FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hanna_Z

Trådstartare
Rätta mig gärna om jag har fel, men visst har ni ingen ren filmtråd i detta forumet?! För mig och andra nyfikna skulle det sitta fint med inspirerande filmer från ert arbete med era AR-hästar. Oavsett vilken nivå man ligger på och om det gäller uppsuttet eller arbete vid hand mm så skulle det vara otroligt roligt att se er "in action" mer än i den bildtråd som finns.

Hänvisa mig gärna vidare till befintlig tråd om det finns någon :)
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Ni är otroligt vackra tillsammans! För ett ovant AR-öga ser det iaf mycket lovande ut, du rider så mjukt och stabilt. Hur kommer det sig att du gått över från hoppning till AR?

Fram med fler filmer nu, gott folk!!
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Tack så jättemycket :)

Jag har haft så mycket problem med mina knän så jag "får inte" hoppa längre. Så jag började titta på lite andra alternativ att ägna oss åt, bland annat AR och western å sen så blev jag helt såld på AR ;)
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

kl

Dags att uppdatera den här tråden :)

Jag gick som fotfolk på en clinic här om dagen och lyckades fånga korta filmer på några av ekipagen. Kameraminnet räckte inte till riktigt och det hände givetvis betydligt mycket mer på de olika passen än det som syns här.

Kanske är det någon här inne som känner igen sig eller någon bekant och vill ni att jag tar bort filmerna får ni meddela mig.

Jag blev otroligt inspirerad till att själv börja rida AR och vill tacka de som var där för den varma och välkomnande atmosfären som gjorde att även en "oinvigd" som jag kunde känna mig som hemma!

Fler filmer ligger i högertablån.
http://www.youtube.com/watch?v=Zvym3BMFAgo
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Nu kan jag mäkta stolt säga att jag ridit min första AR-lektion på min 18åriga medryttarpålla Ella och sitter här framför datorn med världens träningsvärk i muskler som jag inte trodde fanns :) Men det är det bästa jag gjort på länge! Det var otroligt mycket att tänka på, första gången med dubbla tyglar och släppa på yttertygeln, inte bromsa med handen...ja listan kan göras lång. Lärorikt var det i alla fall och det här ska sannerligen göras om.

Ni får ha överseende med våra stapplande nybörjarförsök men kommentera gärna och kom med goda tips som jag kan fundera över till nästa pass!

http://www.youtube.com/watch?v=67NHe_yGGXc
http://www.youtube.com/watch?v=PMclpba6L0w
http://www.youtube.com/watch?v=jH8lTvQMp7I
http://www.youtube.com/watch?v=42b5My116Ps
http://www.youtube.com/watch?v=4eJ8CFrwZc4
http://www.youtube.com/watch?v=MII_p8FkCdg
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Kul att du delar med dig! :)

Tips- försök att hålla händerna ihop, även när du vill ge ett tygeltag. Förstår om det är väldigt frestande att göra "som man är van" att göra, men det går att ge ställande och pyttelite "mothållande" (på yttertygeln, vid förböjning av halsen) även med händerna ihop. När man väl lärt sig tekniken blir det en helt annan effekt än de ledande tagen som brukar tendera att rubba huvudet men lätt rubba helheten/balansen också.
Det är intressant att se hur olika tränare lägger upp träningen! :idea: Blev lite förvånad faktiskt om man ser till att det var AR-nybörjarträning. Sluta t ex med som ett av de första momenten och be om "lång och låg"/stretch i traven innan man försökt bygga upp grundbalansen är inte som jag själv hade velat lägga upp det. Men det finns säkert tankar bakom det också! :p

Snyggt jobbat, och träna på så blir det jättekul att se uppdatering på framstegen! :)

(själv ska jag försöka rota bland videoklippen, men de behöver klippas till och det har jag själv inget program för så det dröjer nog ett tag till :o )
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

jag håller med dig om dina tankar om utrustning.
Men det har förekommit i ett flertal trådar här att vi AR ryttare (och liknande) får massiv kritik för att det är enligt dem väldigt vanligt att vi utbildar hästar på blank stång. Jag är en av dem som tillbakavisar det påståendet helt, för det stämmer inte alls med min erfarenhet, men de är ihärdiga. Hoppas de tittar in här och ser filmerna så kanske de inser att de har fått detta om bakfoten.

Jag rider nästan alltid ensam och därför finns det sällan någon som kan ta bilder eller filma. (Nu har jag ingen bra filmkamera heller förstås)
Håller med om att det är intressant att se filmer, bara men får lite bakgrundsinformation.
 
Senast ändrad:
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Oh vad kul att se, såg jätte trevligt ut specielt med tanke på att du inte hållt på länge alls med just det!
Hästen är ju underbar!
Kul att se lite av Christofers tränig också (för det antar jag att det var?), jag har planer på att åka dit som veckorelev nästa år men är ju nybörjare på AR och ena hästen blir inte 4 förrän då så det får vänta lite, har en annan tränare här också.

Får kolla på resten sen för måste iväg men kul tråd!
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Vad bra att du påtalade det om händerna, det var tanken att hålla dem på rätt plats redan från början men den 18åriga fd ridskoleponnyn är rätt stel och ovillig till böjning. Dessutom var det allra första passet för oss någonsin så då ansåg både jag och tränaren att det var bättre att vara tydlig och visa vägen med handen till en början så att Ella verkligen förstår vad jag menar. Sen är det givetvis även en vanesak för mig, vi behöver t.ex. träna mycket på att vända för yttertygeln mot halsen och ytterben. Förhoppningsvis har vi hunnit träna upp oss båda två inför nästa träning så jag kan "gestikulera" lite mindre :)

Man kan väl se det här som ett pröva på-pass, där vi testade hur mycket både ryttarna och hästarna kunde och hur de rörde sig. Vi får väl se hur tränaren lägger upp nästa pass!

bigganl: Jo jag har också läst och sett att ni får er en skopa ovett lite tätt som tätt kring det där :) Kanske kan det vara så att det man själv sett och inte är fullständigt insatt i är lätt att se som ett faktum. Det känns dock tråkigt att det är en såpass stor spricka mellan AR och den engelska ridningen som det ändå verkar vara om man ser till diskussionerna som florerar på buke. Jag tycker att man får acceptera varandras åsikter och ridsätt och hellre försöka plocka godbitarna från varann som kan fungera i den egna ridningen..
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

*viskar*: jag har sett :idea:
Och jag är också glad att se filmerna från träningspasset med tränsbett. Dock kan jag, efter att ha sett fler filmer, o även en mängd bilder i andra trådar, inte alls instämma i att vi som påstår motsatsen fått det hela om bakfoten. Stångbett verkar inte alls vara så ovanligt som du påstår.
(Å andra sidan har jag sett skarpare bett förekomma på vanliga dressyrlektioner också utan att de haft där att göra:crazy: Fast det hör till ett annat forum)

HannaZ: som sagt, kul att se tränsbettet och du verkar rida mjukt o fint o har en jättesöt häst:bump:
Men jag förstår inte alls syftet med träningen? Du behöver inte förklara om du inte vill, men har du tid o lust så...
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Tack för komplimangen :) Det är dock bara en medryttarponny som jag rider en-ett par gånger i veckan och vi känner inte varandra så bra än. Det svårast med henne är att hon är så otroligt känslig och för mig som haft en halvlat travare innan har lite svårt med omställningen.

Upplägget på träningen var som sagt var "pröva-på". Den största delen av passet hölls i skritt på böjt spår där både ryttare och hästar skulle sträva efter att stretcha ut överlinjen och hitta böjningen. Att det lades in öppna och sluta några minuter var för att vi skulle få känna på hjälpgivningen som kan skilja sig mot den engelska ridningen. Travade gjorde vi i princip bara under de minutrar som är filmade för att se hur hästarna rörde sig, och eftersom båda är såna som vill öka och öka tills man är uppe i turbo. De få minutrarna visade iaf oss tydligt att man kan få en lugnare trav utan att behöva göra förhållning på förhållning, en härlig känsla och en fin aha-upplevelse.

Jag är jätteglad över att ni tittar och kommenterar!
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Det är filmer som dina som imponerar när man ser en maffig häst som smidigt dansar runt för minimala hjälper. Ni ger stor motivation till oss andra!
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Tack för svaret:bow: Då är jag med på vad det hela handlade om (kanske förekom muntliga kommentarer på filmen, men jag har inget ljud i min dator), även om det är liiite annan filosofi. Men A och O är ju att gas o broms fungerar så jag förstår syftet med passet.
Och som sagt, ni ser fina ut tillsammans ;)
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

***Knapplån***

Låt den här tråden vara vad den är tänkt att vara, en filmtråd.
Diskussioner om stångens vara eller icke vara hör inte hemma här.
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

IMMER: Vilket fint väpnarprov ! Så stabilt och harmoniskt, hade Bent några synpunkter på vad ni kunde förbättra?

//Lovisa
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Framåt-nedåtsökningen ffa i trav och piruettvändningen till höger.
Och så såg han att jag fuskade lite med handen ibland (när jag skulle reglera längden på tygeln tog jag till båda händerna)
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Och så såg han att jag fuskade lite med handen ibland (när jag skulle reglera längden på tygeln tog jag till båda händerna)[/QUOTE
]

Skarpa ögon.... Men inte är det lätt att ändra tygellängden med enbart ena handen. (jag klarar det inte i alla fall) ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 571
H
Ridning Hej allihopa, Jag undrar om någon här kombinerar klassisk dressyr med A.R Det är så att jag inte längre kan varken rida eller hålla på...
Svar
9
· Visningar
3 101
Senast: Yrja
·
  • Låst
Ridning I den här tråden lägger vi in filmer på klassiskt/akademiskt. Försök begränsa kommentarerna, och låt tråden vara just en filmtråd.
Svar
12
· Visningar
5 293
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp