Bukefalos 28 år!

Film i skolan

Snuffsan

Trådstartare
Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart olämpliga tycker jag då eleverna vid de filmvisningarna var 12-13 år.

Idag kom det riktiga bottennappet. Det var ont om lärare pga sjukdom och en del lektioner var dåligt förberedda. Klassen (nu en 8:a), fick se film några timmar. Läraren tyckte det var lagom avkoppling idag. Ok. Men eftersom hon inte tagit med någon film får en elev cykla hem och hämta några filmer klassen kan välja mellan. Han kommer med två filmer. Halloween och Children of the corn. Två splatter-skräckfilmer alltså. Och läraren låter klassen välja och sen visar de Halloween!! På lektionstid!! Läraren är i klassrummet och är alltså väl medveten om vad det var för film.

För det första uppfyller klassen inte åldersgränsen för filmen och för det andra splatter-skräck??

Min dotter är inte känslig utan tyckte mest filmen var skitdålig och satt och ritade istället, men jag vet att flera i klassen är känsliga. Minst en vet jag som inte ens kommer att våga berätta hemma att de sett filmen. Jag är skitarg och kommer att meddela läraren vad jag tycker.

Jag tycker att det är jag som förälder som ska avgöra om mitt barn ska se sådana filmer.:mad:
 
Sv: Film i skolan

Men vad är det för lärare som en kan komma på tanken att visa något sådant. I vilket syfte? Konstigt resonerat.
 
Sv: Film i skolan

Mkt märkligt faktiskt - jag är petnoga med åldersgränser i skolan. vad barn får se tillsammans med sina föräldrar är en sak (även om jag anser att för många barn får se för mkt för tidigt). I MITT klassrum gäller rekomenderade åldersgränser dvs 10-åringar får se den film som är tillåten från 7 år då de ännu inte är 11 år. det vill säga att ex Harry pottern-filmen från 11 år är inte ok.

OT: Sjätte sinnet har en åldersgräns på 11 år... var skitskraj när jag såg den och då var jag vuxen tänk att vara 10 år...

Prata med berörd lärare och rektor så där får det inte gå till.

javan
 
Sv: Film i skolan

Förutom att man inte ska visa filmer som inte är tillåtna för åldersgruppen tycker jag att man ska visa bra film. Inte sån här skit.
Men det är väl tycke och smak....:angel:
 
Sv: Film i skolan

Jo, hon sa tydligen att eftersom hon inte hunnit förbereda lektion pga lärarbrist får ni hitta på vad ni vill göra. Se på film sa någon, ok cykla hem och fixa nån film då svarade hon.

Hade varit bättre att släppa hem eleverna tycker jag. Eller det mesta hade ju varit bättre än det här.
 
Sv: Film i skolan

I våran klass(några år sen) blev vi TVINGADE av LÄRAREN att kolla på tjurfäktning. Och då allltså inte bara något vifftande med ett rött skynke utan dom körde svärd och spjut i tjuren tills han dog. Och där satt vi djurvänner och mådde skit, vissa fick t.o.m mardrömmar.
 
Sv: Film i skolan

Jag tänkte skriva ett mail till läraren och skicka som "för kännedom" till övriga föräldrar samt rektorn. Eller ska jag bara skriva till läraren?

Får nog formulera mig i morgon. Just nu vill jag bara skriva typ: Är du helt dum i huvet? Fattar du inte att du inte kan visa sån film på lektionstid ditt pucko.

Och det känns inte så välformulerat.
 
Sv: Film i skolan

Skolor får inte heller visa filmer hur som helst, defintivt inte sådana som köpts för privat bruk. (Det har med rättigheterna att göra.) Det finns skolor som fått böta då de blivit anmälda...

Sedan vet ju jag också att den här regeln inte efterföljs på någon skola (tror jag), men jag skulle prata med lärarna om de visar filmer som du beskrev.
 
Sv: Film i skolan

Det här var en privat film som en av killarna cyklade hem och hämtade. Det där med rättigheterna kan ju vara lämpligt att nämna i mailet. Tänkte jag inte ens på.
 
Sv: Film i skolan

Mkt märkligt faktiskt - jag är petnoga med åldersgränser i skolan. vad barn får se tillsammans med sina föräldrar är en sak (även om jag anser att för många barn får se för mkt för tidigt). I MITT klassrum gäller rekomenderade åldersgränser dvs 10-åringar får se den film som är tillåten från 7 år då de ännu inte är 11 år. det vill säga att ex Harry pottern-filmen från 11 år är inte ok.

OT: Sjätte sinnet har en åldersgräns på 11 år... var skitskraj när jag såg den och då var jag vuxen tänk att vara 10 år...

Prata med berörd lärare och rektor så där får det inte gå till.

javan

Resonerar precis likadant vid de få tillfällen vi väljer att visa film i skolan jag jobbar på (tex sett Ronjafilmen efter ett Astrid Lindgrentema). Håller fullständigt med i vad du sa.
 
Sv: Film i skolan

Jag tänkte skriva ett mail till läraren och skicka som "för kännedom" till övriga föräldrar samt rektorn. Eller ska jag bara skriva till läraren?

Får nog formulera mig i morgon. Just nu vill jag bara skriva typ: Är du helt dum i huvet? Fattar du inte att du inte kan visa sån film på lektionstid ditt pucko.

Och det känns inte så välformulerat.

Nej, formulera dig väl, det tycker jag känns mer seriöst även om man givetvis ska ta allt på allvar.
 
Sv: Film i skolan

Syftet var att underhålla ungarna utan att behöva anstränga sig.

Lite vill jag försvar. Det är lätt att undra vad banktjänstemän gör efter kl 15 och vad lärare gör när lektionerna slutar men åtminstone jag har häcken full hela tiden. Att tvingas ta extralektioner man inte hunnit förbereda sig på är INTE roligt. Det känns inte bra, man vill vara förberedd, man vill att det ska bli bra. Sen skulle jag ALDRIG ha skött det så som dne läraren gjorde, med en sådan film men slippa anstränga sig kan ju också vara att man tvingas ta en lektion i ett ämne man inte kan bara för att någon måste ha den. Skulle jag ha tyska skulle det kännas helt meningslöst (fast jag skulle åtminstone försöka, alternativt göra något helt annat som jag kunde stå för och som följer de förordningar vi har att rätta oss efter vilket inte är att visa en sådan film).
 
Sv: Film i skolan

Jag har jobbat som lärervikarie i flera år så jag vet hur det kan vara.:crazy:

MEN det var inte denna lektionen som hon hoppade in på. Detta var hennes ordinarie. Hon är dessutom klassföreståndare för klassen. De kunde läst dagstidningar som de gör på samhällskunskapen just nu, (hennes ämne), läst sina bänkböcker, passat på att jobba själv på sånt där de är efter, fixat läxorna eller påbörjat sina grupparbeten och skrivit klart rapporter de håller på med.
 
Sv: Film i skolan

Jag har jobbat som lärervikarie i flera år så jag vet hur det kan vara.:crazy:

MEN det var inte denna lektionen som hon hoppade in på. Detta var hennes ordinarie. Hon är dessutom klassföreståndare för klassen. De kunde läst dagstidningar som de gör på samhällskunskapen just nu, (hennes ämne), läst sina bänkböcker, passat på att jobba själv på sånt där de är efter, fixat läxorna eller påbörjat sina grupparbeten och skrivit klart rapporter de håller på med.

Än större anledning att gå vidare med detta. Hoppas det blir en förändring.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 213
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 496
Senast: Badger
·
Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 164
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 101
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp