###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Han ger en himla trevlig ridkänsla! Stammen är Catano - Investment, han är hopphäst och har tävlat höga klasser utomlands, men stoppar på tävling så jag fick köpa honom billigt. Han blir 18 nästa år:)

Ja självklart så var det en hopphäst!! :angel::D:up:
 
Klart det var, dressyrhäst har jag inte råd med på min minimala budget!:D
Skämt åsido, så rör han sig väldigt "lagom" men med bra galopp och trevliga bakben, och jag vill ju inte rida grand Prix utan bara ha en trevlig häst som gillar att jobba så det här kommer bli utmärkt!

Fast den hade man lätt kunnat rida Grand Prix på om man velat det . Den ser ju grymt utvecklingsbar ut! Kanske inte om man börjar nu, men när den var yngre!

Hopphästar har oftast en trevligare mer naturlig mekanik än dressyrhästar och är mer symmetriska. Den har grymma bakben och bara tanken på om man hade gymnastiserat upp den ordentligt! Me like a lot!! :love:

Min Grå fälttävlanshäst på min avartar är något liknande din, kanske mer ädlare och sportigare.. dock 10 år yngre! Men han har oxå grym mekanik som utvecklades fint!! Han är Irco Mena- fullblod

Så här ser han ut!

 
Senast ändrad:
Fast den hade man lätt kunnat rida Grand Prix på om man velat det . Den ser ju grymt utvecklingsbar ut! Kanske inte om man börjar nu, men när den var yngre!

Hopphästar har oftast en trevligare mer naturlig mekanik än dressyrhästar och är mer symmetriska. Den har grymma bakben och bara tanken på om man hade gymnastiserat upp den ordentligt! Me like a lot!! :love:

Min Grå fälttävlanshäst på min avartar är något liknande din, kanske mer ädlare och sportigare.. dock yngre! Men han har oxå grym mekanik som utvecklades fint!! Han är Irco Mena- fullblod

Så här ser han ut!

Ja, jag ska ju såklart försöka att utveckla honom, men i hans takt och långsamt! Det känns som att det är en bra häst för mig att jobba med i alla fall.

Min syster har en fantastiskt fin hoppstammad valack som behöver massa tid, men kommer bli magisk med styrka!
 
Ja, jag ska ju såklart försöka att utveckla honom, men i hans takt och långsamt! Det känns som att det är en bra häst för mig att jobba med i alla fall.

Min syster har en fantastiskt fin hoppstammad valack som behöver massa tid, men kommer bli magisk med styrka!
På stallet där jag red förr stod en hopphäst som inte är helt olik din. Honom bestämmer man själv takten på genom att rida i den takt som man önskar att han ska ha. Väldigt rolig och utvecklande häst att rida, placerad MsvB i dressyren och gått 140 tror jag som ung..
 
På stallet där jag red förr stod en hopphäst som inte är helt olik din. Honom bestämmer man själv takten på genom att rida i den takt som man önskar att han ska ha. Väldigt rolig och utvecklande häst att rida, placerad MsvB i dressyren och gått 140 tror jag som ung..
Jag har väl ngt mål om att få rida MSV B på honom, men det beror på hur pass snabbt jag kommer tillbaka till min ridning också, han är nog tillbaka om några månader:)
 
Jag har experimenterat lite och plockat av tränset i slutet av ridpasset nu 2 ggr. Första gången väldigt kravlöst bara för att se om det överhuvudtaget gick att styra och ändra gångart, nu senast försökte jag även lite mer med nyanser i gångarterna, lite byten, förvänd galopp, bakdelsvändningar, skänkelvikningar. Här är ett litet klipp som min mamma filmade från telefonen, hade även filmkameran uppställd på en stol så ska klippa ihop en lite längre från det också.

 
Jag har experimenterat lite och plockat av tränset i slutet av ridpasset nu 2 ggr. Första gången väldigt kravlöst bara för att se om det överhuvudtaget gick att styra och ändra gångart, nu senast försökte jag även lite mer med nyanser i gångarterna, lite byten, förvänd galopp, bakdelsvändningar, skänkelvikningar. Här är ett litet klipp som min mamma filmade från telefonen, hade även filmkameran uppställd på en stol så ska klippa ihop en lite längre från det också.


Wow va duktiga ni är :) :)
 
Här kommer en längre film från passet med halsring :)

Så fint! Det är intressant att se vilken form hästen själv väljer utan träns- eller bettpåverkan. :)

Jag red min gamla häst jättemycket utan huvudlag och hon trivdes jättebra med det. Mest roligt var det att se andra hästars reaktion, vissa som kom in i ridhuset blev jättekonfunderade. Antar att det också hade något med form/kroppsspråk att göra. Låter kanske löjligt men det kändes som om hon också var stolt över det vi gjorde, typ kolla in mig när andra ekipage var i närheten.
 
Håller med om att det är mkt intressant med valet av form, tycker att han ser ut att stretcha riktigt fint ibland.. Ser ut attverkligen tycka om det men krävs nog väldigt mkt koncentration hos hästen. Gillart! :)
 
Jag har experimenterat lite och plockat av tränset i slutet av ridpasset nu 2 ggr. Första gången väldigt kravlöst bara för att se om det överhuvudtaget gick att styra och ändra gångart, nu senast försökte jag även lite mer med nyanser i gångarterna, lite byten, förvänd galopp, bakdelsvändningar, skänkelvikningar. Här är ett litet klipp som min mamma filmade från telefonen, hade även filmkameran uppställd på en stol så ska klippa ihop en lite längre från det också.

Roligt att se. Ni är coola. Blir sugen på att prova när vi är själva i ridhuset. Håller med övriga om att hästens hals/huvudposition är intressant.
 
Kan bjuda på ett filmklipp från programridningen på ridskolan förra lördagen som inte gick så himla bra, mest för att piloten slarvar rejält :banghead:

 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
655
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp