Bukefalos 28 år!

Filmtips med starka, kvinnliga huvudroller

Emtherlia

Trådstartare
Precis som rubriken säger så är jag ute efter filmer eller serier med starka, kvinnliga huvudroller.

Bra exempel på vad jag är ute efter är Hunger Games och Frozen. Jag är inte intresserad av filmer där tjejen endast sexualiseras och söker en kille för att hennes liv ska bli perfekt.

Så vad finns det för spännande filmer därute?
 
Erin Brockovich
Pans labyrint (El laberinto del fauno originaltitel - kanske udda i genren)
The color purple
Modig/Brave
Amelie från Montmartre kanske också passar in? Hon är ju cool och filmen är underbar men den kanske faller på en viktig punkt... :p

Kommer inte på fler just nu men testa att googla på typ strong female lead character så får du många förslag!
 
True Grit, The Heat, Circumstance, Frances HA
 
Tänkte också skriva Modig, om du gillade Frozen. Men ser att det redan är nämnt.

Annars gillade jag The Duchess. Fast den kanske är på gränsen till att vara för mycket av "söka efter en kille"- film? T
 
Precis som rubriken säger så är jag ute efter filmer eller serier med starka, kvinnliga huvudroller.

Bra exempel på vad jag är ute efter är Hunger Games och Frozen. Jag är inte intresserad av filmer där tjejen endast sexualiseras och söker en kille för att hennes liv ska bli perfekt.

Så vad finns det för spännande filmer därute?

Thelma & Louise!
 
Många av Hayao Miyazakis (japansk regissör och feminist) animerade filmer har kvinnliga starka huvudpersoner. Ex, Prinsessan Mononoke, Spirited Away, Howl's moving castle (Det levande slottet), Nausicaä från vindarnas dal m.m.
Jag tycker de är riktigt bra och därtill otroligt vackert tecknade och mystiska.
Fröken Frimans krig som gick på tv i vintras rekommenderar jag också. Fick tips om "The Bletchley circle" av en vän, såg första avsnittet imorse och blev fast direkt (finns på SvtPlay).
 
Mona Lisas leende kanske kunde vara något? En av mina favoritfilmer!

Sedan älskar jag Gilmore Girls som serie. Den är kanske lite flummig, men den stämmer ändå in med beskrivningen "starka kvinnor" tycker jag. Och så har de världens bästa humor!
 
If these walls could talk 2. Har inte en aning om hur den första är så strunta i den. 2an är den väsentliga :p

Whip it - handlar om en tjej som börjar med roller derby.

Källan - handlar om kvinnor som kärleksstrejkar för att vatten ska dras till deras by.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 668
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 875
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
4 899
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp