Bukefalos 28 år!

Sv: Filmtips!

Hempfling är fantastisk, väldigt klok människa. Och många andra har väldigt bra tänk om hur man bör vara med hästarna, väldigt inspirerande.
 
Senast ändrad:
Sv: Filmtips!

En sak förstår jag dock inte. Ryssen, kommer aldrig ihåg hans namn men endå, han påstår att alla sadlar även välsittande sadlar skadar hästarnas ryggar? Han låter bli ridningen för ett år och låter hästarnas läka igen osv, men han rider ju själv i sadel? Eller var det bara veterinären som sa att alla sadlar gör illa hästarna? Missuppfattade någonting kanske.
 
Sv: Filmtips!

Alexander Nevzorov - det var han som gav ut två filmer för ngra år sedan, Horse encyclopedia, och en till som jag inte minns namnet på nu... Hans fru har gjort en studie där hon fotograferat hästryggar med värmekänslig kamera och kommit fram till att majoriteten av hästarna i studien hade problem med sina ryggar - pga dåliga sadlar, dålig ridning, etc. Om man bygger upp hästen utan ryttare först så får den inte sådana ryggproblem vid ridning (med vettig sadel) sedan. Rätt logiskt.

Sedan kan man säkert ta själva studien med en smula salt, men ryggproblem är inte alltför ovanligt här heller. Jag skulle kanske säga att det beror på dålig ridning, snarare än själva ridningen i sig - men många hästar skulle behöva muskla på sig innan folk ska upp på ryggen på dem.
 
Sv: Filmtips!

Tycker det var en trevlig film, med många kloka iaktagelser - tycker om det där lugna och eftertänksamma.

Sedan vet jag inte om det verkligen är ett bra alternativ att bara isolera sig från tävlingsvärlden och ridklubbarna, och utesluta all konventionell hantering och ridning bara för att det finns idioter. Sådan finns ju överallt. Det är vettigare att vara delaktig och synlig, om du nu vill påverka - då når du fler människor. :)

Det blir lätt väldigt fördömande - såhär gör vi som är snälla och bra, därborta finns de övriga som är elaka och bara misshandlar sina hästar.
 
Sv: Filmtips!

Om man bygger upp hästen utan ryttare först så får den inte sådana ryggproblem vid ridning (med vettig sadel) sedan. Rätt logiskt.
Ok, jag uppfattade det som att hästar alltid får ryggproblem oavsett välsittande sadlar. Men då menas det på kanske att det inte hjälper att sätta en bra sadel på en redan dålig rygg utan man måste låta hästen återhämta muskler och allt innan man sätter på den bra sadeln? Det är ju ganska så logiskt faktiskt. Alltså att ett sadelbyte inte hjälper om inte ryggen är frisk och välmusklad.

Jag känner mig som rena skurken ibland när jag tittar på hans filmer om bett osv trots att jag vet att jag inte drar och sliter men ändå. Låter lite som att det alltid är dåligt med huvudlag och bett. Men han har ju helt klart många poänger och jag är otroligt imponerad över hans ridsätt.

Annars gillar jag mera Hempfling, inte lika anti mot allt.
 
Sv: Filmtips!

Tror att de syftar på att om de isolerar sig medverkar de inte i något de anser vara fel. Kanske är det inte bara själva ryttarna som rider fel, för det finns ju sådana överallt, utan organisationen, reglerna kring hur man faktiskt får lov att hantera dem, som de misstycker med :)
 
Sv: Filmtips!

Det är ju svårt att få en sadel att passa perfekt hela tiden. Den sitter kanske bra när du köper den, men sedan vilar hästen en tid, vissa muskler blir mindre, och andra typer av muskelgrupper tränas. När hästen sen sätts igång igen ändrar den rörelsemönstret en aning mot vad det var när den senast var igång, och då passar inte sadeln längre, och därav ger skada.
Kan man rida utan sadel hade jag helt klart rått alla att göra det så mycket de kan, så störs inte muskulaturen av hur sadeln ligger.
Sen att först träna in nya rörelser från marken minimerar ju skaderisken då hästen på egen hand för bygga ett rörelsemönster för rörelsen, innan vi lägger på en sadel (om vi nu måste).
 
Sv: Filmtips!

Ok, jag uppfattade det som att hästar alltid får ryggproblem oavsett välsittande sadlar. Men då menas det på kanske att det inte hjälper att sätta en bra sadel på en redan dålig rygg utan man måste låta hästen återhämta muskler och allt innan man sätter på den bra sadeln? Det är ju ganska så logiskt faktiskt. Alltså att ett sadelbyte inte hjälper om inte ryggen är frisk och välmusklad.

Jag känner mig som rena skurken ibland när jag tittar på hans filmer om bett osv trots att jag vet att jag inte drar och sliter men ändå. Låter lite som att det alltid är dåligt med huvudlag och bett. Men han har ju helt klart många poänger och jag är otroligt imponerad över hans ridsätt.

Annars gillar jag mera Hempfling, inte lika anti mot allt.


Nevzorovs skola har lite sekt över sig - och ja, väldigt fördömande. Det är synd när man aktivt väljer att skapa motsatta läger på det sättet, för det är intressant att se hur han arbetar med sina hästar, oavsett vilket mål man har med sin egen.
 

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 319
Senast: Badger
·
Körning Finns det någon ordentlig vagnsmakare i södra sverige? Har en dos a dos vagn som är renoverad och i superfint skick, men den har järn...
Svar
1
· Visningar
769
Senast: Sleepy
·
Tjatter Jag har av en slump upptäckt flera riktigt bra covers på sistone och funderar nu på vad för fler pärlor det finns där ute? Michel...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 115
Hemmet Jag har googlat men inte hittat några stänger att köpa i Sverige, vad jag kan se. De verkar ju rätt fiffiga. Ser på Youtube att även...
Svar
12
· Visningar
992
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp