln, i spännet som varit mot förbygeln och trädde martingallringen genom öglan på bakselen. Anledningen var att jag ville ha ett ryggstycke utan svanskappa.
Karbinhakar går att ha för att ersätta trasiga spännen i grimmor och som bogbräddare på hw-täcken med v-front.
Snokremar går till det mesta. Crubstap/kindkedja, linbärare till selen, ge y-bröstan en rem över manken..
Presenning som hinder, under som vattenmatta, över en bom som mur.
Trampstolp som slalom pinnar på ridbanan.
:D
 
Har flera hemmabyggen. Kanske inte så snyggt alla gånger men funkar att använda.
Det jag använder dagligen är min sadel vagn, en fällbar sadelhängare dit svetsad på en säckkärra. Kärran går att fälla ihop så den går in i bagaget vid behov. Har min sadelkammare ca 50m från ligghallen/skötselplatsen så perfekt att slippa bära sadel o allt.
Sågat till en we-tjur av gamla övre luckan till släpet som var rutten i kanterna.
Enstörar som travbommar, gör inget om de trampas på eller ligger ute.
En snökäpp som lans, till träningen med ovanstående tjur.
Ikeas pottor som kavaletti.
Fixade ett ryggstycke till bakselen av ena delen av en löstagbar martingall, där andra delen ändå saknades. Satte en snabbhake mot däckeln, i spännet som varit mot förbygeln och trädde martingallringen genom öglan på bakselen. Anledningen var att jag ville ha ett ryggstycke utan svanskappa.
Karbinhakar går att ha för att ersätta trasiga spännen i grimmor och som bogbräddare på hw-täcken med v-front.
Snokremar går till det mesta. Crubstap/kindkedja, linbärare till selen, ge y-bröstan en rem över manken..
Presenning som hinder, under som vattenmatta, över en bom som mur.
Trampstolp som slalom pinnar på ridbanan.
:D

Trampstolpen som slalompinnar var fin.

Jag har också en hemmagjord sadel/selvagn.
Biltemas båtmotorvagn, och så två påskruvade hopfällbara sadelhängare.
 
Jag brukar kvällsmocka och vill alltid plocka ut en skit som ligger i boxen innan hästen går in. Tidigare balanserade jag skiten på grepen ut till skottkärran utanför. Hopplöst jobbigt om det ligger 2 skitar och om skiten inte får plats på grepen. Numera har jag en sådan där balja i mjuk plast med två handtag på och lägger skitarna däri och tömmer baljan i skottkärran istället
Blir mycket lättar och snabbare att mellanmocka med! Toppenbra helt enkelt!
 
Jag brukar kvällsmocka och vill alltid plocka ut en skit som ligger i boxen innan hästen går in. Tidigare balanserade jag skiten på grepen ut till skottkärran utanför. Hopplöst jobbigt om det ligger 2 skitar och om skiten inte får plats på grepen. Numera har jag en sådan där balja i mjuk plast med två handtag på och lägger skitarna däri och tömmer baljan i skottkärran istället
Blir mycket lättar och snabbare att mellanmocka med! Toppenbra helt enkelt!
Dehär ska jag införa fast när min häst står på stallgången. Plus att hon gärna skiter 2-3 gånger vissa dagar, då kan jag tömma den när jag är klar! :idea:
 
Jag har hängt upp mina schabrak med byxgalgar, hur smidigt som helst! Inga fula veck och de blir inte söndertuggade av möss:up: Jag hade bara en dålig bild tyvärr...

05420974-31B2-4B0A-8D30-D178EDF8A19C.jpeg
 
Jag brukar kvällsmocka och vill alltid plocka ut en skit som ligger i boxen innan hästen går in. Tidigare balanserade jag skiten på grepen ut till skottkärran utanför. Hopplöst jobbigt om det ligger 2 skitar och om skiten inte får plats på grepen. Numera har jag en sådan där balja i mjuk plast med två handtag på och lägger skitarna däri och tömmer baljan i skottkärran istället
Blir mycket lättar och snabbare att mellanmocka med! Toppenbra helt enkelt!

En sån kvällsmockar jag också i, jättesmidigt.

Fick in en riktig stolpgnagare, och höll på o bli vansinnig på alla uppätna stolpar. Lindade in alla stolpar i gamla elastiska benlindor som man aldrig använder. Stolparna är orörda sen dess.

Hatar o använda handskar, har därför ett nosludd på grepstången, för o slippa hålla direkt i metallen.
 
Jag vill höra om ni har haft något problem som ni löst på ett fiffigt sätt :)

Inte bara typ "problem: hästen frös och lösning: täcke" utan mer om ni kommit på flera användningsområden för någon produkt eller hemgjorda recept eller byggen, fiffiga lösningar i stall eller hage osv

Shoot :up:

Armeringsgjärn funkar fint som flyttbara stolp. Har man klet på toppen av stolpen o innan tagit bort graderna från man kapade den med slipskiva på vinkelslipen, kan man få på en bit vattenslang som isolerar kan
Man lägga el tråd ett varv runt stolpen Mer ambitiös svetsar man fast ringisolatorer på armeringsstolpen.

Har en mekanisk grindtimer att släppa ner nattfodringen i form av två hönät till mina två guldklimpar i stallet.
 
Kom på mer. Konsoler, skena på väggen och konsoler i olika längder tar lite plats och du kan hänga schabrak på längre, kortare till benskydd. Snöre på väggen med klädnypor till handskar.
 
Numera har jag en sådan där balja i mjuk plast med två handtag på och lägger skitarna däri och tömmer baljan i skottkärran istället
Jag har en sådan balja i släpet. På så sätt kan jag skyffla ut skiten på ett enkelt sätt när jag är borta någonstans, innan jag tar ut hästen (så inte allt hamnar utanför när hästen går tvärs igenom högen). Uppskattas av de som har ställena jag åker till, tänker jag, och enklare på tävlingsplatser även om det finns en överfull skottkärra två kilometer bort.
 
Jag har en sådan balja i släpet. På så sätt kan jag skyffla ut skiten på ett enkelt sätt när jag är borta någonstans, innan jag tar ut hästen (så inte allt hamnar utanför när hästen går tvärs igenom högen). Uppskattas av de som har ställena jag åker till, tänker jag, och enklare på tävlingsplatser även om det finns en överfull skottkärra två kilometer bort.
Ja smart!! Annars springer man fram o tillbaka fram o tillbaka med grepen! Ska ha en i släpet jag med!
 
Jag brukar kvällsmocka och vill alltid plocka ut en skit som ligger i boxen innan hästen går in. Tidigare balanserade jag skiten på grepen ut till skottkärran utanför. Hopplöst jobbigt om det ligger 2 skitar och om skiten inte får plats på grepen. Numera har jag en sådan där balja i mjuk plast med två handtag på och lägger skitarna däri och tömmer baljan i skottkärran istället
Blir mycket lättar och snabbare att mellanmocka med! Toppenbra helt enkelt!
Sån har jag! En i stallet och en i ridhuset. Tycker de är mycket smidigare än de man brukar använda och inget spill!
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 792
Senast: tanten
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp