###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Tänkte att det tja... Kunde vara intressant eller något att se film från start, 1:a dressyrträningen efter ofrivillig vila, 2:a dressyrträningen på B2 någonsin. Inte tränat på över 1 månad. Yes, vi behövde hjälp som synes! :laugh:



Det är väl ungefär allt som kan bli bättre, men det är ju det vi har tränare till. :angel:
 
@Mirabilis jättetrevlig häst!

Ja han är för himla gó! Han kommer nog inte ha så direkt svårt för de tekniska grejerna så småningom, han är oerhört lättlärd, utan vi får snarare passa oss för att gå för fort fram innan han har styrkan ordentligt. Han har så mycket talang och lätt för samling att vi nog lätt hade kunnat överanstränga honom innan han är redo för det. :)
 
@Mirabilis varför är den så strävig? Har den tandproblem eller nått? Känns inte så normalt 2019. . Hästarna idag är ju så mkt mer ubermjuka överallt. Du rider ju tillräckligt bra för att den inte skulle vara så motsträvig anser jag oavsett om det var längesedan du tränade.
 
@Mirabilis varför är den så strävig? Har den tandproblem eller nått? Känns inte så normalt 2019. . Hästarna idag är ju så mkt mer ubermjuka överallt. Du rider ju tillräckligt bra för att den inte skulle vara så motsträvig anser jag oavsett om det var längesedan du tränade.

Alltså haha har du tråkigt allmänt ikväll ? 😅
 
@Mirabilis varför är den så strävig? Har den tandproblem eller nått? Känns inte så normalt 2019. . Hästarna idag är ju så mkt mer ubermjuka överallt. Du rider ju tillräckligt bra för att den inte skulle vara så motsträvig anser jag oavsett om det var längesedan du tränade.

Han har vilat/stått efter behandling i över 1 månad och börjat trava för knappt 2 veckor sen. Vi misstänkte faktiskt lite kring tänder, så han kollades av tandläkare för en vecka sen, men inget anmärkningsvärt. Brist på stabilitet och styrka i kombination med brist på mig, jag var inte alls speciellt stabil i början av passet. :laugh: Han är inte lat men bekväm av sig, och sätter jag inte honom mellan hand och skänkel ordentligt vill han gärna gå fri. Det var värre när han kom, men med tanke på hur pass lite vi egentligen dressyrtränat honom har det gått framåt väldigt snabbt, så vi har stora förhoppningar om att det där kommer försvinna snabbt. :)

Han är verkligen supermjuk av sig, i det här fallet är det klart mestadels ryttaren felet ligger hos. :angel:
 
Den ridskolan verkar vara precis så bra som jag förväntat mig! Jättetrevlig ridning och vad roligt det måste vara att verkligen få lära sig rida riktigt fastän du "bara" rider på ridskola!!

Ja de är fantastiskt roligt :) har även kvk's beridare som ridlärare och hon är helt fantastisk 🤩 och sen har vi ju verkligen alla slags hästar oxå :) hållt till där sen 2001 och har väll inga riktiga planer på och lämna ännu heller. Sen att jag inte direkt är något proffs och det just nu märks att jag endast rider 1ggn i veckan, är förtillfället utan medryttarhäst annars har jag kombinerat ridskoleridningen med och ha medryttarhäst :) men hästägaren är just nu hästlös men letar häst ^^
 
Ingen supermjuk stam kanske. Äldre stam och typ. Jag gillar honom dock, såg honom här som föl så roligt att se honom igen.
Stammen må vara äldre (Briar-Amiral), men har träffat ett gäng med de hingstarna i stammen och de upplevs ofta som tuffa med kräver ändå en mjuk och väldigt konsekvent ridning,

@Mirabilis Jag tycker också hästen är jättefin och du har så fin grundposition i sadeln! Jag hade dock gärna sett mindre hand i ridningen och tror att han hade blivit mer nöjd i munnen då. Nu blir det lite att du vill ta igenom så mycket just med hand och det blir aldrig nån riktig eftergift när han väl släpper efter.
 
@ii-ssa samma ridskola som jag är uppvuxen på för många år sen. Kul att se och snyggt ridet!

Jag förtidspensionerade min Adi för två år sen och har inte ridit alls. Men nu har jag tagit tag i saken och skaffat ett par medryttarhästar.
Är så rostig men så glad att vara igång igen. Den här fina herren är 19 år och snäll nog att lära mig rida igen 😍
 
Stammen må vara äldre (Briar-Amiral), men har träffat ett gäng med de hingstarna i stammen och de upplevs ofta som tuffa med kräver ändå en mjuk och väldigt konsekvent ridning,

@Mirabilis Jag tycker också hästen är jättefin och du har så fin grundposition i sadeln! Jag hade dock gärna sett mindre hand i ridningen och tror att han hade blivit mer nöjd i munnen då. Nu blir det lite att du vill ta igenom så mycket just med hand och det blir aldrig nån riktig eftergift när han väl släpper efter.

Oj, tack så mkt för berömmet om positionen i sadeln! Jag har annars lätt tendens att hamna i lite stolsits, men den här sadeln verkar passa både mig (och mamma) och B2 bra, får bra med hjälp av de stora knästöden för mina långa lår.

Nej precis, där har jag definitivt att jobba med! När jag satt med mer stilla men fast hand och red med benen så blev det betydligt bättre, surprise surpise. :angel:
 
Ok det förklarar ju mkt!

Han är dock förvånansvärt mjuk och väldigt lätt att rida så. Har hört att hans helbror Brisbane var ett pain in the ass som hingst. Flera som såg annonsen hos beridaren tyckte just att han såg tung ut, men det är han inte alls. Kraftfull ja, men inte tung. Man märker dock att han har varit hingst relativt länge (till c.a 4 år tror jag) och inte så jätteuppfostrad tidigare... Han behöver hållas konsekvent och inom ramarna, då verkar han trivas som bäst dessutom.
 
Ja stammen har ju lite debatt som även tagits upp tidigare . Ger dock rätt rejält fina hästar kvalitetsmässigt . Jättefin häst oavsett @Mirabilis 👍

Ja de flesta har fått lite hicka när vi berättat vad han har för stam. :p B2 verkar dock ha blivit en riktigt bra individ rid- och hanteringsmässigt, även om han givetvis behöver hållas konsekvent rätt kort för att inte "köra över". Han är dock väldigt enkel ändå tycker vi (har enkelt för sig och väldigt positiv till arbete ändå när vi bara bestämmer oss för att vi bestämmer), just nu är det klart mest handhavandefel från vår sida. :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp