###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Minstral

Trådstartare
Okej då sätter vi igång med fjärde filmtråden. Jag börjar med att lägga ut en liten film på min Nemesis Diva, andra gången jag rider henne. Dubbeldiplom på treårs, 10 av 17 på rikssto och 33 av 47 i treårschampionatet med 72,4 %.

 
153 visningar och ingen som tyckt någonting, jag måste ju vara helt perfekt :D eller dödade jag filmtråden nu :eek::rofl:
 
Jag kan också tycka :)
Tycker det ser ut som hon har 2 fina, taktmässiga gångarter men det var lite svårt att se.
Dock undrar jag varför hon slår skor så mycket? Mycket obalanserad skoning skulle jag säga...
Hon behöver förmodligen kortas i tårna fram så hon kan rulla över ordentligt.
 
Stammen är Donnerfly-Weltbürger. Tanken är att det ska bli min dressyrhäst. Hon är skodd av jätteduktig hovslagare, vi är medvetna om att hon slår i skor, dock många småttingar som gör det, på treårschampionatet var det ett rejält klonkande ;) Det är ju lite att hon inte kommer upp riktigt fram som gör att hon inte "hinner undan", behöver vara mer uphill som domaren sa på rikssto. Jag ska dock efter ditt svar lyfta frågan igen med hovis :)

Tack för "tycket" :D
 
Dag 1 av träningshelgen.
Var inget strålande pass idag direkt, hon var spänd och blir då lite olydig (glömmer bort mig i sadeln) -och jag red slarvigt = det blev inte bättre än vad jag gjorde det till.
Så här kommer ett lite "meh-pass" med lite fail i galoppen (ofrivilligt byte och sådär), och så hoppas vi på bättre ridning imorgon. Ska se om tränarn kan tänka sig att sitta upp lite imorgon och hjälpa mig uppifrån.

 
Dag 1 av träningshelgen.
Var inget strålande pass idag direkt, hon var spänd och blir då lite olydig (glömmer bort mig i sadeln) -och jag red slarvigt = det blev inte bättre än vad jag gjorde det till.
Så här kommer ett lite "meh-pass" med lite fail i galoppen (ofrivilligt byte och sådär), och så hoppas vi på bättre ridning imorgon. Ska se om tränarn kan tänka sig att sitta upp lite imorgon och hjälpa mig uppifrån.

Du har verkligen en fin sits! Gillar också att du verkligen rider på framåt ist för att som många (inkl jag själv) bromsa upp när det blir knas.
 
Ser fint ut! Rider du med hörlurar? Gud vad smart. Rolig övning med svängarna på långsidorna i galoppen. Den ska jag prova mig på. Roligt att se skillnad på tränare också. Din är väldigt tyst i jämförelse med min. Kanske för att jag har mer att jobba på haha
 
Dag 1 av träningshelgen.
Var inget strålande pass idag direkt, hon var spänd och blir då lite olydig (glömmer bort mig i sadeln) -och jag red slarvigt = det blev inte bättre än vad jag gjorde det till.
Så här kommer ett lite "meh-pass" med lite fail i galoppen (ofrivilligt byte och sådär), och så hoppas vi på bättre ridning imorgon. Ska se om tränarn kan tänka sig att sitta upp lite imorgon och hjälpa mig uppifrån.

Jag tycker att det ser trevligt ut! Om dina "meh-pass" ser ut sådär tror jag att du har en ganska hög standard =) Fin häst!
 
Ser fint ut! Rider du med hörlurar? Gud vad smart. Rolig övning med svängarna på långsidorna i galoppen. Den ska jag prova mig på. Roligt att se skillnad på tränare också. Din är väldigt tyst i jämförelse med min. Kanske för att jag har mer att jobba på haha

Tack :) ja, rider med lurar -så behöver tränaren inte ropa utan kan prata i normal samtalston. Galoppövningen är svårare än man tror, men när man får grepp om den så tror jag det är ett bra sätt att stämma av om man har dem mellan hjälperna.
Detta är andra gången jag rider för tränaren, så hon känner oss inte än -kan hända att hon tjatar mer på oss när hon lärt sig våra svagheter :p
 
Tycker också att @mooi meh-pass var riktigt snyggt ändå. Jag är långt ifrån den nivån själv, men kan tänka mig att det säkert känns annorlunda gentemot vad vi ser.
Vet själv när någon filmat och man tyckt det gått kasst och sen visar det sig att på filmen ser det inte alls ut så kasst som det kändes. Sen kan den kassa/meh-känslan känslan bero på att man är påväg upp i utbildningen så att säga. Ska bli spännande att få följa er resa. :)
 
@Minstral Tack :) Jag har varit så att jag bromsat, det känns som att man får bättre kontroll då :p men nu det sista har jag börjat få med hjärnan på det här att rida fram istället, och skita i om hästen tappar formen osv -hon hittar den igen förr eller senare helt enkelt. Jag kommer på mig själv med att "rida fint" alldeles för mycket -och med "rida fint" menar jag att jag inte rider på det mest effektiva/bästa sättet där man verkligen riiiider, utan man rider "fint" istället. Sånt får det vara slut med.

@EmmaN @Novali01 det ser bättre ut än vad det kändes, helt klart :p Men åh vad trist det är när man tappar känslan. Fick i alla fall se henne från marken en stund igår, och det var väldigt roligt..

@RedHyuuga Precis så, det ser bättre ut än vad det kändes. Kändes som att jag inte kom åt henne alls utan hon lattjade runt lite som hon ville ;)
 
Jättefin häst. Hellre att den slår i sko, än att den har för korta skor. Det reder sig med bättre balans o ork med tiden.
Grattis till diplomen:bow:
Rid själv nu:p
Tack så mycket :) Jag rider själv fast fortfarande hos min tränare, så det går rätt till :) Hon slår ju inte i skor utan ryttare så jag tror det är balansen och styrkan som ska till, jag litar fullt ut på att min hovis gör ett bra jobb.
 
Stammen är Donnerfly-Weltbürger. Tanken är att det ska bli min dressyrhäst. Hon är skodd av jätteduktig hovslagare, vi är medvetna om att hon slår i skor, dock många småttingar som gör det, på treårschampionatet var det ett rejält klonkande ;) Det är ju lite att hon inte kommer upp riktigt fram som gör att hon inte "hinner undan", behöver vara mer uphill som domaren sa på rikssto. Jag ska dock efter ditt svar lyfta frågan igen med hovis :)

Tack för "tycket" :D
Med lite mer styrka och balans så slår hon mindre, många som gör innan styrkan och balansen finns där. Framförallt när de rör sig mkt bak :)
 

Jag tränade igår, här är en liten snutt från början av passet innan min mobil dog. Det är sån skillnad på hästen så det är inte klokt, nöjd och glad och nästan överladdad i traven. Jag gör hur många pilotmissar som helst där uppe på ryggen men hon är verkligen förlåtande och kämpar på ändå. Hon kryper gärna ihop då hon inte orkar och är hyperkänslig i munnen. det blev bättre i slutet och vi jobbar på. Stäng av ljudet om ni inte orkar med diverse ljudeffekter och min vackra småländska dialekt, hrm..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp