Filofax eller liknande alternativ?

the_connemara

Trådstartare
Hade inte Filofaxs hemsida varit så galet dålig och långsam kanske jag fått lite mer klarhet i vad jag söker och om de matchar mina önskemål 😤

Nåväl. Jag har kalender jag trivs med i mobilen och organiserade listor där också. Jag har alltid avskytt fysiska kalendrar och listor för att man inte kan ändra enkelt, för att det är oöversiktligt på ett vis för mig och för att man inte alltid har dem med sig. Nackdelen med att ha allt i mobilen för mig är att det blir oöversiktligt på ett annat vis och det är detta jag velat försöka komma till rätta med genom att ge fysisk kalender en chans. Min hjärna hade behövt lite avlastning 😅

Jag skriver kalender för jag vill ha någon form av års, månads och veckoöversikt och tror jag vill testa ett system för dagsplanering. Men jag vill också lika mycket föra över en hel del av mina listor (alt ha dubbla) till fysisk form.

Prio ETT är att kunna byta ut och flytta om blad hur mycket som helst. Jag vill kunna strukturera om precis hur jag vill. Detta gjorde att jag hamnade hos Filofax (och sorterade bort deras Notebook, jag vill kunna öppna och stänga för att sortera om blad). Tack vare deras dåliga sida så är de ännu inte bortsorterade (jag har hittills hittar det jag önskar men inte hunnit kolla upp allt). Och visst är de stora/störst på marknaden för denna typ av systemkalendrar? Finns det några alternativ tills deras systemkalendrar med den öppningsbara modellen ens?

Krav:
Öppningsbar för att flytta om sidor
Kunna ligga platt uppslagen
Kalender år/månadsöversikt (gärna daterat)
Veckouppslag med alla dagar vertikalt (gärna daterat)

Önskemål:
A5 är jag nästan helt säker på
Någon form av avdelare så man slipper postats
Gärna hålslag att köpa till så man kan göra egna sidor


Tips? Icke arrangerbara sidor och kalendrar som inte kan ligga uppslagna går helt bort. Idéer till innehåll/organisering tar jag gärna emot dock! Kanske tips på sidor/sociala medier som beskriver bra strukturer? Verkar ju finnas mängder när jag försökte googla 😅
 
Personligalmenacka.se?

Inte flyttbara sidor i sig, men du organiserar den hur du vill innan den trycks och skickas till dig.
Använt den i flera år och tycker den är perfekt för mig. Men tycker den har för få tomma sidor om man vill ha den till listor och sånt.
 
Ja filofax passar in i dina krav. Det är lite olika hurvida deras olika pärmar ligger platt, Malden är nog den mjukaste

Det finns några andra pärmar som är helt ok. Jag har en color crush men jag vet ärligt talat inte om dom går att få tag på längre? dom är iaf betydligt billigare än filofax.
 
Personligalmenacka.se?

Inte flyttbara sidor i sig, men du organiserar den hur du vill innan den trycks och skickas till dig.

Nej det går tyvärr bort. Jag kan liksom inte vara bunden till att ha organiseringen klar innan jag börjar. Då börjar jag aldrig 😅 Därför jag aldrig haft något på papper.
 
Ja filofax passar in i dina krav. Det är lite olika hurvida deras olika pärmar ligger platt, Malden är nog den mjukaste

Det finns några andra pärmar som är helt ok. Jag har en color crush men jag vet ärligt talat inte om dom går att få tag på längre? dom är iaf betydligt billigare än filofax.

Filofax clipbook verkar rimlig (kan ligga platt 😁). Jag förstår inte skillnaden på den och deras original systemkalender? För än så länge tycker jag clipbooken verkar mer anpassningsbar än originalet. Men jag har också fattat det som att de har samma hål och alltså kan man använda alla deras saker till båda. Ändå kommer långa alternativ inte upp om man tittar under originalets tillbehör?
 
Jag köpte en jättefin handgjord ”filofax” på Etsy :) där kan man också köpa lösa blad, kalenderuppslag och allt möjligt för att sedan kunna arrangera den som man vill.

Här har jag gjort en sökning på bara filofax.
 
Jag har en burde kalender men kör filofax färdigtryckta veckouppslag men gör även mycket eget. Hybrid bujo skulle jag nog kalla det. ;) om du kan tänka dig att göra sidor själv så kan funktionella bujos vara något att söka på.
Det finns mycket färdig tryckt att köpa och vågar man sig in på etsy finns det mängder. 🙈
Sidor som kalenderkungen är bra också:)
 
Jag köpte en jättefin handgjord ”filofax” på Etsy :) där kan man också köpa lösa blad, kalenderuppslag och allt möjligt för att sedan kunna arrangera den som man vill.

Här har jag gjort en sökning på bara filofax.

Etsy mfl sidor ger mig panik 😅 Vill hitta något där man långsiktigt kan köpa ny kalender osv vid behov. Men det finns alltså flera olika märken som har så att man kan ta ut och sätta in sidor enkelt?
 
Jag har en burde kalender men kör filofax färdigtryckta veckouppslag men gör även mycket eget. Hybrid bujo skulle jag nog kalla det. ;) om du kan tänka dig att göra sidor själv så kan funktionella bujos vara något att söka på.
Det finns mycket färdig tryckt att köpa och vågar man sig in på etsy finns det mängder. 🙈
Sidor som kalenderkungen är bra också:)

Jag fattar inte burdes hemsida hellre. Kan man ta ut och sätta in sidor i alla deras modeller eller vilka? Hur vet man vilka uppslag som passar ens modell då?
 
Jag fattar inte burdes hemsida hellre. Kan man ta ut och sätta in sidor i alla deras modeller eller vilka? Hur vet man vilka uppslag som passar ens modell då?
🙈 Jag vet så mycket att jag har en ringkalender, så den går att öppna, sen funkar alla filofax lösa delar till den. Så leta efter a5, med ring, kika på kalenderkungen så kanske du ser lite bättre bilder? Jag klämde en till i bokhandeln innan jag köpte men det är 5-6 år sedan
 
🙈 Jag vet så mycket att jag har en ringkalender, så den går att öppna, sen funkar alla filofax lösa delar till den. Så leta efter a5, med ring, kika på kalenderkungen så kanske du ser lite bättre bilder? Jag klämde en till i bokhandeln innan jag köpte men det är 5-6 år sedan

Ska kolla kalenderkungen! Tycker det varit otroligt dåliga bilder och info när jag klickar runt rent allmänt. Ska försöka titta förbi någon bokhandel irl men är sällan i stan 😅
 
Här är mitt första uppslag där jag har anteckningsblock först eftersom jag ofta behöver göra korta anteckningar.
 

Bifogade filer

  • 20210519_070218.jpg
    20210519_070218.jpg
    175,5 KB · Visningar: 65
I har jag som sagt filofax med veckouppslag, delarna på månader som syns är köpta på Panduro på en rea för länge sedan.
 

Bifogade filer

  • 20210519_070300.jpg
    20210519_070300.jpg
    213,8 KB · Visningar: 67
Vi har exakt samma kalenderproblem du och jag. :cautious: Jag lovar att säkert en handfull färdiga kalendrar för 2020 ligger på kontoret, nästan helt oanvända. Blir ju ändå inte som jag vill! Och bujo får jag bara prestationsångest av. Kanske också skulle titta på filofax!
 
I har jag som sagt filofax med veckouppslag, delarna på månader som syns är köpta på Panduro på en rea för länge sedan.

Jag har redan lackat ur på kassa avdelare hos filofax själva! Så surt att behöva plocka ihop delar från olika ställen. Är det samma avstånd för ringarna på A5 och Personal tex? Det står ju ingenstans!
 
Etsy mfl sidor ger mig panik 😅 Vill hitta något där man långsiktigt kan köpa ny kalender osv vid behov. Men det finns alltså flera olika märken som har så att man kan ta ut och sätta in sidor enkelt?

Men köper du ett omslag med standardringar kan du ju köpa nya kalenderinserts överallt ifrån sedan, typ filofax om du vill det :)
Det finns flera märken men på Etsy är det ju småföretag, ofta enmansbolag, som tillverkar sina egna. Där finns också mängder med printables att klicka hem för diverse ändamål.
 
Vi har exakt samma kalenderproblem du och jag. :cautious: Jag lovar att säkert en handfull färdiga kalendrar för 2020 ligger på kontoret, nästan helt oanvända. Blir ju ändå inte som jag vill! Och bujo får jag bara prestationsångest av. Kanske också skulle titta på filofax!
Ja ren bujo blir för mig jobbigt, men den här hybridvarianten fungerar, jag har basen klar med färdiga dagar, men kan fylla på med sånt jag vill och känner för. I perioder som nu när det är mycket använder jag bara kalender, i andra perioder gör jag mer egna listor och liknande.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 170
Senast: Åsa A
·
IT & mobiler Hjälp mig nu här! Just nu har jag en SE302 eller vad den nu heter, en svart platt liten sak som är den sämsta skit jag någonsin ägt...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Delailah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp