Fildelning

Turnar0und

Trådstartare
Vad anser ni om fildelning? Är det ok/inte ok?
Laddar ni ner musik eller filmer från internet?
Hur "säkert" är det att använda en sida som tex. TPB och att inte bli "upptäckt" av farbror polisen egentligen?



Jag frågar av ren nyfikenhet, då jag har väldigt många kompisar som ägnar sig åt detta. Själv laddar jag inte ner, både för att jag är för oteknisk :angel: och tycker att det är fel, men jag kan använda filer (som t.ex. musik) som jag vet att andra antagligen laddat ner. Dubbelmoral? :D

Detta är alltså inte en fråga om hur man gör, utan om ni gör det trots att det är olagligt.
 
Sv: Fildelning

Jag laddar ner både film och musik på internet, men har ingen aning hur stor risk det är att bli upptäkt :crazy:
En kul grejj va att vårt telefonbolag (?) ringde förra året och sa att om någon (typ polis) frågade om vi laddade ner skulle dom inte ljuga, haha.. Jag tycker det är lite fel men vaddå, de flesta ungdomar gör ju det.
 
Sv: Fildelning

Eftersom att fildelning är olagligt bör det inte diskuteras här...
 
Sv: Fildelning

Men det är lite dit jag vill komma! Hur många vet om att det faktiskt är olagligt men gör det ändå, osvosv. Inte uppmuntra alls, snarare tvärtom.
 
Sv: Fildelning

Jag laddar ner musik, film och spel. Tycker egentingen inte man ska göra det, eftersom folk faktiskt försöker tjäna pengar på sin musik och sin film :p
Men just film och spel kommer jag köpa när jag har råd, om jag tycker filmen/spelet är bra. Så på så sätt är nerladdning riktigt bra, så man slipper slösa pengar på något man inte tycker är bra. ^^
 
Sv: Fildelning

Jodå, man får diskutera fildelning, precis som man får diskutera fortkörning.

Men vi får inte uppmana varandra att begå brott, och vi får heller inte skicka länkar som underlättar för andra att begå brott.
 
Sv: Fildelning

Det var verkligen inte det som var syftet, ville bara få igång en diskussion om fildelning.
 
Sv: Fildelning

Jag laddar ner nästan allt i mediaväg och ser inte några problem alls med det. Har ingen riktig koll på hur stor risk det är att bli upptäckt och ärligt talat bryr jag mig inte heller, jag är inte orolig.

Band borde bara vara jävligt glada att de får chansen att nå ut till så många människor. Undrar just hur många av alla som köper konsertbiljetter och merchandise, som faktiskt köpt alla deras skivor?
Jag kan i alla fall räkna upp säkert 40+ band jag aldrig skulle intresserat mig för eller stött via merch. och dylikt om jag inte kunnat ladda ner deras musik gratis.
 
Senast ändrad:
Sv: Fildelning

Jag själv vill inte att andra skall använda mina saker utan att fråga, därför skall inte jag själv använda andras saker utan att fråga.. Så nej jag laddar inte ner och ägnar mig åt fildelning...

Nått som jag lagt ner tid och energi på skulle jag bli jävligt arg om nån annan bara tog det mitt framför ögonen... :devil::devil::devil:
 
Sv: Fildelning

Ber du filmregissören om lov att få se filmen innan du köper en DVD eller går på bio? Jag fattar vad du vill ha sagt, men det var en konstig jämförelse.

Då får man hoppas att du inte spelar i band eller dylikt då.
 
Sv: Fildelning

men om jag köper en film betalar jag ju för det, eller hur alltså får regisören nånting för att jag tittar på den... tycker inte alls det är konstig jämförelse, att ta nåt utan lov är att sno saker...
 
Sv: Fildelning

Jag tycker det är en väldigt konstig jämförelse att fildelning inte innebär att man frågat om lov, medan att köpa en film är att ha gjort det. Vad jag vet brukar man väldigt sällan be om folks tillåtelse för att lyssna på deras musik eller se deras film, oavsett om du betalat för det eller inte. Men okej.

Sedan anser jag att icke fysiska kopior av något fysiskt som ingen blivit av med inte är stöld, men det är en annan sak.
 
Sv: Fildelning

Du betalar pengar till producenten av filmen när du köper den, tankar du hem den är det gratis, alltså för inte producenten nånting för det...

De får stim pengar om musiken spelas på radio osv... Eftersom att jag själv fotograferar en hel del vet jag hur det skulle kännas om nån skulle använda mina bilder bara så där, nåt jag har lagt ner tid och energi på...
 
Sv: Fildelning

Självklart inte, men nu var det ju inte det jag syftade på utan din jämförelse om att be om lov.

Sedan är det ju även så att långt ifrån alla musiker, eller skapare öht, har något emot att deras verk sprids så länge det når ut till människor. Så för att du och många andra har något emot det innebär ju automatiskt inte att alla andra i branschen är av samma åsikt.
 
Sv: Fildelning

Ja om det är nåt som inte går att köpa, då frågar man helt enkelt producenten om man får anvädna sig av materialet/musiken eller vad det nu än är...
 
Sv: Fildelning

Jag tycker egentligen inte alls att fildelning är okej, men jag får erkänna att jag laddar ner en hel del. Jag har helt enkelt inte råd annars! (Vilket är ett jäkligt svagt argument, jag vet. Dock är det sanningen.)

Jag tillhör dock inte skaran som laddar ner allt, allt, allt jag kommer över, utan jag "väljer mina offer" s.a.s. Jag kan t.ex. utan särskilt dåligt samvete ladda ner en storserie som säg Lost eller en Microsoft-programvara. Där flödar pengarna i alla fall. Däremot vill jag inte ladda ner mina svenska favoritartisters skivor, för de har det inte lika gott ställt. Det kostar enormt mycket pengar att producera en skiva, och självklart ska artisten få betalt för det arbetet. Och skulle jag sluta stödja mina artister eller mindre filmbolag, så är det klart att de konkar till slut (för att kunna ha utgifter måste man ha inkomster, det säger sig självt) och då är det plötsligt jag (:eek: ;)) som får lida när jag tvingas leva med all skitmusik som "det stora landet i väst" m.fl. producerar.

Så, jag är jättekluven i den här frågan. Jag förstår alla motargument, och jag håller t.o.m. med om de flesta, men min plånbok säger att jag inte har råd att köpa skivor och filmer för flera hundra kronor. Och livet skulle bli jäkligt trist utan vare sig film eller musik!

Däremot så hade jag välkomnat att man t.ex. fick betala en licens (motsvarande typ TV/radio-licens) om man vill ha bredband över en viss hastighet (där det är så uppenbart att användaren inte längre bara har internet för att kolla sin mail då och då) eller dylikt. Så fick man ladda ner "hur mycket man ville" sedan, och artisterna ändå tjänade på det (motsvarande typ Stim-pengar). Om det vore praktiskt genomförbart har jag dock ingen som helst aning om.

Men jag är ju inte dummare än att jag inser att för att artisterna och filmbolagen ska kunna fortsätta skapa, måste de ha pengar för sitt arbete...
 
Sv: Fildelning

jag håller med att man egentligen inte borde tanka, men man gör det.
finns dubbelmoral. När jag hade spray, så fick man bara tanka 50gb i månaden, fick tom ett brav där det stod att det motsvarar 11dvd-filmer, 10000-tals låtar osv... alltså deras jämförelse rörde piratkopierat material och i nästa andetag så står det att begränsningen är för att man inte skall tanka ner olagligt material...för hur många lagliga dvd finns det på nätet? har inte sett en enda.

Nå, till mina huvudargument FÖR mina handlingar:
1. Dagens skiv och filmindustri levererar det jag köper på undermåligt media. Jag köper i princip rätten att få lyssna på musik eller så på filmerna hemma eller i bilen osv... under obegränsad tid. MEN mediamaterialt är så dåligt på t.ex. dvd skivor att 3-4 ggr med en barnfilm och den är körd. Vi köpte en film som trots att den satt i dvd-spelaren var svår att spela upp en andra gång, till synes utan skador på någon av sidorna.
Det här ger mig rätten, enligt mig, att föra över på bättre media eller ta hem fungerande version från nätet.
jag vill inte ens fundera på vad dessa dvd skivor kostat mig som blivit förstörda-bra media, pyttsan!
2. tv serier ser jag inget problem alls med.
Även om jag missat eller av annan orsak inte sett ett tv program, så är det så att jag i princip redan har betalat för att se det, då kan jag ta hem det, som en alternativ video.
3. musik.... en hel del av det jag tar hem på mp3 har jag redan i vinyl eller cd, bara bekvämt att slippa göra om själv.
till barnen som vill höra en låt och sedan är den passe....

lite av mina tankar...
 
Sv: Fildelning

Jag tycker egentligen inte att fildelning är ok (och nu pratar jag främst om musik), eftersom artisten försöker tjäna pengar på sin musik.
Men å andra sidan säger jag som Violator, man vill ju inte köpa en skiva med ett band/en artist som man inte har en aning om ifall man gillar eller inte och då tjänar ju faktiskt artisten på att man först kanske laddar ner 2-3 låtar från deras album och sedan köper hela skivan lagligt - annars hade man ju inte köpt skivan öht.
Och jag erkänner att tanken på att kunna ladda ner en massa musik gratis är väldigt lockande, MEN mitt jävla fildelningsprogram som jag desperat har försökt installera funkar inte, trots att jag tyckte att jag var jätteduktig som lyckades installera det - men någonstans på vägen blev det visst fel.
Så jag är faktiskt i stort sett laglig, förutom vissa filer som man delar med folk på msn, men det tycker jag knappt räknas.
 
Sv: Fildelning

Jag brukade ladda ner en hel del förr. Men så slutade mitt nedladdningsprogram att fungera så jag laddar inte hem mer. Lyssnar på musik via youtube.com istället. Sambon är filmgalen och ska ha allt sådant på DVD så filmer har vi knappt några på våra datorer heller.. Utan det är musik isåfall..

Jag är emot de höga priserna på skivor etc idag. Om man t.ex. vill ladda hem en låt gratis är det svindyrt:eek: Och ska man behöva köpa en hel skiva med en grupp för att man tycker om enbart en av låtarna?:crazy: Det tycker jag är fel och talar för nerladdning av musik.

Däremot håller jag med om att artister etc ska ha lön för mödan. Det arbetar ju faktiskt de också (samtidigt är jag emot att de blir vrålrika på kuppen:crazy:)

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt.. flummigt inlägg vid den här tiden på dygnet.. Men men
 
Sv: Fildelning

Jag kan i alla fall räkna upp säkert 40+ band jag aldrig skulle intresserat mig för eller stött via merch. och dylikt om jag inte kunnat ladda ner deras musik gratis.

Samma här. Hittar jag något bra band så köper jag oftast deras skiva också, speciellt om det gäller mindre svenska band.

Jag laddar främst hem tv-serier. Då mest dom som inte kommer till Sverige på ett bra tag...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu när jag har börjat söka nya jobb har jag upptäckt att videointervjuer verkar bli allt vanligare. Jag har sökt flera jobb där...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: knoppet
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 604
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
627

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp