turbofling

Trådstartare
Min dotter fyller 13 år på lördag och hon önskar en hemmabio kväll med hela familjen.
Hon vill helst se en skräckfilm säger hon men med tanke på att även småsyskonen (9, 6 och 4år) ska titta känns det inte helt lämpligt.

Favoritfilmerna är annars Harry Potter men dom filmerna har vi sett 100 gånger.

Har ni tips på en film som är lite läskig/spännande passande en 13åring men som inte skrämmer dom små?
 
Om det funkar med engelskspråkiga filmer så är sagan om ringen filmerna och hobbies filmerna varit väldigt poppis här hemma sedan älsta var 13 och yngsta 9.
 
Har ni sett "spinoffen" på Harry Potter? Fantastiska vidunder och var man hittar dem (och resten heter nåt liknande)? Jag såg den första för några år sedan och tyckte den var helt okej.

Inte direkt skräck, men kanske passar syskonen (och liiite Harry Potter koppling i och med att de är i London). Men Paddington filmerna tyckte jag som vuxen var väldigt bra, gulliga och roliga men samtidigt lite action och spänning.

Mary Poppins, både den gamla och nya är också mysiga, men nu börjar jag bara snurra in på brittiska filmer jag gillar tror jag 😅😊
 
Jag säger också spinoff för Harry potter filmerna om hon nu gillar det stuket. Om de små klarar av att se Harry Potter så borde de klara av att se spinoff, framförallt första, andra är nog lite läskigare.
Annars Familjen Addams, originalet eller den tecknade. Den tecknade är nog den enda från 7år av de jag föreslagit.
 
Coraline (och spegelns hemlighet) ❤ Om 13-åringen inte tycker att det är barnsligt med animerat 😉

The Spiderwick Chronicles - mer familjeäventyr men väldigt, väldigt mysig. Gillar barnen Harry Potter borde den funka.

Nightbooks/Nattsagor - kusligt mysig. Återigen baserat på att alla gillar och klarar av att se Harry Potter.
 
Coraline (och spegelns hemlighet) ❤ Om 13-åringen inte tycker att det är barnsligt med animerat 😉

The Spiderwick Chronicles - mer familjeäventyr men väldigt, väldigt mysig. Gillar barnen Harry Potter borde den funka.

Nightbooks/Nattsagor - kusligt mysig. Återigen baserat på att alla gillar och klarar av att se Harry Potter.
Coraline är jättebra, men faktiskt rätt läskig. I a f för ett mindre barn. Beror lite på hur lättskrämd fyraåringen är.

Annars är det ju en film man lätt kan se som vuxen med behållning, så verkligen en familjefilm.
 
Coraline är jättebra, men faktiskt rätt läskig. I a f för ett mindre barn. Beror lite på hur lättskrämd fyraåringen är.

Annars är det ju en film man lätt kan se som vuxen med behållning, så verkligen en familjefilm.

Kan absolut vara för läskig för små barn! Men om hela familjen sett mer än den första Harry Potter-filmen så borde det gå bra, HP blir väldigt mörka och obehagliga fort. Däremot kanske Coraline är lite svår att förstå på sina ställen, den riktar ju sig till skolbarn och uppåt.
 
Dom mindre tröttnar fort på Harry Potter så dom har inte sett en hel film. Gissar att vi kommer börja titta på en film på lördag och sen somnar dom små/går iväg och gör ngt annat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min dotter fyller 13 år på lördag och hon önskar en hemmabio kväll med hela familjen.
Hon vill helst se en skräckfilm säger hon men med tanke på att även småsyskonen (9, 6 och 4år) ska titta känns det inte helt lämpligt.

Favoritfilmerna är annars Harry Potter men dom filmerna har vi sett 100 gånger.

Har ni tips på en film som är lite läskig/spännande passande en 13åring men som inte skrämmer dom små?
Håller med någon om att Nelly Rapp rimligen måste vara perfekt. Monster och så men tror den är från 7? kolla. https://www.imdb.com/video/vi1733214489/?playlistId=tt11199388&ref_=tt_ov_vi
(har inte sett den men vi läste ju böckerna :) )

Äh från 11. Men kanske fungerar ändå

Rum 113 hade väl varit perfekt om inte de yngsta vore så unga.
 
Senast ändrad:
Jag säger också spinoff för Harry potter filmerna om hon nu gillar det stuket. Om de små klarar av att se Harry Potter så borde de klara av att se spinoff, framförallt första, andra är nog lite läskigare.
Annars Familjen Addams, originalet eller den tecknade. Den tecknade är nog den enda från 7år av de jag föreslagit.
De har mer komplicerad story så är osäker på om de yngre tycker de är kul. Ålder är ju också att storyn måste vara enklare ju yngre publik som ska uppskatta.
 
Dom mindre tröttnar fort på Harry Potter så dom har inte sett en hel film. Gissar att vi kommer börja titta på en film på lördag och sen somnar dom små/går iväg och gör ngt annat.

Måste de mindre se filmen alls? Kan ni inte börja titta när de gått och lagt sig? Eller om de är uppe lika länge som ni så kanske en av er föräldrar kan se en skräckfilm med 13-åringen och den andra göra nåt roligt med de små. Så kan ni ha en familjefilmkväll en annan gång.
 
Skulle Hocus Pocus kunna vara ett alternativ? Jag såg den som liten (4 eller 5 år första gången) och minns att det jag upplevde läskigt ”på riktigt” var inledningen.
Dock kanske inte en 13-åring uppfattar den som skräckfilm (inser jag när jag kommer på att jag var i den åldern när jag såg The Ring första gången. :p).
 
Måste de mindre se filmen alls? Kan ni inte börja titta när de gått och lagt sig? Eller om de är uppe lika länge som ni så kanske en av er föräldrar kan se en skräckfilm med 13-åringen och den andra göra nåt roligt med de små. Så kan ni ha en familjefilmkväll en annan gång.
Födelsedagsbarnet vill att alla ska vara med (fast jag kommer såklart inte att tvinga ngn).
Familjefilmkvällar har vi annars varje fredag, men då är det mest Disney och Astrid Lindgren.

Och om jag ska vara ärlig så vill jag inte heller se en riktig skräckfilm.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min...
2
Svar
29
· Visningar
1 807
Senast: Ninnurur
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 697
Senast: Habina
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp