Filmatiseringar som aldrig borde gjorts...

Jag är inte helt säker på att det inte fanns bra yngre skådespelare, så jag vet inte om jag håller med dig där. Men jag håller med om att karaktärerna blev rätt bra i de flesta fallen! Som de två du nämnde :love: Men jag står fast vid att de hade lätt kunnat välja yngre skådespelare som Harrys föräldrar!

Ja, jag tror tvekar inte på att det nog hade blivit minst lika bra, och närmare böckerna, med yngre förmågor. Men jag tror också att "stjärnglansen" var en faktor i castingen.

Rickmans porträtt är fantastiskt. Ska jag vara helt ärlig så föredrar jag hans tolkning framför den som framkommer i böckerna. Läste om böckerna nyligen och slogs verkligen av hur extrem Snape framställs. Filmerna ger en betydligt mer rundad bild.

Gränsar till trådkap här - sorry! Det är sällan jag får utlopp för mitt HP-nörderi :o
 
Divergent serierna är de enda som jag gått från att verkligen älska böckerna till att hata filmerna :(.

Böckerna är jätte bra men redan första filmen var en besvikelse.. och då var ändå författaren väldigt mycket involverad i filmskapandet.
 
Divergent serierna är de enda som jag gått från att verkligen älska böckerna till att hata filmerna :(.

Böckerna är jätte bra men redan första filmen var en besvikelse.. och då var ändå författaren väldigt mycket involverad i filmskapandet.
Jag tyckte böckerna var helt okej men att filmen var en besvikelse - dock blev den mycket bätrre när jag hade sett om den två gånger så nu tycker jag den är ganska skaplig underhållning ändå :)
 
Har någon sagt Cloud Atlas ännu? Helt fantastisk bok. Filmen har ett par guldkorn men Tom Hanks i framtiden funkar helt enkelt inte.

Filmen Troy med Orland Bloom, "baserad" på Iliaden, är ett praktexempel på hur man inte skall gå till väga med filmmanus.
 
Divergent serierna är de enda som jag gått från att verkligen älska böckerna till att hata filmerna :(.

Böckerna är jätte bra men redan första filmen var en besvikelse.. och då var ändå författaren väldigt mycket involverad i filmskapandet.
Jag tyckte böckerna var helt okej men att filmen var en besvikelse - dock blev den mycket bätrre när jag hade sett om den två gånger så nu tycker jag den är ganska skaplig underhållning ändå :)
Det där tycker jag är intressant, för för mig är det ett exempel på precis motsatsen. Tyckte boken var rätt platt, men gillade filmen! (Har bara läst och sett första) :)
 
Ännu en bok som inte borde filmatiserats är Skämmerskans dotter. Eller ja, filmen kunde blivit bra egentligen men dom har ändrat på tillräckligt mycket för att det ska bli märkligt utifrån boken men inte tillräckligt mycket för att det ska bli en egen film liksom. Plus dock för att dom pratar danska :D

Men nej, jag önskar jag hade nöjt mig med boken.
 
Jag är rätt tålig när det kommer till filmatisering av böcker, just eftersom jag alltid har vetskapen och inställningen att det är omöjligt att få med alla bokdetaljer, vissa scener och därmed information behöver skippas eller göras om för att passa in i filmformatet.

Men mycket av Stephen King borde ha stannat som böcker. Dock långt ifrån allt. Pet Sematary tycker jag är extremt blek som film, men då är boken nog den absolut bästa jag nånsin läst och extremt svår att göra film på! Det vet jag var min första tanke när jag hörde att den fanns som film, ”hur i helvete har det gått till?”. Men det gick och har hört många som tycker den är bra, så jag antar att det inte var helt misslyckat.

Cujo borde dock aldrig ha filmatiserats. Katastrofal film och då har jag ändå inte läst boken än. Thinner och Köplust borde också ha stannat som böcker (ja, jag vet att jag blandar språk).

It, The Shining, Gerald’s Game och 11.22.63 tycker jag de gjort helt okej filmatiseringar av, sett till förutsättningarna.
Stand by me, enastående film, har inte läst novellen, vågar inte.
 
Törnfåglarna. Bra film egentligen men saknade så mycket.

Många gånger tycker jag filmerna blir riktigt bra även om det saknas mycket. Men när dom ändrar, lägger till trams eller tar bort viktiga saker då blir jag fruktansvärt besviken.
 
Fifty shades of Grey-filmerna. Nu vet jag att många ratar böckerna i tråden här intill men jag tycker de var bra (dock bläddrade jag förbi alla sexscener efter x antal kapitel. Man tröttnade lite). Filmerna däremot :wtf: såg första på bio och den andra hyrde jag men fick stänga av. Kom på mig själv med att sitta och fippla med mobilen hela tiden så njaa den fick inga höga poäng av mig.
Kan bara hålla med om detta.. Såg första filmen på bio och jag skämdes mej igenom den. Så pinsamt dålig och skådespeleriet:crazy: Hade jag varit hemma hade jag stängt av eller bytt kanal:angel:
 
... och de som kanske t o m var bättre än boken ;)

En spinoff på den senaste veckans bägge boktrådar, här diskuterar vi vilka filmatiseringar som borde ha stoppats redan på idé-stadiet och de som överträffat våra förväntningar :)

Tycker att Män-som-hatar-kvinnor filmerna var asdåliga (dom svenska alltså). Noomi Rapace var superbra förstås men manuset var pinsamt. Speciellt tredje filmen.
Med så gripande böcker borde filmerna kunnat bli så mycket bättre.

Hunger Games, har bara läst första boken o tyckte den var helt OK, men första filmen var ett konstverk. Beundrar filmskapare som kan läsa en halvbra bok och bara.....se hur det kan bli.

Låt den rätte komma in" - där var filmen o boken lika bra tycker jag.
 
Hörde nyligen talas om att Jackson inte ens ville göra dom filmerna, utan bara skulle vara typ konsult till en annan regissör. Men sen slutade den tänkta regissören (officiellt för att man hade olika "artistic vision", men det talas om att det var filmbolaget som inte gillade hans idéer för dom trodde det skulle dra in mindre pengar), och det verkar lite som att mycket i filmerna, inkusive antalet, kommit efter påtryckningar från filmbolaget som ville tjäna så mycket pengar som möjligt.
Inte läst vidare efter det här, kan hända att någon svarat redan.
Jackson skulle ju som sagt inte göra de från början och när sen den andra drog sig ur fick han inte mer tid utan fick ta över filmningen med den tiden som var kvar och försöka göra om allt samtidigt som de filmade nytt.
 
Har någon sagt Cloud Atlas ännu? Helt fantastisk bok. Filmen har ett par guldkorn men Tom Hanks i framtiden funkar helt enkelt inte.

Filmen Troy med Orland Bloom, "baserad" på Iliaden, är ett praktexempel på hur man inte skall gå till väga med filmmanus.
Cloud atlas förstörde typ en dejt för mig. Varken jag eller mitt sällskap förstod någonting så efter den var slut bara satt vi i soffan och var djupt konfunderade :confused: Antar att det finns en intrikat handling som inte gör sig på film?
 
The Hobbit. Filmerna - specielt den första - och flera av karaktärerna är alldeles för flamsiga och dumma.. Jag blev så besviken när jag såg dem, för hoppades verkligen de hadde behållt lite av känslan som finns i filmerna om sagan om ringen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp