Filma och stanna vid olyckor

Man undrar vad det är som driver folk? Jag skuller verkligen vilja prata med någon av dem. Jag skulle verkligen vilja veta vad det är som gör att man tar med sig sitt barn för att se på när en människa hotar att ta sitt liv. Och dessutom filmar det.

Jag såg själv ett annat exempel för ett tag sen. Jag kom körandes på motorvägen och i motsatt fil stod det en bil och brann vid vägkanten. I högerfilen på min sida var det förstås många som saktade ner för att titta. Men också en som stannat. För att filma. Mitt på motorvägen. På en 100-sträcka.
 
Man undrar vad det är som driver folk? Jag skuller verkligen vilja prata med någon av dem. Jag skulle verkligen vilja veta vad det är som gör att man tar med sig sitt barn för att se på när en människa hotar att ta sitt liv. Och dessutom filmar det.

Jag såg själv ett annat exempel för ett tag sen. Jag kom körandes på motorvägen och i motsatt fil stod det en bil och brann vid vägkanten. I högerfilen på min sida var det förstås många som saktade ner för att titta. Men också en som stannat. För att filma. Mitt på motorvägen. På en 100-sträcka.

Helt sjukt. Om jag hade sett en person hoppa från en bro så är det en bild jag aldrig hade fått från näthinnan. Aldrig, det hade spökat resten av livet för mig. Så varför är det något som någon önskar se? Jag förstår verkligen inte. Att filma eller ha med barn på platsen gör saken så surrealistiskt och vidrigt att jag verkligen inte fattar någonting alls.
 
Ett gammalt och välkänt problem (det har pratats om det under hela mitt liv, såvitt jag minns..). Men fortfarande undrar jag vad det är för fel på folk :mad::banghead:

Samma med de dumhuvuden som tränger sig fram och är ivägen för räddningstjänsten etc för att stå och filma. Minns ett fall på en badplats för några år sen, där ambulanspersonalen knappt kom fram till en person för att folk skulle stå och titta.. Undrar hur de reagerar om det någon dag är deras barn som får allvarliga men eller rentav dör, för att folk inte kunde hålla sig ur vägen.
 
Ett gammalt och välkänt problem (det har pratats om det under hela mitt liv, såvitt jag minns..). Men fortfarande undrar jag vad det är för fel på folk :mad::banghead:

Samma med de dumhuvuden som tränger sig fram och är ivägen för räddningstjänsten etc för att stå och filma. Minns ett fall på en badplats för några år sen, där ambulanspersonalen knappt kom fram till en person för att folk skulle stå och titta.. Undrar hur de reagerar om det någon dag är deras barn som får allvarliga men eller rentav dör, för att folk inte kunde hålla sig ur vägen.
Var det inte rent av så att personen faktiskt drunknade tillslut? Eftersom räddingstjänst inte kom fram. Eller var det vid ett annat tillfälle?

Det jag också kommer ihåg var att man då frågade de som stod och filmade om varför och nån svarade "jag ville visa för mitt barn". Ok. Så du vill visa en video på någon som dör för ditt barn? O_o
 
Jag kan förstå om personer agerar smått irrationellt eller oväntat vid en oväntad situation (olycka, brand, blåljus etc.) utan att för den delen ha för avsikt att orsaka något, vara i vägen eller ”gotta sig” - men att stanna, flockas, ta upp mobilen, filma ... Nej, det övergår mitt förstånd. Som om allt handlar om sensation och likes.
 
Jag förundras även av hur hårdhudade så många verkar vara. Ta moralen åt sidan, vad man bör och inte bör utsätta andra för, så undrar jag även hur folk kan vilja och klarar av att se elände. Jag klarar inte ens av att se naturfilmer där djur dör eller överbevakningsfilmer när våldsbrott begås. Jag blir liksom ledsen, det gör ont i mig. Klarar människor generellt sett av att se elände utan att bli illa berörda? Det skrämmer fasen mig.
 
Jag förundras även av hur hårdhudade så många verkar vara. Ta moralen åt sidan, vad man bör och inte bör utsätta andra för, så undrar jag även hur folk kan vilja och klarar av att se elände. Jag klarar inte ens av att se naturfilmer där djur dör eller överbevakningsfilmer när våldsbrott begås. Jag blir liksom ledsen, det gör ont i mig. Klarar människor generellt sett av att se elände utan att bli illa berörda? Det skrämmer fasen mig.
Har samma funderingar som dig.
Jag har tyvärr sett många människor i sårbara situationer och det etsar sig fast. Tycker det är väldigt obehagligt och förstår inte människor som frivilligt tittar på.
 
Vad är det här för rentav bisarrt fenomen. Att enstaka knäppgökar finns vet man ju, men ett hundratal? Vad är det man vill se, åstadkomma?

https://omni.se/person-forsokte-hop...DYT7RHhEr8WUplk0qbyZOjZ0xm0vUwW1Sesb5AnQ1G0VA
Jag körde förbi händelsen igår. Kom till platsen strax efter att de hade spärrat av, och lyckades snirkla mig av vid avfarten för att ta en innerväg mot stallet istället för e20. Ser alla avspärrningar, ser att bron över e20 är avstängd, ser att det har samlats massor av människor som står och filmar, undrar vad sjutton det är som pågår, tittar upp mot bron och ser personen som sitter på broräcket. Jag blev så arg att jag skrek rätt ut i bilen. Vi snackar alltså om barnfamiljer som står och kollar. Hur kan man vilja traumatisera sina barn på det sättet? VARFÖR vill man ha film på ett eventuellt självmord? Det är beyond me.
 
Man undrar vad det är som driver folk? Jag skuller verkligen vilja prata med någon av dem. Jag skulle verkligen vilja veta vad det är som gör att man tar med sig sitt barn för att se på när en människa hotar att ta sitt liv. Och dessutom filmar det.

Jag såg själv ett annat exempel för ett tag sen. Jag kom körandes på motorvägen och i motsatt fil stod det en bil och brann vid vägkanten. I högerfilen på min sida var det förstås många som saktade ner för att titta. Men också en som stannat. För att filma. Mitt på motorvägen. På en 100-sträcka.
Påminner om en gång när en ambulanshelikopter landade mitt i bostadsområdet där jag då bodde.

Ser sen en mamma med ett rätt litet barn springa i full fart för att hinna kolla helikoptern (ja, uppfattade det inte alls som en respons på oro för olyckan i sig).
Nog för att jag kan peka ut helikopter för mina barn, men inte när den står still och kan innebära att se otäcka skador också.
 
Var det inte rent av så att personen faktiskt drunknade tillslut? Eftersom räddingstjänst inte kom fram. Eller var det vid ett annat tillfälle?

Det jag också kommer ihåg var att man då frågade de som stod och filmade om varför och nån svarade "jag ville visa för mitt barn". Ok. Så du vill visa en video på någon som dör för ditt barn? O_o

Jag trodde det, men var inte säker. Men jo, det är nog samma, jag minns också det där svaret från åskådaren. "Härligt" att kunna komma hem och berätta/visa upp att en bidragit till någons död. :(:mad:
 
Det här är ju inget nytt fenomen. Folk har flockats som gamar kring olyckor, bränder och liknande i alla tider. Skillnaden nu är att de dessutom fotar och filmar men det är precis samma typ av människor, egoister som har tusen ursäkter för sitt beteende men som i själva verket bara vill gotta sig åt andras olycka. Min ena bioförälder är en sådan. Redan som barn mådde jag illa åt hens vidriga beteende.
 
En gång i världen tryckte man vykort på lynchingar i USA, man ser en sargad kropp hängandes från ett träd och runt om massor med människor vissa med barn på axlarna.

Påpekas ska att jag inte sitter och gottar mig i dessa vidriga bilder, det finns en hemsida som dokumenterar fenomenet med lynchingar och letar upp gamla vykort för att de inte ska glömmas bort.
 
Ett gammalt och välkänt problem (det har pratats om det under hela mitt liv, såvitt jag minns..). Men fortfarande undrar jag vad det är för fel på folk :mad::banghead:

Samma med de dumhuvuden som tränger sig fram och är ivägen för räddningstjänsten etc för att stå och filma. Minns ett fall på en badplats för några år sen, där ambulanspersonalen knappt kom fram till en person för att folk skulle stå och titta.. Undrar hur de reagerar om det någon dag är deras barn som får allvarliga men eller rentav dör, för att folk inte kunde hålla sig ur vägen.

Det där är ett jätteproblem. Min kille är brandman och arbetar inom räddningstjänsten, och det är ofta de inte kan utföra sitt jobb ordentligt för att folk är ivägen. Ofta är de dessutom inte bara ivägen, de utsätter sig själva och andra för fara vilket då också hamnar på min kille och hans kollegors axlar och ansvar :rage:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp