Bukefalos 28 år!

Film -kritik och tips tack!

TantAgda

Trådstartare
Kommer antagligen ångra det här djupt om några dagar men passar på att posta filmerna medans jag fortfarande har modet uppe:crazy:

Per Larsson clinic för någon veckor sedan.

Börjar med att berätta för PL att jag har problem med att hästen springer ifrån mej då jag kräver sidvärtsrörelser av något slag -att jag inte får till "okänsligheten" för skänkeln. Han tar den som framåt istället för sidan så att säga. Får därför rida "five easy pieces" till att börja med vilket jag inte gjort så mycket tidigare -därav förvirringen.
Five Easy Pieces

Nu till saken!
Detta är första gången jag ser mej själv rida och är helt förbluffad! Varför har ingen tidigare sagt till mej att jag har en galen stolsits!??:confused:
Vad kan jag göra för att jobba bort den? Behöver alla tips jag kan för att få ett bättre skänkelläge!


Vill gärna passa på att få lite tips om det som kan förbättras även i trav- och galopparbetet på filmerna nedan!
Travarbete

Galopparbete

Tack på förhand!! /En som vill lära sig mer;)
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

personligen så tycker jag att det känns lite som att hästen såsar sig fram, det känns nästan som att den sover. jag skulle vilja väcka upp hästen med olika tempoväxlingar som aktiverar bakdelen, för det känns inte som att den anstränger sig utan att den liksom släpar sig fram lite. Angående stolsitsen så är ju första steget att bli medveten om det, sen skulle jag kolla på sadeln då det ofta är där felet ligger om sadeln placerar en långt bak med mittpunkten långt bak i sadeln. Annars kan det ju självkalrt vara ryttaren som skjuter bak sig. försök att inte knipa med låren utan släpp ut dom från sadeln och ha stödet längre ner i vaderna.
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Five easy pieces-arbetet såg mycket bättre ut IRL än vad det gjorde på filmen ;)

Jag hamnar lättare i stolsits om jag glömmer ändra längden på stigbyglarna, jag måste få använda hela min benlängd neråt annars sätter jag mig i obalans/stolsits pga att jag inte får plats. Testa dig fram, värm upp utan stigbyglar och sen sätter du i foten. Blir det stor skillnad på med/utan så läng stigbygeln (fendern..). Min medryttare har fått länga runt 3 hål sen hon började här i februari och förra veckan hittade hon Sitsen med stort S.

Annars kan det va som _FIA_ säger, sadeln är kanske inte optimal för dig.

/Kajsa som äger den vita araben som gick passet innan dig.
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Du verkar sitta så långt bak i sadeln. Är det sadeln som sätter dig där eller är det du själv som får dig att sitta där?
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Förstår var du menar med att han såsar sig fram och det stämmer. Tror det kommer lite ur problematiken med att jag inte får till drivningen i skänkeln till arbete utan bara till att springa fortare. Rider jag ett arbete på småvolter -som de två första stegen i five easy pieces -får han en mycket aktivare bakdel. För då kommer jag åt honom på ett annat sätt. Men så fort jag släpper ut honom på en större volt eller rakare spår och jag fortsätter rida med den aktiviteten i min skänkel så springer han -vilket leder till att jag släpper skänkeln. FEL jag vet men så är det.. Tips?

Nog är jag medveten om den nu -fy 17 vilken chock det var att se första filmen:crazy: Skrev direkt till hästägare och "tränare" att vi måste fixa det!
Ska testa ditt tips nästa gång jag rider, tack!

cahs: Åååhh så det är du! :laugh:
Längden på fendern kan vara ett problem.
Hade ett hål längre innan vi paddade upp sadeln på Wille men upplevde att de blev för långa när jag kom upp högre över hästen med extra pad. Kortade då ett hål och har ridit med den längden ett tag nu. I veckan red jag H's andra häst, Cheetah, och då vart fendern alldeles för kort, längde då till ursprungslängden igen och glömde ändra till nästa gång jag red Wille och då kändes det bättre igen. Oj, hoppas du förstod -blev visst lite svamligt. Kanske borde filma igen nu när jag längt ett hål. ;)

Kickis: Jag vet faktiskt inte om det är jag som trycker mej bak eller om jag hamnar där i den sadeln. Hur kan jag testa det?
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Lättaste sättet att testa om du skjuter dig själv bak i sadeln är att släppa stigbyglarna, placera dig mitt i sadeln . trava sen på med helt lösa skänklar låt dom bara hänga. studsar du då bakåt tills du sitter längst bak i sadeln? se även till då att inte knipa med låren utan du kan till och med ta tag med handen under låret och lyfta ut det från sadeln och sen släppa så du känner att du inte kniper.

Du skriver att han "springer" men det ser jag inte alls på filmerna, hästen behöver mer Action för att få till mer aktivitet i bakkärran han behöver drivning med skänklar och jag skulle nog ändå rekomendera sporrar om du är något sånär van vid dom så du kan ha lös drivining med skänklarna för att väcka upp hästen mer. missförstå mig inte, du ska inte hugga hästen i sidorna, men jag tycker personligen att det blir så stumt utan sporrar och att man får en finare drivning med sporre.
Jag tror att han behöver drivning rätt rejält i ganska högt tempo och se till att han sänker huvudet lågt, jag ser även att du inte är tillräckligt snabb att korrigera när han går ur formen och tar upp huvudet, vilket gör att det blir lite som en jojjo effekt, upp ner upp ner upp ner. Försök att inte sitta och tjuvhålla i tyglarna utan lägg tryck i munnen , ganska rejält om det behövs och så fort han släpper ner huvudet och ger efter som ger du rätt rejält med tygel och låter honom vara, annars kommer du aldrig komma till det stadiet där du kan rida på lös tygel på en hand. att hästen ska gå i ett lugnt tempo sen för dom lugnare klasserna tar tid att jobba fram, hästen är inte tillräckligt stark för att gå i bra form sakta än han behöver mer tempo. Gör det lätt för hästen att göra rätt och gör det jobbigt för hästen när den gör fel..

Hoppas du förstår hur jag menar
 
Senast ändrad:
Sv: Film -kritik och tips tack!

sen såg jag även till sak. När du stannar hästen låt honom inte gå ur formen, han sa ha kvar formen in i halten så att säga.
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Angående sitsen så är det tyvärr så att FÅ tränare nånsin påtalar
sits, varför har jag ingen aning om. Dom fokuserar på hästen men
hjälper inte till genom att säga "om du rider korrekt är det lättare
för hästen att göra korrekt". Kanske för att dom flesta ryttare inte
vill ha den "kritiken".

Det som kan hjälpa dig, om det inte är så sadeln och du faktiskt
inte är kompisar, är att sätta stigbygeln i hålfoten, dvs där den
skall vara. Allt för många rider runt med stigbygeln under främre
trampdynan. Detta ihop med "engelsktänk" dvs trampa ned hälen
gör att hela fendern trycks framåt.

Kort och gott:
1. Stigbygeln i hålfoten (tänk att du har boots, då är det klacken
som skall hindra stigbygeln bakåt)

2. Sitt korrekt i sadeln PÅ sittbenen. "rulla ned på bakfickorna" är
en signalering, inte status quo-sits.

3. Rid med tonus utan att spänna låren och kom ned i sadeln.

Det är svårt att rida. ;)
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Hur kan du upptäcka att det blev för långt när du paddade upp och kom högre över hästen? :confused: Är W bredare än C tror du? I så fall kan det handla om att du inte riktigt orkar bresa med benen såpass att dina skänklar kan ligga i lodrätt. (Man vet ju själv hur det va att rida plattryggade, rundryggade nordsvenskar :angel:)

Rid mycket utan stigbyglar. Skritta fram utan, plocka upp dem en stund, släpp ut dem. Det handlar mycket om muskelminne och kroppsminne, tjata in det, hitta ett sätt att under passet påminna dig om det. Elmer är väldigt jobbig på det viset, tappar jag sitsen så tappar han formen.
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Ridningen tänker jag inte säga något om, du har ju redan en tränare :)

Men ang sadlar så kan jag försöka komma med några handfasta basic tips..
Det finns olika modeller och storlekar. Modellerna i sig gör att man placeras litet olika i sadeln. En Ranch eller Ropingsadel tex ger en rätare sits, de är balanserade så att du skall kunna stå i lädrena i full galopp och svinga din lasso, här kommer ofta även Barrelsadeln som kräver en hel del stående i lädrena.
En Pleasuresadel placerar dig i en lodrät sits, vilken naturligtvis höjer dina stilpoäng väsäntligt.
En Trail eller Allroundsadel brukar i allmänhet ge något mindre lodrät sits än Pleasuresadeln men fortfarande helt ok.
Så kommer vi till Reiningsadeln som tenderar att placera ryttaren i bakkant då den är uppbyggd fram. Detta det vanligen en sk Reiningsits eller stolsits som i många lägen behövs i de olika manövrarna, tex när det skall stoppas..

Så grej nummer ett är alltså typen av sadel.

Nummer två är Längden på Lädrena. Ju kortare läder -ju längre bak i sadeln hamnar du och därmed desto mera stolsits. Många har av vana korta läder från sin sk "engelskridning a la hoppning" så de trycker sig själva bakåt i sadeln där de får stöd av bakvalvet.

Då kommer vi till nummer tre. Har man en för STOR sadel så är det lätt att korta lädrena för att inte åka runt som en smörklick. Och då hamnar man ofelbart i stolsits...

Ett jättebra exempel är när jag försöker rida i min mans 16" Ropingsadel. Det går bra med vettig längd på lädrena i skritt, i trav börjar jag sladdra litet och får kämpa för att inte hamna bakåt i sadeln. I galopp måste jag knipa med benen och knäna för att inte åka bakåt eller tappa stigbyglarna. Det blir litet som att rida barbacka eftersom jag inte får något som helst stöd av bakvalvet eftersom det är en tum bakom mitt ärsel.
Sätter jag mig i min egen 15" Ropingsadel så är det lätt att behålla den lodräta sitsen, vid högre gångarter har jag det lilla stödet av bakvalvet och behöver inte knipa med ben och knän.

Eller som många gör med en för stor sadel -kortar lädrena och får ännu mera stolsits....
Jag tror att det sistnämda är ett större problem än vi tror, de flesta sadlar på begagnatmarknaden tex är 16". Det är helt klart för stor sits för mig, jag drar 40 i kläder och sitter bra i 14,5-15".

Så för att du skall sitta bättre så är mina tips. Läng lädrena. Blir det "knipigt" prova att låna en sadel med mindre säte och se om sitsen inte blir stadigare och snyggare.

mvh Eva
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

1st. man rida inte 2 hand på ett stång bett!
2. sadeln är för stor för lilla du! det ska vara ett hand bred mellan sadel horn och magen.
3. Benen är som sakt för kort.

Las Deb Bennet Phd:
www.equinestudies.org
Gå in i Knowledge Base sen in till WHO´S BUILT BEST TO RIDE.
Hon gå in i man/kvinnens pysiologi, dess skillnad och hur kvinnor kan få en bra sitts.
Hoppas det hjälper.
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Jag förstår precis vad du menar för det är exakt det du skriver som hästens ägare tjatar på mej om hela tiden. Det är hon som är min "tränare" så att säga;)
Hon rider honom med jämna mellanrum och då med sporrar och dagen efter är han betydligt mycket mer följsam för skänkeln. Får nog försöka fixa mej ett par sporrar men först måste jag få till min sits känner jag.

Ang att han går ur form i övergångarna så är jag medveten om det också, det jobbas på men tack för påpekningen ändå. Det är precis dina kommentarer som jag behöver och anledningen till att jag lagt upp filmerna! Tack!

cahs: Vet faktiskt inte hur det gick till, jag vet bara att jag var tvungen att höja ett hål efter att vi lagt på en pad till. På C var där bara en pad som det alltid varit och då var stigbyglarna för korta igen.
Ska testa rida mer utan stigbyglar! Tack för tipset!

_Eva_: Tack för mycket nyttig inf om sadlar! Dock är det inte s mycket jag kan göra åt sadelproblemet tyvärr. Jag äger inte hästen utan hjälper bara till att hålla igång honom, rider 3-4ggr/v.
Har aldrig tänkt på att sadeln skulle vara för stor men så är det nog. Hästens ägare rider i den också utan problem och hon är både längre och större än mej (ni såg henne i slutet på en av filmerna på fuxen).
Oj, om 14,5-15" är lagom för en strl 40 vad ska då jag ha som har stlk 36 i kläder?

Leafhillranch: Tack för tipset och länken, ska kolla i den senare!
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Tjo, jag har en ehrm allround/arena roper, 13" har jag for mig, jag ar samma storlek som dig, kanske snappet mindre 34-36.. min sadel ar alltsa inte en ladies utan en youth sadel. Jag red i for stora sadlar storre delen av mitt liv, 18" cutting saddle ar DODEN for sitsen (finns bildbevis...snacka om hockeyrink..) For segt nat for att se videorna men vill bara hiva in: ha inte for mkt fot i stigbygeln! Trampdynan racker gott, pa mindre skolade hastar - taspetsen. Sitter fendrarna nagot frammat vinklade kommer "hela foten i bygeln" sabba din sits med om du letar efter den "perfekta" sisten - men du ska ha i atanke att beroende pa vilken typ av sadel det ar sa kommer den satta dig olika. Att forsoka sitta i pleasuresits i en cuttingsadel ar nast intill omojligt. Stolsits ska man ju inte ha i vilket fall, men ville bara inflika att hur sadeln ar byggd, satet vinklat och fendrarna placerade kan andra sitsen nagot otroligt och har man da en sadel som ar for stor.. tja.. det blir ju inte battre av det :) ..sitt sa du sitter stadigt och bekvamt och kan vara foljsam. Nar du hittat balansen och har en sadel som passar dig kan du jaga efter den Perfekta Sitsen.

/Bewwan, som maste lara sig hur man sitter i en sadel som faktiskt passar ens rumpa...
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

knapplanar mig sjalv: Men du TS... det ar inte DU som har en krappy sits, sadeln ar helt kallt for stor och fendrarna ar fastsatta nagot framfor "mittlaget"... Daremot tror jag att du ar ojamn i backenet alt har missat att ditt ena ben ar kortare. I den sadeln kommer du inte kunna rida vettigt i en lodrat sits alls.. (har nu vantat i 30 minuter pa o fa se den ena video lol) ska slapa ut nagra sadlar o satta mig i dom sa far maken ta kort.. sakan du fa se vart man hamnar i for stor sadel och hur fenderplacering + satets vinkel paverkar sitsen) ..det far bli pa sadelbock dock men det funkar for stilstudie...
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

Knapplånar Bewwlan o håller med och tillägger:

Oavsett vilken sadel man har så kan man oftast hitta en iallafall okej sits även om sadeln kan placera dig lite åt det ena eller andra hållet.

När man hamnar i Stolsits så har man oftast satt sin egen balanstyngdpunkt för långt bak i sätet i sadeln. Man skall alltid sträva efter att "komma ner" i sadelns lägsta punkt med sin egen balanspunkt i kroppen. (om du tänker dig sadelsitsen som ett svagt U så ska du sitta längst ner i U:et, är sadelsitsen då för stor så kommer det bli rätt stort glapp till bakvalvet men med en stadig o tränad sits kan man sitta kvar där ändå ! ;)

Tips till ts enl. filmerna är att länga ut lädrena ett par hål, känn att du har tyngden långt ner i fötterna nästan så du strävar efter att de ska släpa lite i marken och göra ett spår på var sida om hästen. Så du inte sitter och kniper och klamrar dig fast med lår eller knän. Känn att du gör dig "lång i sadeln".
:D
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

The rocker-shaped seat bone or Ischia form the lower most part of the human pelvis and no matter whether you sit down to a trot after the manner of a gaucho or of a dresseur, you must sit upon your Ischia.
The shape which the Ischia repesent to the saddle "dictates their function.
A man´s near-parallel Ischia funcion like the parallel wheels on a toy wagon: they permit the pelvis to roll freely forward and back.
A woman´s Ischia diverge strongly to the rear: like bent wheels on a toy wagon, they resist rolling freely, especially to the back.
The horizontal axis of a man´s pelvis, from the hip socket to hip socket helps him to rock backwards onto his tailbone, because the axis passes over the center point of the Ischia.
The horizontal axis of the woman´s pelvis however passes over the Ischis close to the forwadr edges. Because of this fact a woman´s pelvis "want" to balance itself toward the front, pubis downward and tailbone up, just the opposite of a man´s.
It cost a woman physical effort to lower her tailbone, whereas a man must make an effort to lower his pubis.
Deb Bennet
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

The biggest problem with female riders i have noticed is that we have tentions in our lower back that locks our hipmovements when we ride, and tentions in our groins (i think thats the right word) that locks us even more. Thus resulting in a seat where we sitt TOO far forward and cant come down in the saddle, with stiffer legs resulting in "shortening" of our legs that in effect gives us a shittier seat.

Guys i have noticed have the biggest problem coming down in the saddle at a lope, that they have a problem "rolling" with the movements.

Personally, thru the years, i have developed a very straight lower back. According to a fysiotherapist who told me i was a rider after just seeing me sit on a chair (hahaha >.<) its a common "side effect" of many hours in the saddle. The lower back is essential in school riding, its the "joint" that needs to work right to allow us to keep our shoulders square and straight and not "tipping" back and forward for every step. In the vid we can acctually see a little bit of that, at the lope work. I do the same (gawd i need a trainer to ride for before i start looking like a sack of potatoes all together). At some point riding with a "bent" spine (a curve that goes from the tailbone all the way to the neck) will help "cure" that stiffness that we seem to develop.

A major problem is not thinking about how the seat in the saddle is formed - in a more angled seat it will sit you right but we dont FEEL it, so we strive to sit like we think we should. In a flatter seat it will put you "straighter", acctually more "up-down" straight, while in an angeled seat out "up and down" straight no longer works - not saying we're not sitting STRAIGHT, we're just not sitting up n down straigh. Our body should have about the same lines tho angeled to be able to fully use the support of the saddle. It'll give the rider a feeling that its sitting "wrong", telling them to relax, sitt on their "butt" and let the saddle put them where they need to be will help them to find the seat where they dont fight it anymore. My dressagesaddle will not put me the same way as the ranch saddle, the fenders are attached different, the angulation on the seat is different. The work the saddles are built to support is different, i will, never, be abel to do for example a hard "tuck yer ass" stop ala western in the dressage saddle, i will be popped out of the saddle in notime. Where as i -might- have a problem riding, lets say, a piaffe in the ranchsaddle.
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

The biggest problem with female riders i have noticed is that we have tentions in our lower back that locks our hipmovements when we ride, and tentions in our groins (i think thats the right word) that locks us even more. Thus resulting in a seat where we sitt TOO far forward and cant come down in the saddle, with stiffer legs resulting in "shortening" of our legs that in effect gives us a shittier seat.

Guys i have noticed have the biggest problem coming down in the saddle at a lope, that they have a problem "rolling" with the movements.

Personally, thru the years, i have developed a very straight lower back. According to a fysiotherapist who told me i was a rider after just seeing me sit on a chair (hahaha >.<) its a common "side effect" of many hours in the saddle. The lower back is essential in school riding, its the "joint" that needs to work right to allow us to keep our shoulders square and straight and not "tipping" back and forward for every step. In the vid we can acctually see a little bit of that, at the lope work. I do the same (gawd i need a trainer to ride for before i start looking like a sack of potatoes all together). At some point riding with a "bent" spine (a curve that goes from the tailbone all the way to the neck) will help "cure" that stiffness that we seem to develop.

A major problem is not thinking about how the seat in the saddle is formed - in a more angled seat it will sit you right but we dont FEEL it, so we strive to sit like we think we should. In a flatter seat it will put you "straighter", acctually more "up-down" straight, while in an angeled seat out "up and down" straight no longer works - not saying we're not sitting STRAIGHT, we're just not sitting up n down straigh. Our body should have about the same lines tho angeled to be able to fully use the support of the saddle. It'll give the rider a feeling that its sitting "wrong", telling them to relax, sitt on their "butt" and let the saddle put them where they need to be will help them to find the seat where they dont fight it anymore. My dressagesaddle will not put me the same way as the ranch saddle, the fenders are attached different, the angulation on the seat is different. The work the saddles are built to support is different, i will, never, be abel to do for example a hard "tuck yer ass" stop ala western in the dressage saddle, i will be popped out of the saddle in notime. Where as i -might- have a problem riding, lets say, a piaffe in the ranchsaddle.

Hi Canada:
Valuble info from Deb Bennet, if those old Army Riding School Teachers had realised that their students were women and built differant the training might have been a bit differant and more of the women would have gone on too higher Equastrian Schools, as it was I heard a lot of yelling of "Sit Straight, suck in the belly, heels down-toes forward"!! and the tears after from frustration and pain in the back and hips from trying too force them into a position God/Nature did not intend.

I´v seen a lot of guy´s in the Easy Seat sitting on the tail bone instead of Forking down on the Sit Bones and the inside of the thighs, relaxing the hips and moving with the forward motion of the horse. This can be due to the fact that young boy´s start out with dad, brothers and friends learning too rope and making Fast Bail Outs, kinda hard too do if your in a Deep Fork.
I learned from riding a lot of bareback so when I finely hit the saddle the stirrups had too be long or I felt cramped.
Look at the old time cowboys from Russel/Remmington. short 14" seat saddles of deep seat model, a rough bronk had a hard time trying too dump them ol boys, their hips followed the horses every move, hang you wrist and flop your hand around, that´s what the lower body would be like.

A womans body is not built for Forking, and from what I can see, for them too sit in a 16"er with a rise that puts them even more back on the tailbone and knees too far forward can make them feel unsteady, kinda like trying too sit on a beer barrel and holding on with the knees because the lower legs can not come in and under the horses barrel, "ever seen a Bow-Leged Woman":angel:

Since the beginning saddles have been desighned for men, what the riding school instructers did not realize was that the early Flat Seat-High Cantle Saddles (McClellan typ) where very comfortable for women.
And SURPRISE!!!!! there is a saddle typ that fit women very well....
The Barrel Racer, the 5" cantle gives back support, the seat is a little flater and the stirrups are hung a little farther under which seem too fit the womans thigh/hip bones better than the pleasure/reining saddles.
You don´t hear too many complaints from those Fast Girls :banana:

Has spring come yet?
 
Sv: Film -kritik och tips tack!

hey now im bowlegged! LOL

But, unfortunatly im going to disagree on the barrelrace saddles fit... they're awesome for a high speed lope around barrels - but most of them barrelracers fall forward something horrible when they're trying to trott their horses and cant sit down to save their lives. Shoulders tipped forward, pancreas (spelling?) totally tilted forward thus riding on their.. ehm.. "front" and not the sitting bones. Too "svankigt" (i honeslty do not know how to translate that word at all), same disease you can find in the classic saddles. They get locked and all they do is bounce, collecting or riding balanced at anything but a lope is impossible when the rider is placed like that unfortunatly. Then again, the riders overall body affetcs it too and not just the seat/hips. Tbh the comfiest saddle i ever rode in was a reining saddle... but then again it was prolly the only one part from my own new one that acctually fit my butt haha >.< my own isnt even broke in yet :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp