###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Tack!
Bättre kontakt på yttertyglen :angel:, bara tredje gången jag rider för henne och de två första gångerna var hästen helt uppe i varv så första gången vi kunne rida lite mer fokuserat. Men det är väldigt mycket fokus på att hitta en stabil kontakt både i munnen men också med mina skänklar, samt att få henne att böja sig ärligt i högersidan. Det är nog också en fråga om styrka hos hästen, vi börjar äntligen komma upp i formen och när vi kommer in på volter så blir det lite extra jobbigt. Men helt klart är det också ett ryttarfel, då det konstigt nog alltid har gått bättre på raka spår 🙄🤔:angel:.
Om du har ett tips så bara kom med det :).
Jag tänker precis som tränaren att den måste ta kontakten på ytter, men vill lägga till att i din tanke att få häst att forma sig mer i insidan så får du inte fastna i innertygeln. Så när du ridit halva volten, lägg på mer innerskänkel, lätta av på innerhanden och rid på mer framåt och fånga upp det på yttertygeln. Då tror jag häst kommer orka bära sig mer ur volten och du slipper att hon börjar veva med huvudet. Ser ut att vara en rätt känslig häst, så du kommer kunna förändra mycket med väldigt små medel och ni är absolut på rätt väg!
 
Jag tänker precis som tränaren att den måste ta kontakten på ytter, men vill lägga till att i din tanke att få häst att forma sig mer i insidan så får du inte fastna i innertygeln. Så när du ridit halva volten, lägg på mer innerskänkel, lätta av på innerhanden och rid på mer framåt och fånga upp det på yttertygeln. Då tror jag häst kommer orka bära sig mer ur volten och du slipper att hon börjar veva med huvudet. Ser ut att vara en rätt känslig häst, så du kommer kunna förändra mycket med väldigt små medel och ni är absolut på rätt väg!
Precis, har en tendens till att fastna i innertyglen, eller primärt fastna i högertygeln då det är den som hästen också helst vill ta stöd på. Problemet är därför inte lika tydligt på vänster volt.
 
Några av er kanske kommer ihåg min uppf. Hollie -12, hennes bror hette Zolero - 11 som tyvärr fick avsluta sitt liv i unga dagar efter otur på otur. Det var därför Hollie tillverkades igentligen. Var ganska aktiv på buke då. Fina bästa Hollie är sedan några år utlånad och utbildas uppåt i klasserna av en mycket rar tjej. Vill bara flika in och uppdatera att vår fröken Hollie gått breeders som 5, 6 och nu även kvalat in som 7 åring. Dom red sin första MSV b5 för några veckor sedan, följt av 2 MSV A med fin procent och därmed kval. Och detta med missar i programmet. Dom utvecklas hela tiden och har efter denna vinter tagit ett stort och trevligt kliv framåt! Jag är så oerhört stolt över älskade Hollie!:) https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156366166041344&id=563156343
 
Några av er kanske kommer ihåg min uppf. Hollie -12, hennes bror hette Zolero - 11 som tyvärr fick avsluta sitt liv i unga dagar efter otur på otur. Det var därför Hollie tillverkades igentligen. Var ganska aktiv på buke då. Fina bästa Hollie är sedan några år utlånad och utbildas uppåt i klasserna av en mycket rar tjej. Vill bara flika in och uppdatera att vår fröken Hollie gått breeders som 5, 6 och nu även kvalat in som 7 åring. Dom red sin första MSV b5 för några veckor sedan, följt av 2 MSV A med fin procent och därmed kval. Och detta med missar i programmet. Dom utvecklas hela tiden och har efter denna vinter tagit ett stort och trevligt kliv framåt! Jag är så oerhört stolt över älskade Hollie!:) https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156366166041344&id=563156343
Fin! Så sjukt hur fort tiden går, tyckte det var alldeles nyss du la upp filmer från hennes inridning. :o
 
Råkade ramla av och bryta benet härom veckan. Att skritta ute i skogen kan vara nog så spännande 😏

Men som tur är har ja en fantastisk sambo som sköter hela stallet och promenerar hästarna samt går bort med dem så min bästa vän kan hjälpa mig att rida lite så inte hela stallet blir försoffade nu. Idag va ja så nöjd så vi anmälde faktiskt till en lb3 om en månad 👍

 
Lite filmer från senaste Jeannaträningen. Jag är lite av ett vrak för tillfället så bröt ihop lite efteråt för det känns som om jag bara rider för dåligt. Så jag väljer att fokusera på det positiva och är nöjd med att traven är rundare utan att takten dragit iväg alldeles, jag sitter bättre i slutorna och vi kan faktiskt göra rena byten.

Måste bara berätta också att de andra två hästarna som skymtar är båda bukedjur :D! Den bruna är @Mirtai s Fager och den gula ponnyn tillhör @lytesout95 ! Vi bor i ett riktigt bukehål :D!
 
Senast ändrad:
@Fiorano nja det är nog mer så att det är svårare att rida ju bättre en rider . Du blir mer medveten om precisionen som krävs för att det ska bli ännu bättre. Det ser ju ut som ni höjt er lägsta nivå rätt rejält nu och då behöver en bli snabbare i timingen och hjälpgivningen för att utvecklas vidare. Så egentligen är det ju ett tecken på att du rider bättre nu.

Sen är det ju svårt i detta läget för en behöver fler timmar i sadeln för att utveckla kvickheten hos sig själv.
 
@Fiorano nja det är nog mer så att det är svårare att rida ju bättre en rider . Du blir mer medveten om precisionen som krävs för att det ska bli ännu bättre. Det ser ju ut som ni höjt er lägsta nivå rätt rejält nu och då behöver en bli snabbare i timingen och hjälpgivningen för att utvecklas vidare. Så egentligen är det ju ett tecken på att du rider bättre nu.

Sen är det ju svårt i detta läget för en behöver fler timmar i sadeln för att utveckla kvickheten hos sig själv.
Ja jag hade behövt rida mer. Hinner bara med mina egna och Koop ger ju inte så mycket riktig ridning nu. Jeanna sa samma sak också att mina krav har höjts så mycket mer senaste året. Är så himla glad för hennes träningar! @Mirtai har satt en riktigt bra grund för mig och Barb och Jeanna vässar verkligen till det!
 

Har ridit två tävlingar i år på Heddan med riktigt dåligt resultat. Hon känns hur mjuk och fin som helst. Tur det finns film..Insåg att på den ena starten måste vi nästan ha gjort det på tid..typ snabbast runt vinner..el inte. Låg mer el mindre ner i alla hörnpasseringar. Andra starten ser jag att jag tydligen tycker det är helt ok att trava i fattningarna från skritt och i d enkla bytena..allvarligt..Var hos min ena tränare igår och påtala detta o hans kommentar var typ..”For i helvede...!” Så vi jobbade en del med det kan jag säga.
Har även varit och tävlat med Platina. Vi vinglade och raglade mest runt och gick nog på dubbla spår större delen av programmet. Men jag var väldigt glad över att vi kunde genomföra det utan att någon av oss dog och att hon ändå höll sig ganska lugn. Domarens kommentar: ”snygg häst..öva mycket på lösgjordhet” 🤣 Japp..det har hon helt rätt i😄 Försökte ladda upp raggelfilmen på youtube men den är nästan sex minuter och för lång el nått. Fattar inte riktigt men jag kan bara ladda upp filmer som är under en minut.🤔
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
655
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 823
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp