###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Fick rida lektion på min tränares fantastiskt fina dressyrhäst, för just tränaren, häromveckan. Hästen i fråga går enligt devisen "är man stor måste man vara snäll!" (c.a 185 cm i mankhöjd), har gått intermediaire och bjuder verkligen till på så sätt att han kämpar sig blå för att försöka förstå vad klumpiga jag menar, men går inte snabbare än vad man säger åt honom. Jag har ridit ut honom nu under helgerna i c.a ett halvår, men nu var således första träningen. Själv har jag inte ridit träning på över 1 år (skadad häst som sen togs bort i höstas) och innan dess har jag inte tränat på regelbunden basis på säkert ytterligare 1 år.

SÅ svårt, men SÅ jäkla roligt, fruktansvärt häftigt att få sitta upp på en sådan duktig häst som kan "allt". Bästa, bästa Totte. :love:


Mina största problem som blir extra tydliga nu när jag inte tränat regelbundet på länge (tack och lov blir det lite bättre när jag just tränar regelbundet) är att jag skjuter fram vänster höft och höger axel, gärna blir lite stum i höger sidan och viker mig i vänster midja. Har således också svårt att komma ner på vänster sittben ordentligt. Kniper nog en del med bäckenet här med. Koordinationen finns ju inte riktigt där nu heller, och herrejävlar i det vad det är svårt att hålla koll på kandartyglar! :eek:


Nåja, det blev lite bättre under passets gång, jag satt och flinade stort hela tiden och på slutet fick jag t.om med min tränares hjälp prova på lite piff och puff, mäktig känsla. :heart

 
Fick rida lektion på min tränares fantastiskt fina dressyrhäst, för just tränaren, häromveckan. Hästen i fråga går enligt devisen "är man stor måste man vara snäll!" (c.a 185 cm i mankhöjd), har gått intermediaire och bjuder verkligen till på så sätt att han kämpar sig blå för att försöka förstå vad klumpiga jag menar, men går inte snabbare än vad man säger åt honom. Jag har ridit ut honom nu under helgerna i c.a ett halvår, men nu var således första träningen. Själv har jag inte ridit träning på över 1 år (skadad häst som sen togs bort i höstas) och innan dess har jag inte tränat på regelbunden basis på säkert ytterligare 1 år.

SÅ svårt, men SÅ jäkla roligt, fruktansvärt häftigt att få sitta upp på en sådan duktig häst som kan "allt". Bästa, bästa Totte. :love:


Mina största problem som blir extra tydliga nu när jag inte tränat regelbundet på länge (tack och lov blir det lite bättre när jag just tränar regelbundet) är att jag skjuter fram vänster höft och höger axel, gärna blir lite stum i höger sidan och viker mig i vänster midja. Har således också svårt att komma ner på vänster sittben ordentligt. Kniper nog en del med bäckenet här med. Koordinationen finns ju inte riktigt där nu heller, och herrejävlar i det vad det är svårt att hålla koll på kandartyglar! :eek:


Nåja, det blev lite bättre under passets gång, jag satt och flinade stort hela tiden och på slutet fick jag t.om med min tränares hjälp prova på lite piff och puff, mäktig känsla. :heart



Så härligt med en sån fin läromästare ! Jättefina filmer .
 
En liten snutt på min stora :). Jag har det inte så ätt just nu att hitta rätt med honom. Men just här fick vi det att stämma rätt bra och jag är nöjd med formen för stunden. Det är en enorm omställning att rida en så här stor häst nu när vi ska hitta kommunikationen mellan oss. Han är riden av en ryttare som är rätt mycket mindre än mig, men hon är hårdare och "starkare" i sin ridning än mig. Så nu blir det mycket missförstånd där jag nog är för otydlig och han vet inte om jag menar allvar eller bara svajar omkring :p. Det svåraste är att han ger sig iväg i fattningar och övergångar och då blir han så otroligt stor. Men oavsett att det är svårt har jag nog aldrig tyckt det varit roligare att rida :D!!


Här är filmen från en dryg månad sen och nog har det hänt lite med både form och kroppen!
 
Lill-fröken idag. Nu har jag haft henne i 2v. Hon sköter sig väldigt fint under sadel hittills och har bara varit lite :devil: med mig på backen ett par gånger. Hoppas det fortsätter så :angel:
Finns ju en del att peta i (som alltid) men det rullar på. Stora nummer 1 är att få fram näsan men det kommer mer och mer, och det märks tydligt att ju mer "framme" hon är, desto mer framme är näsan med.

 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp